Missie 1:100
Moderator: Moderators
Missie 1:100
In een ander draadje al besproken, ik ben aan een snorfiets fiets "hybride" begonnen waarvan de doelstelling een verbruik van 1:100 is
De basis
Een spartamet, 30cc 2 takt met elektro start
Motor
Het torretje is inmiddels vrij gemaakt. Hij heeft wat meer ademlucht gekregen, de cdi is ontgrenst en ook de auspuff heeft wat aandacht gekregen. Bij warme motor zoemt het fietsje nu, Voorheen pruttelde hij maar wat.
Winst
Met het aanpassen van de luchtwegen van het blokje heeft hij wat extra koppel gekregen. Straffe kustwinden trotseert hij nu met 25 km/h en windje mee heb ik hem zelfs 32 km/h geklokt
Verbruik word getest zodra de nieuwe overbrenging op zijn plaats zit. Het achterwiel is van een 7 versnellingen mountainbike casette voorzien. De voorzijde word vooralsnog met rust gelaten.
Volgende stap is de derailleur plaatsen, beschermkapje t.b.v. broek bij voortandwiel en een andere ketting op de fiets. Deze steup stelt me in staat rustig mee te trappen op hogere snelheid, iets wat vanwege de huidige vertanding onmogelijk is.
De basis
Een spartamet, 30cc 2 takt met elektro start
Motor
Het torretje is inmiddels vrij gemaakt. Hij heeft wat meer ademlucht gekregen, de cdi is ontgrenst en ook de auspuff heeft wat aandacht gekregen. Bij warme motor zoemt het fietsje nu, Voorheen pruttelde hij maar wat.
Winst
Met het aanpassen van de luchtwegen van het blokje heeft hij wat extra koppel gekregen. Straffe kustwinden trotseert hij nu met 25 km/h en windje mee heb ik hem zelfs 32 km/h geklokt
Verbruik word getest zodra de nieuwe overbrenging op zijn plaats zit. Het achterwiel is van een 7 versnellingen mountainbike casette voorzien. De voorzijde word vooralsnog met rust gelaten.
Volgende stap is de derailleur plaatsen, beschermkapje t.b.v. broek bij voortandwiel en een andere ketting op de fiets. Deze steup stelt me in staat rustig mee te trappen op hogere snelheid, iets wat vanwege de huidige vertanding onmogelijk is.
..
Re: Missie 1:100
Ik zou willen dat ik wet meer technisch vernuft had en niet zo knap was.....David86 schreef:In een ander draadje al besproken, ik ben aan een snorfiets fiets "hybride" begonnen waarvan de doelstelling een verbruik van 1:100 is
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 03 aug 2012, 11:10
Re: Missie 1:100
De drive train goed schoon houden scheelt een hoop verliezen.
Re: Missie 1:100
2 takt he? Expansiepijp erop knutselen?
Re: Missie 1:100
Ik zie hem daar al staan na een wilde jacht en razzia, op de rollenbank, de halve Nederlandse politiemacht eromheen...
Terwijl iemand de verdekt opgestelde half slapende agent uitfoetert die een flits geflitst heeft en toen weer verder sliep.
Ergens anders zijn juristen in de weer om de buit te verdelen.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Re: Missie 1:100
Shit,
Net vorig jaar zo'n jeugdig gemaakt exemplaar bij het oud ijzer gedaan.....
Als je hulp nodig hebt bij het ontwerp ken ik nog een amateur racer. Die wil hem wel voor mij/jou berekenen en tekenen.
Tim
Net vorig jaar zo'n jeugdig gemaakt exemplaar bij het oud ijzer gedaan.....
Als je hulp nodig hebt bij het ontwerp ken ik nog een amateur racer. Die wil hem wel voor mij/jou berekenen en tekenen.
Tim
-
- Berichten: 4615
- Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23
Re: Missie 1:100
Expansieuitlaten bereken: http://www.tomosforum.nl/uploads/File/2 ... itlaat.pdf
Ik was de papieren versie kwijt, maar lang leve internet: http://nl.scribd.com/doc/6544714/Expansieuitlaten
Groet,
DJ
Ik was de papieren versie kwijt, maar lang leve internet: http://nl.scribd.com/doc/6544714/Expansieuitlaten
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Re: Missie 1:100
Tim,
Als ik zover ben zou ik graag gebruik maken van je aanbod.
John,
Bedankt voor de links, erg verhelderend
Voortgang :
Derailleur geplaatst, oude voortandwiel kan prima een smalle ketting op, dat scheelt weer.
Nu wachten op een derailleur kabeltje en bediening voor op stuur, bediening van donorfiets gebruikt het gehele handvat aan de rechterzijde. Dat is lastig want hier zit ook de bediening van de hulpmotor.
Derailleur kon niet direct op de as geplaatst worden, met het plaatsen van de versnellingscassette is de ruimte om dingen bij te plaatsen op de achteras nihil geworden (hij is in verhouding te kort geworden) Tests zullen uitwijzen of het in deze setup ook werkt, zoniet moet ik een asje laten draaien. Een vriend van me werkt in de handel dus dat hoeft niet meer dan een kratje bier te kosten.
Nu wachten op de lokale fietsmonteur om mijn bestellingen op te nemen, en even ideeën uit te wisselen. Waar hij mij maandag nog een beetje wezenloos aankeek toen ik mijn plannen openbaarde begint hij nu ietswat enthausiast te worden
De testen van volgende week zullen uitwijzen of het een race/tour of ligfiets gaat worden. Daarnaast moet ik nog even nadenken over de stroomlijning van bijde type fietsen. Een gestroomlijnde gifgroene ligfiets met hulpmotor is natuurlijk wel iets byzonders...
Moet ik me toch maar eens gaan verdiepen in polyesteren...
Groeten,
Als ik zover ben zou ik graag gebruik maken van je aanbod.
John,
Bedankt voor de links, erg verhelderend
Voortgang :
Derailleur geplaatst, oude voortandwiel kan prima een smalle ketting op, dat scheelt weer.
Nu wachten op een derailleur kabeltje en bediening voor op stuur, bediening van donorfiets gebruikt het gehele handvat aan de rechterzijde. Dat is lastig want hier zit ook de bediening van de hulpmotor.
Derailleur kon niet direct op de as geplaatst worden, met het plaatsen van de versnellingscassette is de ruimte om dingen bij te plaatsen op de achteras nihil geworden (hij is in verhouding te kort geworden) Tests zullen uitwijzen of het in deze setup ook werkt, zoniet moet ik een asje laten draaien. Een vriend van me werkt in de handel dus dat hoeft niet meer dan een kratje bier te kosten.
Nu wachten op de lokale fietsmonteur om mijn bestellingen op te nemen, en even ideeën uit te wisselen. Waar hij mij maandag nog een beetje wezenloos aankeek toen ik mijn plannen openbaarde begint hij nu ietswat enthausiast te worden
De testen van volgende week zullen uitwijzen of het een race/tour of ligfiets gaat worden. Daarnaast moet ik nog even nadenken over de stroomlijning van bijde type fietsen. Een gestroomlijnde gifgroene ligfiets met hulpmotor is natuurlijk wel iets byzonders...
Moet ik me toch maar eens gaan verdiepen in polyesteren...
Groeten,
..
Re: Missie 1:100
ik heb nog een mooie kontkuip liggen van carbon. Als je belooft dat je 'm héél goed in de loswax zet, mag je hem gebruiken om er een mal van te trekken. Je kan ook de binnenkant opknappen waar nodig en deze in de was poetsen. Dan gebruik je de kuip als mal. Hoe gladder gepoetst (aan het einde ben je met wollen doekjes en turtlewax bezig:-) hoe gladder het eindresultaat, hoe lager het verbruik. Deze kuipen werden meestal ook misbruikt om er bagage in mee te nemen.
Verder heb ik ook nog een mal om ligfietszadels van te trekken, je bent ongeveer even lang als ik, dus dat gaat goed komen, geldt hetzelfde verhaal over de loswax.
Dit is 'm niet, maar hij ziet er wél zo uit...
Verder heb ik ook nog een mal om ligfietszadels van te trekken, je bent ongeveer even lang als ik, dus dat gaat goed komen, geldt hetzelfde verhaal over de loswax.
Dit is 'm niet, maar hij ziet er wél zo uit...
Never burn faster than your Wocket.
Re: Missie 1:100
hoi, ik heb ook zo mijn eigen project eh... 1:80 denk ik, heb een oude berg skelter omgebouwd met een motor uit een honda ss50. Ben vandaag wezen rijden (op eigen trein, hartstikke illegaal op de openbare weg ) geverfd, houten handvaten en ziehier:
PS: je mag hem best lenen hoor, hij is ook heeeeeel illegaal
PS: je mag hem best lenen hoor, hij is ook heeeeeel illegaal
Waarom niet ?
Re: Missie 1:100
Vers leesvoer: http://www.lowtechmagazine.be/2012/10/h ... -auto.html
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
Re: Missie 1:100
Achter de schermen is dit idee al eens ter sprake gekomen.
Toch heb ik een voorkeur voor een verbrandingsmotor, een verbrandings motor begrijp ik. Electriciteit niet
Het plan waar het huidige project van afstamt is een alleweder met spartamet achterwiel, een optie die tijdens een "brainstorm sessie" met de lokale meester zelfvoorziener vluchtig ter sprake kwam na het opperen van electrische ondersteuning in een velomobiel.
Het huidige project is de low budget makkelijk zelf te maken variant van dat idee, een eerste proef als het ware..
Deze week kan ik weer verder, ik had nog zoveel vakantie dagen dat ik maar een weekje opgenomen heb om mijn fiets (voorlopig) af te maken en mijn verwarmings systeem te scheiden in een drukloos en druk systeem.
Groeten,
Toch heb ik een voorkeur voor een verbrandingsmotor, een verbrandings motor begrijp ik. Electriciteit niet
Het plan waar het huidige project van afstamt is een alleweder met spartamet achterwiel, een optie die tijdens een "brainstorm sessie" met de lokale meester zelfvoorziener vluchtig ter sprake kwam na het opperen van electrische ondersteuning in een velomobiel.
Het huidige project is de low budget makkelijk zelf te maken variant van dat idee, een eerste proef als het ware..
Deze week kan ik weer verder, ik had nog zoveel vakantie dagen dat ik maar een weekje opgenomen heb om mijn fiets (voorlopig) af te maken en mijn verwarmings systeem te scheiden in een drukloos en druk systeem.
Groeten,
..
Re: Missie 1:100
Versnellings bediening is inmiddels geplaatst, met een beetje geluk kan ik morgen de eerste verbruiksproef gaan rijden, mocht het weer het toelaten uiteraard
Dat is mooi spul stan, ik had in mijn jongere jaren iets soortgelijks gemaakt van een skelter met een mt5 blok, 70cc met 21 mikuni carb. Die haalde de 1:80 niet , 1:15 heel misschien. Was toch mooi speelgoed voor de poldercrosser
kleine noot: mijn skelter trok weg als een malle, remmen met de standaard skelter remmen stond gelijk aan proberen te remmen door je voeten op de grond te zetten. Ging dus voor geen meter. Denk daar aan voor je je in een dragrace met gelijkgestemden begeeft en koste wat kost als eerste over de streep wil, dit kostte mij mijn skelter, die eindigde in de vaart
Dat is mooi spul stan, ik had in mijn jongere jaren iets soortgelijks gemaakt van een skelter met een mt5 blok, 70cc met 21 mikuni carb. Die haalde de 1:80 niet , 1:15 heel misschien. Was toch mooi speelgoed voor de poldercrosser
kleine noot: mijn skelter trok weg als een malle, remmen met de standaard skelter remmen stond gelijk aan proberen te remmen door je voeten op de grond te zetten. Ging dus voor geen meter. Denk daar aan voor je je in een dragrace met gelijkgestemden begeeft en koste wat kost als eerste over de streep wil, dit kostte mij mijn skelter, die eindigde in de vaart
..