Wasmachine met hand/fiets aandrijving

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wasmachine met hand/fiets aandrijving

Bericht door David86 »

Ik denk dat als de traditionele wasmachine de deur gewezen word, we onderscheid moeten gaan maken in vies en vies.

Een shirt gedragen tijdens het spitten van je tuin, is een vies shirt het stinkt naar zweet, toch is het anders vies dan een broek gedragen tijdens het sleutelen aan b.v. motoren (of andere smeer (smerig?) houdende projecten).

Shirt is met een normale was goed schoon te krijgen. de broek zal een klus op zich zijn.

Voor de verschillende soorten vies zullen verschillende wasmethoden gehanteerd kunnen worden. (en men kan een overal dragen met sleutelen:) )

De meeste kleding die in de wasmachine eindigt ( 90% ?) is waarschijnlijk van het type : vies door zweet, deze zijn met een simpele hand wasmachine waarschijnlijk goed schoon te krijgen. Voor het zwaardere werk zal een steviger machine nodig zijn.

Ik denk zelf dat een goed uitgedachte kleine handwasser zomaar een oplossing kan zijn voor 90% van de was.

Ik wil de heren toch vragen eens kritisch naar de werking van eerder genoemde "wonderwash" te kijken, hij is vernuftiger dan hij op het eerste kitcherige chinese oog lijkt.

Het principe berust op een overdruk in de wastrommel veroorzaakt Door het uitzetten van de lucht als gevolg van het "schudden" van het warme water (zoals u weet : warme lucht zet uit) . Deze overdruk forceert het water/wasmiddel mengsel in de vezels van de kleding. Een hightech benadering in een zeer low tech aparaat.

Voor de echte vuile kleren is dan misschien een handwas met voorbehandeling nodig, maarja die heb je (ik tenminste) ook niet dagelijks.

Het aparte van dit systeem is dat ondanks zijn kitcherige uiterlijk en ongelukkige naam er eigenlijk weinig tot geen negatieve reviews over te vinden zijn op i-net.

Proef op de som : vul een potje half met warm water, draai de deksel er op en schud hem even.

Het zou zomaar kunnen zijn dat het niet nodig is een systeem te ontwerpen, misschien is de oplossing wel voor 70euro te koop, fabrikant belooft een was tijd van 2 minuten, met spoelen en uitwringen erbij 10 min ?. Daarnaast gebruikt het dingetje warm tapwater (erg weinig) er is dus sprake van een hotfill lowtech wasmachine met 0 energie input van buiten af die wassen op een hele nieuwe manier benaderd.... Dat moet ons toch wel enigzins nieuwsgierig maken ?

Groeten,
..
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Wasmachine met hand/fiets aandrijving

Bericht door Jan. »

Zo komen we op de combinatie wasapparaat - buffervat :mrgreen:
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wasmachine met hand/fiets aandrijving

Bericht door deleted »

David86 schreef: Dat moet ons toch wel enigzins nieuwsgierig maken ?
Zeker ! We kunnen niet wachten op de info uit eerste hand ..

Ze besaan trouwens al wat langer en ook in 'luxe"' emaille versies blijkbaar:
http://link.marktplaats.nl/602242796
http://nl.123rf.com/photo_5952679_oude- ... grond.html
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wasmachine met hand/fiets aandrijving

Bericht door deleted »

Jan. schreef:Zo komen we op de combinatie wasapparaat - buffervat :mrgreen:
Of juist niet. Met het verbruik van dit apparaat heb je aan een fluitketel warm water al voldoende.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Wasmachine met hand/fiets aandrijving

Bericht door Jan. »

Was zo wat aan het zoeken op het www naar de beide onderwerpen die David en wie begon er toen over wasmachines? onder de aandacht bracht.
De wasmachine en het vervoer.
Vond ik dit artikel: http://www.refdag.nl/achtergrond/natuur ... l_1_682094
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wasmachine met hand/fiets aandrijving

Bericht door Dutch John »

Wij hebben zo'n emaillen versie van de Wonderwash. Ooit meegebracht van de kringloop omdat we dachten dat het een boterkarn was.... En met nogal wat geduld kun je er dat ook mee. We zullen hem eens proberen als wasmachine.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wasmachine met hand/fiets aandrijving

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Wij hebben zo'n emaillen versie van de Wonderwash. Ooit meegebracht van de kringloop omdat we dachten dat het een boterkarn was.... En met nogal wat geduld kun je er dat ook mee. We zullen hem eens proberen als wasmachine.

Groet,
DJ
:mrgreen:
Ik krijg het gevoel dat je nog maar net ontdekt hebt dat de 'boterkarn' eigenlijk een wasmachine is ....

G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wasmachine met hand/fiets aandrijving

Bericht door David86 »

het is dan ook wel een eigenaardig aparaat :D
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wasmachine met hand/fiets aandrijving

Bericht door David86 »

De wonderwash kwam vanmiddag binnen,

Het ding is met gezwinde spoed direct in elkaar gezet, daarna heb ik het vuilste shirt en de smerigste broek die ik in de wasmand kon vinden direct in het machine gedaan en ben gaan draaien. Eerst wat gepiel met de hoeveelheid water, maar eenmaal aan de gang klotste hij er lekker op los.

Minpunten :

- het frame waar de trommel in hangt is van betreurenswaardige kwaliteit, gezien de nieuwprijs van dit aparaat had ik er meer van verwacht

- ook de slinger is wat "gammel" ook hier veel ruimte voor verbetering.

- vier kilo was in de trommel kun je mooi vergeten

- de afwatering van de trommel beschik over een ventiel van betwijfelenswaardige kwaliteit


Pluspunten:

- de trommel is redelijk van kwaliteit, dik hard plastic dat wat weg heeft van die tonnetjes die men gebruikt om kleren droog te houden in een kayak of een zuurkoolvaatje, niet slecht dus.

- de machine is zo gebalanceert dat als je hem vult met water hij automatisch recht op blijft staan.

- de beloofde overdruk in het vat bestaat ook echt, een teken dat het aparaat inderdaad volgens de toezeggingen kan werken





Na twee minuten slingeren aan het ding kon het water afgelaten worden, het water was erg vuil, een goed teken.

Daarna heb ik de trommel gevuld met 2 liter koud water en weer een hortje gedraaid, ook dit water was vuil grijs.

Na het uitwringen kwam dan het voorlopige resultaat ter oge, de joggingbroek die ik gebruikt had op mijn werk was schoon, echt schoon.

De polo die een ernstige zweetlucht had en gebruikt was voor werk en tuinen was schoon en (voorlopig) fris.

De polo en de joggingbroek waren naar mijn idee een maximale vulling, de joggingbroek zuigt zich vol als een spons en ontneemt de trommel zijn "klotswater" in eerste instantie was ik begonnen met 2 van deze broeken in de trommel , hier kon geen water vulling tegenop.

Mijn bevindingen: hij doet wat hij belooft, de was word echt schoon, de maximale vulling zou ik met een korreltje zout nemen.
Het wassen gaat erg snel, gebruik hem in de badkamer want bij het verwijderen van de was lekt er redelijk wat water uit.

Ter inschatting : 1 broek en 1 polo kosten 3l water op 40C en 2l koud water. Ik vermoed dat twee spijkerbroeken en een polo net zo goed gaan, dit ga ik van de week testen.

Tot zover, ik ga vandaag de ganse wasmand leegwassen met dit machine om hem eens aan een serieuze test te onderwerpen.

Groeten,
.
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wasmachine met hand/fiets aandrijving

Bericht door Dutch John »

Dat treft. Was het bij jullie vandaag ook geen weer om buiten iets te doen? Ik heb vanmorgen onze oude emaillen, voor boterkarn uitgescholden Wonderwash getest: 4 handdoeken, 6 theedoeken en 7 vaatdoeken op 8 liter warm water met zeep. 10 minuten gedraaid. Heen en terug, zoals ik het de wasmachine ook zie doen. Tweemaal gespoeld. Tussendoor uitwringen. Het komt er schoon en fris uit. Centrifugeren gaat niet, gewoon met de hand wringen. Hangt nu te drogen onder een afdak.

Frame, slinger en vat zijn van goede kwaliteit. Plastic lagering wat minder. Vat kan in verschillende posities vastgezet worden. Frame past mooi over een spoelbak van het aanrecht. De rvs spandeksel heeft ooit een overdrukventiel gehad, maar nu een bout met afdichting. Het vat en de deksel kunnen de druk goed hebben, al blaast hij flink af bij openen. Het uitwringen, ophangen, afhalen en vouwen kost veel meer tijd dan het wassen zelf. Als het ooit niet meer met een gewone wasmachine kan, dan wil het wasgedeelte best op me nemen. Het vraagt totaal geen kracht. Fietsaandrijving is onzin.

Ik heb mijn twijfels wat ie kan met een vette overall. Meer dan één past er sowieso niet in.

Het is een lowtech manier van wassen. Toch, als een oude wasmachine voorhanden is, dan zou ik die ombouwen. De trommel is beter ontworpen om de was dooreen te gooien. Spoelen is veel gemakkelijker, je kunt de was in de trommel laten. En misschien is een milde vorm van centrifugeren ook nog mogelijk.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wasmachine met hand/fiets aandrijving

Bericht door David86 »

John,

Ik heb de was in de trommel gespoelt, vuile water er uit, schone water er in en weer lekker draaien, dat gaat best aardig.

Voor dat uitwringen moet ik wat verzinnen, een shirt gaat nog, een broek valt erg tegen.

Zelf wasmiddel maken : De recepten zijn simpel: 80 gram geraspte marseillezeep en 100 gram soda samen oplossen in 5 liter warm water en een nachtje laten opstijven

http://www.spaarblog.nl/2009/06/06/zelf ... del-maken/

Groeten,

Edit: Het weer was inderdaad niet geweldig, het waait te hard voor een verbruiksmeting voor de spartamet, de tuin is te nat om doorheen te lopen etc. etc. etc.
Laatst gewijzigd door David86 op 16 okt 2012, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wasmachine met hand/fiets aandrijving

Bericht door David86 »

De was is klaar, eigenlijk best gelopen, de meeste kleren waren gewoon gebruikt, niet zozeer smerig.

Max vulling had ik op 1 spijkerbroek, 4 polo's, 1t-shirt en een boxer. Alles prima schoon.

Het wasrekje staat een beetje hol in de pootjes, het zal wel wat langer duren voor deze wasjes droog zijn.

Al met al, een prima machientje dat zeker een plek gaat krijgen in ons huishouden, de wasautomaat blijft nog wel voor het zware werk.

Groeten,
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wasmachine met hand/fiets aandrijving

Bericht door kockie »

Voor de echte vergelijking moet je natuurlijk ook echt met de hand gaan wassen. Een soort nul-meting zeg maar.
Wel grappig dat je met zo weinig techniek ook goede resultaten kunt bereiken.

Doen Buurman en Buurman het toch niet zo gek met de was in de betonmolen ...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2189
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wasmachine met hand/fiets aandrijving

Bericht door benthuis »

Voor de wasmachine doe-het-zelver heb ik nog een boeren relekwie staan.
Mijn vermoeden was dat het iets van een karnmachine of ontromer is.
Heeft een behoorlijke zwengel met een enorme overbrenging. 1 rondje draaien geeft en flink spinnende draaischijf.
Zal er een foto van maken als ik de kans heb. Misschien dat iemand er een mooie functie voor heeft.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Wasmachine met hand/fiets aandrijving

Bericht door Jan. »

Doen Buurman en Buurman het toch niet zo gek met de was in de betonmolen ...
Dat schoot mij ook zo te binnen bij het lezen van de topic :D
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Plaats reactie