Bezwaren directe noodkoeling

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 apr 2009, 02:58

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door Carlo »

Ik heb de draad compleet van voor tot achter doorgelezen en voor de claims van beide kanten is iets te zeggen. Het is correct mensen te wijzen op gevaren van heet water en stoom. (heel erg goed trouwens)
Maar de volgende claim:
Chicken Power schreef:dat het ontwijkende hete water direct in stoom veranderd.
Is pertinent onwaar.
Aangezien dit draadje "sticky" is zou ik dat toch veranderen want je kunt de mensen toch geen onwaarheden verkopen?
Groetjes Carlo
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door deleted »

Het ontwijkende water zal ook voor een deel in stoom en kokendhete waterdamp veranderen.
En of dat dan in een verhouding 10-90, 1-99 of 50-50 is zal niets uitmaken voor je verbrande longen. Al is het slechts een fractie, dan zal die door de snelle expansie van stoom evengoed de hele kamer vullen en ook de loeihete damp verspreiden.

Er staat bovendien niet: al het ontwijkende hete water....
Maar als het zo gelezen wordt, kan dat misschien inderdaad nog wat preciezer geformuleerd.

Het gevaar is er echter niet minder om.

G
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door Pigion »

Ik heb mij lange tijd niet bemoeid op dit forum door diverse oorzaken.
De Fin-oven is dagelijks 2 x in bedrijf en ik stook dan per keer een standaard Curverbox met hout. Daarmee kan ik de voorkamer (50 M2) op 21 C houden en in de andere poot van de Z (keuken, trapopgang, achterkamer) is het dan 17 a 18 C. Eeen forse warmtewissellaar in de Fin-oven voedt de VVW. en deels de retour van de CV.
Alles is redelijk proffessioneel uitgevoerd met o.a. beveiliging door een thermische loos- klep (Honeywell) en aansluiting op de waterleiding. Dit is de normale standaard uitvoering zoals in Duitsland is voorgeschreven voor stookinrichtingen met vaste brandstof. Ik weet dat op dit forum een aantal pertinente tegenstanders zijn van deze beveiliging doch dat is deels bangmakerij. Je moet de zaken natuurlijk wel goed voor elkaar hebben. Ik krijg de indruk dat het daar hier en daar veel ondermaats geknutsel is.
De klep is inmiddels 3 keer aangeproken, no-problem. De oorzaak was het niet volgen van de stookhandleiding door moeders. Ze vergat de circulatie-pomp van de VVW in te schakelen. Een van de aansluitingen doet ook de circulatie van warm water in de warmtewissellaar.
Ik zal dit nog automatiseren.
Voorwaarde voor voor een veilig bedrijf zijn:

- Verst :mrgreen: and van zaken
- Niet knoeien, geen houtje / touwtje constructies.
- Onderhoud, dus min. 1 x per jaar testen.!!!!!!!!!!

Dit wordt ook zo gedaan in de proces-industrie en raffinaderijen.

Nog even een opmerking over het niet opengaan van de klep bij een forumlid. Er wordt gezegd dat de waterdruk te laag was om in het systeem te komen. De mij bekende kleppen zijn ongevoelig voor de druk in het CV circuit. Bovendien zal de druk niet hoger zijn als de CV systeemdruk, dus 1,5 bar.
De klep moet al opengaanio bij 95 C, dus kan er geen opbouw van druk door stoom zijn. De klep loost warm water!!!!!!
Hoe stond het met het onderhoud en tetsen van deze installatie :mrgreen:

Pigion
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door ritsaert snijder »

Pigion,
Ik heb onlangs je reactie over de de opbouw van je finoven gelezen in het stukje van Jeroen Leising.... een tijdje terug.

De waarschuwing om niet teveel warmte weg te nemen is blijven hangen en ik ben nu dan ook bezig met een bescheiden register op de top van mijn finoven. Als ik hem redelijk stook dan levert dat maar 28 graden op in een circuit van zeg 6 cm slang, een open expansievat en een radiator van 90 * 60 cm. Dat vind ik eigenlijk te weinig en dat is een best warm stuk.

Maar de finoven blijft goed warm en ik overweeg om een tweede register op te nemen in de zitbank. Anders wordt die bank ook te warm.

Dan nog even over de veiligheid. Het is een kleine kans op een risico met zeer grote gevolgen. Dat is een soort risico wat ik helemaal wil uitsluiten. Het moet zonder verstand goed gaan. Het verstand is dan een extra veiligheid. Een pomp moet naar mijn idee dan ook automatisch gaan draaien.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door deleted »

Pigion,

Mijn buur heeft een gelijkaardige installatie.
Hij is er zelfs zo gerust in dat hij elke avond de ketel tjokvol hout steekt om z'n te krappe buffer (1000 liter) maximaal te laden.

Mijn vraag levert dat nooit problemen op ?

Antwoord: "Neen hoor als hij warmte teveel heeft gaat het via die klep in het riool".
Vraag: " Gebeurt dat vaak?"
Antwoord: "Zeker bijna elke avond, dan weet ik dat de buffer maximaal gevuld is".
Ik : "Zo , byzar !"
Antwoord: " Neen hoor, die veiligheidsklep werkt erg goed. Maar ik heb wel een paar weken geleden een heel ander probleem gehad"
Ik: "Oh Ja ?"
Antwoord: "Ja, ik weet nog steeds niet wat het was, maar ik lag nog maar net in bed en toen begon het huis precies te trillen."
Ik: "Oei !"
Antwoord:"Eerst dacht ik dat het en kleine aardbeving was, maar toen ik ging kijken bleek de CV-ketel enorm te staan schudden in de kelder. Even later hield het schudden weer vanzelf op. Heb ik anders nog nooit meegemaakt. Wat zou dat geweest zijn ? Aan de veiligheidsklep lag het niet want die kwam op dat moment zelfs niet in werking. En deed het de dagen erna toch als vanouds. Wat denk jij dat het geweest was ?"
Ik: "Nou ik heb wel een idee, maar dan gaan we even naar de overbuur, die is bakker en bakt in de avond en nacht."

Stap ... stap ...stap ...
Hallo Bakker ! Wij hebben een vraag voor jou !
Is hier vorige maandagavond het water van de waterleiding weggevallen?
Bakker: "Vorige maandag ? Geloof het wel. Rond middernacht. Maar daar kijk ik al niet meer van op. Dat gebeurt hier soms wel 2 keer per maand. Volgens mij werken ze 's nachts wel vaker aan de leidingen. Meestal duurt het een kwartiertje. En vaak is het water daarna roestbruin. Erg vervelend als je juist een lading brood aan het maken bent..."

Moet je nu even voorstellen door welk oog van de naald de beste buurman gekropen is ...

De kans dat in dat kwartiertje ook nog de elektriciteit (en circulatiepomp) wegvalt is heel erg klein, maar niet onbestaand in mijn straat.
En met het stookgedrag van de buurman, woon ik dus langs een tijdbom. Gelukkig is het een buurman die 100m verder woont.



G
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door fikkie stoken »

Gandalf schreef: Gelukkig is het een buurman die 100m verder woont.

100 mtr is nie genoeg :mrgreen: http://www.youtube.com/watch?feature=fv ... rXwcDkobUY kijk vanaf 2:06


Groet Lars
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door Pigion »

@Gandalf,
Ik ken de installatie van jouw buurman niet, kan er moeilijk over oordelen. Ik krijg de indruk dat het een houtvergasser is met grote buffer. Het lijkt mij niet logisch iedere avond de buffer te "overloaden" door te veel hout in de voorraadkamer te doen en dan te vertrouwen op het de thermische beveiliging. Ik neem aan dat je deze kachel ook op een ander manier is te regelen.
Nog even over mijn Fin-oven en het stoken:

- Ik lstook niet 's-nachts en laat het niet achter met fel vuur.
- Als de pomp draait kan hij zijn warmte gemakkelijk kwijt.
- De thermische beveiliging is opgezet als beveiliging...... niet als regelinstrument.
- Mocht onverhoopt de pomp uitvallen en ook de druk op de waterleiding, dan sluit ik de luchttoevoer en de schoorsteenklep. Het vuur zal onmiddellijk sterk omlaag gaan.
- Als dat niet genoeg is, gaat de thermische klep toch open.
- Als laatste beveiliging zijner nog 2 veiligheden (druk) in het cv circuit, 1 in de garage en 1 in de kruipruimte. Die zullen dan opengaan en dat geeft lawaai (hameren) in de leidingen. Als het CV circuit kwalitatief goed is aangelegd, kan dit geen kwaad.

Dus...... Ik slaap erg goed in mijn huis. Desondanks kijk ik nog naar:
- accoustische waarschuwing bij 90 C
- Aanwijzing van de temp. in de kamer, zodat ik vanuit de stoel kan zien hoe de Fin-oven het doet.

Pigion
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door deleted »

Pigion schreef:Ik krijg de indruk dat het een houtvergasser is met grote buffer. Het lijkt mij niet logisch iedere avond de buffer te "overloaden" door te veel hout in de voorraadkamer te doen en dan te vertrouwen op het de thermische beveiliging. Ik neem aan dat je deze kachel ook op een ander manier is te regelen
Inderdaad een Houtvergasser in de kelder.
Overloaden: volgens de buurman: " Ik kan dat heel goed inschatten ... en dan een paar blokken extra om de buffer zeker goed vol te hebben"
Het hout krijgt hij gratis van een grote zagerij om de hoek. Afvalhout.

De kachel is goed afgeregeld. Maar zijn buffer is te klein voor z'n huis/warmteverlies.

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door kockie »

Mooi systeem van je buurman. Hij is dus in recordtempo zijn vergasser van binnen aan het vern##ken met al dat verse water in het systeem. Over een paar jaar is ie zo rot als een mispel en zal ie op het hoogtepunt van de stook gaan lekken; het liefst natuurlijk in de vuurkamer. Zijn schoorsteen zal dan op die van een locomotief gaan lijken. Leg je camera maar vast klaar....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door kockie »

@Pigion: is je lekkage van de klep inmiddels opgelost?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door David86 »

Ik heb recentelijk de kachel op de schop genomen.

Over gegaan op een open systeem(n.a.v. dit draadje), wat een verademing. Ik hoef me niet meer af te vragen of de beveiligingen het nog doen, of ik geen stroomuitval krijg of dat de waterdruk weg valt.

Ik steek voor ik aan het werk ga de kachel aan en ga met een gerust hart van huis, het slechtste wat er kan gebeuren is dat de dames gewekt worden door een rammelent leidingstelsel, als de stroom is uitgevallen. Snel opgelost door de aslade leeg te kiepen over het vuur.

Ook beveiligingen hebben een levensduur, je komt er pas achter dat ze niet meer functioneren als het te laat is, denk ik. Ik vertrouw zelf liever op natuurkunde dan op techniek.

En als klap op de vuurpijl: Een open systeem is nog goedkoper ook, die beveiligingen kosten aardig knaken, een oud boilertje en/of (opengeslepen) expansie vat is tientjes werk.
..
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door Pigion »

@kockie,
Het door-laten van de klep is opgeheven. Er zat wat vuil tussen de bewegende delen. De klep was simpel te demonteren, hoefde niet uitgebouwd te worden. Met een beetje koperpoets alles weer spic en span. Klep zit er 3 jaar in en het CV water is natuurlijk niet echt schoon. Kan niet echt klagen.
Fin-oven maakt veel uren, 2 x stoken per dag + na-stook. Hij kan kan de 100 m2 aardig bijhouden, 20 a 21 C in de voorkamer, in de keuken en achterkamer 18 C. Als er meer wind zou zijn, moet de CV bij om het achter aangenaam te maken. Badkamer is wel een beetje fris, dus snel werken.
Ik ben nog aan het broeden over een verbetering van de verbranding in de nagloei-fase. Er is dan alleen lucht nodig in en net boven dat vuurbed. De bovenste 2 rijen lucht-nozles moeten dicht. Er gaat nu veel te veel lucht door de Fin-oven en allemaal de schoorsteen uit. Als ik de luchttoevoer meer knijp, maakt de oven veel houtskool. Ik kan de hele zomer BBQ-en en de buren ook.
Pigion
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door frans »

@Pigion.
Ik neem aan dat je van die ronde steentjes in de bodem van de stookruimte hebt?
Zelf gebruik een oude afwas borsel om voor elke keer stoken ff er overheen te rommelen.
Door het bewegen onderling van de steentjes valt er behoorlijk wat as tussendoor, en is de onder beluchting over het hele oppervlak een stuk beter.
En de houtskool produktie duidelijk minder.
Groet,
Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door Pigion »

@frans,
Onze fin-oven wijkt af van het standaard model. Om estetische reden moest de onderzijde van de stookdeur gelijk met bovenzijde warme bank. Dat kon alleen door de hete rookgassen niet onder de aslade door te leiden doch via een geisoleerd rvs kanaal onder de vloer. Nog enkele cm gewonnen door ook het compartiment voor de aslade te halveren in hoogte. De verbrandingslucht wordt toegevoerd uit de kruipruimte en geregeld door een vlinderklep. Dus zijn er ook niet de ronde stooksteentjes en moet ik de as van de bodemstenen scheppen. Vanwege het houtskool, kan ik het niet opzuigen.
Als ik het weer zou doen, zou ik de aslade niet hebben opgeofferd.
Ik wil nu van de zijkant 2 gaten dia 25 mm. boren door de buitenwand, de binnenwand en de verticale stookstenen. Daar schuif ik dan een rvs buis door met perforaties in het gedeelte dat in de stookruimte steekt. Hier moet genoeg lucht door kunnen voor de nagloeifase. De door de buis stromende lucht zorgt voor koeling van de buis. Als materiaal kies ik een hittebestendige rvs.. Vervolgens kan de luchtklep in de aanvoer naar de nozzles dicht.
Het boren doe ik met een watergekoelde diamant boor, te huren.
Pigion
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door JantjeV8 »

Gisteravond had ik weer zo'n momentje.

's-Avonds rond 10uur de kachel aangemaakt voor ik naar binnen ging. Dus kachel nog uit, hout er in, blokje er bij, klein hout er op en afvullen, deur op een kiertje, luchtklep dicht.

Naar binnen, achterpoten op tafel, lekker binnentemperatuurtje dus de ogen sukkelde dicht. 3 kwartier later wakker schrikkend: De kachel moet nog dicht gezet worden... :?
Ik hoorde het al, het water liep weg via de noodkoeling. Kachel brandde als een fakkel, gauw de knop aangezet. Deur dicht, luchtklep open.
Het display gaf 97grC aan, en liep direct terug, immers de pomp naar het buffer begon toen pas te lopen. Het display en de analoge meter gaven 90grC aan toen de noodkoeling zichzelf weer afsloot. Toen de temperatuur onder de 80grC zakte begon de aanjager van de kachel weer te werken.

Het werkt dus prima...
Plaats reactie