Vraag over de beste plaatsing van een rookkanaal

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Almenaar
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:11
Locatie: Almen

Vraag over de beste plaatsing van een rookkanaal

Bericht door Almenaar »

Goedendag allemaal,

Ik lees al een tijdje mee op dit prachtige forum. Eerst voor het geheel of deels zelf bouwen van een Finnoven of RMH (beide nog in gedachten) en nu vanwege een zojuist aangeschafte openhaard, Deens ontwerp, aldaar ruim 30 jaar in een huis gehangen, maar nooit door ons aldaar gezien. Ik weet het, uit rendements oogpunt is zo'n openhaard wat minder verantwoord, maar wij vonden hem erg mooi. Hij ziet er industrieel uit, is rond van vorm, doorsnede 82 cm, geheel gemaakt van zeer zwaar dik solide ijzer en je kan de onderste helft afsluiten/open zetten. Bovenop zit de opening naar het rookkanaal, doorsnede 200 mm. Bij deze haard zit een korte bocht (doorsnede 200 mm) van ongeveer 25 cm lengte, dan 90 graden en dan weer 25 cm. In deze bocht zit de klep verwerkt. De bocht is los van de haard. Als ik de lengte en breedte van de stookopening vermenigvuldig en in een staatje kijk of de diameter ok is (enigszins schattend wat de opening is half rond), dan kom ik rond de 180 uit, dus dat lijkt goed te zitten.
Ik heb net een muurtje laten metselen om deze haard aan op te hangen.

De haard staat in het gedeelte van de woonkamer met plat bitumen dak, houten binnenwerk. Hoogte binnen ongeveer 2m70, buiten 3 meter. De hoogte van het rookkanaal op de openhaard zit op ongeveer 1m30, als we de onderkant van de haard vanaf 40 cm hoogte hangen.

Hoe het rookkanaal het beste te maken?

Uitgangspunten: veiligheid voor de bewoners staat voorop. Volgen van NEN-voorschriften en wensen/eisen van verzekeringsmaatschappijen is gewenst maar in geval van twijfel/onduidelijkheid prefaleert het gezonde verstand. Verder willen we het zelf doen, met ondersteuning van gekwalificeerde helpers zoals een timmerman, maar helaas geen schoorsteenbouwers.

Mogelijkheid 1: gebruik maken van de bocht. Dus aansluiten direct op de bovenkant haard, met 90 graden door de muur, DW aansluitbus/paspijp kopen voor een te overbruggen lengte van ongeveer 50 cm. Daarna een DW T-stuk en met opnieuw 90 graden ongeveer 2m50 DW langs de gevel omhoog. Met enig geluk passeer ik dan net een dakgoot, maar het is misschien wat krap. Vervolgens de trekkap op de pijp plaatsen.

voordeel: de pijp gaat direct naar buiten, dus de gassen zijn direct weg uit de woonomgeving, lijkt mij veilig.
voordeel: ik vind die bocht direct op de haard mooi
voordeel: ik maak optimaal gebruik van het materiaal dat ik al heb, zoals de bocht met de klep
nadeel: twee keer, binnen 70-100 cm, een 90 graden bocht. Is dit een probleem voor de trek? Kan het? Mag het?
nadeel: behoorlijk wat hak- en breekwerk omdat ik door drie bakstenenmuren moet waarbij vooral de binnenste werkelijk kei- en keihard is.

Wellicht ben ik nog andere voor/nadelen vergeten?

Mogelijkheid 2:
direct van de bovenopening recht omhoog, door het schrootjes plafond, door het hout onder de bitumen afdeklaag en dan naar buiten. Zelfde lengte van de buis, ongeveer 2,5 - 3 m. Ik heb dan de keuze om eerst een kleine meter EW te doen, dan verloop EW/DW, DW door dakpakket en DW buiten. Of alles helemaal in DW. Uiteraard met dakplaat.

voordeel: geen bochten dus wellicht een betere trek?
voordeel: minder werk (en rommel) van breken en slopen, maar daar komt weer meer dakwerk voor terug
voordeel: geen risico/gezeur met de goot
nadeel: ik vind zo'n rechte pijp op mijn kachel niet zo mooi
nadeel: het DW-gedeelte moet omkast worden met brandwerende beplating dus extra werk. Is die beplating ook verplicht voor het onderste "zicht"-stukje bij het plafond?

Hoewel dit opschrijven het voor mezelf al weer wat duidelijker maakt blijf ik toch zitten met de vraag waar ik nou beter aan doe. Mogelijkheid 1 of 2? En zijn er wellicht nog zaken die ik helemaal over het hoofd zie?

Graag jullie advies!
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Vraag over de beste plaatsing van een rookkanaal

Bericht door David86 »

Almenaar schreef:Goedendag allemaal,

Ik lees al een tijdje mee op dit prachtige forum. Eerst voor het geheel of deels zelf bouwen van een Finnoven of RMH (beide nog in gedachten) en nu vanwege een zojuist aangeschafte openhaard, Deens ontwerp, aldaar ruim 30 jaar in een huis gehangen, maar nooit door ons aldaar gezien. Ik weet het, uit rendements oogpunt is zo'n openhaard wat minder verantwoord, maar wij vonden hem erg mooi.

Graag jullie advies!


Ik keek rond voor een Toyota prius, maar kocht een hummer, die vond ik mooier... Natuurlijk weet ik dat een prius beter is voor het milieu maarja, het oog wil ook wat toch ?
..
Almenaar
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:11
Locatie: Almen

Re: Vraag over de beste plaatsing van een rookkanaal

Bericht door Almenaar »

@ David86: Dank voor deze spitsvondige bijdrage.
Helaas weinig behulpzaam.
Ik had meer verwacht van iemand die moderator is.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Vraag over de beste plaatsing van een rookkanaal

Bericht door kockie »

Nou, ik wil je dan de vraag stellen: op welk punt is het misgegaan. Je zegt behoorlijk ingelezen te zijn op dit forum, maar kiest een draak van een verwarmingscontraptie. Ik vind de reactie van David daarop wel een grappige. Daarbij wel aantekenend dat ik geen idee kan vormen van je aangekochte kachel/haard. Een foto zou helpen.

Van schoorstenen heb ik onvoldoende verstand, de mijne lopen recht naar boven. Functie voor vorm bij mij.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Vraag over de beste plaatsing van een rookkanaal

Bericht door hotglass »

@ Kockie :wink:


Mij lijkt een directe doorverwijzing naar een deskundig middenstander.......laten we zeggen een schoorsteenbouwer :fff
beter op zijn plaats!
Dergelijke mensen moeten toch ruim advies geven kunnen in de bochten en krochten van leiding en pijpwerk voor allerhande open haarden?

Enne... zeg nou zelf, enkele meters zwarte ijzeren pijp is tegenwoordig toch ook leverbaar in ecologische kwaliteit?
Wie zou daar het meest over weten?
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Vraag over de beste plaatsing van een rookkanaal

Bericht door gdelea »

mogelijkheid 2. en elk merk dw heeft zijn eigen bouwvoorschriften, dus onder het plafond uit laten steken. bij optie 1 zou je dus 3 x 90 graden krijgen?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vraag over de beste plaatsing van een rookkanaal

Bericht door ritsaert snijder »

Almenaar,
De open haard verkopen en een finoven bouwen? Finoven is ook heel mooi, kan je helemaal naar eigen smaak ontwerpen. Een open haard is het opwarmen van de lucht boven de schoorsteen. Zeker ook te spitsvondig? :fff
RS
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Vraag over de beste plaatsing van een rookkanaal

Bericht door David86 »

Almenaar schreef: Ik had meer verwacht van iemand die moderator is.
Een duidelijk teken dat je niet ingelezen bent lijkt me :mrgreen:
..
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Vraag over de beste plaatsing van een rookkanaal

Bericht door hotglass »

Je kunt ook niets anders verwachten als je een geliefde modderaar - ehhhh, oh! sorry - moderator als nieuwkomer direct gaat afzeiken :lol:
Almenaar
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:11
Locatie: Almen

Re: Vraag over de beste plaatsing van een rookkanaal

Bericht door Almenaar »

Dank voor alle reacties!

@ kockie: meelezen op het forum betekent niet dat ik alles al weet. Waarom jij het een contraptie vindt begrijp ik niet De kachel is gemaakt met een rookgasafvoer aan de bovenkant. Direct daarop volgt een 90 graden bocht die oorspronkelijk in een muur/schoorsteen verdween. Aangezien de haard bij ons aan de muur komt te hangen leek als eerste uitgangspunt het handhaven van de oorspronkelijke situatie die ongeveer 30 jaar heeft dienst gedaan, niet zo raar. Vandaar dat ik de contraptie niet begrijp.
Ik ben overigens met je eens dat een foto had geholpen. Had ik die beschikbaar gehad dan zou ik hem uploaden. Die volgt.
Ook bij mij functie voor vorm, maar als beide evengoed zouden zijn dan liever dat wat (voor ons) mooier oogt.

@ hotglass: natuurlijk ben ik bij een schoorsteenbouwer geweest. Inmiddels al bij 3 stuks. En helaas drie totaal verschillende verhalen. Vandaar mijn poging meer te weten te komen zonder de commerciële bla bla en/of bouwbesluit-noodzakelijkheden-laatste-versie-saus.

@gdelea: dank voor de tip, inmiddels zijn we daarop verder aan het borduren. Optie 1 zou volgens mij 2x90 graden opleveren, maar dit terzijde.

@ritsaert snijder: Ja, ook enigszins spitsvondig maar beslist meer to the pointe dan van die andere meneer. Met een Finnoven en RMH zijn we wel bezig geweest, evenals met een Bergkachel en nog een aantal andere ontwerpen. De meeste prachtig en fantastische apparaten. Maar ja, wij vonden deze haard nou eenmaal erg mooi. Naast het verwarmen van buitenlucht en vogels komt er uit een haard ook nog wel enige warmte naar de bewoners.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Vraag over de beste plaatsing van een rookkanaal

Bericht door kockie »

Ik vind het nogal een verschil of je een finoven of een open haard in je woning zet/hangt. Het eerste is een hoogrendement apparaat, het 2e kan een apparaat zijn met een negatief rendement. Mijn vraag is dus waarom je willens en wetens voor een veel slechter presterend apparaat kiest terwijl je weet dat er veel betere zijn. Misschien ben ik daar zelf wat afwijkend in dat ik de functie voor het uitzicht stel, al moet ik zeggen dat ik met mijn -gemodificeerde- bergkachel ook een bijzonder prettig zicht in de woonkamer heb kunnen creëren. Een open haard zou er bij mij echt nooit inkomen, al is ie behangen met gouden ringetjes.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Vraag over de beste plaatsing van een rookkanaal

Bericht door David86 »

Het was juist ten zeerste to the point, zij het het zere point :)

Als je bekend bent met de rendements verschillen en toch een openhaard in je woning hangt dan kun je natuurlijk commentaar verwachten als je je op een ecologie forum meld met zo'n verhaal.

Ik denk zelf dat ecologie je koud laat, dat je gegoogled hebt op schoorsteen-vragen en per ongeluk hier terecht kwam. In de startpost wat vleierij en even gauw de zaken opgenoemd die in veel draadjes als eerste geadviseerd worden (de massakachels). Zodat we die fase van bekering over kunnen slaan en jouw direct verder kunnen helpen met je rookkanaal. Een andere verklaring kan ik in ieder geval zo niet bedenken.

En ja, dan krijg je van mij een vervelend, confronterend grapje voor je kiezen, dat krijg je als je mensen in de maling gaat nemen met zo'n "bijzonder" verhaal.

Groeten,

Die andere meneer.
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vraag over de beste plaatsing van een rookkanaal

Bericht door ritsaert snijder »

Tsja,
Spitsvondig of niet, we denken hier mee over ecologische concepten. Zoals Hotglass al zei, voor kachelpijpadvies voor buitengewoon fraai Deens design (waarmee je vooral de buitenlucht warmer maakt) kan je naar de kachelpijpboer.

kruiste met de andere meneer
de meneer
groet!

Ritsaert
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Vraag over de beste plaatsing van een rookkanaal

Bericht door Erikvr »

inderdaad, voor inferieure ontwerpen/vragen is geen plaats op het houtverwarmingseliteforum :mrgreen:
groet,
Erik
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vraag over de beste plaatsing van een rookkanaal

Bericht door ritsaert snijder »

Euh,
Als ik mag kiezen tussen een Deense design open haard en een knutselkachel dan zou ik het elite stickertje eerder op die dure Scandinavische vervuilbak plakken.

Maar als het gaat om het ecologische dan doen we inderdaad onze stinkende best om tot de elite te behoren!

Amen!

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Plaats reactie