Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door account verwijderd »

De kuiper uit Noordeloos pakt stammen van 1 meter.
Verwijderd
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Pietje »

Broekhoest schreef:Versnippereren van hout, zie het regelmatig gebeuren, ongelooflijk eigelijk wat ze met stammen met diameter van 80 cm (kunnen) doen:
Mm, zware diesel voor de snipperaar, vrachtwagen naar cuijck (als die nog afneemt?). Ben benieuwd wat er van de EROEI overblijft.... :roll:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Johnnw
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jan 2012, 20:13
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Johnnw »

Broekhoest schreef:Vond vanmorgen achter in de schuur een elektrische zaag, erfenisje van opa denk ik.
Gaat om een zaag van de Lidl: een Florabest FKS-2000/7.. Eerst maar eens schoonmaken en op zoek naar een ketting die er vast ook nog moet zijn.

Iemand ervaring met dit type zaag?
Beste Broekhoest,

Ik heb geen ervaring met dit type zaag. Wel kan ik je vertellen dat een "Lidl" zaag best werkt voor af en toe een struikje/takje afzagen. Een beetje brandhout wil ook nog wel. Maar als de hoeveelheden groter worden(en dat is al heel snel) dan kom je er over het algemeen wel achter waarom deze zaagjes vaak zo goedkoop zijn. Het meeste geld is waarschijnlijk het blad en de ketting! Die komen van oregon af en dat is wel weer kwaliteit.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Broekhoest »

Hoi John,

inmiddels heeft deze zaag ook wat werk gehad....voor het dunnere spul ging het prima, vooral het minimale geluid was een openbaring.
Dun spul met de Huqsvarna 55 is ook zeker niet mijn favoriete bezigheid, dus voortaan het hout maar wat scheiden op diameter.

Vijlen jullie allemaal zelf je zagen? Relatief makkelijke klus en niks is lekkerder dan met een scherpe zaag te beginnen.

Naaldhout stoken afgesplitst naar http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3118 door Pietje
Laatst gewijzigd door Pietje op 23 jan 2013, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afsplitsing gemaakt
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Pietje »

Op de laatste forumdag heb ik het handmatig vijlen van een kettingzaag laten zien; op volgende forumdagen en de op stapel staande "bomen-vellen-dag" (daarover binnenkort meer) zal ik het onderhoud van ketting en zaag zeker opnieuw de revue laten passeren. Want handmatig vijlen maakt (als het goed is gedaan) een scherpe maar vooral beter zagende ketting die veel langer mee gaat als machinaal geslepen. En van dat laatste, daar houden we van! :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 »

ola, een bomenveldag, daar houd ik me voor aanbevolen :)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door benthuis »

Oeeee, is er wat moois gegroeid tijdens je logeer partijtje Piet?
Bomen vellen dag klinkt goed!
(zeker als hij gekoppeld wordt aan de "als-we-er-toch-zijn-neem-maar-een-trailertje-mee-middag")
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Pietje »

benthuis schreef:(zeker als hij gekoppeld wordt aan de "als-we-er-toch-zijn-neem-maar-een-trailertje-mee-middag")
:lol: De trailer vol naar Kockie en leeg weer terug?

Als ik het goed begrepen heb, is de toegang tot het bos enkel weggelegd voor 4wd met extra brede banden... 8)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door guus »

Hmm 3 Stihl's een aanhanger en een 4wd met brede banden en een lier :mrgreen:
En genoeg ruimte om hout te stapelen :fff

Volgens mij voldoe ik aan de gestelde punten :twisted:
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 »

hmms, geen 4*4 meer :( wel een tirfort nog en een mallejan...
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Paul Joosten »

Nog redelijk nieuw op het forum wil ik graag mijn eerste vraag stellen. Ik ben onlangs verhuisd en ga aanzienlijk meer gebruik maken van houtstook en ook mijn tuin is vele malen groter dan voorheen waardoor er af en toe wat bomen gesnoeid moeten worden. Ik heb twee elektrische kettingzagen, goedkoop spul want voorheen gebruikte ik ze nauwelijks. Het zijn een Topcraft KSI2200 en een kleintje op steel de Florabest 550. Ik heb nog helemaal geen verstand van onderhoud, ketting vijlen(?) of te gebruiken soort olie voor het smeren. Dat hoop ik wel te gaan veranderen! Waarschijnlijk zal ook het gereedschap eerdaags wel uitbreiding behoeven maar daartoe wil ik me eerst meer in de materie verdiepen en dat lijkt me hier prima mogelijk. Mijn eerste vragen:

Welke soort olie is bruikbaar en niet te duur? Aan/afraders van soorten winkels/bedrijven?

Waarschijnlijk is een persoonlijke demo beter maar misschien is er toch wat bruikbaars dus in het kader van niet geschoten is altijd mis: is er een simpele maar goede uitleg online over hoe de ketting scherp te maken/houden?

Bomen vellen is nog wat voor de toekomst maar een dag waarin dat wordt gedemonstreerd lijkt me zowel erg nuttig als leuk. Waar en wanneer?

Paul
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Johnnw
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jan 2012, 20:13
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Johnnw »

Beste Paul,

Wat de demodag betreft, ben je net te laat. Die was afgelopen zaterdag, dus is het een kwestie van het forum in de gaten houden of er ook een andere dag komt.

Het vijlenhttp://www.youtube.com/watch?v=-48ed5_U ... A&index=30 Bij het vijlen is het vooral van belang dat je alle beitels(waar je mee snijd) gelijk vijlt. Hiervoor zijn wel speciale houders te krijgen bij de tuin en parkwinkels(Vijlhouder is te zien in het filmpje). Ook is het van belang dat je de diepte stellers, dit doe je met een platte vijl en zorgt ervoor dat de beitels niet teveel materiaal krijgen om te snijden. Je zorgt dan dat de diepte steller net iets dieper zit dan de beitel. Ook hier zijn malletjes voor, of je kunt het beoordelen net als op de video.

Wat de olie betreft, je hebt hier zoveel verschillende soorten in daar zou ik als ik jou was gewoon even naar vragen. Zelf gebruik ik Unil, de olie onder de olieën. Op het werk hebben we bio olie aspen welke ik vind stinken en de zagen erg vervuild. Ook koekt deze olie erg aan.

Ik hoop dat je er wat aan hebt,

Groeten Jan.

Ps; Dit is een leuk begin maar het klopt niet. http://www.youtube.com/watch?v=PxrhQv6hyfY
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Paul Joosten »

Bedankt Jan. Het tweede filmpje had tenminste uitleg wat er gebeurde. Na het draaien van het zaagblad werd het vijlen wat slordiger met soms heen-en-weer halen. Bedoelde je dat met 'klopt niet' of is er meer aan de hand?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Pietje »

De tanden zijn na het "slijpen" nog lang niet scherp...

Gebruik in elk geval een vijlhouder en gebruik kalibers om de dieptestellers af te stellen. Dat laatste is belangrijker dan dat elke beitel even lang is ("4x strijken" :roll: )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door hotglass »

Is er op dit filmpje nog een nuttige aanvulling te geven, of is dit het wel zo'n beetje?

http://www.youtube.com/watch?v=tTsJe5-ECpg

Groet,

Ed
Plaats reactie