Koelen rookgassen (D.H.Z.)- pelletbrander?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Koelen rookgassen (D.H.Z.)- pelletbrander?

Bericht door Dutch John »

Aardgascondensaat is redelijk schoon, kun je niet vergelijken met het restproduct van een compliceerde verbinding als hout. Verder hangt de samenstelling van het condensaat inderdaad af van hoe schoon de verbranding verloopt. Kun je alleen door meting vaststellen. Dan weet je meteen of de watermantel kan blijven waar hij nu is.

As kun je gewoon terugbrengen in de natuur, mits het verstookte hout ook uit de natuur komt (dus niet in geval van bewerkt hout). Laten we ons niet teveel zorgen maken over dat er mogelijk arseen in zit, anders kunnen we beter maar stoppen met houtstook. Fossiel stoken stopt sowieso binnen een paar generaties, dus je moet iets.

Het condensaat zou ik niet dumpen in het riool. Dan kun je het beter in een hoop houtsnippers of een pak hooi schenken, het water weer laten uitdampen en als het geheel verzadigd is met teren: netjes opstoken.

Nb: complimenten voor je nette bouwsel! Enne... je eigen vragen beantwoorden herken ik. Is niks mis mee. Integendeel.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Koelen rookgassen (D.H.Z.)- pelletbrander?

Bericht door David86 »

fikkie stoken schreef:

Ben nog aan het uitzoeken of de rookgassen van iedereen net zo schadelijk zijn als dat condensaat van mij. :idea:
Daar twijfel ik niet aan, dat zal elkaar weinig schelen, condensaat is echter een concentraat. Dat maakt het wat lastiger.

Een druppel chloor in een emmer water dood bacteriën en maakt het veilig om te drinken, een hele fles chloor in die zelfde emmer maakt het water dodelijk. Naarmate de concentratie verhoogd word neemt de giftigheid dus toe. Het condenseren van je rookgassen vind ik een puik plan, je voorkomt lucht verontreiniging, maarja het condensaat moet op een of andere manier "veilig" afgevoerd worden.

Mocht je het in de brand gaan steken dan lijkt me dat een behoorlijke omweg om uiteindelijk die rommel toch weer in de lucht te krijgen.

Ik weet niet of normale rookgassen in de lucht condenseren, dat zou betekenen dat ze weer ter aarde storten. Als dat zo zou zijn dan hadden we geen luchtverontreiniging denk ik. Ik denk dat de condenserende deeltjes te ver bij elkaar vandaan dwarrelen om te clusteren. Zonder dat clusteren blijven ze denk ik gewoon vliegen.

Zou een helofieten filter iets met dit condensaat kunnen ?
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Koelen rookgassen (D.H.Z.)- pelletbrander?

Bericht door ritsaert snijder »

Lars,
Interessante lijst met stoffen.

Je stelling is in grote lijn dat elke kachel dezelfde rotzooi in de lucht blaast.
Uiteindelijk blaast elke kachel dezelfde substantie het luchtruim in
Snap wat je bedoelt maar dat is natuurlijk niet waar. Een kachel met een optimale verbranding van 1200 graden heeft de minst belastende uitstoot. Kouder is slechter en heter is slechter.

Bij de optimale 1200 graden verbranding komt ook dat lijstje stoffen vrij wat je noemt. Alleen de verhoudingen zijn anders. Het zijn trouwens stoffen die voor een deel ook gewoon in de brandstof zitten. De zuurstof zit dan bijvoorbeeld tussen de 4 en de 6 procent. Het is dus niet ideaal maar wel het beste wat we in de praktijk kunnen halen. En wat we als forum nastreven. De filosofie is daarbij dan ook dat het stoken van hout onderdeel is van de kringloop. Vanuit die kringloop kijk je vervolgens naar de belasting.

Als je gaat stoken met een veel te lage temperatuur omdat je de vuurkamer koelt haal je die 1200 graden zeker niet en ben je meer aan het vervuilen dan nodig is. Dat is geen richting die we op dit forum nastreven.

Ik hoop dan ook dat je wil laten overtuigen om je vuurkamer en je warmtewisselaar anders in te richten. Ik kan je verzekeren dat hiermee het rendement ook fors kan toenemen.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Koelen rookgassen (D.H.Z.)- pelletbrander?

Bericht door gdelea »

waarschijnlijk zal je ook iets minder snel last hebben van condensatie omdat in pellet zo ie zo al minder vocht zit. + dat je een geforseerde verbranding hebt
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Koelen rookgassen (D.H.Z.)- pelletbrander?

Bericht door fikkie stoken »

Condensatie rookgassen

Heb veel zitten lezen over de rookgas problematiek, ook rapporten vuilverbranders etc die koeltorens, spraycooling toepassen en ben tot de conclusie gekomen, niet doen.

Er blijft altijd slurry en chemische samenstellingen over, wat uiteraard ook weer te verbranden is en daar zit nou net niet de winst die je wilt pakken.

Ik ga dan ook net boven de condensatiegrens zitten zitten, op veel liters vervuild water zit ik niet te wachten.

Wat betreffend te brander die ik ga bouwen zal op mijn oude principe zijn, vanavond de assen bekeken van de afgelopen tijd.

Heb een aantal zakken gestookt van een bepaald merk, waarbij het opviel dat er behoolijke slakvorming optrad, wat de brander vervuilde.
Het blijkt zand te zijn!!

Bij het nieuw te bouwen brandertje was dit zeer nadelig, daar deze automatisch ontsteekt en dus voor een warmteschild zorgt bij een volgende start.

Bij de laatste vulling bij uitschakelen brander, word de tijd geteld vanaf de laatste vulling en de brander word leeggeblazen wat dit probleem tackelde.

De opmerking dat dit nooit heet genoeg werd met watermantel wil ik toch even tackelen en laten zien dat ik zeker zeer hoge temperaturen kan halen :mrgreen: zand smelt :lol:

En er zeker volledige verbranding plaatsvind.




om 00:15 correctie door mij zelf:
Het zijn de assen die een te hoge temperatuur hebben bij deze brandstof, die daardoor slakvorming geeft.

Temperatuur is dus goed te halen maar zal bij deze soort pellets naar beneden moeten.

Maargoed weer wat geleerd :lol: en niet zomaar weer een aanname t,zit soms weer anders in elkaar dan je denkt.

Zelfstudie is altijd leuk
Bijlagen
zand pellets 3.jpg
zand pellets 2.jpg
zand in pellets 1.jpg
Laatst gewijzigd door fikkie stoken op 13 dec 2012, 00:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Koelen rookgassen (D.H.Z.)- pelletbrander?

Bericht door hotglass »

ZAND???

Natuurlijk kan het dat je zand in je pellets tegenkomt. Je analyse daaromtrent wil ik dan ook helemaal niet bestrijden.
Maar zand als bedoeld met silicium oxide (puur kwartszand dus) zul je waarschijnlijk niet smelten in je kachel.
Dan zou namelijk de binnentemperatuur toch al naar de 2400ºC moeten lopen. Allerlei varianten (verontreinigingen eigenlijk)
op dit pure kwartszand brengen de smelttemperatuur echter fors omlaag. Dan zou 750 tot 800 ºC ook zomaar tot de mogelijkheden behoren en dat is nu weer niet zo erg hoog.

Vriendelijke groet,
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Koelen rookgassen (D.H.Z.)- pelletbrander?

Bericht door fikkie stoken »

hotglass schreef:ZAND???

Natuurlijk kan het dat je zand in je pellets tegenkomt. Je analyse daaromtrent wil ik dan ook helemaal niet bestrijden.
Maar zand als bedoeld met silicium oxide (puur kwartszand dus) zul je waarschijnlijk niet smelten in je kachel.
Dan zou namelijk de binnentemperatuur toch al naar de 2400ºC moeten lopen. Allerlei varianten (verontreinigingen eigenlijk)
op dit pure kwartszand brengen de smelttemperatuur echter fors omlaag. Dan zou 750 tot 800 ºC ook zomaar tot de mogelijkheden behoren en dat is nu weer niet zo erg hoog.

Vriendelijke groet,

Verhaal helemaal lezen :fff


om 00:15 correctie door mij zelf:

Het zijn de assen die een te hoge temperatuur hebben bij deze brandstof, die daardoor slakvorming geeft.

Temperatuur is dus goed te halen maar zal bij deze soort pellets naar beneden moeten.


Pellets zijn geen stukshout kachels

Maar opbouwende kritiek is altijd welkom :lol:

Maargoed weer wat geleerd en niet zomaar weer een aanname t,zit soms weer anders in elkaar dan je denkt.

Zelfstudie is altijd leuk
Laatst gewijzigd door fikkie stoken op 13 dec 2012, 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Koelen rookgassen (D.H.Z.)- pelletbrander?

Bericht door hotglass »

Tja, en ik heb mijn verhaaltje geschreven in de tijd dat jij je eigen correctie plaatste !

Maar omdat je zelfstudie leuk vind zul je natuurlijk de rode tekst geplaatst hebben om de boel op te vrolijken :fff
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Koelen rookgassen (D.H.Z.)- pelletbrander?

Bericht door fikkie stoken »

hotglass schreef:Tja, en ik heb mijn verhaaltje geschreven in de tijd dat jij je eigen correctie plaatste !

Maar omdat je zelfstudie leuk vind zul je natuurlijk de rode tekst geplaatst hebben om de boel op te vrolijken :fff

Oeps das nie de bedoeling sorry :oops: is aangepast

Groeten Lars
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Koelen rookgassen (D.H.Z.)- pelletbrander?

Bericht door hotglass »

:D
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Koelen rookgassen (D.H.Z.)- pelletbrander?

Bericht door Chicken Power »

Gaaf project!

Tweetal opmerkingen:

-Met aardgascondensaat wordt meestal het condensaat bij de winning bedoeld, dit is een mengsel van diverse alkanen.

Wat er uit een HR- gasketel komt, is het door de verbranding chemisch gevormde water, dat condenseert. Misschien handiger om het onderscheid te kunnen houden, door in dit geval van aardgascondens te spreken.

-Indien er bij deze pellets sprake is van slakvorming, dan heb ik het vermoeden dat er erg veel schors in verwerkt is…


Groet, Cp
Verwijderd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Koelen rookgassen (D.H.Z.)- pelletbrander?

Bericht door Dutch John »

Schors of blad. Die twee bevatten de meeste mineralen. Je haalt knappe temperaturen. As begint te smelten vanaf 1150 graden. Het kan best zijn dat het hout niet meer mineralen bevat dan normaal, maar dat dat je ergens een dood, koel hoekje hebt waar de gesmolten as kan gaan sinteren. Isoleren dus.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Koelen rookgassen (D.H.Z.)- pelletbrander?

Bericht door holtere »

Van houtas kun je glazuren maken voor aardewerk! Voor zoiets heb je inderdaad respectabele temperaturen nodig, grofweg boven 1150 zoals DJ al stelde. Met wat verontreinigingen door je pellets in de vorm van metalen kan dat wel wat lager worden. Je kunt dus potjes gaan bakken 8)

Grz,
Holtere
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Koelen rookgassen (D.H.Z.)- pelletbrander?

Bericht door fikkie stoken »

Gaat ff wat mis
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Koelen rookgassen (D.H.Z.)- pelletbrander?

Bericht door fikkie stoken »

Vandaag ff aan het spelen geweest met programma.

Laatst gewijzigd door kockie op 15 jan 2013, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: youtube link aangepast
Plaats reactie