Generator als WKK (Warmte Kracht Koppeling, co- generatie)
Moderator: Moderators
Generator als WKK (Warmte Kracht Koppeling, co- generatie)
Ik heb een Eurom 2200W benzine generator,
De naam lijkt een relatie met Europa te hebben, het is chinese rommel.
Een kleine opsomming:
- eind uitlaat afgebroken, uitlaatgassen in mn oude kippenhok, temp. omhoog, ventilator overleden.
- water in de tank. ze had buiten gestaan, daardoor water en roest in de tank. tank eraf.
- startkoord afgebroken. (vervangen met een stuk Dynema koord) (die K# veer steeds maar weer terug)
- 1 rubberen schokdempertje afgescheurd
- Als ie warm wordt moet je de choke verzetten anders gaat die 'pingelen'
- de 8.3A 12v is stuk.
U zult inmiddels wel in de slappe lach geschoten zijn.
als startend of-grid'er was ik het he-le-maal zat.
In mijn drang de boel te versimpelen en vooral te koelen ben ik uitgekomen
op een kleine Yanmar TS50. Low-tech, weinig toeren en waterkoeling.
Het blokje is nu schoon, de motorolie ververst en vanmiddag naar de sloop gegaan en
voor 25 euro een 12V 70A Dynamo opgehaald.
Zojuist voor het eerst gezien of de poelie verhouding enigszins kloppen,
en hoeveel warmer het koelwater wordt van 500W el. belasting.
Het koelwater gaat heel binnenkort mn buffertank door,
de tyleen leidingen liggen inmiddels.
Een 24V Dynamo zonder ingebouwde regelaar, zou beter uitkomen
dit omdat ik nog een 24V Balmar regelaar heb liggen
en op punt sta 4 Trojan T105's aan te schaffen.
Het vermogen is niet groot, maar zal meer laadstroom zijn dan 4 trojans aan kunnen,
de rest kan de omvormer in (dat wordt sparen )
filmpje
De naam lijkt een relatie met Europa te hebben, het is chinese rommel.
Een kleine opsomming:
- eind uitlaat afgebroken, uitlaatgassen in mn oude kippenhok, temp. omhoog, ventilator overleden.
- water in de tank. ze had buiten gestaan, daardoor water en roest in de tank. tank eraf.
- startkoord afgebroken. (vervangen met een stuk Dynema koord) (die K# veer steeds maar weer terug)
- 1 rubberen schokdempertje afgescheurd
- Als ie warm wordt moet je de choke verzetten anders gaat die 'pingelen'
- de 8.3A 12v is stuk.
U zult inmiddels wel in de slappe lach geschoten zijn.
als startend of-grid'er was ik het he-le-maal zat.
In mijn drang de boel te versimpelen en vooral te koelen ben ik uitgekomen
op een kleine Yanmar TS50. Low-tech, weinig toeren en waterkoeling.
Het blokje is nu schoon, de motorolie ververst en vanmiddag naar de sloop gegaan en
voor 25 euro een 12V 70A Dynamo opgehaald.
Zojuist voor het eerst gezien of de poelie verhouding enigszins kloppen,
en hoeveel warmer het koelwater wordt van 500W el. belasting.
Het koelwater gaat heel binnenkort mn buffertank door,
de tyleen leidingen liggen inmiddels.
Een 24V Dynamo zonder ingebouwde regelaar, zou beter uitkomen
dit omdat ik nog een 24V Balmar regelaar heb liggen
en op punt sta 4 Trojan T105's aan te schaffen.
Het vermogen is niet groot, maar zal meer laadstroom zijn dan 4 trojans aan kunnen,
de rest kan de omvormer in (dat wordt sparen )
filmpje
-
- Berichten: 2127
- Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
- Locatie: verwijderd
Re: Generator
Picard,
Welkom op het forum. Je wilt een BHKW bouwen?
Leuke motor trouwens.
Ik zou gelijk een asynchrone 3 fase motor toepassen als generator, en het liefst direct drive, een motor met nom. ca 800 toeren.
Heb je thuis een digitale stroom meter?
Welkom op het forum. Je wilt een BHKW bouwen?
Leuke motor trouwens.
Ik zou gelijk een asynchrone 3 fase motor toepassen als generator, en het liefst direct drive, een motor met nom. ca 800 toeren.
Heb je thuis een digitale stroom meter?
Verwijderd
Re: Generator
Hoi Michiel,
Ja, zelfvoorzienend worden,
voor de winter wil ik weer warm water hebben (zonder flessengas)
Een multimeter en asynchrone draaistroommotor heb ik nog hier nog wel liggen,
en weet dat je met 3 condensatoren je die als generator kunt gebruiken,
mijn voorkeur gaat nu uit naar 24v gelijk spann opwekken, als er 220 nodig
is wordt het omvormen. Dat dwingt me gelijk een beetje zoveel mogelijk om
te zetten naar 24v, wat me beter lijkt (geen omzettingsverliezen).
Hier wat foto's van de buffertanks die bijna geheel ingeschuimd zijn.
en verwarmd gaat worden door een houtkachel en de Yanmar,
volgend jaar heatpiipes op het dak spreekt me wel aan.
(wanden 14 cm. vloer 20 cm. top wordt 30 cm. schuim)
Ja, zelfvoorzienend worden,
voor de winter wil ik weer warm water hebben (zonder flessengas)
Een multimeter en asynchrone draaistroommotor heb ik nog hier nog wel liggen,
en weet dat je met 3 condensatoren je die als generator kunt gebruiken,
mijn voorkeur gaat nu uit naar 24v gelijk spann opwekken, als er 220 nodig
is wordt het omvormen. Dat dwingt me gelijk een beetje zoveel mogelijk om
te zetten naar 24v, wat me beter lijkt (geen omzettingsverliezen).
Hier wat foto's van de buffertanks die bijna geheel ingeschuimd zijn.
en verwarmd gaat worden door een houtkachel en de Yanmar,
volgend jaar heatpiipes op het dak spreekt me wel aan.
(wanden 14 cm. vloer 20 cm. top wordt 30 cm. schuim)
-
- Berichten: 2127
- Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
- Locatie: verwijderd
Re: Generator
@Picard,
Je gaat puur met accu's werken als electra opslag middel?
Dan is een 12 of 24V dynamo zeker beter als een asynchrone 380v generator, daar heb je dan idd niet zo veel aan.
Je buffert in een ibc vat, paste het koperen ketelfragment precies op de vul-opening van het ibc vat?
Je gaat puur met accu's werken als electra opslag middel?
Dan is een 12 of 24V dynamo zeker beter als een asynchrone 380v generator, daar heb je dan idd niet zo veel aan.
Je buffert in een ibc vat, paste het koperen ketelfragment precies op de vul-opening van het ibc vat?
Verwijderd
Re: Generator
idd, 24v voor de hout-kachel circulatiepomp (moetje)Je gaat puur met accu's werken als electra opslag middel?
en voor de omvormer.
met een beetje geweld past Daalderop er net door, Inventum niet, maar wel in de andere tankhet koperen ketelfragment precies op de vul-opening van het ibc vat?
Accu's opladen gaat met een gelijkstroomdynamo efficiënter dan eerst 220v
en dan een dure 20-30A lader.
verder kom ik er net achter dat een loodaccu in de absorptie periode alle stroom,
opneemt dat die kan. er loopt nu een veel grotere stroom dan C/5
Het lijkt me verstandig om met een 225Ah accuset een niet zwaardere dynamo
dan een ampère of 40 te nemen (of met een externe spanningsregelaar de accutemp.
meten en stroom terug laten regelen)
Re: Generator
Inmiddels staat het generatortje in mn ex-kippenschuur,
Ik heb de boel zo goed mogelijk proberen te isoleren tegen de herrie.
De afgelopen paar weken heeft het motortje dagelijks 2 uurtjes gedraaid,
is nooit uitgevallen en blijft mooi koel (iig <100 gr.) door de waterkoeling.
hier wat foto's:
Ik heb nu 2x 16 mm. Tyleen in 25mm. Tyleen (voor de isolatie) naar de buffertank liggen
de volgende stap is een pompje ertussen en de warmtewisselaar aansluiten.
Ik heb de boel zo goed mogelijk proberen te isoleren tegen de herrie.
De afgelopen paar weken heeft het motortje dagelijks 2 uurtjes gedraaid,
is nooit uitgevallen en blijft mooi koel (iig <100 gr.) door de waterkoeling.
hier wat foto's:
Ik heb nu 2x 16 mm. Tyleen in 25mm. Tyleen (voor de isolatie) naar de buffertank liggen
de volgende stap is een pompje ertussen en de warmtewisselaar aansluiten.
-
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
- Locatie: regio Dordrecht
Re: Generator
@Picard,
Ga je niets doen met de warmte van de uitlaatgassen?
Zeker zo'n 30% van de energie gaat daarmee naar de vogeltjes toe.
Mogelijk kun je die warmte ook met een extra warmtewisselaar afvangen en afvoeren naar de buffer. Kan mogelijk via hetzelfde circuit, pompje en leiding van het koelwater (mist geplaatst na de motorkoeling.)
En als het nu niet uitkomt, zo je mogelijk wat voorbereiding kunnen treffen in het leidingwerk om het in de toekomst alsnog eenvoudig er bij te trekken.
't Is trouwens mooi dat je zoveel foto's bijvoegd.
Stookt die Yanmar alleen diesel, of verwerkt die ook ppo?
Albert
Ga je niets doen met de warmte van de uitlaatgassen?
Zeker zo'n 30% van de energie gaat daarmee naar de vogeltjes toe.
Mogelijk kun je die warmte ook met een extra warmtewisselaar afvangen en afvoeren naar de buffer. Kan mogelijk via hetzelfde circuit, pompje en leiding van het koelwater (mist geplaatst na de motorkoeling.)
En als het nu niet uitkomt, zo je mogelijk wat voorbereiding kunnen treffen in het leidingwerk om het in de toekomst alsnog eenvoudig er bij te trekken.
't Is trouwens mooi dat je zoveel foto's bijvoegd.
Stookt die Yanmar alleen diesel, of verwerkt die ook ppo?
Albert
Change, before you have to.
Re: Generator
Afgelopen weekend heb ik de tyleenleidingen aangesloten op het motorblokje.
Eerst met een tyleenkoppeling naar 15mm dan verloopje naar 12 en een stukje
gewapende slang. Voor het vulgat heb ik een plaatje 4mm. dik erop geschroefd
en afgedicht met SiliconBlue van Loctite.
tjakka, alles in 1 keer dicht.
4 keer heeft die nu 3 uur gelopen met de kraan erop als koeling.
Wat me opviel:
best temp verlies door 16mm. in 25mm. 15 meter lang onder de grond.
Zo langzamerhand begin ik er lol in te krijgen,
De ingeslagen weg van een klein langzaamlopend watergekoeld dieseltje werkt beter dan verwacht.
Geen problemen met starten, en de warmte opbrengst lijkt meer dan ik had ingeschat (moet nog wel temperaturen)
tegelijkertijd blijft de ruimte om het motortje lekker koel, ook de uitlaatgassen zijn veel koeler dan
bij een luchtgekoelde motor.
@Albert
Je idee om warmte uit de uitlaatgassen te halen staat me aan, en heb een vrij forse
oiliekoeler liggen waarmee ik dat wil proberen, voorlopig gaan andere dingen even
voor, komt later. (net als het experimenteren met andere brandstoffen)
Eerst met een tyleenkoppeling naar 15mm dan verloopje naar 12 en een stukje
gewapende slang. Voor het vulgat heb ik een plaatje 4mm. dik erop geschroefd
en afgedicht met SiliconBlue van Loctite.
tjakka, alles in 1 keer dicht.
4 keer heeft die nu 3 uur gelopen met de kraan erop als koeling.
Wat me opviel:
best temp verlies door 16mm. in 25mm. 15 meter lang onder de grond.
Zo langzamerhand begin ik er lol in te krijgen,
De ingeslagen weg van een klein langzaamlopend watergekoeld dieseltje werkt beter dan verwacht.
Geen problemen met starten, en de warmte opbrengst lijkt meer dan ik had ingeschat (moet nog wel temperaturen)
tegelijkertijd blijft de ruimte om het motortje lekker koel, ook de uitlaatgassen zijn veel koeler dan
bij een luchtgekoelde motor.
@Albert
Je idee om warmte uit de uitlaatgassen te halen staat me aan, en heb een vrij forse
oiliekoeler liggen waarmee ik dat wil proberen, voorlopig gaan andere dingen even
voor, komt later. (net als het experimenteren met andere brandstoffen)
Re: Generator
Picard,
Heb je een temperatuur regeling op je motor, of koel je alles direct weg?
Tim
Heb je een temperatuur regeling op je motor, of koel je alles direct weg?
Tim
Re: Generator
geen regeling, koel direkt alles weg,
het circuit krijgt een 10l vaatje als wisselaar in de 600l tank.
het circuit krijgt een 10l vaatje als wisselaar in de 600l tank.
Re: Generator
Picard,
Zou ik wel gaan doen, slechte verbranding, slecht rendement, je motor gaat er uiteindelijk kapot aan.
Tim
Zou ik wel gaan doen, slechte verbranding, slecht rendement, je motor gaat er uiteindelijk kapot aan.
Tim
-
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
- Locatie: regio Dordrecht
Re: Generator
Ik dacht dat je zo ergens rond de 80 graden C moest blijven met je koelwater.
Vandaar dat er ook altijd een thermostaatklep in zit.
Het teveel aan warmte laat je thermostaatklep dan door richting externe koeler.
Maar weet niet of die temperatuur ook zo moet zijn bij stationair motoren.
Albert
Vandaar dat er ook altijd een thermostaatklep in zit.
Het teveel aan warmte laat je thermostaatklep dan door richting externe koeler.
Maar weet niet of die temperatuur ook zo moet zijn bij stationair motoren.
Albert
Change, before you have to.
Re: Generator
Er ziit een tankje van ong 6l op het motortje daar heb ik het op
aangesloten, in de buffertank komt een 10l tankje (ong 1/4 m2)
Ik begrijp dat zonder temp regeling de temp afhankelijk gaat worden
van de belasting, mooier zou een mengventiel zijn bij de motor
die op 80gr opengaat. maar dat gaat me een extra pomp kosten,
de pomp staat 15m. vd motor vandaan, bij de buffertank.
Mooi idee zelf temp. regeling gaan toevoegen,
helaas ook voor 'later'
aangesloten, in de buffertank komt een 10l tankje (ong 1/4 m2)
Ik begrijp dat zonder temp regeling de temp afhankelijk gaat worden
van de belasting, mooier zou een mengventiel zijn bij de motor
die op 80gr opengaat. maar dat gaat me een extra pomp kosten,
de pomp staat 15m. vd motor vandaan, bij de buffertank.
Mooi idee zelf temp. regeling gaan toevoegen,
helaas ook voor 'later'
Re: Generator
Picard,
Mooi project, wat ik me afvroeg. Is een 70 ampere dynamo niet wat aan de "kleine" kant voor een blok als dit?
Is je rendement niet hoger als je de Yanmar "harder laat werken" ?
Ik weet natuurlijk niet hoe je installatie er verder uitziet maar als je meer elektrische energie kwijt kan in het net of in accu's is het misschien een idee de belasting wat te verhogen?
Ik volg je project aandachtig, houd ons op de hoogte
Groeten,
Mooi project, wat ik me afvroeg. Is een 70 ampere dynamo niet wat aan de "kleine" kant voor een blok als dit?
Is je rendement niet hoger als je de Yanmar "harder laat werken" ?
Ik weet natuurlijk niet hoe je installatie er verder uitziet maar als je meer elektrische energie kwijt kan in het net of in accu's is het misschien een idee de belasting wat te verhogen?
Ik volg je project aandachtig, houd ons op de hoogte
Groeten,
..
Re: Generator
Er komt een 100A 24V Dynamo op,
de accuset kan niet meer dan een ampere of 40 hebben,
een Balmar 24V regelaar om de laadstroom te begrenzen.
de accuset kan niet meer dan een ampere of 40 hebben,
een Balmar 24V regelaar om de laadstroom te begrenzen.