Ontkalken

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Ontkalken

Bericht door ritsaert snijder »

Ontkalken,
Spaart je machines, bespaart schoonmaakmiddelen. Bespaart schoonmaaktijd.

Dus ik zoek een goed middel. Nou is een Nocalc systeempje betaalbaar en dat maakt de kalk onschadelijk. Werkt met silicopolyfosfaat.

Maar heeft iemand ervaring, hars schijnt ook goed te werken maar is duur.
RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ontkalken

Bericht door kockie »

Wat ik begrepen heb van het nocalc systeem is dat het een verbruikssysteem is waarbij complexen gevormd worden. Wat ik verder gelezen heb is dat de complexen afgebroken kunnen worden boven de 65 graden.... Dat heeft bij mijn zonneboiler niet zoveel zin.

Ik heb nu een 2e hands ontharder gekocht, maar moet deze nog ophalen en testen(staat opgesteld naast mijn nieuwe buffer). U hoort van me als het zover is....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontkalken

Bericht door ritsaert snijder »

Ah..
klinkt goed, wanneer is de installatie verwacht?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ontkalken

Bericht door kockie »

Een paar maanden geleden al, maar kan nog geen tijd vinden/plannen om bij NCK op de koffie te gaan. Daar (in de buurt) staat ie.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Ontkalken

Bericht door Chicken Power »

Rits,

Je zou ook is 12much is op de koffie kunnen vragen :lol: .

Die heeft hier ook wel een gedegen visie op.


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Ontkalken

Bericht door hotglass »

Ik heb enkele jaren geleden een omgekeerde-osmose installatie aangeschaft. Een overbodig geworden laboratorium exemplaar, die bij mij erg goede diensten heeft bewezen in waterzuivering. Ca. 35 liter per uur productie, met de mogelijkheid de installatie aan een buffer te koppelen.
Een osmose installatie kost echter veel spoelwater maar dat zou je in NL in een grijs water systeem kunnen gebruiken.
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Ontkalken

Bericht door le_pilaf »

Waarom maken Julie het jezelf zo moeilijk het is eenvoudiger om regenwater te gebruiken.
Regenwater is van nature zacht water dan hoef je niet met hars of zout of andere filters te werken.
Ik denk dat Julie regenwater overwogen hebben of niet maar ik ben zeer benieuwd waarom julie voor deze oplossing kiezen.

Groet Frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontkalken

Bericht door ritsaert snijder »

Frank, bedankt, ga daar ook over nadenken, ga ik wel gebruiken voor de wc.
Ik ga ook eens bij 12 much porren, die weet er vast alles van en heeft vast nog wat liggen in het museum van hem!
RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Ontkalken

Bericht door hotglass »

le_pilaf schreef:Waarom maken Julie het jezelf zo moeilijk het is eenvoudiger om regenwater te gebruiken.
Regenwater is van nature zacht water dan hoef je niet met hars of zout of andere filters te werken.
Ik denk dat Julie regenwater overwogen hebben of niet maar ik ben zeer benieuwd waarom julie voor deze oplossing kiezen.

Groet Frank.
:oops: :oops: :oops: Groot gelijk


Ik gebruik zelf al een jaar "zuiver" bronwater zonder een spoortje kalk.
Ik ontkalk zelfs mijn espresso apparaat niet meer wegens de totale afwezigheid van het witte goedje.
Slecht om in bijzonder gevallen aan overheidsnormen te voldoen heb ik dus mijn omgekeerde osmose waterfilter.

Groet
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: Ontkalken

Bericht door daniel »

Regenwater gebruiken voor drinkwater? Welke reiniging pas je dan toe?
Fijn zandfilter, grof zandfilter en een houtskoolfilter ?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Ontkalken

Bericht door David86 »

Regenwater gebruik is denk ik het beste te beperken tot was water toepassingen(douche, wasmachine, etc.). Voor drinkwater zou het niet mijn eerste keus zijn tenzij een keer gekookt zoals bij thee koffie aardappels en groenten enz. Voor deze toepassingen is ook geen "ingewikkeld" filtersyteem nodig.

In principe zou het schoon moeten zijn, maar tijdens de opslag kan er toch het een en ander in gaan leven.
..
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: Ontkalken

Bericht door daniel »

Met al die vogelpoep spnnentjes en een paar weken in opslag denk ik aleen aan grijs water toepassingen.

Net de kraanuitlopen (broush?) in de ontkalker gezet. Hier in het midden van het land erg veel last van kalk aanslag. Moet elk jaar wel gebeuren. Zelfs het wc wasbak kraantje.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontkalken

Bericht door ritsaert snijder »

Daniel,
Ik zit aan de andere kant van Utrecht, onder Breukelen. En het is hier niet best...voor wat betreft de hardheid van het water. Sommigen zeuren over het nieuwe kabinet maar ik ben dit water gewend dus ik zeur daar over :( :lol: :) .

Maar goed wat doe je aan dat water? Hars..
groet!

Ritsaert
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: Ontkalken

Bericht door daniel »

RS
Ik heb eens gekeken naar een waterontharder apparaat maar ben dan voor 15 euro per maand aan zout kwijt plus stroom.. lijkt mij te veel voor 2 volwassenen en 2 kids. Of ik zou deze enkel op de douche moeten aansluiten.
andere ideeën?
D
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontkalken

Bericht door ritsaert snijder »

Ik dacht aan Nocalc, http://www.nocalcinternational.com/ of http://www.warmteservice.nl/static/imag ... 6000-A.pdf. Set kost 245,- Navullen kost 62,-, goed voor 35 m3.
RS
groet!

Ritsaert
Plaats reactie