Gat in schoorsteen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Mdane
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2012, 16:46

Gat in schoorsteen

Bericht door Mdane »

Hallo,

Ik ben nieuw hier en heb een dringende vraag.

Woensdag trekken wij door onze bestaande gemetselde schoorsteen een flexibele rvs pijp trekken.
Deze is 8 meter lang, vanaf de begane grond langs de eerste verdieping en dan door het dak.
De buis is 120mm en de schoorsteen zelf 250mm bij 220mm. (Houtkachel heeft ook een 120mm uitgang)

Nu zit ik met de volgende vraag.
Beneden op de begane grond stond een gaskachel en daar komt een houtkachel voor in de plaats.
De schoorsteen loopt op de 1 verdieping door een kamer waar vroeger ook een gaskachel stond, dit gat moest dichtgemaakt worden voor er een voorzetwand voor kwam. De voorzetwand is geïsoleerd en staat 10 cm van de schoorsteen af.
Het gat is met purschuim dicht gespoten diameter 11cm, dit had ik eigenlijk gemetseld willen hebben.
De buis kan niet tegen het purschuim aankomen maar ik weet te weinig over purschuim om te weten of dit gevaarlijk kan zijn?
Maar voordat ik de net gepleisterde muur open ga breken toch even vragen?
Kan dit kwaad??

Ik hoor graag meer van jullie

Groet Michel
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Gat in schoorsteen

Bericht door peterberg »

Hallo Mdane, welkom op het forum.
Als je een buis in een bestaande schoorsteen trekt (of laat zakken, dat gaat vaak eenvoudiger) dan moet er isolatie in de vorm van perliet of vermiculiet omheen. Dat is los kruimelig spul in zakken van 100 liter, te koop bij veel bouwmaterialen handelaren.
Aangenomen dat er ruimte tussen de flexbuis en de purschuim zit dan loopt die vol met dat spul. Hoe verder die buis van de pur afzit, hoe kleiner het risico. Uiteraard moet je zorgen dat de aansluiting op de begane grond goed dicht is, anders loopt de vermiculiet er daar net zo hard weer uit.

Als ik het goed uitreken en jij hebt de juiste maten opgegeven dan gaat er ongeveer 3,5 zak in. Dat is dus 4 zakken maal 20 Euro ongeveer. Zeer de moeite waard om dit te doen, het scheelt echt stukken!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
nooitgintijd
Berichten: 59
Lid geworden op: 22 okt 2011, 19:31

Re: Gat in schoorsteen

Bericht door nooitgintijd »

Hoi Michel, purschuim is zeer brandgevaarlijk, ik zou het volledig wegsnijden en wegkrabben en dan het gat alsnog dichtmetselen.
De ruimte rond de flexibele buis dient inderdaad gevuld te worden zoals Peter schreef.
Ik meen dat het gemengd moet worden met cement en zo als mortel in de ruimte rond de pijp gevuld moet worden.
Ik geloof dat op het forum hier meer over te vinden is.


Groet Marc
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Gat in schoorsteen

Bericht door Johndc »

Ik zou Peter zijn richting volgen, over het brandgevaar van dat beetje pur zou ik me geen zorgen maken als er inderdaad ruimte is tussen dat schuim en je flex buis.
Gevuld met die isolatie. Ik neem aan dat je de afgastemp binnen de perken wil houden. Boven de 140° is voor mij al zeker te hoog. Stukhout durft soms die richting uit gaan als ik te veel in de kachel stop. Normaal zit ik tussen de 75° en 100° afgastemp vlak achter de kachel.
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Gat in schoorsteen

Bericht door gdelea »

brandwerende pur ?140 graden. als de rvs slang niet geisoleerd wordt zou ik de pur zo ie zo verwijderen want je moet altijd rekening houden met calamiteiten, de slang die er dan in komt is aan de buitenkant 135mm [ dubbel gewikkeld gladde binnenkant], wil je het goed doen dan pur verwijderen, en is het inderdaad beter om de slang te isoleren met perlite of fermuculite al of niet aangemaakt met cement zonder kalk.
Richard-III
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 aug 2009, 19:40

Re: Gat in schoorsteen

Bericht door Richard-III »

Misschien is de pur bij het uitharden zodanig gezwollen dat het het rookkanaal voor een deel belemmerd.
Voor dat je de rvs slang gaat trekken,eerst eens proberen met een houten klos van dezelfde doorsnede als de slang.
Zo deden wij dat altijd om te "kijken" of het kanaal over heel de lengte de geschikte diameter had.

succes
Mdane
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2012, 16:46

Re: Gat in schoorsteen

Bericht door Mdane »

Hallo allemaal

Bedankt voor de reacties,
De vermiculite isolatie is idd iets waar ik mij nog niet in verdiept had.
Ik snap alleen 1 ding niet, waarom moet het rvs geïsoleerd worden de schoorsteen zelf ook niet geïsoleerd was toen deze zonder rvs gebruikt werd?

Ik denk dat ik de pur hoe dan ook verwijder wil ik snachts lekker kunnen slapen :)
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Gat in schoorsteen

Bericht door gdelea »

een rvs slang kan zonder isolatie maar, koelt dan sneller af omdat de lucht om de buis ook mee gaat bewegen.soms kan er zelfs sprake wezen van condensatie tussen buis en metselwerk, wat ook nadelig is voor de levensduur van het rvs .dus als je de mogelijkheid hebt is het beter om te isoleren. .
Mdane
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2012, 16:46

Re: Gat in schoorsteen

Bericht door Mdane »

Dat is duidelijk :)

Pur ga ik dit weekend er uit halen en ik ga de vermiculite bestellen.

Sluit maar af en bedankt!!!
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: Gat in schoorsteen

Bericht door Ben86 »

Tóch ben ik het zelf nog niet helemaal eens met het volstorten van het kanaal met isolatiemateriaal. De lucht rondom de RVS buis zorgt namelijk wél voor een soort van luchtspouw waardoor het zonder isolatie al isoleert. Daarnaast lijkt het mij, met de toekomst in het vooruitzicht, veel makkelijker om, mocht het nodig zijn, de buis te vervangen zonder veel "rotzooi" in huis te halen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Gat in schoorsteen

Bericht door kockie »

Stilstaande lucht isoleert, dat klopt. Helaas blijft de lucht niet stil staan doordat de rvs buis convectie genereert. Weg isolatie!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Gat in schoorsteen

Bericht door gdelea »

het is zelfs beter om een ongeisoleerde slang aan de bovenkant open te laten[ventilatie] , met nog meer afkoeling tot gevolg.
Plaats reactie