Gaswinning uit bronwater

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Gaswinning uit bronwater

Bericht door Jan. »

Vorige week hebben we een oude mestkelder in de schuur leeg gehaald omdat we ruimte voor de aardapels nodig waren.

Nu blijkt dat er een gat in de bodem zit waardoor grondwater naar binnen sijpelt met af en toe lucht?bellen. Dit fenomeen zagen we wel vaker in de omliggende sloten, maar waarom nu net in onze kelder?
Een tijdje terug las ik iets over gas uit grondwater in het blad Landleven.
Daar werd beschreven dat boerderijen in bepaalde streken al enkele tientallen tot zo'n honderd jaar hun eigen gaswinput hadden.

Wie heeft hier ervaring mee? Of wie kan me hier iets meer over vertellen.
En zal het niet gevaarlijk zijn, gas in de schuurkelder :D :(
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: gaswinning uit bronwater.

Bericht door Albert van WdJ »

@Jan,
Ik heb zelf een keer in mijn tuin een put geslagen tot 11 meter diep. Uit die pijp kwam ook gas opborrelen. (heel beperkt, maar toch).
Ik een plastic zakje om de pijp, en de volgende dag gekeken of dat brandbaar was. Voepppp!!, bijna een dotje haar kwijt :shock:
Put heb ik trouwens weer afgesloten. Kon niet dieper komen dan 11 meter, en dat water was echt onbruikbaar.

Dus ik zou die kelder goed ventileren, en dat gat eventueel weer dichtmaken.
Tenzij je het gas wilt winnen.

Zelf gas winnen deed men door een vat/ton op z'n kop in de sloot te hangen. Dat loopt in bepaalde streken dan rustig vol met moerasgas. Een slang aan de ton monteren. Op dat gas kookte men.
Zal best hier en daar info over te krijgen zijn.
Change, before you have to.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: gaswinning uit bronwater.

Bericht door David86 »

Mijn ouders wonen op veengrond.

Uit die veengrond komt op sommige plaatsen "poldergas" aan de oppervlakte, dit werd vroeger opgevangen in stalen tanks (soort stalen geitenhokjes heeeel low tech) en daar werd op gekookt, de tankjes staan nu wat doelloos en verlaten door de polder verdeelt.

Volgens mij is dit gas methaan (CH4), dit is ook het gas dat het brandbare deel van aardgas en biogas vormt.
Methaan ontstaat als organische materialen in zuurstofarme omgeving ontbinden.

Vang het eens op, het is lichter dan lucht dus in een schaal ondersteboven te vangen, als het brand kun je het oogsten en gebruiken om b.v. te koken, methaan is te comprimeren voor opslag.


Groeten,

Edit: Albert was me net voor...
..
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: gaswinning uit bronwater.

Bericht door Jan. »

Albert zegt:
Dus ik zou die kelder goed ventileren, en dat gat eventueel weer dichtmaken.
Dat hebben we ook gedaan met een prop droog eikenhout.



Tenzij je het gas wilt winnen.
Uiteraard willen we dat gaan proberen.
Ik ben me hier een daar aan het inlezen, maar hulp is altijd welkom. :D
Laatst gewijzigd door Jan. op 26 okt 2012, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: gaswinning uit bronwater.

Bericht door Jan. »

David zegt;
Vang het eens op, het is lichter dan lucht dus in een schaal ondersteboven te vangen, als het brand kun je het oogsten en gebruiken om b.v. te koken, methaan is te comprimeren voor opslag.
Dat eerste zullen we eens proberen, maar het stinkt nog steeds naar de smurrie die er in zat, dus wat het precies mag zijn?

Bijkomend probleem is misschien dat er vroeger roosters op die put lagen, maar we hebben afgelopen week daarover beton gestort. :roll:
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
stillekracht
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 aug 2012, 11:10

Re: gaswinning uit bronwater.

Bericht door stillekracht »

Het gaat hier over brongas. Hier in de Beemster zijn er nog een aantal actief.

Voor een interessante uitleg: http://www.hogerstotaalenergie.nl/Downloads/brongas.pdf
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: gaswinning uit bronwater.

Bericht door fikkie stoken »

Ik zou willen dat dit methaan gas bij mij in de tuin zat, het neemt water mee door het ,airlift, principe, goede manier om veel water te verpompen, word veel in de vijverbranche gebruikt.

Maar methaangas is goed te verwarmen hoor, het word bij aardgas gemixt omdat de verbrandingswaardes (35,8MJ p/m3) beter zijn dan die van aardgas.

Ook is er een waterleverancier die via een speciaal membraam, grondwater ontgast en dit weer verkoopt als elektra via een gasgenerator.

groet Lars
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: gaswinning uit bronwater.

Bericht door Jan. »

Ik moet zeggen dat ik er nog niets aan gedaan heb, behalve wat lezen. :oops:

Lars volgens mij woon je bij ons in de buurt :lol:
Laatst gewijzigd door Jan. op 20 nov 2012, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: gaswinning uit bronwater.

Bericht door fikkie stoken »

:lol: :lol: ?
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: gaswinning uit bronwater.

Bericht door Mees* »

Ik heb eens voor een bodemonderzoek een peilbuis geplaatst. Boring uitgevoerd door een redelijk stijve kleilaag en op vier meter diepte...........een vreemd geluid. Uiteindelijk toch maar een peilbuis geplaatst. Het probleem was dat de buis op een terrein stond met 'enige risico's. De buis is later verlengd tot 3m+mv en heeft uiteindelijk drie jaar staan borrelen.
Voor een beetje gas hoef je dus niet altijd ver de diepte in te gaan.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: gaswinning uit bronwater.

Bericht door David86 »

Heeft iemand een idee hoe je kan "weten" of er gas onder je land zit ?

Zijn daar kaarten van of bepaalde voorwaarden waar je bodem aan moet voldoen ?

Groeten,
..
stillekracht
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 aug 2012, 11:10

Re: gaswinning uit bronwater.

Bericht door stillekracht »

Als je veel bellen ziet in de sloot. Als het vriest zijn dat ook de open plekken. Dit zijn dus wellen.
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: gaswinning uit bronwater.

Bericht door fikkie stoken »

Volgens mij zijn er wel kaarten bekent.

Alleen zit dit in de diepere grondlagen, het rottingsproces van eeuwen geleden.
Als je veel water moet oppompen kan het pas interresant zijn ivm pompkosten.
Het mooiste zou zijn een borrelend gat in de grond, maak er nog een paar en vang het op en breng het onder druk.
Het gas is namelijk lichter dan lucht.

http://www.energieondernemer.nl/2010/05 ... reduceren/


Ik lees net in dit artikel dat men op deze locatie 25 milj m3 water oppompt en daar 1,1 milj kg methaan afvangt dit zou genoeg zijn voor 400 auto,s te laten rijden

Per kuub zou dat dan 0,044 kg zijn, denk nie dat dat als particulier zin heeft om water te verpompen
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: gaswinning uit bronwater.

Bericht door David86 »

pompen niet, tenminste niet van grote diepte.

Nu is het zo dat als je in mijn omgeving een gat graaft van meer dan een meter diep daar een "rotte eieren lucht" uit komt, deze rotte eieren lucht is zwavel.

Als ik zwavel ruik dan denk ik aan kool-waterstoffen (zoals methaan) en het grondwater zit hier op 1,5 meter op de meeste plaatsen. Zomaar leuk om eens op een zondag middag mee te spelen leek me :)

Methaan is een zeer krachtig broeikasgas, verbranden is een stuk minder erg dan het zo de lucht in te laten vliegen. Toch blijft het beter zoveel mogelijk onder de grond.

Weetje: aardgas ruikt als het uit de grond komt ook naar rotte eieren ( Net als de meeste aardolie soorten), dit komt door de H2S die er in zit, deze waterstofsulfide (ook wel zwavel-waterstof) word er uit gefilterd voor het geleverd word bij de klant, H2S sloopt je hr keteltje in no-time. Hierna word het "aardgas luchtje" aan het gas toegevoegd.
..
Plaats reactie