Ook paneeltjes op het dak

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Ook paneeltjes op het dak

Bericht door Mees* »

Op ons rieten dak van het woonhuis waren er geen mogelijkheden, maar op de schuur was nog ruimte beschikbaar. Sinds afgelopen weekend loopt ook bij ons de meter iets minder snel vooruit.

We hebben 30 volzwarte panelen op het dak
Afbeelding 017 gecompr.jpg
Omvormers:
Delta SL2500
Delta Solivia 3.3.

leverancier: Zonvolt

Laat nu de zon maar komen
Afbeelding 026 gecompr.jpg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ook paneeltjes op het dak

Bericht door kockie »

Dat ziet er netjes uit. Zelf geïnstalleerd? Heb je ook nog een foto van de omvormer(s)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Ook paneeltjes op het dak

Bericht door pelletpower »

Super
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Ook paneeltjes op het dak

Bericht door Mees* »

kockie schreef:Dat ziet er netjes uit. Zelf geïnstalleerd? Heb je ook nog een foto van de omvormer(s)

Bij deze:
Afbeelding 028 gecompr.jpg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ook paneeltjes op het dak

Bericht door kockie »

Hoeveel (k)Wp heb je nu op dak liggen dan?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Ook paneeltjes op het dak

Bericht door Mees* »

30 panelen van 200W = 6000
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Ook paneeltjes op het dak

Bericht door Mees* »

Het begint nu een beetje te werken; deze week 94 kW retour :)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ook paneeltjes op het dak

Bericht door Dutch John »

Niet meer met 6 kWp? Panelen niet op het zuiden? Schaduw? Ik lever nu 21 kWh per zonnige dag terug (de laatste 6 dagen totaal 112 kWh) met 4 kWp panelen en een Solivia 3.3. Dit loopt op tot 29 kWh midzomer. Panelen perfect op het zuiden. Wel tot half april een paar uur schaduw op een aantal panelen. De grootste schaduwwerper is inmiddels verworden tot autohout....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Ook paneeltjes op het dak

Bericht door Mees* »

De panelen liggen zuid-oost. Eén string ligt tot 8-9 uur in de schaduw. De 94 is wel na aftrek gebruik, dus na plussen en minnen op de 'slimme' dag-nacht +- meter.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Ook paneeltjes op het dak

Bericht door Mees* »

Een beetje zuinigheid helpt blijkbaar ook wel.

In mei kregen we onze jaarafrekening gepresenteerd. 4230kW verbruikt tegenover 5700kW in het seizoen ervoor. We zagen twee maanden zonnepanelen al een beetje terug in de cijfers dachten we.....................tot afgelopen weekend. Ik wilde m'n wekelijkse cijfers in een database inkloppen en ontdekte dat de teruglevergetallen niet op de factuur waren verwerkt. Binnenkort krijgen we van onze leverancier dus een aangepaste factuur. Dit betekent dat we met ledverlichting en het uitschakelen van laders, standby, en andere onzin bijna 1500 kW minder hebben verbruikt. Toch wel aardig. In 2008 verbruikten we nog 8200kW, dus zitten we aardig op de goede weg.

Maar..........in maart hebben we 6000w zonnepanelen op ons dak laten liggen, da's dan weer iets te veel eigenlijk. De omvormerteller gaf vorige week 3850kW (ZO, 45 graden) aan, niet echt schokkend hoog maar die 4230 moeten we volgend jaar maart toch wel halen.

Eerste (bekende) conclusie; een beetje zuinigheid is nog iets praktischer dan een zonnepaneel.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Ook paneeltjes op het dak

Bericht door David86 »

Prachtige installatie

En dan komt toch die vraag,

Wat kost dat nou ?

ik zou er ook graag aan in de toekomst maar prijzen schijnen erg te verschillen

Groeten,
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Ook paneeltjes op het dak

Bericht door Tim »

David,

Pb mij je email adres, dan stuur ik je alle offertes die ik heb van afgelopen maart.

De inkoopactie gaat daar ver onderdoor, die mag je ook hebben.

@Mees: Ik heb 3 apparaten die standby (dwz zonder fysieke "uit" knop) 12 Watt gebruiken. 12*3*8760u/j=315kWh per jaar. 12W lijkt niets, maar telt wel door.

Groet,
Tim
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Ook paneeltjes op het dak

Bericht door Mees* »

Dag Tim,

Het meest opvallend vind ik de apparaten die soms wel een gewone aan en uitknop hebben waarmee je er vanuit gaat dat uit ook uit is. De Senseo gebruikt gewoon stroom als de stekker er in zit.
Als m'n, redelijk zware, hifi versterker uit staat brand er geen enkel lichtje meer, maar als ik de stekker er uit trek (of er in stop) hoor ik wel degelijk ergens nogmaals een 'klik'.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Ook paneeltjes op het dak

Bericht door Tim »

Mees,

Idd, zelf de trafo van je printer, met de printerzijde niet aangesloten, slurp zo 10 Watt weg.

Tim
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Ook paneeltjes op het dak

Bericht door Mees* »

Nu een jaar panelen op het dak. De totaalopbrengst bleef steken op 4980 kW., Net onder de 5100 die de panelen op zouden moeten brengen. We zijn net onder de verwachtingen gebleven omdat de panelen niet goed verdeeld bleken over de omvormers, waardoor één van de omvormers nogal eens overbelast bleek te zijn (is na drie mnd opgelost, nadien geen problemen meer), maar daardoor hebben we wel de mooiste maanden minder gepiekt.
In mei volgt de afrekening met de stroomleverancier; komt vast goed.
Plaats reactie