De lineaal van rijkdom

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

De lineaal van rijkdom

Bericht door David86 »

Als mensen maken wij onderscheid tussen rijk en arm. Velen zullen het eens zijn met de stelling: "wie veel heeft is rijk". Ik vraag me af of deze stelling hede ten dage nog klopt. Vandaag de dag is een rijk mens voornamelijk iemand met een grotere hypotheek dan een "arm" mens. Hij heeft een grotere bijtelling op zijn lease wagen dan een ander en heeft wat ruimte in zijn budget om dure kleren te kopen en eens uit eten te gaan.

Welvaart en armoede hebben mij altijd geïntrigeert, ik denk dat dit door mijn jeugd komt. Toen mijn broer en ik opgroeiden waren mijn ouders "arm" tegen de tijd dat mijn jongste broer geboren was zou men hun als "rijk" omschreven hebben. Wat mij als kind opgevallen is, is dat er niets veranderde. Mijn pa bleef hard werken, harder nog zelfs want hij was op weg naar "de top". Mijn moeder bleef ook werken en op de kleintjes letten want met de grote leasebak en de nieuwe grote hypotheek bleef er onder de streep eigenlijk hetzelfde over als daarvoor. Ik denk dat zij de situatie in Nederland goed vertegenwoordigden. Inmiddels heeft mijn pa "de top" bereikt en is mijn moeder gestopt met werken, zij maken nu deel uit van een heel select clubje Nederlanders, zij houden geld over aan het eind van de maand. Dit word uiteraard uitgegeven aan nieuwe auto's en vakanties naar de andere kant van de wereld, je leeft maar een keer toch ?

Terwijl dit aan de gang was heb ik mijzelf geregeld de vraag gesteld: "zijn we nu dan rijk?"

Wij (wij zijn nu mijn vrouw en ik) hebben ongeveer dezelfde ervaringen opgedaan, wij hebben een aantal "zeer vette jaren" gekent. Toen kwam de crisis en ik verloor mijn broodnodige "killers mentaliteit" die een ondernemer toch wel echt nodig heeft. Dit resulteerde in een positie een paar treden lager op de "ladder der rijkdom" vanwaar we nu weer vrolijk de ladder trachten te beklimmen. Maar wel met de geleerde lessen in het achterhoofd. Doe mij maar tijd, want geld gaat toch wel op ongeacht hoeveel je er van hebt. (uiteraard sparen wij ook wel) Ik voel me nu, onder op de ladder eigenlijk heel kalm, en tevreden. Wij hebben alles wat ons hartje begeert maar zijn we dan rijk, of nog steeds arm ?

Toch is er een vraag die ik niet beantwoord krijg. Wat is nou rijkdom ? is dat geld, tijd, een gemoedstoestand of ben je rijk als je vind dat je rijk bent?

Wie bepaalt wie rijk is en wie arm.

Wat dan weer apart is: je kunt je wel arm kopen maar je kunt je niet rijk kopen.

Het is een verwarrend zaakje, die status gebaseerd op geld, of is het gebaseerd op leningen ?

Wie geeft uitsluitsel in deze zeer verwarrende materie? wie heeft een lineaal der rijkdom ?

Groeten,
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De lineaal van rijkdom.

Bericht door Dutch John »

David86 schreef: Toch is er een vraag die ik niet beantwoord krijg. Wat is nou rijkdom ? is dat geld, tijd, een gemoedstoestand of ben je rijk als je vind dat je rijk bent?
Oude definitie van geldelijke rijkdom: zoveel geld hebben dat je onafhankelijk bent. Nieuwe definitie: onafhankelijk zijn van geld. Zelfde woorden, iets andere invulling.

Persoonlijk vind ik tijd veel kostbaarder dan geld. Geld is alleen maar makkelijk. Iedereen heeft tijd. Alleen verspillen we die kostbare tijd, omdat we niet zelf kunnen of mogen nadenken. Die "domme" Afrikaan, die alleen komt werken als het geld op is, is veel slimmer dan wij. Hij geniet nu, wij straks. Misschien. Misschien ook niet.

Het probleem van veel rijke mensen is dat ze zelf niet vinden dat ze rijk zijn. Tenminste niet rijk genoeg. En verspillen zo hun kostbare tijd met achter de eigen staart aan te rennen. Maar goed, als dat hen vreugde brengt....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: De lineaal van rijkdom.

Bericht door Jan. »

Volgens mij en ik kan het best mis hebben hoor, is rijkdom evenals vrijheid een state of mind.

Maatschappelijke ladders, leasbakken of welke machines in lease dan ook, status, kleren, waardepapier, zeggen me eigenlijk niet zoveel. Geen ene fuck zogezegd. :mrgreen:
Gezondheid, vriendschap en een beetje ontspanning in de vorm van tijd tot tijd eens wat ouwehoeren met gelijkgestemden zegt me eigenlijk alles. Dat vind ik dan weer rijkdom, terwijl een ander er op neer kijkt. So what? :fff
Natuurlijk heeft ieder mens zijn of haar prijs en eergevoel. En ik denk niet dat deze twee statisch zijn, eigenlijk heel rekbaar tot een bepaald punt..
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: De lineaal van rijkdom.

Bericht door deleted »

David86 schreef: Wie bepaalt wie rijk is en wie arm.
Wat dan weer apart is: je kunt je wel arm kopen maar je kunt je niet rijk kopen.
Het is een verwarrend zaakje, die status gebaseerd op geld, of is het gebaseerd op leningen ?
In mijn hoofd zit de vork op deze manier in de steel:

'Status' is een Cultureel bepaald goed. Dat hangt dus volledig van de groep af waarin je leeft.
Een "Hoge Status" is meestal een schaars goed.

Sommige mensen zijn zo bekend dat ze een hoge status hebben zonder dat ze er geld voor nodig hebben.
Dat kan door hun ambt zijn (Bisschop, Professor,...), maar de meeste mensen rondom ons kennen we niet als een publieke functie. En velen kennen we ook niet persoonlijk.
Voor deze groep gaan we ("we" in de zin van "de meeste mensen") af op "statussymbolen".
Statussymolen zijn uiterlijke zaken als dure kleding, dure auto, bepaalde restaurants, bepaalde reizen en een bepaald soort huis,....
Deze "statussymbolen" kan je kopen. Dus wie geld heeft kan "statussymbolen" kopen en zich daarmee (zeker voor de mensen die hem/haar niet persoonlijk kennen) een bepaalde 'status' verwerven.
Of dat met geld boven nul gebeurt of eronder kan je niet zien aan de statussymbolen.

Dus status kan je kopen via de statussymbolen. Dit werkt vooral effectief naar de grijze onbekende massa rondom je. Maar deze relatie met anderen : afstandelijk, op het onbekende af, is tegenwoordig meer en meer de algemene omgangsvorm. En bijgevolg zit de handel in statussymbolen ook in de lift.

G
cjm
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 feb 2012, 18:16

Re: De lineaal van rijkdom.

Bericht door cjm »

Dit is een inkoppertje:

Een tevreden mens is een rijk mens.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: De lineaal van rijkdom.

Bericht door kockie »

Ik merk vaak dat deze bewering niet zomaar is om te draaien.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
cjm
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 feb 2012, 18:16

Re: De lineaal van rijkdom.

Bericht door cjm »

Is zelfs niet mogelijk.

Rijke mensen zijn over het algemeen minder tevreden.
Het spreekwoord van bezit van de zaak duidt dit.
Ook logisch want er moet iets verdedigd worden.
Zo sluit je jezelf op als je dat niet bewust bent.

Gelukkig zijn er ook rijke mensen met verstand ;-)
stillekracht
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 aug 2012, 11:10

Re: De lineaal van rijkdom.

Bericht door stillekracht »

Je kan het makkelijk samenvatten in een zin:

Als je genoeg hebt ben je rijk!

Dit hoeft niet alleen over materialistische zaken te gaan.

Kenmerk van veel mensen is dat ze nooit genoeg hebben en dus nooit rijk zullen zijn.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: De lineaal van rijkdom.

Bericht door David86 »

stillekracht schreef:
Kenmerk van veel mensen is dat ze nooit genoeg hebben en dus nooit rijk zullen zijn.
Het lijkt vaak of mensen ten alle tijden klaar staan om hun verworven rijkdom op het spel te zetten om een nog grotere rijkdom te bekomen.

Dat is ook de leidende draad in de startpost, meer geld verdienen= grotere hypotheek nemen= meer noodzaak om te werken.

Met meer inkomsten komt dan niet altijd een hoger netto bedrag onder de balans te staan.

Hoewel de balans meer gelden in zich krijgt blijft hij in een zeker balans tussen schulden en inkomsten hangen, terwijl hij die op zoek is naar rijkdom eigenlijk geneigt zou moeten zijn de inkomsten kant te verzwaren. Balast aan beide zijden leid tot 0 resultaat terwijl balast aan de inkomstzijde alleen de balans zal doen doorslaan in de plus.

Vanwaar deze waanzin ?

Kunnen we rijk en arm indelen op basis van het bedrag onder de streep en welke prestaties heeft men moeten leveren om tot die score te komen.

Als we schulden mogen wegstrepen tegen inkomsten zullen de meeste rijken een lelijk resultaat boeken, gemeten langs de lineaal der rijkdom. Sinds wanneer zien we schuld als welvaart ?
Is niet alle welvaart gebonden aan schuld ?

En dan de ecologische onderbouwing : meer inkomsten lijkt direct verbonden aan meer uitgaven, uitgaven staat bijna altijd gelijk aan uitstoot. Is een krentenkakker een ecologische held ? Moeten we de kringloop winkel heilig gaan verklaren?

Misschien staat de manier waarop wij welvaart beroordelen wel met stip op 1 in de lijst van oorzaken van de huidige wereldse problemen?

Het is niet lang geleden dat ik leerde dat je rijke mensen moest bewonderen en met arme mensen moest meeleven.

Misschien is het wel andersom, heb meelij met de man die zijn kinderen niet kent, die altijd tegen een burn-out aanzit en bewonder de tevreden "arme" man, vol bescheiden wijsheid.

Wat een verwarring

Groeten,
..
cjm
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 feb 2012, 18:16

Re: De lineaal van rijkdom.

Bericht door cjm »

Meer geld verdienen= grotere hypotheek is lang niet ieders keuze.
Wel is dit natuurlijk gestimuleerd door de belachelijke vormgeving van de HRA.

Meer inkomsten, meer uitgeven hoeft helemaal niet in strijd te zijn met ecologie.
Puur een kwestie van waar je voor kiest.
Met geld heb je juist meer mogelijkheden qua ecologie.
Ecologie staat niet gelijk met overleven of zelfvoorziening.
Verre van dat zelfs. In combinatie met weinig geld zie je eerder (gedwongen) on-ecologische keuzes.

Burn-out is een verstopwoordje voor een depressie.
Werk is bij uitzondering de onderliggende factor.
Stress zelfde laken een pak.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: De lineaal van rijkdom.

Bericht door David86 »

cjm schreef:Meer geld verdienen= grotere hypotheek is lang niet ieders keuze.
Het woordje lang zou ik hier zelf weglaten.
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: De lineaal van rijkdom.

Bericht door David86 »

voor verder discussieren over ecologie , wat het is en wat de verbanden zijn met zelfvoorziening, overleven etc heb ik een apart topicje aangemaakt. Zo kunnen we hier on-topic blijven.

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=2&t=2835

Groeten,

David (in deze als moderator)
..
cjm
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 feb 2012, 18:16

Re: De lineaal van rijkdom.

Bericht door cjm »

Lang, met die hypotheken haal ik niet weg.

Zijn zat mensen die geen hypo hebben -ruim 500.000- of al een groot deel hebben afgelost of ondanks veel meer inkomen lekker zijn blijven wonen in hun huis zonder hun overwaarde te misbruiken.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: De lineaal van rijkdom.

Bericht door Jan. »

David zegt.
Dat is ook de leidende draad in de startpost, meer geld verdienen= grotere hypotheek nemen= meer noodzaak om te werken.
[Nu bedoel je waarschijnlijk met verdienen enerzijds verdienen naar prestatie en inzet en anderzijds het woord, krijgen of in sommige gevallen graaien.
Want iets verdienen naar mate van inzet en prestatie is terecht. Alles wat je meer krijgt of graait is een gift of roof. En dat zijn toch nare begrippen, die sommige mensen, al dan niet moedwillig, door elkaar halen en contamineren. De z.g.n. ratracemen.]

Volgens mij is het geciteerde toegepaste economie.
Dit werd en wordt nog steeds gepromoot, in de hoop dat men meer uitgeeft.
Het is in ieder geval zo berekend en uitgezocht door economen en psychologen, dat meer omzet gelijke tred houd met meer uitgaven, is meer omzet door derden, enz. enz.
Met de opdracht pas dit toe op de werkende Nederlanders. Want die hebben de opvatting "je wilt toch vooruit?". In principe is dit gewoon uitbuiting en zal dit doorgaan zolang jij je vrijwillig laat uitbuiten. Want je raad nooit wie er het laatste opgeeft. :wink:

Elke omzet wordt afgeroomd door de overheid, dus die vaart er wel bij met dit systeem, dus stimuleert de overheid ism de banken, zgn economen, de media etc. dit ook zo.
Ik denk dat daarom de hiervoor genoemden zo goed betaald worden, terwijl ze enkel maar bestaan bij de gratie van jouw en andermans bovenmatige inspanning om een redelijk inkomen te verwerven.
Naar mijn idee beter betaald worden, of beprijst worden zo je wilt, dan ze redelijkerwijs verdienen. Men is het graaien in sommige bedrijfsculturen gewoon normaal gaan vinden,
ter compensatie aan een gebrek aan iets zo'n 15 cm onder de navel :mrgreen: ,
terwijl het binnen het overgrote gedeelte van werken Nederland nooit geen opgang vond en zal vinden.
Zodat per definitie dit niet democratisch is!

Ons werd altijd de leuke kant van dit systeem voorgehouden terwijl we de nadelen eerst ongemerkt daarna steeds meer openlijker ervaren.

Daarmee kom ik bij het gezegde dat steeds meer opgang vind "iedereen deed en doet er aan mee".
Dat klopt in bepaalde mate ook wel, want we werden steeds op de zgn. persoonlijke voordelen gewezen, erin gehamerd zelfs en nooit op de nadelen gewezen.
Dus is lang niet iedereen schuldig aan de luchtbel die daardoor gevormd is.
Toch wordt de schade door die luchtbel verhaald op de mensen met de minste weerstand tegen dit systeem.
Omdat deze mensen, een groot percentage werkenden in ieder geval, niet meer anders kunnen.
Men is ingestapt, men zit in het schuitje, men heeft een hoge hypotheek, men heeft zichzelf een status aangemeten, men moet dus volhouden, omdat tegenstribbelen gelijk staat aan economische zelfmoord.
Toch verdient vrijwillig uitstappen respect en daarmee status.
Het is ook de enige manier om te laten zien dat je het snapt en dat je daarmee de leasekoelie's lekker op hun kleine pikkie trapt. :lol:

Kieper die die aangepraatte status overboord en je bent vrijer dan ooit.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: De lineaal van rijkdom.

Bericht door Jan. »

cjm schrijft:
Meer inkomsten, meer uitgeven hoeft helemaal niet in strijd te zijn met ecologie.
Dat hoeft niet.
Maar zou jij ook kunnen uitleggen waarom niet?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gesloten