Zelf brood bakken

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Zelf brood bakken

Bericht door Dirk Bauwens »

Ik heb een groot gezin en hier wordt dus veel brood gegeten. Al ons brood bakken we zelf.

Ikzelf vind alles rondom brood maken uitermate fascinerend. Brood is zeer eenvoudig van samenstelling, toch zijn de smaken van brood enorm gevarieerd, complex en overheerlijk.

Zijn er nog forumbezoekers die graag brood bakken ?

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Dirk

Ik ben ook een brood liefhebber en zeker mijn oudste zoon(10).Hij is autistisch en lust alleen brood met zachte korst.Niet te krijgen naar zijn zin dus gedeeltelijk zelfmaken met broodbak machiene.Voor mijzelf super donkerbruin omdat ik gewoon erg lekker vind.Heb je tips voor ons. Waar onder waarschijnlijk gooi de broodbakmachine de deur uit vermoed ik. :D

mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Beste Mark,

Met broodbakmachines kan men wel brood bakken in de strikte zin van het woord, maar je hebt met zo een apparaat weinig controle over wat er gebeurt. Ik heb eigenlijk nog nooit mensen blijvend tevreden gezien over zo'n broodbakmachine en dat is wel te begrijpen.

De uiteindelijke smaak van brood wordt bepaald door veel factoren zoals kneedwijze, kneedtijd, tijd dat het deeg mag bestaan enz. Wist je dat het in Frankrijk nog vaak de gewoonte is om brood in twee dagen tijd te maken ? Dat lijkt veel werk, maar dat is het niet. Alles gaat veel meer op zijn gemak. Het deeg kan fermenteren, rijpen en daardoor ook veel smaak ontwikkelen. Brood dat op deze wijze wordt gemaakt, kun je best vergelijken met andere gefermenteerde producten zoals bier, wijn, kaas, worst. Gemaakt van simpele ingredi?nten, maar ultra gevarieerd in lekkere smaken.

Als bij ons het brood 's avonds uit de oven komt, dan worden er soms binnen het uur 2 hele broden verorberd. Meestal met alleen wat boter erbij.

De meeste kinderen helpen graag met broodbakken. En ze eten graag wat ze zelf mogen maken. Misschien is dat wel een tip voor je zoon.

We hebben nog geen broodbakoven die met hout gestookt wordt. We zijn er wel meer bezig. Hopelijk komt die er snel. In zo'n oven kun je meer doen dan brood bakken. Zo'n oven blijft soms dagenlang warm en je kunt er in koken, braden enz. Ovens kunnen ook worden gebruikt om te drogen: groenten, paddestoelen, hout, denneappels :P

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Dirk,

Dat veklaard ook gelijk je voorliefde voor bakovens.Dus ik kan beter een bakoven bouwen voor mijn denneappels :D dan een zonnedroger.Zou wel willen maar dan moet ik verhuizen zowel voor de ruimte als van mijn vrouw die is bang dat doorsla.Ze heeft gelijk.
Ik kan hoogstens een uitbreiding vragen voor de 4d met een dakoven maar zit dan de ww in de weg.Als dit niet zo is reageerd vanzelf iemand uit reduzum.

mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Alles op zijn tijd, Mark! Maar geen paniek: een oven is niet iets waar iemand zomaar van doorslaat. Integendeel zou ik zeggen.

Bij mij staat de oven er nog niet, hoe graag ik dat ook had gewild en ik heb w?l plaats genoeg en een echtgenote die graag had gehad dat de oven er al stond!

Jij zou echter wel goed kunnen bakken in de stookruimte van je Tigchelkachel. Ik verzamel morgen wel wat informatie hoe je dat best kunt doen en laat het je weten!

Dirk
P?ssl
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 feb 2006, 14:23
Locatie: Leopoldsburg

Bericht door P?ssl »

Weten jullie misschien of er ergens bouwtekeningen bestaan voor een brood/pizza oven met hout gestookt voor in de tuin ?
Ik heb heel veel plaats in mijn tuin maar nog geen oven.
Groetjes aan iedereen die oog heeft voor de natuur
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Hier is alvast een pracht-site om idee?n op te doen:

http://mha-net.org/msb/html/bakeoven.htm

Dirk
P?ssl
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 feb 2006, 14:23
Locatie: Leopoldsburg

Bericht door P?ssl »

Dirk,
Bedankt, heb de link reeds bij mijn favoriten gezet
Groetjes aan iedereen die oog heeft voor de natuur
P?ssl
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 feb 2006, 14:23
Locatie: Leopoldsburg

Bericht door P?ssl »

Hier een site om een bakoven op de oude wijze te bouwen:
http://www.mot.be/dutch/index.htm
Groetjes aan iedereen die oog heeft voor de natuur
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

P?ssl schreef:Hier een site om een bakoven op de oude wijze te bouwen:
http://www.mot.be/dutch/index.htm
Dat is inderdaad een hele goede site met veel praktische informatie.

Ik had ergens een bookmark voor die site, maar af en toe crasht mijn browser-programma omdat mijn bookmark-files te groot worden! Ik zal eens wat orde moeten scheppen in die bookmarks. Alle andere bookmarks die ik over ovens heb, zet ik dan wel onder dit onderwerp.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dirk Bauwens schreef: Jij zou echter wel goed kunnen bakken in de stookruimte van je Tigchelkachel. Ik verzamel morgen wel wat informatie hoe je dat best kunt doen en laat het je weten!
Sorry Mark, dat ik nog niet eerder reageerde, maar het wordt wel druk op het forum, is het niet ? Hier thuis heb ik het ook drukker dan normaal, vandaar.

Ik geef alvast even door, wat ik in mijn hoofd had als oven voor jouw Tigchelkachel. Ik had gedacht aan een soort box met deksel, gemaakt van beton, die in de stookkamer van je finoven past. Nadat het vuur uitgedoofd is, moet je de box in de kachel plaatsen. De box wordt dan doordrongen van warmte. Wanneer de box ergens rond de 250 graden warm blijft of minder, kun je er een brood in bakken. Pizza wordt veel heter gebakken.

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Dirk,

Ik had al begrepen dat je wat drukker was vanwege het forum.Bedankt ieder geval.Nu je over de betonnen bak begint volgens mij moet fetze hier ook nog wat info over hebben.Ik zal eens informeren.Had ik eerder aan kunnen denken.Vond op het net nog een bedrijf dat tweede hands brikettenpersen heeft.Info opgevraagd via mail.Misschien komt sinterklaas kado wel wat later.Het zal wel te hoge bedragen zijn.Ook dit laat ik je weten.

Mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Ondertussen krijg ik steeds meer signalen dat "zelf brood bakken" echt een "hot item" of "heet van de naald" is.

Op een eventuele ontmoetingsdag van deelnemers aan dit forum, zal dit onderwerp dus zeker ter sprake moeten komen! Indien enigszins mogelijk zal er op de ontmoetingsdag z?ker een houtgestookte zelfbouwoven gedemonstreerd worden. Men zegge het voort!
:!: :!: :!:

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:Ondertussen krijg ik steeds meer signalen dat "zelf brood bakken" echt een "hot item" of "heet van de naald" is.

Op een eventuele ontmoetingsdag van deelnemers aan dit forum, zal dit onderwerp dus zeker ter sprake moeten komen! Indien enigszins mogelijk zal er op de ontmoetingsdag z?ker een houtgestookte zelfbouwoven gedemonstreerd worden. Men zegge het voort!
:!: :!: :!:

Dirk
is al lang een hot item: zie de hoeveelheid electrische broodmachines die zijn verkocht. Je krijgt dan mensen die op het spoor van zelfbakken zijn gezet en dan op een gegeven moment zelfs bij die mooie bakhuisjes uitkomen.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef:...is al lang een hot item: zie de hoeveelheid electrische broodmachines die zijn verkocht. Je krijgt dan mensen die op het spoor van zelfbakken zijn gezet en dan op een gegeven moment zelfs bij die mooie bakhuisjes uitkomen.
Ik heb schrik dat door de electrische broodbakmachines de meesten met een tegenovergesteld effect reageren.

Het heeft bij ons jaren geduurd eer we doorhadden dat brood maken helemaal niet zo snel hoeft te gaan. Er wordt zelfs gezegd dat hoe langer het duurt om het brood te maken, hoe smakelijker het wordt en des te langer het duurt eer het brood oudbakken is.

Dirk
Plaats reactie