Hoe stoken met brandhout?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

stillekracht
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 aug 2012, 11:10

Re: Hoe stoken met brandhout?

Bericht door stillekracht »

Hout moet gekloofd inderdaad een jaar of twee drogen.

Stammen, ook al zijn ze gezaagd, drogen zeer slecht.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoe stoken met brandhout?

Bericht door kockie »

Hout schimmelt als het nat is, niet als het alleen nat is geweest. Alle hout is nat als het gezaagd wordt. Ik heb ook wel beschimmeld hout; te laat gekloofd en drooggelegd. Stook overigens prima, alleen heeft de schimmel wat energie verbruikt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Hoe stoken met brandhout?

Bericht door hotglass »

redhead schreef:Ik heb het niet gemeten omdat ik geen vochtigheidsmeter heb. Kan je die ergens online kopen?
De houthandelaar had er ook geen :roll:

Ik ben er naar toe gereden en het is wel een echte firma, ze kappen bossen, en zijn erg trots op hun familiebedrijf
Natuurlijk hebben veel houthandelaren geen vochtigheidsmeter. Slechts diegene die echt droog hout verkoopt laat dat zien met zo'n ding. Hier in Frankrijk wapperen sommige houthandelaren met een foldertje (uitgegeven door een vakvereniging o.i.d.) waar op staat dat gekloofd en gezaagd hout na twee jaar droog is. :cry:
Onduidelijk blijft dat het dan zeker afgedekt moet liggen, terwijl bij alle opslag terreinen van handelaren het hout hier onder de blote hemel ligt. Bovendien moet je dan wel een erg gunstig en droog klimaat hebben. Droog is het hier alleen bij stevige vorst, de rest van het jaar lijkt het meer op een regenwoud. Dus koop je hier altijd nat hout.
Zelf heb ik deze zomer alle gekochte hout (Frans droog) eerst fijn gekloofd (tot max 10 cm dik ) daarna in het geventileerde houthok met zonzicht gelegd. Daar hoop ik het meeste van te bewaren tot de volgende winter. Voor het stoken gaat het eerst twee dagen boven het fornuis of kachel. Dan springen de fijne scheuren er in en brand het fantastisch.
Bij houtaankopen neem ik tegenwoordig zelf mijn vochtigheidsmeter mee.

houtvochtigheidsmeters zijn er in veel soorten te koop en zijn op het forum en bij http://www.ecobouwers.be/forum/post/vochtigheidsmeter al verschillende malen besproken.
degele
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 dec 2012, 19:40

Re: Hoe stoken met brandhout?

Bericht door degele »

Rondhout droogt niet. Een boom die in het bos vergeten wordt is na 3 jaar nog doornat. In de Ardennen zie je overal gekloven meterhout naast de huizen liggen, al dan niet afgedekt.
Wij zaagden vroeger met de kettingzaag een ondiepe snede in rond meterhout ( kleiner dan 10 cm) over de ganse lengte zodat het hout kon uitdrogen.
In de buurt van Dendermonde is er een handelaar die droog brandhout verkoopt. Maar je gaat best zelf ter plaatse kijken of het droog is weggestapeld. Windbarsten zijn ook een goed teken.
gr,
Danny
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Hoe stoken met brandhout?

Bericht door Brit »

Handelaren van timmerhout en parket hebben bijna altijd wel een vochtmeter onder handbereik. Misschien heb je er daar van één in de buurt?
Maar als de schimmel erop groeit is het hout nog veel te nat en licht het op een slecht geventileerde plek. Hout droogt ongeveer 5 cm per jaar zonder schors. Met schors is dat nog veel minder (ik weet niet hoeveel). Door het uit de regen en in de wind en zon te leggen, zal het 't snelst drogen, maar verwacht nog geen wonderen.
Het zal je veel helpen als de handelaar inderdaad zijn belofte nakomt.....

suc6
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie