Houtkachel of speksteen/tighelkachel ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

eelcovanheerde
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jun 2012, 23:05

Re: Houtkachel of speksteen/tighelkachel ?

Bericht door eelcovanheerde »

Hallo,

Heel herkenbaar dit proces. Ik was er pas uit toen 'of' 'en' werd.

Ik heb een fin-oven gebouwd, zou op de plek kunnen waar de kachel nu staat. En op dezelfde uitgang kun je een kleine snelle houtkachel aansluiten. Basisverwarming fin-oven en als je gaat zitten of echt koud wordt, een houtkachel erbij aan. Ik heb een goed geisoleerde boerderij en de capaciteit van de fin-oven is niet genoeg voor de volledige verwarming.
Isoleren zou trouwens ook aan de binnenkant kunnen, dat heb ik gedaan. Wordt je huis wel iets kleiner. Kan goedkoop met steenwol en stucplaten. Wel moet je ventilatie houden.
Mijn kachel heeft 400 euro en veel werk gekost. Gemaakt van vuurvast beton, wat je stort in zelfgemaakte mallen. Ik heb hem ingebouwd in de muren.

Afbeelding
Afbeelding

Succes met denken.

Eelco
degele
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 dec 2012, 19:40

Re: Houtkachel of speksteen/tighelkachel ?

Bericht door degele »

Prachtig werk Eelco ! Maar ik ben niet meer zo tuk op muren wegbreken. Wij hebben 30 jaar geleden ons ganse huis ( dat toen amper 10 jaar stond) gestript tot 4 buitenmuren en nog een paar binnenmuren om er dan een half-etage en klassiek dak kunnen op te leggen. En isolatie in het dak ! Iedereen verklaarde ons compleet zot. ( Een lichte afwijking helpt wel bij zo'n ondernemingen :D ) En 2 kachels zie ik ook niet zitten ( te weinig plaats). Als er iemand mij de garantie kan geven dat ik met een Tulikivi/Berg- of Tigchelkachel de hele ruimte op temperatuur zal krijgen ( ook bij -10°) dan wil ik er misschien eens over denken om de schouwpoten weg te breken.
@ Menno : Ik ben vorige week bij een Jotulverkoper langs geweest. De 118 stond er niet maar ik was wel gecharmeerd door de 500. Klassiek model , er kunnen bovenop ook nog een paar waterketeltjes ( gratis warm water in de winter) en de kachel geeft nominaal 9 Kw ( max 13,5). Ik denk dat die het zal worden. Ze past als gegoten en ik moet alleen een nieuwe aansluiting in de schouw maken en voor de rest geen breekwerk :) .
gr,
Danny
Gebruikersavatar
rastaman
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 okt 2012, 21:56
Locatie: Utrecht

Re: Houtkachel of speksteen/tighelkachel ?

Bericht door rastaman »

degele schreef: @ Menno : Ik ben vorige week bij een Jotulverkoper langs geweest. De 118 stond er niet maar ik was wel gecharmeerd door de 500. Klassiek model , er kunnen bovenop ook nog een paar waterketeltjes ( gratis warm water in de winter) en de kachel geeft nominaal 9 Kw ( max 13,5). Ik denk dat die het zal worden. Ze past als gegoten en ik moet alleen een nieuwe aansluiting in de schouw maken en voor de rest geen breekwerk :) .
Als je voor een moderne gietijzeren kachel met redelijk rendement gaat lijkt me dat inderdaad een goede kanshebber.
Op de kachelfora in de VS is dat een favoriet de Jotul-range. Maar die hebben ook bijna allemaal net als jij behoefte aan een hogere warmte output, of door klimaat of door de stijl van bouwen.
Ik ken hem niet uit eigen ervaring maar het lijkt me een fijne kachel. En niet hoeven breken is ook wel fijn :D

Groeten Menno
Kevin
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2013, 12:53

Re: Houtkachel of speksteen/tighelkachel ?

Bericht door Kevin »

Dag Danny,
Ik zie dat ge twijfelt over een speksteenkachel, neen dat is de juiste beslissing. Een speksteenkachel is heel zuinig, wij verstoken aan hout 1/2 kruiwagen per dag en ik moet zeggen het huis is warm en zalig. Alles is open bij ons tot de slaapkamers boven toe want daar zetten we overdag de deuren open. Wij beginnen onze speksteenkachel aan te zetten ongeveer rond 17 H soms rond 18 H tot dat wij slapen gaan rond 22 H a 23 H. Dangeleidelijk gaat deze speksteenkachel uit misschien rond middernacht à 1 H Dan hebben wij in de living ongeveer 26 °C in de keuken 22 °C en boven op de slaapkamers 17 à 18 °. Maar het schone ervan is als we s'morgens opstaan is het nog steeds warm in de living 23°C en in de keuken nog altijd 20 à 21 °C. De ganse dag staat de speksteenkachel uit en het blijft steeds war want de speksteen is zo warm dat ge uw hand er praktisch niet kunt ophouden.
Ik zeg tegen iedereen dit is een aanrader en U bespaart degelijk uw geld. Onze centrale verwarming die hebben we ook maar die slaat niet aan het huis is steeds te warm. Wij moeten niet zorgzaam zijn of angst hebben om eens een deur open te zetten dat er verwarming zou ontsnappen en het te veel zou kosten aan stookolie.

Als ge wilt overtuigd zijn kom maar gerust eens kijken nu is deze koude periode de speksteen brand niet overdag en is steeds heet.
Mvg,
Kevin
degele
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 dec 2012, 19:40

Re: Houtkachel of speksteen/tighelkachel ?

Bericht door degele »

Kevin, ik twijfel er niet aan dat jij je huis comfortabel warm krijgt. Maar ik denk dat jullie een optimale isolatie hebben en daar wringt bij ons het schoentje. Onze muren hebben geen spouw en geen isolatie.
Wij hebben in de leefplaats 3 thermometers . Een electrische ( electronische ?) die de verwarming aanstuurt . Deze is naast de halldeur geplaatst. Deze thermometer geeft steeds de meest optimistische cijfers : tussen 21° en 23° ondanks hij naast een deuropening hangt, en deze deur gaat nooit dicht! Dan hangt er een controle kwikthermometer tussen living en halfopen keuken, deze geeft gemiddeld 1° minder aan dan de electrische.
Er staat ook nog een digitale klok/vochtigheidsmeter/ thermometer van Casio. Deze staat op een kast tegen een buitenmuur en geeft gemiddeld 2° minder aan. En ja, als je deze laatste naast de anderen plaatst dan geven ze dezelfde temperatuur aan.
Zo groot is de invloed van een niet-geïsoleerde buitenmuur.
Wij hebben de twee verplaatsbare eens op het salontafeltje voor de kachel gelegd : 25° en meer :fff
gr,
Danny
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Houtkachel of speksteen/tighelkachel ?

Bericht door frans »

Kevin schreef:Wij beginnen onze speksteenkachel aan te zetten ongeveer rond 17 H soms rond 18 H tot dat wij slapen gaan rond 22 H a 23 H. Dangeleidelijk gaat deze speksteenkachel uit misschien rond middernacht à 1 H
Ik meende dat je zo'n kachel aansteekt en dat hij daarna een tijd zijn warmte moet afgeven?
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Kevin
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2013, 12:53

Re: Houtkachel of speksteen/tighelkachel ?

Bericht door Kevin »

Inderdaad Danny, ik heb mijn huis extra geisoleerd en dat kun jji ook. Ik heb het systeem van Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland toegepast. Het is heel simpel. Ik heb mijn huis ingepakt met 14 cm isolatie van hoge isolatie kwaliteit, het is gelijk een iglo nu. In de winter warm en in de zomer fris, ik moet zelf geen airco hebben. Veel uitgespaard.

Alvorens ik mijn speksteenkachel geplaatst had ik op Batibouw een M-design openhaard kachel gezien, met lift deur. Daar gingen knabben in van 1m lang. Die M-design die in 2008 één week gebrand had op bati bouw had ik voor 2800 Euro kunnen kopen. In 2009 had ik deze ingebouwd en direck aangestoken. Het ding verwarmde onmiddelijk geen probleem maar wat ze op Batibouw niet gezegd hadden dat deze een hout verslinder was, hout weg onmiddelijk warmte weg. Ik verbruikte houd op enkel uren in de namiddag ongeveer 6 kruiwagen. Toen dacht ik bij mijn eigen dit is het niet waar ga ik het hout blijven halen. Toen pas ben ik op het gedacht gekomen voor een speksteenkachel Tilikivu van 3 ton. Ik heb trouwens nog mijn kruip kelder moeten verstevigen met 2 poutrels. Maar van deze speksteen heb ik geen spijt.
Tijdens het branden hebt ge al onmiddelijk warmt en als hij uit is dan geniet ge nog minstens 24 uur van hevige warmte.
Mvg
Kevin
Kevin
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2013, 12:53

Re: Houtkachel of speksteen/tighelkachel ?

Bericht door Kevin »

Neen Frans, op het moment dat ge een speksteenkachel aansteekt hebt ge al na 10 minuten volledige warmte. De speksteen word warm en uiteraard geeft deze zijn warmte af maar heel langzaam koelt deze af, het houd ongeveer 24 uur warm (heet). Dit hebt ge niet met mazout verwarming, s"nachts zet die af en als ge het s'morgens weer warm wilt hebben moet ge de termosstaat op de gewenste tijd zetten alvorens men opstaat zodanig dat het huis verwarmd is. Maar dat kost geld aan mazout.
Nu momenteel is het in de living 27,3 °c maar wij zetten alle deuren open tot op de slaapkamers, ik zeg U het is heerlijk en gezellig zo een warmte, een warmte die ons niets kost.
En het hout dan. Ik koop nooit hout. Ik gebruik afval hout van bouwwerken, wij kennen enkel aannemers en bij het einde der bouwwerken kippen ze ons hier al het hout. Voor de rest bomen die omgewaaid zijn ga ik vragen of wij deze mogen opruimen.
Mvg,
Kevin
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houtkachel of speksteen/tighelkachel ?

Bericht door ritsaert snijder »

Danny,
Een massa kachel tempert en verspreid de warmte en is dus traag. Je kunt ook voor een snellere en hetere tussenweg kiezen. Maar dan moet je denk ik wel zelf aan de slag! Maar ik zou eerst grondig nadenken over de isolatiemogelijkheden!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
degele
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 dec 2012, 19:40

Re: Houtkachel of speksteen/tighelkachel ?

Bericht door degele »

Ritsaert, ik heb het langs alle kanten bekeken en het komt mij (te) duur uit. Ecologie is goed , maar economie telt ook mee vind ik. Ik heb op internet enkele firmas en richtprijzen gevonden om buitenmuren te isoleren. Kostprijs tussen 150 en 250 €/m². Het is nog maar de vraag of de waarde van ons huis evenredig stijgt .Wij hebben ongeveer 150 m² buitenmuur, maal een gemiddelde prijs ( en meestal ligt het eindtotaal nog wat hoger :( ) van 200€ = 30.000 €. Tel daarbij ofwel een speksteenkachel, of een Tigchel/tegelkachel . Plus breekwerk. BTW inbegrepen denk ik aan een totaalfactuur van ongeveer 40.000 eurootjes. Dit bedrag om gedurende 20 jaar ( en dan zijn we 80 jaar!) per winter 7 stére minder hout te verbruiken.
In feite lag mijn bedoeling eerst totaal anders. Wel niet het onderwerp, maar wij hebben dit najaar zonnepanelen laten leggen, net een beetje meer dan wij jaarlijks verbruiken, met de bedoeling van onze electrische verwarming meer te gebruiken en eventueel te vervangen door de nieuwe Aterno semi-accumulatie radiatoren.
Twee nadelen : 1) de radiatoren van Aterno zijn heel duur en ik vind weinig positieve commentaren op internet en
2) vind ik het niet helemaal correct om in de winter veel stroom te verbruiken terwijl de panelen dan net weinig stroom leveren.
En aangezien onze kachel toch aan vervanging toe is .....
Een nieuwe houtkachel ( beter rendement /zuiverder verbranding) type Jotul 500 kost mij ongeveer 2500 à 3000 €, naargelang de uitvoering en al dan niet geplaatst. Austroflam ( convectiekachel) kost nog een 1000 € meer.
Dan mag ik jaarlijks nog een 8-tal stère meer verbruiken gedurende 20 jaar......
Dus denk ik dat een nieuwe ecologischer/economischer( in verbruik) houtkachel in ons geval het best van toepassing is.
gr,
Danny
Kevin
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2013, 12:53

Re: Houtkachel of speksteen/tighelkachel ?

Bericht door Kevin »

Danny, als ge alles laat uitvoeren door aannemers (breekwerk, isolatie aan de buitenkant en zelf speksteenkachel) dan komt ge niet toe met 60000 Euro en zelfs meer. Maar ge moet het zelf doen. U werk moet ge zelf niet tellen
Met een 15 jaar ben ik ook 80 en toch ben ik er aan begonnen 3 jaar geleden. Ge moet in beweging blijven en niet blijven met de pakken zitten. Het bezig zijn is mijn langste leven.
Speksteen is het duurste maar ge moet deze rechtstreeks van Finland laten leveren met vracht en al zo een 6 à 7000 Euro geleverd aan huis. Die opbouwen is geen kunst, ge moet gewoon een goede schouw hebben. Dan isolatie voor 2000 Euro doet ge woon die 150 m² van U en dan de afwerking nog.
Voor een 12000 misschien in het slechtste geval 15000 Euro bent U gesteld.
Kevin
dix
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2013, 19:38

Re: Houtkachel of speksteen/tighelkachel ?

Bericht door dix »

danny,

wij hebben ook nog dergelijke kachel maar met 2 primaire verluchtingsroosters... en dubbele deur.
Deze warmt als een bom.
houtverbruik valt best mee.... ik stook de kachel alle dagen goed aan met 4kg hout. dan leg ik telkens hout op het gleoibed.
Momenteel is het hier 24.2C .
de electrische verwarming (accumulatiekachels) staat aan maar geven enkel hun warmte af als hoofdverwarming tot 20'c
de rest stoken we bij met deze kachel.

Ik wil ook een massakachel bijplaatsen in de uitbreiding van de woning.
ik zou eer voor een finkachel kiezen..... maar een betaalbare.
ik geef geen 15 of 18000 aan een speksteen.... dat is veeeeeeel te duur.
Een klssieke kachel geeft wel een pak meer warmte. als je de uitvoer van de rookgassen deels kunt ontrekken aan stenen die in kontact staan met de kachel of schoorsteen dan heb je ook het princiepe van extra warmte als de kachel uitdooft.
en idd...een kachel van 500 euro brengt binnen 6 maand zen geld al op.....
op markplaats vind je regelmatig goede kachels en/of inbouwghaaarden, voor heel goej prijzen
degele
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 dec 2012, 19:40

Re: Houtkachel of speksteen/tighelkachel ?

Bericht door degele »

Dix, bedoel je de Jotul 600? Deze heeft een dubbele deur en nog meer vermogen dan de 500.
Met deze vrieskou is de verwarming nog niet aangeslagen. Een paar dagen geleden was de kachel 's morgens uit en toch was het nog 19° in de living. De verwarming staat op 18° en was dus niet opgestart. Ik denk dat ik na de winter de Jotul 500 zal kopen , daar kan je ook houtblokken ( tot 50 cm) langs opzij bijvullen.
Kopen doe ik met Batibouw - dan geven ze korting :). Leveren en plaatsen kan dan in de zomer, er moet een andere gat in de schouw gemaakt worden, daar wacht ik liever mee tot de kachel niet meer moet branden.
gr,
Danny
Plaats reactie