Plastic afval

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Plastic afval

Bericht door peter1968 »

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Maar het is nu eenmaal een gegeven dat een modern huisgezin veel plasticafval "produceert". Dat afval is vrij omvangrijk. Daarom had ik het lumineuze idee om het te versnipperen. Slecht idee, volgens de intercommunale die hier het afval ophaalt. Want dan is het niet meer te sorteren. Ik kan me moeilijk voorstellen dat al dat afval daadwerkelijk gesorteerd wordt. Wie weet hier meer over ? Is het echt een slecht idee ?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Plastic afval

Bericht door kockie »

Hier wordt het plastic afval gescheiden opgehaald. Er zijn speciale zakken voor. 1 keer per maand rijdt er dan een oudwerwetse (niet container) vuilniswagen. Of dit nu veel zoden aan de dijk zet betwijfel ik.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Re: Plastic afval

Bericht door peter1968 »

kockie schreef:Hier wordt het plastic afval gescheiden opgehaald. Er zijn speciale zakken voor. 1 keer per maand rijdt er dan een oudwerwetse (niet container) vuilniswagen. Of dit nu veel zoden aan de dijk zet betwijfel ik.

Hier wordt dat ook apart opgehaald. Maar het volume wordt natuurlijk snel groot: de zak is snel vol.

Volgens de "administratie" kan men het plastic niet meer sorteren op soort (Pe, PP, PET,....) als het versnipperd is. Nu, volgens mij worden er andere technieken gebruikt dan het manueel uitsorteren (als het al op soort wordt uitgesorteerd). Maar zeker weet ik dat niet.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Plastic afval

Bericht door Dutch John »

Ik weet dat ons plastic afval zeker in de beginperiode rechtstreeks naar een verbrandingsoven ging. Ik mocht dat niet weten, maar je hoort wel eens wat... Heb destijds de betreffende ambtenaar het vuur aan de schenen gelegd, maar deze gaf het uiteraard niet toe. Hoe het nu is, weet ik niet.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Plastic afval

Bericht door Jan. »

Een van onze kenissen is opperhoofd van de RotzOoiVuilinkopA in de Noordelijke Neederlanden
Deze vertelde ons eens dat alle plastic wat voor hergebruik bestemd is versnipperd wordt. De rest wordt verbrand. Ook in onze omgeving mogen we gratis grote zakken vol met bepaald soort plastic, wat we zelf moeten scheiden d.m.v. een wel / niet kaart, in enorme bergen aan de weg zetten. Nu zijn die bergen met winderig weer soms al verdwenen voor de vrachtwagen is geweest. Ook de schoolgaande jeugd vind het leuk om er dwars doorheen te fietsen. En geef ze eens ongelijk. :mrgreen: Toch schijnt dit een lucratieve businness te zijn.
Hij vertelde ook eens dat de nieuwe verbrandingsovens, financieel berekend zijn op INKOOP van afval.
Dat laatste geeft me vooral te denken.

Peter hoe versnipper jij dat spul?

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 0KfgObDrEI
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Re: Plastic afval

Bericht door peter1968 »

Jan. schreef:Een van onze kenissen is opperhoofd van de RotzOoiVuilinkopA in de Noordelijke Neederlanden
Deze vertelde ons eens dat alle plastic wat voor hergebruik bestemd is versnipperd wordt. De rest wordt verbrand. Ook in onze omgeving mogen we gratis grote zakken vol met bepaald soort plastic, wat we zelf moeten scheiden d.m.v. een wel / niet kaart, in enorme bergen aan de weg zetten. Nu zijn die bergen met winderig weer soms al verdwenen voor de vrachtwagen is geweest. Ook de schoolgaande jeugd vind het leuk om er dwars doorheen te fietsen. En geef ze eens ongelijk. :mrgreen: Toch schijnt dit een lucratieve businness te zijn.
Hij vertelde ook eens dat de nieuwe verbrandingsovens, financieel berekend zijn op INKOOP van afval.
Dat laatste geeft me vooral te denken.

Peter hoe versnipper jij dat spul?

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 0KfgObDrEI

Ik versnipper nog niks :D maar ik dacht er aan om een soort versnipperaar te bouwen op het principe van een tuinhakselaar.

Overigens klopt je verhaal met mijn ervaring. Ben wel eens in een bedrijf geweest waar men tuinmeubelen e.d. maakt van plasticafval. Ook daar wordt alles gewoon samen versnipperd.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Plastic afval

Bericht door pelletpower »

Sita in Waalwijk betaald voor plastic afval en komt het ophalen. Is volgens mij een landelijke organisatie.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Plastic afval

Bericht door Pietje »

Je hoort wel eens wat... en ik weet niet of het waar is. Het gerucht gaat ongeveer zo:
Sita Duitslang heeft grote nascheiders (eerst ophalen dan scheiden en verwerken) kocht. De voorscheiders (machines die voorgescheiden afval verwerken, wat per definitie duurder afval is) kunnen ze niet meer gebruiken, dus die worden naar NL gebracht en samen met een hoop overheidsgeld wordt Plastic Hero opgestart om met overbodig geworden machines veel geld te maken.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Plastic afval

Bericht door benthuis »

Plastic scheiden voor recyling is noodzakelijk omdat bij verhitting chloorgas vrijkomt in de extruders.
Het plastic wordt vernippert, met veel water gewassen en gedroogd in een cycloo voor het weer tot pallets wordt verwerkt.
Heb nog geen berekeingen gevonden of dit een beetje opweegt tegen direct verbranden.
Heb het gevoel dat recyclen niet véél "schoner" kan zijn.
Voordeel zou dan het behoud van grondstoffen zijn.

In onze regio heeft het gescheiden ophalen al weer plaats gemaakt voor weer een neiuwe ophaal filosofie van Rova.
Het neiuwe plan is door hen geinitieerd. Ben bang dat overwegend naar commerciele belangen is gekeken.
Zelf het afval verwerken van mn buren/medestanders is hier niet van de grond te krijgen.
Ooit mooi plan geschreven om erg minitieus afval te scheiden en zelf ter recyling aan te bieden.
Groenafval in de tumbler (kan ook gekookt voedsel in)
Maar hiervoor is geen ontheffing van de gemeente te krijgen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Plastic afval

Bericht door benthuis »

Oja, de lokale plastic recycle-boer (morsinkhof) staat in de lijst van rijkste gelderlanders....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Plastic afval

Bericht door Jan. »

peter1968
Ik versnipper nog niks maar ik dacht er aan om een soort versnipperaar te bouwen op het principe van een tuinhakselaar.
Wat dacht je hiervan:
http://www.kempro.be/productdetails.asp ... ubgroep=93
De Nieuwste modellen hebben een verwisselbaar haksel/snipperblok.
Maar toch zou ik graag zo'n kleintje zoals die door mij eerder is gelinkt willen uitproberen.
Wie weet er iets te staan????
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Plastic afval

Bericht door tiho »

Bij ons in de gemeente staat naast de papier en glasbak gewoon een plasticbak. Groot succes dat ding is veel te klein. Elke gemeent zou dat moeten hebben vind ik.
Bijlagen
plastic_1455868a.jpg
Plaats reactie