Hout-cv kachel met stoomturbine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door x21r »

Micheal ..ik denk dat de jongens..(meisjes) er heel veel van af weten .... en ze zitten in de buurt.
http://www.amtjets.com/index.php
Doen aan zelf bouwen .. zelf testen .... zeggen ze ....

Mischien moet je ze even bellen ..krijgen we nog meer kijkers op dit topic ;-)

edit:
basis documentatie handboek gas turbine
http://www.namdaran.ir/Downloads/Book%2 ... 20Book.pdf
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

Het beste is nu de compound turbo van stock te halen. :wink:
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

De tijd is aangebroken om de kachel in het echt te gaan bouwen.

Ik heb een perfecte thermisch geïsoleerde ketel gekregen van de asfalt centrale utrecht, dit is mooi als houtvoorraadkamer.
Daar kan 20 kg hout in. (80Kwt / 20Kwe) :wink:
De bedoeling is om de verbrandingsruimte als bijgaand plaatje te laten werken.
De turbo jaagt van de zijkant het vuur aan, zolang er brandstof voor de aanjager ligt, gaat het proces goed.
De bedoeling is dat niet alle brandstof ineens gaat branden, vandaar dit concept.
Wie denk dat dit de goede weg is?
De bodem van het plaatje moet wel hoger, ik heb maar 50mm asruimte nodig.
Er komt een zij deur om de kachel aan te steken en te vullen ter hoogte van de aanjaagbuis.
Het bovendeksel mag vervallen.

Achter de rookgas uitlaat van de kachel een cycloon filter, met daarboven op de turbo.

Tekst met uitleg over het plaatje : http://kyawzin-mm.blogspot.nl/2012_07_01_archive.html
Bijlagen
cross draft.gif
cross draft.gif (4.72 KiB) 2944 keer bekeken
Verwijderd
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door x21r »

zoiets als dit..
http://www.inoxelectric.com/dat/E55F818 ... 5983684687
cross flow.jpg
ps
Ik begrijp dat je 2/3 van je omgewekte vermogen van je turbo kwijt bent om de lucht te comprimeren.

edit
"zwaar" leesvoer ..maar wel leuk
teerconcentraties.jpg
http://www.ecn.nl/docs/library/report/1999/c99102.pdf
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@XR,

Idd, zoiets gaat het worden. :D
Ik begrijp dat je 2/3 van je omgewekte vermogen van je turbo kwijt bent om de lucht te comprimeren.
Waar heb je dat gelezen?
Het gas comprimeren naar 1-4 bar werkdruk gaat ten koste van de temperatuur of de flow.
Daarom is het na de compressor maximaal voorverwarmen van de lucht een pré, zie tekening.
Ook een pré is het hout voorraad vat koel houden, anders gaat alles de fik in, dan krijg je een
overschot aan pyrolyse wat resluteert in een rookgordijn. :mrgreen:
Bijlagen
de 1 op 1 versie.jpg
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 17 nov 2012, 19:20, 5 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door pelletpower »

Michel, ik was even druk in de kelder om een aansluiting te maken voor pellet-cv. Maar een wkk kan natuurlijk ook.

Over de compound,
Heb je een toerenteller voor meting aan de uitgaande as of electr motor?
Heb je een amperetang?

Zorg er verder voor dat je niet teveel afdwaalt. Kun je niet een rocket gebruiken en in staalplaat omhullen voor de druk? Ben je sneller klaar dan weer een of andere vergasser uitdokteren.

Zal maandag eens gaan bellen voor de compound.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

Heb je een toerenteller voor meting aan de uitgaande as of electr motor?
Heb je een amperetang?
CP heeft mij een digitale toerenteller te leen gegeven.
Heb ook nog een 3000 t/m en een 800 t/m asynchrone gen liggen.
1 Amperetang en een variabele weerstand.
Maar een wkk kan natuurlijk ook.
Je zal de eerste zijn met 2 turbo's in de kelder. :shock:
Op het systeem dient een in- en uitlaatdemper gemonteerd te zijn. :wink:
Zorg er verder voor dat je niet teveel afdwaalt. Kun je niet een rocket gebruiken en in staalplaat omhullen voor de druk? Ben je sneller klaar dan weer een of andere vergasser uitdokteren.
Dat kan natuurlijk, maar door een nieuwe ketel te pakken waar een 20kg hout in kan, heb je gelijk een productierijp model. :mrgreen:
Ik weet na de eerste test bijna hoe het definieve model eruit moet zien.... Deze nieuwe ketel brand gelijkmatig op zonder in één keer te veel te geven, de ketel heeft een rookgas bypass voor het aansteken, een grotere deur om makkelijk hout bij te vullen etc.
2 of meer vliegen in één klap. Deze set past perfect in de wkk unit, die heb ik 2 jaar geleden gebouwd voor de pyroburn, maar wordt binnenkort voor een hoger doel gebruikt.
De wkk unit kan op een aanhanger geplaatst worden en zo kunnen we het hele land en daarbuiten laten zien hoe geweldig het werkt.
Een demo opstelling op een aanhanger....

Die compound die hebben we zo snel mogelijk nodig, dan maak ik een afspraak met http://www.caboturbo.nl, die regelt de smering van beide turbo's via
een platenwisselaar en zorgt voor de turbo expertise. :wink:
Verwijderd
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door le_pilaf »

Michel Gefeliciteerd met je succesvolle poging.

ik had niet verwacht dat zo,n compact opstelling zou gaan werken dit bied perspectief voor het ontwikkelen van jouw turbine de wkk voor klein gebruik.
Je heb ook al weer 1000+ ideeën opgedaan waar haal je die allemaal vandaan .
Ik ben benieuwd naar de temperatuur die de turbo ingaat en uitgaat.
Voor het verder ontwikkelen kun je de dynamo gebruiken om je turbo op toeren te brengen .
De elektronische regeling werkt alleen in motor gebruik niet in generator gebruik.
Verder moet je in de gaten houden dat je verbrandingstemperatuur boven de 1000 c blijft .


Groet frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door x21r »

Ik begrijp dat je 2/3 van je opgewekte vermogen van je turbo kwijt bent om de lucht te comprimeren.
Weet niet meer waar…
Maar kijk eens naar de elc motor die de compressor aan drijft bij de BG100 …. Knappe jonge ( geen 1 kw tje)

En de lucht is 4 bar EN 200 graden …waar komt die temperatuur vandaan …juist energie moet je er in stoppen ..
En dat verwarmen komt door samen drukken (denk aan fietspomp) ..en niet extra verwarmen ..

Bij de BG25 is de turbo uitgangs as direct gekoppeld aan de compressor..is energetisch slim …als je alle waardes weet van rpm lucht verhoudingen …etc die je nodig heb.
Nu stel je voor van expander mech as vermogen naar elc is 85% rendement..dan terug naar compressor mech vermogen ook weer 85% …. Dus behoorlijk energie verlies.


En probeeer meetapperatuur aan te schaffen ..druk meters ..etc
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@Le pilaf,
Michel Gefeliciteerd met je succesvolle poging.
Wie had dit ooit verwacht met 1kg vaste brandstof? :wink:
ik had niet verwacht dat zo,n compact opstelling zou gaan werken dit bied perspectief voor het ontwikkelen van jouw turbine de wkk voor klein gebruik.
Het biedt in mijn ogen perspectief voor alle kleine wkk oplossingen. Dit is de toekomst.
Ik heb nog nooit zoveel tastbaar vermogen uit 1kg hout gehaald met het geluid van een straaljager en dat minuten lang.
Het perspectief is ook dat je dit met 2 zuigermotoren kunt gaan doen, met 2 vaanmotoren, met allerlij systemen
zolang er maar 2 onafhankelijke drukgroepen zijn. :wink:
Je heb ook al weer 1000+ ideeën opgedaan waar haal je die allemaal vandaan .
Borduren en niet kunnen slapen. Misschien ben ik in mijn hoofd wel een eindeloze ontwikkelaar, soms
wat minder goed en soms wat beter. Ik kijk soms dingen terug en dan zie ik achteraf de fouten pas.
Ik ben benieuwd naar de temperatuur die de turbo ingaat en uitgaat.
Bij de laaste tekening heb ik een beter voorverwarmingstraject geschetst na de inlaat compressor.
A, je houdt de houtvoorraad koel omdat niet alles tegelijk in de fik mag (overload)_ en B, de afgassen worden
gebruikt om de inlaat lucht voor te verwarmen. Dit is dan wel een direct systeem, maar dat is nog steeds mijn uitgangspunt nu
voor kleine wkk systemen.

Met de side draft vergasser, want dat heb je met een gesloten verbrandings systeem lopen de temperaturen
op zijn hoogst. 1200 graden. deze temperaturen zijn hoger dan van downdraft of topdraft systemen.
Ik merkte ook tijdens de proef dat het aanjagen met brandstof voor de aanjager de enigste manier is om de
raket functie te creëren. Side draft is de beste manier op dit moment, althans dat denk ik nu.
Qua uitstoot is het soms wat minder, maar naoxideren op vuurbeton scheelt een hoop.
Men gaat ook constant uit van houtgas produceren, terwijl dit eigenlijk een totaal ander verbrandings systeem is,
het is meer een smeltoven met 3 variabelen : temperatuur, druk en flow. :wink: en vooral je
houtvoorraad koel houden.
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@XR,
Weet niet meer waar…
Was gewoon benieuwd. Als jij iets schrijft, dan komt het ergens vandaan nl. :D
Maar kijk eens naar de elc motor die de compressor aan drijft bij de BG100 …. Knappe jonge ( geen 1 kw tje)
Da's een grote motor idd.
En de lucht is 4 bar EN 200 graden …waar komt die temperatuur vandaan …juist energie moet je er in stoppen ..
Die 200 graden is licht voorverwarmde lucht.
En dat verwarmen komt door samen drukken (denk aan fietspomp) ..en niet extra verwarmen ..
Verwarmen in de zin van een exothermische reactie. (kettingreactie, net als TNT/U235/Vuurwerk)
Bij de BG25 is de turbo uitgangs as direct gekoppeld aan de compressor..is energetisch slim …als je alle waardes weet van rpm lucht verhoudingen …etc die je nodig heb.
Ja, dit is in mijn ogen ook het basis systeem. Dit heb je nodig als "stand alone functie" en alle problemen lossen zichzelf op.
Zo regelen mechanisch de 3 variabelen zichzelf, druk, temperatuur en flow.
En probeeer meetapperatuur aan te schaffen ..druk meters ..etc
drukmeters is nog een probleem, die smelten nu weg.

Gisteren opnieuw een vergelijking gemaakt dat de adiabetische expansie puur afhangt van temperatuursverloop.
De eigenlijke omzetting in kinetische energie hangt hoofdzakelijk af van het temperatuursverschil.
Dat is ook wat Pelletpower al aankaarte met zijn formule voorbeelden.
Verwijderd
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door peterberg »

Michel,
Ik begin nu pas echt te begrijpen hoe dit ding werkt. De video laat duidelijk zien dat het geheel onder druk staat, zonder dat drukverschil met de buitenlucht gebeurt er niet zoveel. Een rocket wordt lastig of misschien zelfs onmogelijk in deze configuratie, de brander gaat er anders uitzien.

Een vat met de houtvoorraad er in waar ook de brander is ingebouwd ligt dan veel meer voor de hand. Het leuke is natuurlijk dat het ding voor zijn eigen aanjager zorgt. Maar het ding is ook niet zelfstartend, hij moet eerst aan de gang gebracht worden. Bij een benzine- of dieselmotor gaat naar ik veronderstel de turbo lopen als er genoeg uitlaatdruk is, dat is hier natuurlijk nooit het geval. Tegelijkertijd loop je het risico dat de voorraad in de fik gaat.

Ergens noem je dat het boven deksel van het vat kan vervallen. Maar dat zou betekenen dat je geen druk in het systeem kan krijgen dus die deksel moet er wel op, zo'n beetje als een snelkookpan. De expansie van de verbrandende gassen moet voor de uitlaatdruk zorgen die op zijn beurt weer voor de aanjager zorgt, toch?

Als er geen regeling van de een of andere vorm op zit kan hij in een soort thermische runaway veranderen totdat-ie uit elkaar ploft. Dat vrachtwagen expansievat, heb je daar een overdruk ventiel op zitten?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@Peter,

De kachel krijgt een veerbelast overdrukdeksel van 150mm, dit is ook gelijk de rookgas bypass voor het opstarten.
Het bovendeksel kan idd dicht gemaakt worden omdat een vuldeur van opzij veel gemakkelijker is om de kachel te onsteken vlakbij de aanjaagbuis.

Het ding is idd niet zelfstartend, er komt een permanente luchtstraalbuis voor de inlaat turbo zodat je hem via een kleine compressor kunt starten, dat
is even niet anders.

Het is een thermische runaway, maar wel mechanisch geregeld door de turbo. Op een turbo zit ook nog een "waste gate" deze zou ik kunnen gebruiken
als de druk te hoog zou worden, wat ik eigenlijk niet verwacht.
De turbo is aan beide zijde feitelijk open tussen de rotorschoepen zit een bepaalde doorlaatruimte.
Bij bijvoorbeeld 4 bar en 1200 graden, als er dan nog meer vermogen aanwezig is, dan gaat de flow omhoog, stuwkracht.
Daarom het aanjagen van 1kg hout tegelijk en niet het hele voorraad vat aanjagen een vrij gecontroleerde methode.
Het voorraadvat heeft verder geen beluchting en is luchtdicht afgesloten, zo is het voorraadvat qua zuurstof min of meer een dood volume.
Het is geen houtgasgenerator, want die is drukloos en krijgt zuurstof toegevoegd, maar dit nog weer een andere techniek,
eigenlijk weer een hele nieuwe techniek.
Verwijderd
mulman
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 jan 2012, 19:24

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door mulman »

Misschien kun je de verbranding wel via het zuurstofgehalte in het systeem regelen. Je zou gekoelde uitlaatgassen in een bepaalde verhouding in de inlaat kunnen terugvoeren. Dit lijkt mij een perfecte manier om de verbranding met goed rendement rustig te laten verlopen.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@Mulman,

Da's een goed idee. We komen steeds verder op deze manier.
Op deze manier kun je het ideale luchtmengsel toevoeren en het is gelijk een EGR. (exhaust gas recycling)
Ook krijg je meer onderdruk in de rookgasafvoerbuis. :wink:
Bijlagen
de 1 op 1 versie.jpg
Verwijderd
Plaats reactie