Rocket Mass Heater a/d Waal

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door Anne2 »

Na overleg met Michel.

Een warmte bank die kamer/keuken verwarmt zou hier fantastisch zijn. Ook het enthousiasme (en aanbod) van jullie is meer dan hartverwarmend!

Wat informatie en overwegingen:

Het is niet zo dat ik hier alles mag doen, ik mag officieel juist helemaal niets, nog geen muur verven. Ik zou toestemming kunnen vragen, de eigenaar zelf (een hele grote projectontwikkelaar) wil zich niet bezig houden met dit soort kleine vragen denk ik. Een kachel mag, dat hadden de vorige bewoners ook, wat een RMH is zullen ze waarschijnlijk niet weten.
Het beste lijkt mij dat je er gewoon niets van kan zien als ik wegga en ik alles meeneem (wat ik dan meteen weer wil hergebruiken). Uiteindelijk wordt dit huis gesloopt.

Ik vraag mij af of het zo gemaakt kan worden dat als het weggaat je het niet meer ziet. Tussen behang en bank kan misschien wat (folie?) Maar de vloer?

De vloer is hout en daaronder kruipruimte, in de kamer. Ik vermoed dat die vloer eruit moet worden gezaagd en er grindtegels onder moeten als fundering, klopt dat? Dat zie je dan toch? De vloertegels die er nu liggen neem ik weer mee. De keuken is beton zonder kruipruimte.

De schoorsteen in de keuken is niet bruikbaar, die van de kamer wel. Ik vermoed dat de vorige bewoners die nooit hebben geveegd, zij hadden wel een houtkachel.

De muur tussen keuken en kamer is hol, keukenkant steen, kamerkant hardboard. Die kan denk ik niet veel warmte hebben.

Hoe zit het met veiligheid, dit huis is brandgevoelig met zachtboard plafonds.

Het huis is het hele jaar door erg vochtig (niet alleen in stookseizoen), staat onder bomen, komt geen licht bij, en er kunnen geen ramen open. Op de Kleine Aarde waren die oliedrums zo verroest. Bij mij roest de koelkast al in de keuken.

Ik vind die oliedrums ook zo groot, hadden jullie het ook niet ergens over een andere mogelijkheid?

Rondom de keuken/kamer zit kou, 2 buitenmuren en 2 onverwarmde gangen, slaat het vocht dan niet juist tegen de muur, zoals bij de ramen?

Dat is wat zo bij mij opkomt.

Ik had er wel eens over gefantaseert een RMH in de hoek, maar zag dat zelf niet zo zitten om te maken. Zou wel fijn zijn!
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door ritsaert snijder »

Anne,
Een 177 rocket kun je prima in een bakstenen bell plaatsen. Ongeveer 165 liter. Metselen met een kalkmortel en je kunt hem redelijk makkelijk weer afbreken. Maakt het huis veel gezelliger :D .
Of hij op de houten vloer kan, dat hangt af van de draagconstructie. Het is geen massakachel, maar hij is van baksteen en dus niet licht. Er moet in ieder geval een onbrandbare plaat onder en ook bij het deurtje!
Ik ben zelf met een vergelijkbaar iets bezig (met vlampijpwisselaar), Peter zelf ook maar dan met een baby rocket.
RS
groet!

Ritsaert
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door Mees* »

Als je bij Michel iets naar het zuiden afzakt mag je ook gerust eens bij een Rocket bell komen kijken. Wij zijn er 'brandveiligheidshalve' gezien onder ons rieten dak erg blij mee. Misschien de verzekeringsmaatschappij ook wel want volgende maand staat hij bij hun in de krant. Verzekeringskorting levert het me helaas nog niet op.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door ritsaert snijder »

Mees, maar dat is een hele zware massakachel!
RS
groet!

Ritsaert
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door Mees* »

Gaatje in de houten vloer en een funderinkje er in? :wink:
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door hotglass »

Kan toch niet zo moeilijk zijn om 4 stapeltjes trottoirtegels onder de vloerbalken te werken.
Paar wiggen met een flinke hamer vastslaan en de draagkracht van een m2 is zomaar 1000 kg extra.
Een laag gasbeton van 10 cm er op en bouwen maar!
De tegels laat je onzichtbaar achter als het pand leeg moet worden opgeleverd. :D
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door ritsaert snijder »

Hotglass
Inderdaad, onder de vloer wat extra. We hebben het niet over 4 tot 8 ton. Het is een rocket van 35 kilo? Met een bell van bakstenen (tikt natuurlijk wel aan), netjes verspreid gewicht en een paar poertjes...
RS
groet!

Ritsaert
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door account verwijderd »

@Anne,

Krijg je van de winter eindeijk een warm huisje. :wink:
Heb je een plattegrondje van je huis met wat maten, dan kunnen we hier een plannetje maken qua opzet.
Ik kan van de week e.v.t. schoorsteen inspectie doen en vegen en even naar je vloer kijken....
Verwijderd
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door Anne2 »

Ik ben erg onder de indruk van jullie reacties.
Morgen zal ik gaan meten en naar de vloer kijken.

Rocket 177, bell deze termen zeggen mij helemaal niets. Hebben jullie foto's.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door deleted »

Anne,

Hoe zit het met die kruipruimte? Staat daar ook water in, want je woont blijkbaar aan de oevers van de Waal ?

En Michel,

Een houten vloer met daaronder een kruipruimte, dat is nou niet bepaald:
@Gandalf,
Michel schreef:Draagkracht genoeg. Wees gerust
:fff
Heb ervaring met het plaatsen van Massakachel op een houten verdiepingsvloer. En dat was al geen lachen. Bovendien had ik dragende muren van 60 cm tot mijn beschikking. Bij Anne zijn dat blijkbaar halfsteense buitenmuren. Daar kan je geen gewicht op afwentelen. Het feit dat ze zo dun zijn zal ook wel iets zeggen over de draagkrcht van de ondergrond. Dus puntbelastingen ter grootte van een stoeptegel is ook niet helemaal koosjer ...

Alles bij elkaar én de tijdelijke situatie én het feit dat alles terug in oude staat moet hersteld worden bij het verlaten van het pand, ...
is een metalen kachel zoals jij en Holtere in de living hebben staan (echter met bell en zonder watermantel) geen beter alternatief ? De verbrandingskamer kan eventueel een R177 zijn voor de betere verbranding.
En het draagvlak eventueel vergroten door de voeten op een grote metalen plaat de lassen (1MX1M) die we op glasfoamtegels direct op de vloer kunnen plaatsen ?
Dat is een compromis, ik weet het, maar gezien de hoeveelheid randvoorwaarden wordt het sowieso een compromis.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door ritsaert snijder »

@Gandalf,
wie heeft het over een massakachel? Dat zou voor een tijdelijke oplossing veel te ver gaan (fundering en opbouw en materiaalkosten)

Anne,
Plaatjes zijn er naar mijn mening nog niet. Misschien kan 12 much al wat tonen? Ik heb zelf wel een topic geopend (beetje rommelig) http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2761. Dat is met een wisselaar en cv (niet voor jouw situatie)
Voor een indruk wel een schetsje. Het is een kleine open haard met een deurtje. Gemetselde bel van hergebruikte bakstenen. Als je de deur voorbereid en de materialen (deksel van de bell) is het geheel snel te metselen. Je kan de vorm zelf bepalen, mits ongeveer 400 liter inhoud netto. En voldoende diepte voor de rocket 177. (65 cm?).

RS
Bijlagen
R177 bell.JPG
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door deleted »

Eeuh,

Iedereen had het toch al over tenminste een gemetselde bell/bank ?
Weegt toch ook al snel wat. En moet ook wel wat wegen, want anders wordt ie te heet en kan je er niet op zitten ...

En metselen betekent ook de houten vloer opbreken,... dat herrstel je achteraf allemaal niet eventjes ...

Misschien kan Anne best een plattegrond plaatsen.Met de juiste afmetingen , waar er deuren, ramen zitten. En waar er vaste meubels staan (keukenaanrecht bijvoorbeeld). Waar de schoorstenen precies zitten en zeer belangrijk: tot waar de ondergrond uit een betonnen vloer bestaat die direct op de ondergrond ligt (zonder kruipruimte).

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door ritsaert snijder »

Gandalf,
Oke, en ik denk dat een rocket in een bell het wel gaat houden met een goede stapel tegels onder de vloer en een stevige vloerplaat. Maar een massakachel van 5 ton dat wordt een ander verhaal.

Als je een betonnen plaat maakt op een folie (op de houten vloer) dan kom je een heel eind. Kan je prima enkelsteens op metselen. Het gaat om een tijdelijke oplossing voor een te slopen en te vochtig huis!

RS
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef:Het gaat om een tijdelijke oplossing voor een te slopen en te vochtig huis!
Ik vermoed een zwaar onderverwarmd huis. Als je daar mensen in zet gaat het altijd vochtig worden.

Naar mijn mening kan het niet structureel aan het huis liggen. Want een structureel vochtig huis staat geen 3 eeuwen.
Zelfs geen drie decennia.

En mooie tekening R, maar wat weegt dat volgens jou, samen met de betonnen bodemplaat ?
Naar mijn inschatting van de breedte zal het geheel dan op 3 vloerbalken rusten.(in het beste geval: dus indien de vloerbalken er dwars op staan) Ik weet niet hoe dik dat die zijn ? (En hoe vochtig momenteel ... ) Je kan daar vloertegels onder steken, maa als die 2 mm zakken, rust het geheel terug op de 3 vloerbalken ...
G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket Mass Heater a/d Waal

Bericht door ritsaert snijder »

G,
die betonplaat moet wat groter worden en moet op de plek van de kachel ook groter zijn voor de wettelijk verplichtte vuurvaste plaat.

Deze tekening is voor mij thuis, Anne zou een schetsje kunnen maken wat ze wil. Met een niet te zware steen, een niet te zware betonplaat en een niet te zwaar deksel en een ontwerp wat het gewicht verdeeld moet je een heel eind komen.

Ik zou volstaan met het tijdig plaatsen van de grindtegels. Plaat storten en de balken opkeggen.
Metselen met zand en kalk. Kan wel een stootje hebben.

RS
groet!

Ritsaert
Plaats reactie