Oud huis en dan?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Oud huis en dan?

Bericht door deleted »

Chicken Power schreef:Zo mooi als 't immer was![/i]
Groet, Cp
(dat ben ik dus, reeds)
En bescheiden bovendien !
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Oud huis en dan?

Bericht door Krelis »

Gandalf schreef:Anne,

Een oud huis uit het begin van vorige eeuw is bouwfysisch een totaal ander object dan de high-tech huizen van tegenwoordig.
Het hele concept stond vaak in direct contact met de aarde(letterlijk en figuurlijk) en was er ook op gericht om energie (warmte, koelte en licht) zoveel mogelijk aan te wenden en vocht (erg belangrijk in ons klimaat) zoveel mogelijk te weren of zo snel mogelijk af te voeren. Het was een actief gebouw, op een passieve manie.....


Begon me al zorgen te maken over non eco reacties . We hebben Fischer nog in het vizier?
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Oud huis en dan?

Bericht door Anne2 »

Wauw, wat een mensen op dit forum!

Eerst al het aanbod van Michel die mij helemaal niet kent en zomaar aanbied mee te gaan het huis te bekijken. Super!!! Hij keek op plekken waar ik niet keek, zag dingen die ik niet had gezien, dacht mee en zette overal een prijskaartje op. Daar heb ik echt heel veel aan gehad.

De reden dat Michel het afwijst zijn financiele redenen denk ik (terecht). En hij vond hem ook niet leuk geloof ik, wat ik ook wel begrijp. Ik zie er wel wat in, vooral als totaal plaatje, met locatie, dak en woonkamer op bijna zuiden, en vooral alles buiten.

De buitenkant van het huis is goed, dat vind ik al heel gunstig en geruststellend. En binnen is bijna niets goed, dat is dan weer erg ongunstig, vooral omdat ik dan geen budget meer heb om dat allemaal in orde te maken en ik ook niet echt kan sparen (ik geef niet veel uit hoor, maar er komt ook niet veel binnen). Er is geen dak-, wand- en vloerisolatie. Alles wat je moet doen zit met elkaar verbonden.

Het huis heeft heel veel wat ik zoek en meer, en ik zoek al een jaar of 7.

Ik begrijp zijn advies, weet ook ergens wel dat hij gelijk heeft. Maar ik kan het nog even niet loslaten. Ik zit er nu aan te denken om een nog lager bod te geven. Dat accepteren ze hoogst waarschijnlijk niet, maar dan heb ik toch iets gedaan. En accepteren ze het wel, dan kan ik de keuken en woonkamer isoleren.

Dit is mijn droom vanaf dat ik 13 jaar ben en het voelt nu zo dichtbij. Het is alsof je jezelf en de toekomst los laat als je je droom laat gaan.

Dit voelt wel heel prive hoor om dat zo neer te zetten.

Dan de Rocket Stove. Ik ben zeer onder de indruk van het geweldige aanbod! Het brengt mij ook in verwarring en ik weet niet goed hoe ik moet reageren. Ik voel mij bezwaard om dit zomaar aan te nemen.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

schoorsteen

Bericht door Anne2 »

Gandalf je had gelijk het huis heeft inderdaad een schoorsteen.

Er staat een schoorsteen op het dak, dan op de 1e verdieping is er iets tussen 2 muren die over de 2 slaapkamers is verdeeld, had ik zelf nooit gevonden. Vervolgens draait hij een kwartslag in de keuken waar ooit een opening geweest zal zijn, maar nu niet meer. Het is een beetje vaag en volgens Michel niet te gebruiken. Om een trap uit de woonkamer te verleggen moet die schoorsteen geheel afgebroken en dat zou ook door een aannemer moeten gebeuren.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Oud huis en dan?

Bericht door Krelis »

Anne2 schreef:Wauw, wat een mensen op dit forum!

Eerst al het aanbod van Michel die mij helemaal niet kent en zomaar aanbied mee te gaan het huis te bekijken. Super!!! Hij keek op plekken waar ik niet keek, zag dingen die ik niet had gezien, dacht mee en zette overal een prijskaartje op. Daar heb ik echt heel veel aan gehad.

De reden dat Michel het afwijst zijn financiele redenen denk ik (terecht). En hij vond hem ook niet leuk geloof ik, wat ik ook wel begrijp. Ik zie er wel wat in, vooral als totaal plaatje, met locatie, dak en woonkamer op bijna zuiden, en vooral alles buiten.
Staat het huis al lang te koop, woz waarde en het feit dat er nog eens tientallen procenten van de huizenprijzen afgaat zou ik zelf ook meenemen in beslissing -eigen geld of lening zou voor mij niet uitmaken.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Oud huis en dan?

Bericht door Anne2 »

Ja, natuurlijk dat had ik allemaal al meegenomen en nu moet er nog meer af.

Als ik al bied wordt het waarschijnlijk niets. Het zal wel een droom blijven.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Oud huis en dan?

Bericht door deleted »

Anne,

Niet wanhopen, tegenwoordig zijn het de verkopers die met de handen in het haar zitten.
Ook nooit iets persé willen, er komen nog kansen.

Als je bied, bied er dan gelijk laag genoeg onder.
Ik zou zeggen minstens tussen 30 en 50 % van de vraagprijs af :mrgreen: .

Zelf zou ik durven argumenteren met "prijs van de bouwgrond min afbraakkosten".

Dan heb je meteen het budget om langs binnen nog wat te doen.
En zet een einddatum op je aanbod. Iets van een max 2 weken. Druk op de ketel houden.

En dan bouwen we de rocket in de nieuwe woning als de verkoop doorgaat ?

G
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Oud huis en dan?

Bericht door Anne2 »

Gandalf schreef:En dan bouwen we de rocket in de nieuwe woning als de verkoop doorgaat ?

Dat zou fantastisch zijn!
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Oud huis en dan?

Bericht door Johndc »

Ik denk er over van ook een rokje te gaan dragen :mrgreen:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Oud huis en dan?

Bericht door deleted »

Johndc schreef:Ik denk er over van ook een rokje te gaan dragen :mrgreen:
Kijk eens aan, de eerste coming out op het forum. Een primeur.
Misschien kan David een apart topic openen over het 'ecologisch' uit de kast komen ?

G
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Oud huis en dan?

Bericht door account verwijderd »

@Gandalf,

Ben je ondertussen al wat wijzer geworden op het gebied van een verhuisbare massakachel?
Rits had een kalkmortel als voorkeur, dat vindt ik ook een goede keuze.
Verwijderd
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Oud huis en dan?

Bericht door deleted »

Als het een kwestie is van weken, zou ik niet aan een massakachel beginnen.
Beter direct op de nieuwe locatie starten dan.

Is het voor maanden, dan misschien een RMH in de aard van Ianto Evans maar met een 177 onder het oliedrum. En met leem dan uiteraard, dat is snel opgebouwd. De verbrandingskamer, het enige van waarde, is ook perfect herbruikbaar. Massa in de vorm van een langgerekte bank, dan is het gewicht goed verdeeld over de vloeren en moet er daar ook geen tijd/geld/rekenwerk ingestoken worden.

Is het voor enkele jaren dan zou ik pas kijken naar een gemetseld exemplaar, eventueel met warmtewisselaars...


Maar het totaalplaatje en de timing is me niet geheel duidelijk ...

G
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Oud huis en dan?

Bericht door account verwijderd »

:wink: @Gandalf,

Je ziet dus 2-3 opties, da's ook wel interesant.
Reken maar dat Anne er nog 4-6 jaar woont, een kalkmortel gemetseld exemplaar lijkt mij de voorkeur te genieten.

Warmtewisselaars, daar zeg je met wat. :?

Ik wacht eigenlijk nog op een bevesteging van Anne, ik kan niet voor haar beslissen of het project door moet gaan of niet.
Het gaat mij er alleen om dat ze niet nog een winter in de kou zit, vochtig, klam, etc. is gewoon slecht voor je
gezondheid. Al zou het jan piet of klaasje zijn, dan zou ik nog het initiatief nemen om iemand warmte en een droog
huis te gunnen, niet meer en niet minder. :wink:
Verwijderd
Plaats reactie