Ruimte verwarmen met mobiele rocket in 60L vat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Ruimte verwarmen met mobiele rocket in 60L vat

Bericht door xychix »

Heeft iemand hier wel eens een evan's pocket rocket gebouwd van een 60 Liter vat.

Welke in / uitlaat diameters en lengtes leken te werken?
Ik wil er nog wel wat mee experimenteren maar ik hoop dat ik het snel goed doe :) heb maar 2 vaten en nog helemaal geen buizen.
Laatst gewijzigd door kockie op 17 feb 2013, 10:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Nogmaals titelfix op verzoek
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: pocket rocket op 60 Liter vat

Bericht door ritsaert snijder »

xychix schreef:Heeft iemand hier wel eens een evan's pocket rocket gebouwd van een 60 Liter vat.
Ha xychix,
Helaas nee, maar warrom bouw je niet een 133 batch rocket van Peter; http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2467. Staan alle maten en vormen beschreven. Bouw je in een middag met chamottestenen. Enige lastige is de P-channel, vereist wat handigheid. En brand super!!!

groet!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Pocket-rocket op 60 liter vat?

Bericht door xychix »

Ik wil iets wat mobiel is.

Iets om op te stoken in mijn casco schuur tijdens het afbouwen, om in de bus te mikken mee te nemen..

Wel leuk om een keer te proberen, ik heb nog wel wat van die stenen liggen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Pocket-rocket op 60 liter vat?

Bericht door ritsaert snijder »

X
De chamottestenen lijmen met leem...zeer mobiel.
Risertje van RVS

Welke vuurkamer van Ianto is echt mobiel?

Michel heeft ook wel eens een sneeuwkacheltje gelast. Super klein ding.
Rs

ps de wocket van DJ die is pas echt mobiel! Dat moet je bedoelen :lol: !
groet!

Ritsaert
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Pocket-rocket op 60 liter vat?

Bericht door xychix »

die is wel gaaf ja, heb m gezien op de forumdag, echter die heeft nog geen 'warmte afgifte' en 'schoorsteen' voorziening dus ook daar zou nog een bell op moeten.

als je die combineerd met een 60L bell krijg je wel een mooiere verbranding dan de pocket-rocket waarbij je toch de hitte onttrekt aan de stookruimte zelf.

Afbeelding
bron: http://www.permies.com/t/18610/stoves/Micro-RMH
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 05 dec 2012, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd, Cp mm
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Pocket-rocket op 60 liter vat?

Bericht door ritsaert snijder »

X,
ja dat is een wocket..

Je zou inderdaad de riser van een geisoleerde pijp kunnen maken (in plaats van een vat). En dan een vat er op.

Maar een rocket 133 van Peter gemaakt van chamottesten (verkrijgbaar bij de Hornbach) gaat het denk ik sneller beter doen. En je zou nog een stapje kleiner kunnen doen. De berekening staat in zijn topic http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... &start=645. Dan wordt het draagbaar (vuurkamer, geisoleerde riser en vat).

Als je de maten http://www.ecologieforum.eu/download/fi ... &mode=view netjes volgt heb je een super schoon brandertje!

RS
groet!

Ritsaert
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Pocket-rocket op 60 liter vat?

Bericht door xychix »

oi oi ik kan het allemaal niet bijhouden, worden de rockets nu al genummerd?

133, een paar stenen. mogelijk dan de 60L (of een 200L) drum als 'bell' en dan nog een horizontale uitlaat ofzo.... klinkt wel ideaal voor in mijn schuur. Moet ik dan nog een schoorsteen maken of kan ik dan door de muur naar buiten?

Wat ook nog meespeelt is dat ik niet altijd het perfecte hout heb.
Ik stook uit eigen tuin en perfect droog is het ook niet altijd.

Ik heb dus liever een iets minder schone maar zeer stabiele stook dan een model dat in ideale omstandigheden perfect stookt maar snel verstoord wordt. Is dit een factor waar de bouwers rekening mee houden / is dat in te calculeren?

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=ZG2 ... =endscreen
mogelijk een mooi model om eens te bouwen / te meten met de std. stenen, een 60l en een 200L vat.

maar ik zie zoveel mooie concepten dat ik afdwaal van mijn pocket rocket uit het evans boek :)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Pocket-rocket op 60 liter vat?

Bericht door ritsaert snijder »

x,
Hij is ook echt ideaal voor moelijkere omstandigheden.

ik heb een paar verschillende rockets gebouwd en de deze rockets en het is echt de meest hufterbestendige kachel die ik ken. Er kan lomp dik vies en zelfs nat hout in. Hij blijft zijn werk beter doen dan alle anderen. Je kan hem volladen of bijleggen het blijft echt netjes. Je kan ook langere brokken doorschuiven. Als je hem bouwt volgens de regels (is ook een opengewerkte tekening) ga je er echt max plezier aan beleven.

Je kanaal moet aan de eisen voldoen van de brandweer. Maar Als je een riser hebt van een meter (wordt dus niet korter bij een kleintje) en je werkt met een bel kan je kacheltechnisch met een beperkte schoorsteen.

RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Pocket-rocket op 60 liter vat?

Bericht door peterberg »

ritsaert snijder schreef:ik heb een paar verschillende rockets gebouwd en deze rocket en het is echt de meest hufterbestendige kachel die ik ken. Er kan lomp dik vies en zelfs nat hout in. Hij blijft zijn werk beter doen dan alle anderen. Je kan hem volladen of bijleggen het blijft echt netjes. Je kan ook langere brokken doorschuiven. Als je hem bouwt volgens de regels (is ook een opengewerkte tekening) ga je er echt max plezier aan beleven.
Rits,
Je laat het klinken als een bezwerende toverspreuk uit een van de Harry Potter boeken. Maar je hebt wel gelijk, hoewel ik nooit getest heb met natter hout. Maar in het begin van deze week heb ik toevallig hout gestookt van een partijtje dat achteraf 28% vocht bleek te bevatten. En het ding bleef het inderdaad doen, wat minder brullend dan normaal en er moet wat meer in om voldoende brandend oppervlak te houden. Maar er kwam nog steeds geen rook uit de schoorsteen en alles werd zoals gebruikelijk geconsumeerd. Alleen de inmiddels normale gesinterde as bleef over.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Pocket-rocket op 60 liter vat?

Bericht door ritsaert snijder »

Peter,
Klopt & het heeft ook echt magie. Het is belangrijk dat je met een kachel netjes kan stoken. Maar als dat een heel zwaar wissel trekt op de drie eenheid (DJ) dan gaat dat niet altijd lukken.
Deze is dan in vergelijk met andere kachels die ik ken en heb, echt veel hufterbestendiger. Ik heb dat niet gemeten maar het zou me zwaar verbazen dat de rocket op dit punt veel andere kachels verslaat. Nou wil ik niet het nat hout stoken en slordig stoken verkondigen maar als je dat dan toch doet doe het dan met een rocket!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Pocket-rocket op 60 liter vat?

Bericht door ritsaert snijder »

X,
Stan heeft zondag een kleine rocket gemaakt in de hut met een 60 liter vat. Maar ook dat concept werkt, hij was wel wat lui!

Ik zal kijken of ik een foto kan maken.

RS
groet!

Ritsaert
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Pocket-rocket op 60 liter vat?

Bericht door xychix »

jah dat zou geweldig zijn :)

Ik moet ook de details van de 133 nog opzoeken. Ik heb een locatie gevonden bij Amsterdam waar iemand heel erg om een kachel verlegen zit. Mogelijk daar een eerste opstelling bouwen.

de stenen ff scoren bij de hornbach. Dan nog ff een 60L vaatje en ff zien of ik nog een heatriser moet fixen of dat dat ook met de stenen kan.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Pocket-rocket op 60 liter vat?

Bericht door ritsaert snijder »

X,
een rvs variant is beter te isoleren.
een stenen variant moet je echt een meter hoog maken en dat wordt niet echt mobiel

Het mooiste is een meter dubbelwandig kachelpijp van bijvoorbeeld HGB trading, kost je 72 euro per meter maar is mobiel en goed geisoleerd (dubbelwandig)!

Vergeet niet de chamotteklei om de zaak te metselen (ook bij de hornbach)

RS
Bijlagen
de dwarsdoorsnede voor het overzicht<br />kan je de maten uit de tabel invullen
de dwarsdoorsnede voor het overzicht
kan je de maten uit de tabel invullen
de maten, in het topic van Peter geeft hij een correctie (in de link van Peter)
de maten, in het topic van Peter geeft hij een correctie (in de link van Peter)
groet!

Ritsaert
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Pocket-rocket op 60 liter vat?

Bericht door xychix »

Dank voor deze bijlagen, deze heeft en 20cm heatriser diameter.
Als ik een kleinere wil kan ik neem ik aan alle maten overnemen van het bijbehorende schemaatje?

Ik wil toch graag eerst een stenen versie stapelen om wat te oefenen. mogelijk wel met n riser maar dan iig stenen als kamer. Daar is hier vast ook een tekening / foto van te vinden, ff wat zoeken (als ik m vindt link ik m ook hier voor de toekomst)
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 05 dec 2012, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd, Cp mm
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Pocket-rocket op 60 liter vat?

Bericht door ritsaert snijder »

Klopt, maten overnemen en stenen metselen. P-channel heb ik gemaakt van een stukje koker (wel wat laswerk). En als j hem stapelt met leem om chamooteklei kan je hem hergebruiken (leem of c-klei gewoon weer nat maken en mixen).
RS
groet!

Ritsaert
Plaats reactie