Filosofie m.b.t. WKK / co- generatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
eddy.d
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 okt 2010, 19:52

Filosofie m.b.t. WKK / co- generatie

Bericht door eddy.d »

Deze draad met algemene beschouwingen t.a.v. warmtekracht koppeling, is een afsplitsing van Picards bouwdraad: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 620#p43323 Cp mm


Heb je al enig idee hoelang dergerlijke motor het uithoud en wat de kostprijs van je geproduceerde kw zijn
Ik wil een deel van mijn elec zelf produceren maar mijn dak heeft niet de juiste orientatie voor pv
Ook ligt de echte stroompiek savonds in de winter wanneer we geen pv productie hebben
De beste manier om elec zelf te produceren is dus beide pv en WKK zodat er spreiding is
Maar om terug te komen op de reden van mijn vraag
Ik zoek al een tijdje een WKK met een hoger electrisch rendement dan de gasketels met stirling
Maar het moet economisch ook nog te doen zijn natuurlijk
Bovendien moet deze voor mij wel netgekoppelt zijn
Het feit dat je ook een houtcvkachel plaatst doet mij vermoeden dat je er niet zo ,veel vertrouwen in hebt dat je er in de toekomst nog een bij ga plaatsen
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Generator als WKK (Warmte Kracht Koppeling, co- generati

Bericht door Dutch John »

De hele kleintjes zijn nooit economisch, want anders zouden er veel van zijn. Het is niet zo dat er vroeger nooit over nagedacht is. De rendementen van de kleintjes zijn laag en de levensduur beperkt tot maximaal 5.000 uur. Daarbij komt dat je dezelfde beveiligingen en schakelingen nodig hebt als bij grote systemen, waardoor de overhead relatief duur is. Ik heb experimenten gezien bij Duitse Pölers (frietoliejongens). Die zijn daar jaren mee bezig geweest, maar al lang niet meer om geld te besparen. Je moet het zien als een leuke hobby. Als je er alleen geld mee wilt besparen, ga dan champignons plukken. Brengt veel meer op.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Generator als WKK (Warmte Kracht Koppeling, co- generati

Bericht door deleted »

Een kleintje zou rendabel kunnen zijn als je in het stookseizoen een continu gezapige warmtevraag hebt. Dan heb je ook een continu aanvoer van elektriciteit en moet je de electriciteit niet opslaan.
Zaak is dan om je elektriciteitsverbruik drastig terug te dringen naar de maat van de continue aanvoer.
Zonder (elektriciteits-)opslag krijg je voor een eilandbedrijf een heel ander rendements-plaatje.

Probleem is dat er niet veel (geen) micro-wkk's op punt staan momenteel.
Ik heb in het weekend wat rondgesnuisterd op de site van Okofen. Zij beweren in het voorjaar met een pellematic smart-e op de proppen te komen.


G
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Generator als WKK (Warmte Kracht Koppeling, co- generati

Bericht door Chicken Power »

OT
Gandalf schreef:Ik heb in het weekend wat rondgesnuisterd op de site van Okofen.
Grappig, ik toevallig ook.

Zij het niet op de site van de fabrikant zelf, maar die van Nederlandse- en de Belgische vertegenwoordigers.

Ik zie daar toch wat verschillende benaderingen...


Groet, Cp
Verwijderd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Generator als WKK (Warmte Kracht Koppeling, co- generati

Bericht door deleted »

Cp,

Je bouwt de spanningsboog op ....


... en de verschillen zijn ?

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Generator als WKK (Warmte Kracht Koppeling, co- generati

Bericht door deleted »

Deze ga ik toch in de gaten houden:


http://www.okofen-e.com/de/okofen-e/oek ... izung.html

http://www.okofen-e.com/de/open-innovat ... nlage.html

Kan ook weer gebakken lucht zijn, maar Okofen heeft wel een reputatie hoog te houden en zou niet snel een kwakkel lanceren die als een boomerang terugkomt, zeker niet na het falen van veel concurrenten.



G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Generator als WKK (Warmte Kracht Koppeling, co- generati

Bericht door Dutch John »

Niet zo duur als zijn failliete verre neefje, maar toch: http://www.bhkw-prinz.de/okofen-pellema ... 2789#Preis Daarbij is het een voorlopige prijs, alleen voor veldtesten.

Probleem blijft dat zo'n apparaat nog steeds niet-kosteloze brandstof vraagt. Nu kun je stellen dat je deels onafhankelijk van het reguliere stroomnet bent, maar dat lijkt mij net zomin waar als in geval van teruglevering dmv zonnepanelen. Ketel zal alleen werken bij een functionerend net.

Doorrekenend lijkt mij een dak vol zonnepanelen en verwarming met haardhout een goedkopere, maar ook betrouwbaardere oplossing. In brandstof en in hardware.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Generator als WKK (Warmte Kracht Koppeling, co- generati

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Probleem blijft dat zo'n apparaat nog steeds niet-kosteloze brandstof vraagt. Nu kun je stellen dat je deels onafhankelijk van het reguliere stroomnet bent, maar dat lijkt mij net zomin waar als in geval van teruglevering dmv zonnepanelen. Ketel zal alleen werken bij een functionerend net.
Inderdaad; maar ik ga uit van een groot pand met een constante warmtevraag middels tempurierung.
Ketel moduleert dan in princiepe zonder start en stop gedurenden 6 maanden. Volgens mij moet het in die opstelling zonder net kunnen.
En dan wordt het toch interessant.
Niet voor de totale afhankelijkheid, maar ik koop liever pellets op een vrije markt( eventueel bij de houtzagerij om de hoek), dan elektriciteit van de nucleaire centrales. Het werkt ook zuinig omspringen met energie in de hand op die manier.

Voorlopig nog duur, al valt de prijs (nu nog zonder de produktieaantallen) ook weer niet verschrikkelijk tegen, moet ik zeggen.
Warmte, SWW én elektriciteit. Er zijn veel mensen die méér uitgeven aan deze drie installaties en nog steeds verschillende vaste abonnementen hebben lopen.

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Generator als WKK (Warmte Kracht Koppeling, co- generati

Bericht door Dutch John »

G,

De ketel zal niet in eilandbedrijf geschakeld staan, maar draait mee aan het reguliere net. Dan moet er een beveiliging op zitten die de ketel afschakelt (tenminste elektrisch) bij netuitval. Anders lopen storingsmonteurs gevaar.

Het lijkt me geen systeem voor eilandbedrijf. Misschien dat het technisch uit te voeren is, maar je hebt te weinig elektrisch piekvermogen. De startstroom van een stofzuiger zal hij niet aankunnen. Nu kun je stellen: dan ga ik wel vegen en dweilen, maar dan is nogal een offer ten opzichte van de reusachtige uitgave voor die deftige ketel. En wat blijft er over van die 1 kW elektrisch vermogen in geval van modulerend stoken? Dan heb je een godsvermogen uitgegeven voor een instrument dat je op stroomrantsoen zet. Een accupakket met alle benodigde randapparatuur kan dan veel oplossen, maar dat maakt het nog veel duurder.

Waarom zou je nucleaire stroom moeten kopen met een dak vol zonnepanelen? Met die laatste kun je voor relatief weinig geld meer produceren dan consumeren. Zeker kan er dan nog nucleair uit het stopcontact komen in de winter. Maar misschien verhinderen jouw panelen in de zomer wel enige nucleaire productie?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Generator als WKK (Warmte Kracht Koppeling, co- generati

Bericht door deleted »

DJ,

OK. Ik zak bij deze terug in mijn depressie.

PS:Nucleaire productie werkt niet met aan- en uitknoppen. Waarom denk je dat de lichten op de snelwegen altijd branden in België ?
Hoeveel Chinese steenkool zit er dan weer in dat zonnepaneel? Of vervuilde visgrond ? Kinderarbeid ?
De dag dat okofen z'n produktie in China uitrolt hebben we wellicht ook een betaalbaar alternatief en één dat ook elektriciteit levert als de zon niet schijnt.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Generator als WKK (Warmte Kracht Koppeling, co- generati

Bericht door Dutch John »

G,

Ik voel met je mee; heb er zelf ook last van. Voor ons is maar één oplossing: elk nieuw jaar twee of drie jaar teruguit gaan.

Het is eerder kiezen voor de minst slechte oplossing. Alleen iemand die niet gehinderd wordt door al teveel kennis, kan een voor hem of haar goede beslissing nemen. Trouwens, als die ketels betaalbaar uit China komen, dan hebben we weer een schuldgevoel over onderbetaalde Chinese werknemers....

Wat betreft nucleair kan ik je alleen maar gelijk geven. Fluctuerende opbrengsten van zonnepanelen zijn alleen op te vangen met gascentrales.

Zucht,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie