opbouw van je moestuin

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door David86 »

Dan kan het lekker verkruimelen, op wat voor grondsoort zit jij ?

Groeten,
..
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Brit »

kockie schreef:De grond is naar schatting > 40 jaar niet meer los geweest. Zoals aan de wortels te zien is, heeft er een boom gestaan. Wortels moeten nog verder verwijderd worden. De boom ligt al een jaar in het houthok....

Nu eerst maar eens een graad of 10 vorst erover.
Het ziet er anders niet erg kleijig uit, of is de foto gewoon erg korrelig.... :lol:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door kockie »

Ik zit hier wel op kleigrond. Ik moet ook zeggen dat ik blij verrast was dat geen bonken werden bij het ploegen. Een paar meter verder op het bouwland is dat namelijk wel zo. Als de wintervoor niet is bevroren moet je er met de rotorkopeg aan om het fijn te krijgen. Na flinke vorst is 2 keer met de cultivator voldoende. Waarom deze grond zo kruimig is kan ik alleen maar naar gissen. Enige dat ik kan bedenken is dat er jaaaaren geen trekker heeft gereden en het een boomgaard is met bijbehorende bladafval (wij zijn niet van het blaadjes ruimen)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Brit »

kockie schreef: Enige dat ik kan bedenken is dat er jaaaaren geen trekker heeft gereden en het een boomgaard is met bijbehorende bladafval (wij zijn niet van het blaadjes ruimen)
Dat zal er zeker debet aan zijn. dan kan je het net zo goed nu al egaliseren en er een dun laagje compost overheen gooien. Dan kan het bodemleven alvast weer tot rust komen en zal de grond in het voorjaar snel opwarmen en klaar zijn voor de eerste groenten...
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door kockie »

Vroeger, toen we nog een grote moestuin hadden, was het één bonk klei. Tenminste, dat is wat ik me herinner. Onkruid wieden was zwaar, met de hak. Dat is ook de reden dat ik nu aan het (sheet)mulchen ben. Dat maakt/houdt de grond lekker los. Zelfs paardebloemen trek je er in 1 keer met de hele wortel uit. Dat was me nog nooit gelukt! Nu zorgen dat mijn tuin die van m'n ouders niet achterna gaat :mrgreen: .
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb dit weekend van Peter geleerd dat je onderscheid moet maken tussen een weiland- grasland actieve bovenlaag en een bomen actieve bovenlaag. Die weiland actieve bovenlaag is gediend bij compost en dierenmest. De bomen actieve bovenlaag is gediend bij houtsnippers en dierenmest.

In mijn geval plant ik bomen in een weiland (boomgaard) en dan moet je dus met houtsnippers aan de gang gaan.

Is het andersom gewoon een kwestie van compost en dierenmest aanbrengen?

RS
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door David86 »

ik hanteer wat dat betreft een hele knullige regel : Afval van groente gaat bij de groenten, afval van bomen gaat bij de bomen.

Een boom, die van nature in een bos groeit is altijd omringt met dood materiaal van zichzelf en zijn buren. Hetzelfde geld voor de "groenten", die worden omringt door groen en afgestorven materiaal daarvan.

Leuke tip, maak je tuin niet "winterklaar" maar maak hem in het voorjaar "zomerklaar". Dat zorgt voor behoud van natuurlijke processen en daarmee de gezondheid van je bodem.

Die bodem is dan weer de belangrijkste tool van de tuinder, als je een goeie bodem hebt dan moet je je best doen om de oogst te verzieken.

Bij het in cultuur nemen van een lap grond zou ik overigens dezelfde aanpak als Kockie gebruiken, laat de boel maar lekker kapot vriezen, daar heb je heel het jaar plezier van, na de vorst lekker compost inbrengen en evt. mulchen, dan moet het helemaal goed komen.

Groeten,
..
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Brit »

ritsaert snijder schreef:Ik heb dit weekend van Peter geleerd dat je onderscheid moet maken tussen een weiland- grasland actieve bovenlaag en een bomen actieve bovenlaag. Die weiland actieve bovenlaag is gediend bij compost en dierenmest. De bomen actieve bovenlaag is gediend bij houtsnippers en dierenmest.

In mijn geval plant ik bomen in een weiland (boomgaard) en dan moet je dus met houtsnippers aan de gang gaan.
Hier moet nog even aan worden toegevoegd dat alles wat zo ver is verteerd als compost door de grond heen gewerkt mag worden, en alles wat minder ver is gecomposteerd niet.
Houtig plantenmateriaal wat verser is dan een jaar vraagt erg veel stikstof om te verteren, en dat is nou net het geen jonge planten (bomen) nodig hebben om te groeien. Om de bomen op weg te helpen kan je wel wat compost door de grond werken waarmee je het plantgat dicht gooit en daarna mulchen met houtsnippers.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Brit »

David86 schreef:Leuke tip, maak je tuin niet "winterklaar" maar maak hem in het voorjaar "zomerklaar". Dat zorgt voor behoud van natuurlijke processen en daarmee de gezondheid van je bodem.
Hele goeie tip! Wij verzorgden altijd een 'winterbeurd' voor de tuin, omdat we er een heleboel moesten doen. En de ene klant wou een mooie schone tuin met een net laagje compost zodra de laatste blaadjes van de bomen zijn gevallen, en de ander vond het prima dat het een beetje rommelig was tot aan het voorjaar. Die genoten dan vaak van alle vogeltjes die lekker door het blad heen rommelden....
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Jan. »

We hebben vorig weekend de tuin zomerklaar gemaakt.

Dit betekend voor ons met een minigraver de boel omzeten en vandaag is de frees erdoor geweest.

Permacultuur??? ik weet niet wat dat is.
We zitten met de groentetuin op lös.
In het najaar zaaien we er een groenbemester in, die de stikstof die anders weg zou zakken, in de bovenste grondlaag houd.
Waarna we gewoon ouderwets beproefd de toplaag lichtjes over de kop zetten.

1lapje wat al 7 jaar misbruikt is ZONDER bemesting en of bestrijdingsmiddelen enheeft van ons een sabbatical gekregen.
Zal wel een zootje worden zegt mijn vrouw en ik denk dat ze gelijk krijgt.

Een ander lapje waar afgelopen jaar de aardappelen stonden is nu in drie geschikt gemaakt voor de peulvruchten, mais en tarwe. Voor de kippen.
Een ander deel gaat als groentetuin dienst doen.
Het laatste deel zaaien we goudsbloemen in.
[Beetje moeilijk verhaal maar het is gewoon in drei gelijke delen verdeeld]

Die goudsbloemen zijn een probeersel om de aaltjes te doden die er tijdens de aardappelteelt in gekropen zijn.
We zien wel wat ut gaat worden.

Daarnaast hebben we een nieuw deel op de kop gezet met de minigraver [ nooit geweten dat dit zulk leuk werk was] Daarna ook gefreesd.
Dit gaat aardappelland worden. De biologische poters zijn binnen. Ras, Frieslander natuurlijk.
Wat is er nu precies biologisch aan deze poter?
Ze zijn gesorteerd uit een partij eetaardappelen die op grond gegroeid zijn waar de afgelopen 6 jaar geen mest of bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt.
Vertelde me de verkoper.
En ik geloof de beste man.
Dat is zeldzaam.
Maar toch, deze keer geloof ik iemand die ik nog nooit eerder ontmoet heb.

Foto's volgen wanneer onze edele kiekdoos weer zin heeft.
Heb net na de middag wat foto's gemaakt voor een ander draadje, maar de groentetuin wilde hij niet meer kieken. :twisted: :( :? ----------------- :fff
Laatst gewijzigd door Jan. op 12 mar 2013, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Dutch John »

Waarom gebruik je niet je eigen poters?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Jan. »

Verandering van spijs doet eten, zegt men.


De Frieslanders van afgelopen jaar hadden behoorlijk grote knollen en waren erg lekker.
Daarnaast bleken de andere soorten en het weer het iets anders te doen dan wij eigenlijk wel wilden.
Dus die Frieslanders zijn allemaal opgegeten en de rest is kapotgegaan.
We hadden natuurlijk de knollen kunnen snijden en daarna kunnen uitpoten.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Tim »

Hey,

Kockie: Heb je The Urban Homestead al uit? Toevallig heb ik die vorige week (vlak bij jou) uitgelezen. Leest makkelijk, het meeste is logisch, maar het motiveert.

Wie heeft er nog poters (frieslanders)?

Ik weet dat het laat is.

Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door David86 »

Tim,

Ik heb evt. wat agria's of milva's voor je denk ik, ik heb ook nog niet alles er in dus ik weet niet precies hoeveel ik over houd. Maar een paar kilo al snel.

Voor een vroege aardappel is het inderdaad wat laat, op zich geen punt, gewoon wat later oogsten dan heb je een nette opbrengst. Vorig jaar hadden wij hetzelfde "probleem" met de frieslanders en dores. Opbrengst was laat maar wel super !

Groeten,
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door kockie »

@Tim: ik ben m al voor de 2e keer aan het lezen.... Stukje over balkontuinieren sla ik maar over; heb geen balkon....

Op dit moment ben ik even aan het uitrusten. Heb nu 250 wilgenstekken in de grond zitten; moet eerst nieuwe snijden. Nog 350 te gaan.....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie