Broekhoest's isolatie status/problematiek/plannen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest's isolatie status/problematiek/plannen

Bericht door Broekhoest »

Wil jullie nog graag wat foto's laten zien van onder de rieten kap.
Deze foto is van recht boven de vide:
onder rieten kap2.JPG
Zou het lonen om een laag isolatie over de planken zoldervloer te zetten?

Zo ziet de ruimte boven de slaapkamer van m'n ene zoon eruit:
onder rieten kap1.JPG
Als laatste....er is wel iets aan isolatie gedaan in het verleden:
isolatie riet1.JPG
Schiet maar raak....wat en hoe valt er te verbeteren?

groeten, Harold.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest's isolatie status/problematiek/plannen

Bericht door Broekhoest »

Mag ik nogmaals jullie aandacht voor bovenstaande foto's?
Vooral de eerste foto, die planken zoldervloer, recht boven de vide, is daar nog veel winst te behalen door daar een isolatielaag overheen te zetten? Zoja, aan welk materiaal denken jullie dan? Dat het een traditioneel rieten dak is wel duidelijk geloof ik...... :wink:

gr. Harold.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Broekhoest's isolatie status/problematiek/plannen

Bericht door Mees* »

Ik zou niet met de vloer maar met het dak beginnen.
Je kunt de vloer dichtmaken maar daarboven is het toch 'buiten'. Net als hier zal het bij jullie bij een beetje wind binnen ongeveer net zo hard waaien als buiten.
De opbouw die wij nu in een slaapkamer hebben toegepast bevalt ons meeeeeeeeeer dan uitstekend. Mogelijkheden genoeg. Begin eens te inventariseren wat er kan en wat je wil en trek er dan eens een paar maanden voor uit om via bv marktplaats het nodige op de kop te tikken. 22 mm OSB platen kochten we voor een euro of 8, folie en een gipsplaatje zijn de kosten ook niet en kijk je af en toe over de grens..............

Mocht je nog eens in NBr komen, je bent welkom

Succes Mees
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest's isolatie status/problematiek/plannen

Bericht door Broekhoest »

Hoi Mees, dank voor je antwoord...langskomen kom je nu mee :wink: ....woon net weer 2jr in het Noorden en daarvoor 10 jr in Den Bosch....
Ik snap je verhaal. Isoleren en aftimmeren van de rieten kap ben ik nog steeds huiverig voor. Laten doen kost een flinke duit en dit staat eigenlijk niet op de begroting van dit jaar. Zo'n zoldervloer...ca 10m2...recht boven de hal waar de VVW zit leek me een snelle, eenvoudige manier om te beginnen. Op de slaapkamer van zowel ons als beide kinderen staat de verwarming minimaal aan, dus daar verwacht ik niet zoveel te winnen.

Materiaal via MP heb je zeker gelijk in, daar hoef je niet de hoofdprijs voor te betalen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Broekhoest's isolatie status/problematiek/plannen

Bericht door deleted »

Broekhoest,

Natuurlijk kan je die vloer aanpakken.
Planken weghalen zoals op de tweede foto en er vermiculiet inkappen.
Of een mengeling van houtschilfers (plospan, allspan, enz ) gemengd met wat luchtkalk.
En dan planken er terug op.
Als je meer isolatie wil leg je eerst nog kepers op de balken (eventueel in de andere richting) om meer hoogte en dus meer isolatiemateriaal te kunnen storten.

G
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest's isolatie status/problematiek/plannen

Bericht door Broekhoest »

Bedankt voor het meedenken, Gandalf.

Ik dacht zelf aan een isolatielaag over de bestaande houten vloer, maar planken eraf, isolatiemateriaal erin en planken opnieuw erop kan natuurlijk ook.
Wat versta jij over vermiculiet in kappen?
En die houtsnippers waar je het over hebt, isoleert dat beter als bv steen/glaswol?

groeten
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Broekhoest's isolatie status/problematiek/plannen

Bericht door deleted »

Broekhoest schreef: Wat versta jij over vermiculiet in kappen?
inkappen dat is officieel Algemeen Beschaafd Vloamsch voor 'ingooien' of 'in strooien'.
Vermiculiet is geëxpandeerd vulkanisch gesteente in kleine korreltjes.
Broekhoest schreef: En die houtsnippers waar je het over hebt, isoleert dat beter als bv steen/glaswol?
Dat hangt er van af.
Per dikte gezien isoleert het net wat minder goed dan glaswol. (lambda ongeveer 0,04)
Per euro gezien isoleert het veel beter. (ongeveer 15 euro per kuub; oftewel een U-waarde van 0,20 voor 3 euro per m², dus bij 20cm dik gestrooid)

En het is ecologisch verantwoord. Zit geen borax in zoals bij cellulose. 100% recycleerbaar.
Geen formaldehyde en andere kunstharsen zoals in glaswol en rotswol.

Door het hoog gehalte aan lignine in hout is het ook resistenter voor veroudering tov stro-schavelingen en hennep enz die er ook voor verkocht worden. En het is dus spotgoedkoop...

Mag natuurlijk niet nat worden, maar dat mag geen enkel isolatiemateriaal. De isolatiewaarde gaat ermee achteruit en bij de inerte isolatiematerialen (zoals glaswol) zal het omgevende hout van plafond en dakgebinte gaan rotten.

Een beetje luchtkalk er doorheen gepoederd (zoals bij popcorn) verzekert je ervan dat er geen insecten inkruipen.
Voor houtworm en boktor moet je geen angst hebben, die komen niet in schilfers.

G
NB Het wordt natuurlijk niet verkocht als isolatiemateriaal, maar als strooisel voor paarden.
Vandaar de prijs. Perfect ontstoft en gedroogd.
Laatst gewijzigd door deleted op 23 jan 2013, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest's isolatie status/problematiek/plannen

Bericht door Broekhoest »

Duidelijk G, wederom dank...mede ook voor de vlaamse vertaling.

Formaldehyde word ik als chemicus niet blij van. Denk dat houtsnippers een goede keus is qua prijs/kwaliteit dan. Aftimmeren met OSB of underlayment?
Nooit van luchtkalk gehoord....als ik aan kalk denk...denk ik aan allerlei calcium zouten, CaSO4 (sulfaat), CaCO3 (carbonaat) etc, maar wat is dan luchtkalk?

Elke dag leer je weer bij hier....
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Broekhoest's isolatie status/problematiek/plannen

Bericht door deleted »

Luchtkalk: Juister wellicht= hydraatkalk. Chemisch: Ca(OH)2
Kalk die aan de lucht carboniseert.

Dus zuivere gebluste kalk zonder toeslagstoffen (cement enz) en zonder hydraulisch aandeel (=met water uitharden)
Als bouwmateriaal aangeduid met de afkorting "CL".

Ik gebruik het merk Supercalco90. De 90 staat voor de mate van zuiverheid.
Aftimmeren met OSB of underlayment?
Neen zeker niet. Dampopen afwerken naar de bovenkant. De oude vloerplanken zijn prima om er terug op te leggen.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Broekhoest's isolatie status/problematiek/plannen

Bericht door ritsaert snijder »

Harold,
Ik heb gebonden riet en dat ligt weer anders, maar ik zou in jouw geval gewoon de vloer/plafond isoleren. Veel makkelijker en veel veiliger voor je riet!
En ik zou in dit geval ook kiezen voor een dikke strooilaag. Snel en sluit makkelijk aan. De houtsnippers die Gandalf bedoelt zijn droog, in geen geval ongedroogd materiaal gebruiken. Ik zeg het nog maar een keer omdat gewone verse houtsnippers, zeker op dit moment, overal te krijgen zijn.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest's isolatie status/problematiek/plannen

Bericht door Broekhoest »

G en Rits,

ik ga er volgende week een begin mee maken. Uiteindelijke streven is om dit jaar het gasverbruik van 4500 m3 naar 3500 m3 te brengen. Mijn gevoel zegt dat dat best eens zou kunnen lukken, vooral nu de kachel met ventilatoren de VVW ontziet.
Zoldervloer boven de vide ga ik zeker doen, boven alle slaapkamers waarschijnlijk ook. Met houtsnippers.
Wat is jullie isolatie-advies mbt de schuine kant van de vide (raamkant, zie foto)?


Groeten, Harold.
Bijlagen
vide2.JPG
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Broekhoest's isolatie status/problematiek/plannen

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef:De houtsnippers die Gandalf bedoelt zijn droog, in geen geval ongedroogd materiaal gebruiken.
Inderdaad zeer belangrijk.


Ik zie ook een stuk muur op de foto.
Zelf heb ik voor stukken die permanent in contact staan met een buitenmuur voorzichtigheidshalve vermiculiet tegen de muur aan gestrooid (eerste 20 à 25 cm) en aansluitend de houtsnippers.

En die schuine zijde : Daar zit ook riet achter, neem ik aan.
Ga je de huidige afwerking daar dan wegbreken ?

G
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest's isolatie status/problematiek/plannen

Bericht door Broekhoest »

Die schuine zijde zit inderdaad riet achter. Eerlijk gezegd heb ik weinig zin om de schroten eraf te halen alvorens te isoleren. Heb geen idee wat ik achter die schroten kan aantreffen.
Nog een vraag over zoldervloer boven de vide, je zegt dampopen naar boven via de bestaande planken. Waarom geen OSB daar oftewel waarom moet het eigenlijk dampopen zijn?
Morgen ga ik eerst is kijken of er al dan niet al isolatie geplaatst is....
De muur recht onder die jij waarschijnlijk bedoelt is geen buitenmuur...daar achter zit nog een voorportaaltje. De muren daar haaks op zijn beide ook geen buitenmuren.
Op mijn eerste foto zie je wat glaswol tegen het rieten dak aan, is dat verantwoord? Of zou daar ook condensvorming kunnen plaatsvinden?
Voor zover ik weet (van mijn vader) zit dat materiaal daar al 20 jr...........

edit: als ik op internet zoek naar plospan en all span kom ik oa op deze site:
http://cms.degrootdiervoeders.nl/Html/p ... 14094.html
Ruim een halve kuub voor een zacht prijsje.
Droogtegraad>88%, kan dus 12% water bevatten oftewel niet kurkdroog. Zou zoiets te gebruiken zijn voor dit doeleind?

Vandaag even op zolder geweest. Tussen de zoldervloer en het plafond zit 15 cm (lucht!). Op de vide bestaat het plafond uit schroten en op de twee slaapkamers is het softboard. Kan dit softboard 15cm houtsnippers dragen? Moet er eerst nog een dampscherm geplaatst worden om te voorkomen dat vochtige warme lucht de isolatielaag kan bereiken?

Weer heel veel vragen....
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Broekhoest's isolatie status/problematiek/plannen

Bericht door deleted »

Broekhoest schreef:Waarom geen OSB daar oftewel waarom moet het eigenlijk dampopen zijn?
Om geen condensatie te krijgen in het isolatiemateriaal.
Daarom steeds dampopener van warm naar koud.
Het huidige plafond is als een damprem te beschouwen. Snippers of vermiculiet daarop is erg dampopen.
Daarop moet eigenlijk helemaal niets meer. Planken eventueel als je er nog op wil lopen. Of hier en daar een paar planken om alles bereikbaar te houden is ook al goed.
Op mijn eerste foto zie je wat glaswol tegen het rieten dak aan, is dat verantwoord? Of zou daar ook condensvorming kunnen plaatsvinden?
Voor zover ik weet (van mijn vader) zit dat materiaal daar al 20 jr...........
Ben eigenlijk niet zo bekend met riet. Dat wordt niet vaak toegepast in België.
In het algemeen kan je natuurlijk wel stellen dat isolatie langs binnen bijvoegen twee effecten heeft: het bestaande materiaal (hier riet) wordt kouder en het geheel heeft 1 zijde minder om te drogen.
Maw het droogpotentieel gaat fors achteruit. Natter riet zal wellicht sneller aan vervanging toe zijn.(levensduur)
Natter riet (of langer nat riet) zal ook isolatiewaarde verliezen. Dus misschien speel je de 'isolatiewinst' van de nieuwe laag wel integraal kwijt door het verlies in de oude (riet) laag ?
Maar eigenlijk heb je daarin beter advies van iemand die daar concreet ervaring mee heeft. En dan ook liefst ervaring van enkele decennia. Elk jaar enkele honderden euro op de verwarmingskost weegt natuurlijk niet op tegen elke 10 jaar een nieuwe kap.


edit: als ik op internet zoek naar plospan en all span kom ik oa op deze site:
http://cms.degrootdiervoeders.nl/Html/p ... 14094.html
Ruim een halve kuub voor een zacht prijsje.
Droogtegraad>88%, kan dus 12% water bevatten oftewel niet kurkdroog. Zou zoiets te gebruiken zijn voor dit doeleind?
JA Allspan is prima. 12% vochtpercentage is voor hout als kurkdroog te beschouwen. Droger krijg je het niet. Heb zelf onlangs 7,5 betaald voor afname van 20 stuks.
Vandaag even op zolder geweest. Tussen de zoldervloer en het plafond zit 15 cm (lucht!). Op de vide bestaat het plafond uit schroten en op de twee slaapkamers is het softboard. Kan dit softboard 15cm houtsnippers dragen? Moet er eerst nog een dampscherm geplaatst worden om te voorkomen dat vochtige warme lucht de isolatielaag kan bereiken?
Voor gewone gebruiksruimtes zie ik geen probleem.
Boven een douche zou ik wel voor vermiculiet kiezen, owv de regelmatige piekbelastingen.

Draagkracht zal wel ok zijn veronderstel ik. 15 cm houtvezel weegt ongeveer 7,5 kg/m² en je balken zullen wel geen meter uit elkaar liggen ?

G
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest's isolatie status/problematiek/plannen

Bericht door Broekhoest »

Gandalf schreef:
Om geen condensatie te krijgen in het isolatiemateriaal.
Daarom steeds dampopener van warm naar koud.
Het huidige plafond is als een damprem te beschouwen. Snippers of vermiculiet daarop is erg dampopen.
Daarop moet eigenlijk helemaal niets meer. Planken eventueel als je er nog op wil lopen. Of hier en daar een paar planken om alles bereikbaar te houden is ook al goed.
Hoeft er geen folie op de balken om juist condensatie te voorkomen in de isolatielaag? Fungeert zachtboard als damprem? Voor de rest duidelijk verhaal. Denk dat ik wel wat planken plaats om het bereikbaar te houden, alhoewel ik er nu ook nooit kom en er niks op ligt.
Maar eigenlijk heb je daarin beter advies van iemand die daar concreet ervaring mee heeft. En dan ook liefst ervaring van enkele decennia. Elk jaar enkele honderden euro op de verwarmingskost weegt natuurlijk niet op tegen elke 10 jaar een nieuwe kap.
Ik deel je verhaal over het riet, ga dan ook met een expert om tafel binnenkort.
JA Allspan is prima. 12% vochtpercentage is voor hout als kurkdroog te beschouwen. Droger krijg je het niet. Heb zelf onlangs 7,5 betaald voor afname van 20 stuks.
Duidelijk.
Draagkracht zal wel ok zijn veronderstel ik. 15 cm houtvezel weegt ongeveer 7,5 kg/m² en je balken zullen wel geen meter uit elkaar liggen ?
De balken liggen 60 cm uit elkaar. 1 vlak is 60cmx100cm=0.6 m2 wat overeen komt 4.5 kg. Zal wel loslopen dus.

Iets anders, dat zachtboard is natuurlijk ook niet meer van deze tijd. Als ik daarop die houtsnippers stort gaat het een puinhoop worden als ik de zachtboard op een dag wil vervangen. Al is dat weer een project op zich.
Plaats reactie