Rocket Mass Heater a/d Waal

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door Anne2 »

peterberg schreef:Vervang die door een gemetselde kast van 1x1 meter grondvlak en 2 meter hoog en je hebt een massa kachel.

1x1 meter en 2 meter hoog, dat is wel héél groot... Moet het altijd zo groot, je zit natuurlijk met de riser en de afmetingen...

Bank is wel lekker, heb ik nu niet.
Laatst gewijzigd door Anne2 op 20 nov 2012, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door Anne2 »

O ja bij de tekening, zit de schoorsteen tegen binnenmuur (gang) en de bovenkant tegen binnenmuur (keuken).
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door Anne2 »

Jan. schreef:2 Het hoeft lijkt me niet duurzaam :? Al kun je nooit weten :)

Officieel, kan ik er elk moment uit moeten. Recent is gezegd dat het zeker nog wel 2 jaar duurt (zonder garanties) en kan nog langer duren. Bouwintentie is nog niet door de gemeente behandeld, laat staan plannen ingediend enz. Aan de andere kant stel dat die intentie er niet komt kan het ook wel verkocht worden (bij wijze van spreken).
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door Jan. »

Anne2 schreef:
Jan. schreef:2 Het hoeft lijkt me niet duurzaam :? Al kun je nooit weten :)

Officieel, kan ik er elk moment uit moeten. Recent is gezegd dat het zeker nog wel 2 jaar duurt (zonder garanties) en kan nog langer duren. Bouwintentie is nog niet door de gemeente behandeld, laat staan plannen ingediend enz. Aan de andere kant stel dat die intentie er niet komt kan het ook wel verkocht worden (bij wijze van spreken).

In het leven is niets zeker.

Met in het achterhoofd de algemene ontwikkelingen, kun je er wel eens langer mogen wonen dan je zelf wilt.
En ik heb het al meer gezegd, regels zijn er voor en door mensen zonder verantwoordingsgevoel.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door ritsaert snijder »

Anne,
Als je er een bank bijmaakt dan kun je volstaan met een wat kleinere bell. Maar ik weet niet hoeveel bank de rocket kan trekken na de bell. Wordt waarschijnlijk teveel weerstand. Hoe is de schoorsteen uitgevoerd, waarschijnlijk iets van baksteen 15 keer 15? Niet geïsoleerd?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door peterberg »

Anne2 schreef:1x1 meter en 2 meter hoog, dat is wel héél groot... Moet het altijd zo groot, je zit natuurlijk met de riser en de afmetingen...
Bank is wel lekker, heb ik nu niet.
Die omvang is maar een beetje geschat. Voor een massakachel is dat nog niet heel groot. Een bank heeft het nadeel dat er meer vloer open moet en het gewicht van de vloerplaat toeneemt. Dat is jammer, want juist die vloerplaat wordt niet erg warm. Overigens kan een bank ook als bell gebouwd worden met de aanvoer en afvoer op vloerniveau.

Aan jou de keus: een massakachel in de vorm van een bell, bank of niet, betekent verbouwingen. Vloer openzagen, tegels leggen, balken opwiggen, plankjes tegen de balken spijkeren en de vloerdelen er weer in leggen. Een betonvloertje storten op folie, de kachel opbouwen compleet met bank of bell. Als je daar weg moet dan heb je heel wat af te breken en te verslepen.

Een snelle kachel zoals je in Zeddam hebt gezien is capabel genoeg om het huis te verwarmen, brandt net zo schoon als de massa kachel en betrekkelijk zuinig. Maar zodra het ding uit gaat begint het huis alweer af te koelen. Daar staat tegenover dat er niet verbouwd hoeft te worden, verhuisbaarheid is geen probleem. Aansluiten is eenvoudig, een paar kachelpijpen en het is gepiept. De vaten moeten afgebrand of schoon geschuurd worden maar dat is ongeveer het moeilijkste werk wat er aan zit.
Mocht je daar weg gaan en op de nieuwe locatie toch een accumulerende kachel willen dan kun je de vuurkamer en riser van de R177 daarvoor gebruiken.

Als ik dit zo nalees zou ik wel weten wat ik zou kiezen...
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door peterberg »

ritsaert snijder schreef:Euhh,
Nou noemt Peter het zelf een massakachel!
Hihihi... Rits, een massakachel is een steenachtig ding dat een ton of meer weegt, ja. En die definitie in de Ecolowiki heb ik zelf geschreven. :D
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door ritsaert snijder »

Peter,
Ja dat had ik gezien :lol: , en het ging me niet om de definitie! Meer om het idee dat het ding heel zwaar moet wegen. Ik geloof ook dat een lichte oplossing wel veel voordelen heeft. Ik vraag me af of je geen hele lichte bell kan maken met vaten en jute en leem (Anne is gehecht aan gezelligheid).
Maar ja zonder massa geen accumulatie...

RS
groet!

Ritsaert
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door Anne2 »

peterberg schreef: Overigens kan een bank ook als bell gebouwd worden met de aanvoer en afvoer op vloerniveau.

Aan jou de keus: een massakachel in de vorm van een bell, bank of niet, betekent verbouwingen. Vloer openzagen, tegels leggen, balken opwiggen, plankjes tegen de balken spijkeren en de vloerdelen er weer in leggen. Een betonvloertje storten op folie, de kachel opbouwen compleet met bank of bell. Als je daar weg moet dan heb je heel wat af te breken en te verslepen.

Maar zodra het ding uit gaat begint het huis alweer af te koelen. Daar staat tegenover dat er niet verbouwd hoeft te worden, verhuisbaarheid is geen probleem.

Mocht je daar weg gaan en op de nieuwe locatie toch een accumulerende kachel willen dan kun je de vuurkamer en riser van de R177 daarvoor gebruiken.

Je opmerkingen staan door elkaar nu misschien, zo ook in mijn hoofd.

Ik wil erg graag een bank, die heb ik nu niet en mis ik. Een grote kachel zou ik eerlijk gezegd ook een sta in de weg vinden, zo groot is de kamer niet. Er loopt ook nog een diagonaal looppad dwars door de kamer heen (van deur naar deur)

Ik wil graag iets dat je minimaal moet stoken (ik vergeet dat anders)en stralingswarmte vast houd. Vind de bank op DKA heerlijk, die is 's morgens nog warm.

Alles onder de vloer (tegels) kan blijven liggen na verhuizing toch?

Er zit een vrij nieuwe dubbelwandige kachelpijp in de schoorsteen als ik dat goed heb.

Ik heb ook nog steeds zoiets van als het niet kan, dan is het ook goed. Het aanbod was al erg leuk.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door peterberg »

Anne2 schreef:Ik wil erg graag een bank, die heb ik nu niet en mis ik. Een grote kachel zou ik eerlijk gezegd ook een sta in de weg vinden, zo groot is de kamer niet. Er loopt ook nog een diagonaal looppad dwars door de kamer heen (van deur naar deur)
De rocket met minimaal een vat er overheen plus een bank is ook behoorlijk groot qua vloeroppervlak, vergis je daar niet in. Daar is die vierkante meter die ik noemde klein bij.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef:
Een lange ank verhoogt trouwens het totaalgewicht
. Kan je dat wat toelichten (wat is een ank)?
Dat is een bank waar ik de "b" van vergeten was. Niet te verwarren met een ban.


@Anne,

Kan je geen schetsje maken van keuken en woonkamer aub met alle afmetingen. Mag gewoon op papier zijn en trek er een foto van. Moet zelfs niet precies getekend zijn. Gewoon om de afmetingen te weten.
Tussen keuken en woonkamer staat een volledige muur ? Want dan wordt het moeilijk om met een toestel aan één kant van de muur beide ruimtes te warmen.

En enkel de keuken heeft geen kruipruimte ?
Hoe weet je dat eigenlijk als er nergens een toegang toe is ?
En je hebt ook nog ergens een echte kelder ? Die is dus dieper dan de kruipruimte ?

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door ritsaert snijder »

Ah natuurlijk een verwarmde zitank :lol:
RS
groet!

Ritsaert
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door Blijfhopen »

Interessante site over bouwtechniek.

Algemeen deel:http://desnor.home.xs4all.nl/bouwtechni ... agepag.htm

Hier het stuk over wapening: http://www.desnor.home.xs4all.nl/bouwte ... pening.htm


Gerard de Jonge
Laatst gewijzigd door Blijfhopen op 20 nov 2012, 21:52, 5 keer totaal gewijzigd.
GdeJ denkt met u mee.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door ritsaert snijder »

Gerard,
inderdaad
vroeger was er ook een afdeling glas...maar die is verdwenen!
groet!

Ritsaert
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door Anne2 »

"Tussen keuken en woonkamer staat een volledige muur ?"

Nee, daar zit een opening in zo breed als een deur .

"En enkel de keuken heeft geen kruipruimte ?"

Gandalf, je brengt mij met je vragen aan het twijfelen, ik weet het niet.
De keuken, hal en toilet liggen lager, een trede zeg maar. Buiten om het huis zijn ventilatieopeningen in het hoger gelegen deel. Vandaar mijn aanname dat daar kruipruimte onder zit en bij het lage gedeelte niet. Het hoger gedeelte heeft houten vloeren, het lagere gedeelte beton.
Maakt het wat uit?

"Hoe weet je dat eigenlijk als er nergens een toegang toe is ?"

Door die ventilatieopeningen...is dat raar gedacht?

"En je hebt ook nog ergens een echte kelder ?"

Ja, niet onder keuken of kamer.

"Die is dus dieper dan de kruipruimte ?"

Dat lijkt mij wel, ik ga er vanuit dat kruipruimte niet zo hoog is als de kelder

“De rocket met minimaal een vat er overheen plus een bank is ook behoorlijk groot qua vloeroppervlak, vergis je daar niet in. Daar is die vierkante meter die ik noemde klein bij.”

De bank is dan meteen zitplek, kunnen de stoelen er uit. Rocket met vat er overheen, zie ik niet voor mij. Bedoel je met rocket de heatriser en met vat een 200 li vat, zoals in Zeddam?
Plaats reactie