Handzaag scherp maken? (Hoe te doen?)

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Handzaag scherp maken? (Hoe te doen?)

Bericht door Anne2 »

Ik heb een handzaag die geveild en gezet kan en moet worden. Op naar de Gamma om dat gereedschap te kopen. Wordt niet verkocht, iedereen koopt nieuwe zaag (is voor 1x vast goedkoper).

Iemand een idee of er andere bouwmarkten zijn die dit wel verkopen?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Handzaag scherp maken

Bericht door David86 »

Ik heb bij de gamma een setje van die kleine vijltjes gekocht, vorig jaar denk ik. In het setje zitten zes vijltjes met ieder een andere vorm, ook een driehoekige. Daar zou het goed mee gaan (als je een normale "timmerzaag" heb) ze zitten in een blikje dat lijkt op een potloden blikje.

Tanden zetten moet met een punttangetje "op het oog" ook wel lukken.

Vaak hebben die handelaren van kettingzagen en zulk gedoe ook mooie spullen. Misschien zo'n zaak is proberen ?

Groeten,
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Handzaag scherp maken

Bericht door kockie »

Mag ik deze vraag uitbreiden met een "waar koop je een zaag die nog te slijpen is"? De zagen die ik in de bouwmarkt zie hebben allemaal geharde tanden. Deze zijn volgens mij niet te slijpen, of heb ik het mis?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Handzaag scherp maken

Bericht door 12much »

van links naar rechts respektievelijk 50 gram, 250 gram en 350 gram. Opsturen? komt ie met eender welk forumvervoer wel een keer terug....

@Kockie:
die geharde tanden vijl je zo doorheen en voor hele dure types (is kompleet ander staal en zingen ook anders) heb je een diamant vijltje voor nodig. De zettang heeft er geen moeite mee en ze zullen niet afbreken. Je vijlt de tand namelijk net zover in, tot je weer blauwe tandjes hebt. (NB: onder geharde tanden in een handzaag heb ik het over geblauwde tanden en niet opgesoldeerde widiatandjes)
Bijlagen
ZaagSlijpen.JPG
Never burn faster than your Wocket.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Handzaag scherp maken

Bericht door Dutch John »

kockie schreef:"waar koop je een zaag die nog te slijpen is"
Ik heb er vorig jaar twee gescoord bij een kofferbakverkoop, samen met een reischaaf. 5 euro of zo. M'n pa z'n zettang geconfisqueerd en een driehoeksvijltje gekocht. Kan een paar generaties mee.

Nadeel van die oude handzagen is het vaak kleine handvat. Vroeger hadden ze kennelijk toch kleinere handjes.... Zettangen zijn zeldzaam en dat weten die kofferbakjongens kennelijk ook. Overigens is hier in de buurt elk zomerweekend wel zo'n kofferbakverkoop. Het assortiment is wat breder dan bij een kringloop, denk bijvoorbeeld aan gereedschap en installatiemateriaal.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Handzaag scherp maken

Bericht door ritsaert snijder »

@12 much,
toch een verborgen kelder?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Handzaag scherp maken

Bericht door kockie »

Zo'n zettang hangt hier ook aan het bord in de werkplaats... Zal er goed op passen! De rest ga ik eens proberen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Handzaag scherp maken

Bericht door 12much »

:lol: :lol:

ik zou jouw handtekening kunnen wijzigen in:

waar ruimte is, kunnen spullen staan....:-)
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Handzaag scherp maken

Bericht door kockie »

De laatste tijd is hier het een en ander opgeruimd. Jammer dat ik van de week Michel weer verlost heb van een aggregaat en mega-compressor.... Maar goed, het gaat hier over handzagen. Vroeger heb ik al wel eens zo'n ding geslepen. Onder de handvaardigheidles, omdat ik compleet gefrustreerd werd van de totale botheid van de zagen daar, die waren nog botter dan mijn docent. Ik steeg een heel aantal graden in zijn achting toen ik de zaag scherp gemaakt had. Zetten kon daar niet, maar dat was toen ook niet nodig.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Handzaag scherp maken

Bericht door Anne2 »

Heb ik dit onder consuminderen gezet of is het verplaatst?

Mijn zaag heeft geen geharde tanden, zit nog prijsstickertje op van Gamma, maar is wel oud. Weet dus niet of ze daar nu nog te koop zijn Kockie.

12much, heel aardig aanbod. Slijpen is een terugkerend iets, ik wil dit graag zelf.

Dat setje vijlen bij Gamma zag ik geloof ik ook, maar geen zettang, en ik vond een setje kopen wat overdreven, maar ik hou dat wel in gedachten.

Die zettang gaat dus een probleem worden begrijp ik.
Gezocht, 50 euro nieuw, 62 euro, 78 euro, begrijp nu waarom ze niet meer verkocht worden... Wat betekent eclips? (Dat je de afstand vast kan zetten of zo?)

http://www.gereedschaptekoop.nl/zettang-recht Ziet eruit als een gewone tang.

http://www.ambachtengereedschap.nl/foru ... &topic=285

Nooit geweten dat daar nog zoveel verschillende tangen voor waren.

Het is al heel lang geleden dat ik zaag scherp maakte in mijn herinnering zette je dat over het zaagblad heen en dan dichtknijpen, heel gemakkelijk.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... Xy8Tf_7OBI

Zoiets!
Bestaan die niet meer?
Ik heb bij Stanley gezocht, dat noemde hij toch in filmpje? Heeft ze niet.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Handzaag scherp maken

Bericht door Jan. »

DJ zegt:
Nadeel van die oude handzagen is het vaak kleine handvat. Vroeger hadden ze kennelijk toch kleinere handjes.
Misschien hield men vroeger de zaag anders vast dan jij nu doet?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Handzaag scherp maken

Bericht door Anne2 »

Ik vind dat wel weer een voordeel... :)

Waarom is veel voor grote mannenhanden gemaakt? Neem accuboormachine. Die accu krijg ik er vaak niet af. Handen zo ver mogelijk uitrekken en dan ook nog met kracht heel hard knijpen, onmogelijk.

Ik weet het, niet alle modellen zijn hetzelfde. En ik geloof dat er zelfs vrouwen gereedschap bestaat. En ik weet dat er ook mannen zijn die daar een probleem mee hebben. Maar als ik bij een ander wat doe moet ik soms hulp vragen voor zoiets simpels.

Voor de zekerheid even gegoogeld of er vrouwen gereedschap bestaat. Ja hoor, roze :twisted: :twisted: :twisted:

Het voelt voor mij alsof we niet voor vol aangezien worden.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Handzaag scherp maken

Bericht door 12much »

12much, heel aardig aanbod. Slijpen is een terugkerend iets, ik wil dit graag zelf.
kies er maar 1 uit, stuur je me een keer de verzendkosten op aan nieuwe postzegels, koop je zelf een goed zaagvijltje.

Oh en ik heb voor een vriendinnetje die met wat klusjes geholpen heb na het verhuizen, speciaal vrouwengereedschap gekocht, ook in het roze, (weet ik veel, want ik ben gedeeltelijk kleurenblind:-) Zij was er helemaal verguld mee en heeft nu al een paar van die spullen erbij gekocht. Ze baalt alleen dat er geen roze accuboormachines zijn....
Never burn faster than your Wocket.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Handzaag scherp maken

Bericht door David86 »

Anne2 schreef:Heb ik dit onder consuminderen gezet of is het verplaatst?
Dat heb ik denk ik gedaan, ik kan geen medeling achterlaten in het subforum waar hij vandaan komt om de leden op de hoogte te stellen van een topic verplaatsing.

Hij hoort mijn inziens onder consuminderen omdat de "gebruikelijke" reactie bij het constateren van een botte zaag meestal rennen naar de bouwmarkt voor een nieuwe is.

Slijpen en zetten valt dan onder "hergebruik" / onderhoud aan apparatuur en gereedschap. Vond ik. Daar is dit subforum o.a. voor.

Groeten,

David (in deze als moderator)
..
Plaats reactie