Hooikist

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Hooikist

Bericht door Anne2 »

Dutch John schreef:...de keukenkastruimte waar voorheen de combi-magnetron zijn plekje had, is een paar jaar geleden ingenomen door een hooikist.
Ik wilde je draadje niet vervuilen dus even nieuwe gestart.

Wat heb je erin zitten?

Ik heb een joekel van een hooikist (ooit 30 jaar geleden getimmerd maar toen niet afgemaakt).
Daar heb ik tempexplaatjes in gezet. En toen mijn hele goede winter slaapzak, die de ruimte opvult en heel goed isoleert.
's Morgens bonen koken zijn 's avonds nog warm.

Maar ik ben bang dat dit niet zo goed is voor mijn slaapzak. Zit nu te denken om van wolafval kussens te maken, heb daar echter niet zoveel van. Daarom ben ik benieuwd naar wat jij erin hebt.

En hoe werkt hij met bonen? Ik heb dat een paar keer gedaan en voelde mij toen beroerd. Ik kook ze dan 's avonds nog even en gebruik ze in een gerecht. Ik vraag mij af of ze toch langer en heter klaar gemaakt moeten worden. Zijn op zich wel zacht. Bij het idee van bonen wordt ik nu al misselijk...
marcovp
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:50

Re: Hooikist

Bericht door marcovp »

Ik wil ook een kleine hooikist gaan maken en dacht hem te gaan vullen met............. hooi. Wat zou hier op tegen zijn dan? Dat is toch ook het oorspronkelijke idee?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hooikist

Bericht door Dutch John »

Annne2,

De ruimte zelf heb ik beplakt met afval Dupanel. Dat is een soort purschuimplaat met een aluminiumlaag. In de kussens -twee vierkante en een lange smalle- zit een soort gevouwen fleece deken waar een hond een gat in gebeten had. Dit is wat we zo bij de hand hadden. Wol of hooi kan natuurlijk ook. Voordeel van synthetisch materiaal is dat het wat hygiënischer is.

Nu in de winter het fornuis weer hele dagen vol aan is, gebruiken we de hooikist alleen voor de yoghurtbereiding. In de zomer gebruiken we hem meer. Met name om aardappels en pasta te garen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hooikist

Bericht door ritsaert snijder »

Lijkt mij ook super! een hooikist. Ook lekker makkelijk te maken!

@ DJ
De pasta kook je eerst een paar minuten? en waarom alleen in de zomer?

RS
groet!

Ritsaert
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Hooikist

Bericht door Anne2 »

marcovp schreef:Ik wil ook een kleine hooikist gaan maken en dacht hem te gaan vullen met............. hooi. Wat zou hier op tegen zijn dan? Dat is toch ook het oorspronkelijke idee?
:lol: Ik wist dat iemand dat zou gaan zeggen.
Ik vind hooi niet zo hygiënisch. En het wordt steeds platter, sluit dan minder goed aan denk ik, maar kan wel. Die wolkussens kan ik nog wassen, maar hooi kan je zo weer nieuw pakken. Fleece vind ik ook een goed idee, heb ik nu niet over.

Maak de kist in ieder geval niet te groot. Keukenlade is goed idee.

RS ik ben DJ niet maar hij heeft 's winters zijn fornuis hele dag aan schrijft hij, dus dan kan hij net zo gemakkelijk daar op koken.

Iets moet eerst inderdaad goed warm zijn, even doorkoken en kan dan de kist in om te garen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hooikist

Bericht door deleted »

Domme vraag wellicht, maar waarom geen goed geïsoleerde kist met gladde (harde) en afwasbare binnenafwerking ?
Maakt dat beetje lucht rond de ketel erg veel uit ?

G
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Hooikist

Bericht door 12much »

Anneke heeft zo'n ding van haar oudtante geërfd. Twee eierkist slotjes erop, twee compartimenten met hooi gevuld. De twee meestgebruikte pannen passen er precies in, en dan een katoenen/linnen kussen gevuld met hooi voor boven op de pannen, komt er ook geen stof in je eten terecht. En dan het allermooiste, aan de binnenkant van het deksel een brandmerk van een (spaar)varken met de tekst:

"Ick Spaer en maeck Gaer"
Hygiënische hooikist HET SPAARVARKEN Ned. octrooi
Goedgekeurd door de Ned. Vereniging van Huisvrouwen
Never burn faster than your Wocket.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Hooikist

Bericht door David86 »

Foto's ter inspiratie wellicht ?
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hooikist

Bericht door Dutch John »

ritsaert snijder schreef: De pasta kook je eerst een paar minuten? en waarom alleen in de zomer?
Ritsaert,

We hebben nooit geprobeerd het er koud in te zetten om te kijken of het evengoed gaar wordt :mrgreen: Dus inderdaad een paar minuten koken.
In de zomer is het houtgestookt fornuis maar zelden aan. Dan koken we elektrisch. De hooikist is spaart veel "sudderstroom" uit.
Gandalf schreef:Domme vraag wellicht, maar waarom geen goed geïsoleerde kist met gladde (harde) en afwasbare binnenafwerking ?
Maakt dat beetje lucht rond de ketel erg veel uit ?
G,

Vergelijk het met nauw sluitende kleding. Isolatie werkt het best als lucht stilstaat. Geef het een kamer en het gaat circuleren. Daarbij vergroot je het oppervlak van de isolatie en kan meer warmte ontsnappen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hooikist

Bericht door ritsaert snijder »

@DJ,
Jammer dat het koud koken niet wil lukken :lol:. Ik ga er maar een maken en uitproberen (met koken). Hooi en restjes PIR genoeg.
RS
groet!

Ritsaert
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Hooikist

Bericht door Anne2 »

Stapeltje oude consumentengidsen gekregen en lees artikel "Door en door verhitten" sept 2011. Gaat erover dat je ook groente goed moet verhitten o.a. tegen EHEC bacterie.

"Bepaalde groenten bevatten natuurlijke gifstoffen (toxinen), die door verhitting onschadelijk worden gemaakt. Dit geldt bijv voor alle peulvruchten, snijbonen, sperziebonen, tahoe en mogelijk ook taugé. Als deze voedingsmiddelen niet voldoende worden verhit, kun je last van die toxinen krijgen, bijv. in de vorm van spijsverteringsstoornissen. De toxinen remmen n.l. de afbraak van eiwitten."

Ik denk dat dat dus bij mijn bonen het geval was. Ik kookte kort van te voren en kort daarna. Ik ga het in ieder geval niet meer zo gebruiken. Wel jammer want juist gedroogde bonen hebben zo'n lange kooktijd nodig.

@12much Leuke erfenis, tekst ook.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hooikist

Bericht door ritsaert snijder »

Een zelfmaaktipurl; http://www.landleven.nl/doe-het-zelf/ze ... e-hooikist voor een hooikist.
Een beetje geschiedenisurl; http://www.kookboekpraatjes.com/pages/v ... kist-1.php. Zo zou hij er ook uit moeten zien!
Deze is ook mooi http://www.historischmuseumdeventer.nl/ ... il?id=1427, dat is dan de 12 much versie (Boy, zijn er dingen die je niet hebt vraag Stan, je hebt waarschijnlijk een geheime kelder met een enorme opslag?). De 12 much versie staat dus minstens in 2 musea: http://collectie.museumrotterdam.nl/objecten/79730.

Goed aan het werk...
RS
groet!

Ritsaert
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Hooikist

Bericht door Anne2 »

Ik heb er 4 stevige wieltjes onder, hij is groot en sterk genoeg om er op te zitten, staat nu onder een tafel.

Je kan om uit te proberen behalve keukenlade ook een doos nemen, met goed isolatiemateriaal. Hij neemt veel ruimte in beslag en wat maak je erin?

Stel je hebt rijst. Je moet hem 2/3 van de tijd laten koken, en dan 1/3 van de tijd in de kist zetten (volgens link van RS). Dan spaar je 5 minuten uit. Daarvoor moet je hem in de kist zetten en er weer uithalen op een tijdstip dat je druk bezig bent met de groente, saus of wat dan ook klaarmaken. Dat is precies waarom ik nog niet weet of hij bevalt...

Voor yoghurt maken misschien. Deed mijn moeder altijd op de CV.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hooikist

Bericht door ritsaert snijder »

Anne,
Volgens de "literatuur" moet je de pan er in doen en moet de kist stevig genoeg zijn om er op te zitten en een boek te lezen.
RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Hooikist

Bericht door 12much »

zijn er dingen die je niet hebt vraag Stan,
nee.... :lol: :lol: :lol:

Maaruh, ik heb maar een heel klein huisje zonder opslag, (wél vanaf de grond zelf gebouwd met een heleboel vrienden, dat dan weer wél:-) het geheim zit 'm in de details: de helft van mijn eigendommen heb ik voor meer of minder tijd uitgeleend. Een stel Conga's is al 15 jaar onderweg, Ik heb bijna 1000 dvd's waarvan er zo'n 400 bij een alternatief filmhuisje zijn (ik kijk dan verder niet naar de televisie...) 2 ligfietsen waarvan er 1 pas ergens bij jullie in de buurt is gedropt :D 2 gitaren, een versterker, een hele koffer vol met midi opname en sample apparatuur van Roland, computers, servers, 15" UPS apps van wel 40 kg. Een profi tafeltennistafel en een halve garagebox vol met garage apparatuur zoals CO testers, lasapparatuur, twee compressoren en het bijbehorende lompe gereedschap. Dus....

Leuk die museumstukken, die van Anneke is een dubbele!! Ik maak er nog een foto van.

Even wat ontopicfeitjes:

-Biologische rijst moet bij mij normaal 45 minuten koken. Dat zet ik na een kwartier koken in de hooikist met een theedoek tussen het deksel en de pan. Even door de handvaten steken, terug over het deksel vastknopen. Als ik Nasi Goreng wil maken, kan dat al 's morgens voor ik naar mijn werk ga, om direct daarna warm op te eten ongeveer een uur of anderhalf tot twee van tevoren.
=Gedroogde bonen een nacht van tevoren in de week, 's morgens half uur koken en de hele dag in de kist. Daarna sudder ik de bonen het liefst nog even op temperatuur met een klont boter of het vet van uitgebakken spek of zwoerd, spekjes eruit en laten drogen op een krant met wat tissue ertussen, oeioeioei....heel veel versgemalen nootmuskaat er overheen en van tevoren een paar bolletjes versgemalen piment door het suddernat. Zelfs met bonen van twee jaar oud nooit last gehad. Verse of gedroogde bonenkruid niet vergeten, helpt enorm tegen winderigheid:-)
-Pasta en snelkookrijst hoeven idd maar even over de kook, zodra het deksel door de bellen wordt opgetild van het vuur in de kist.
-Het goedkoopste rundvlees is meestal het taaist. Als ik geen tijd heb om op te letten, braad ik het stevig aan, 's avonds in de kist, 's morgens voor ik weg ga even op het vuur op spettertemperatuur brengen, lappen omkeren en weer terug in de kist. 's Avonds bij thuiskomst de tajine op het plaatje of flinke fik stoken in mijn houtkachel met smal hout, zodra de fik er bijna uit is de tajine er op, vlees door de kruiden, 4 gehalveerde tomaten en 4 geglaceerde uien in ringen gesneden op de bodem, vlees er op, kaneelstokje met wat honing eroverheen, hoed er op en de rest van het eten erbij verzinnen.

Dus ik kook gemiddeld een derde van de normale tijd, de intrinsieke winst zit voor mij in de rust om er niet naar om te hoeven kijken.
Never burn faster than your Wocket.
Plaats reactie