Alternatief voor wasdroger

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Alternatief voor wasdroger

Bericht door David86 »

Heren,

Ik wil onze wasdroger de deur uit doen (om een reden die ik denk ik niet nader hoef te verklaren). Nu is het zo dat ik de was niet doe bij ons thuis. Dus zult dus begrijpen dat onze "huishoud manager" enige weerstand bied op dit idee. Een goed alternatief gekoppeld aan een mooi verhaal is mijn enige hoop dat onding uit mijn huis te verbannen.

Weten jullie naast de logische waslijnen buiten en binnen (binnen heb ik geen plek. Ik woon in een poppenhuisje) nog methoden om energie zuinig maar toch relatief "snel" de was te drogen? En dan voornamelijk in de winter en herfst als er water uit de lucht valt.

Groeten,
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Alternatief voor wasdroger

Bericht door Dutch John »

Houtstokers of andere stokers met te droge binnenlucht, kunnen gebruik maken van een zogenaamde Sheila Maid. Een tot het plafond optakelbaar drookrek. Ziet er leuk uit en de was is snel droog. Zeker bij hoge plafonds hangt er niets in de weg.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Alternatief voor wasdroger

Bericht door Chicken Power »

Verwijderd.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Alternatief voor wasdroger

Bericht door Jan. »

Hang het gewoon op de vliering, deur open, dakraam open, lekker hout stoken.

Zo heb je meteen een goede ventilatie en luchtvochtigheid in huis.


Maak je zelf al zeep?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Alternatief voor wasdroger

Bericht door ritsaert snijder »

David,
Zelfde probleem hier. Ophangen binnenshuis (sheila maid) betekent een toename van de luchtvochtigheid. Bij ons is dat geen optie. Ik ga een wasdroognis bouwen. Vloer en muur verwarmd en extra ventilatie. Dat wordt dan gelijk de lucht die naar buiten gaat (onderdeel van de ventilatie). De vrouw vindt het prima.

Ik heb wel een link van iemand die zoiets gemaakt heeft. Ik hoor wel als je het wat vind.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Alternatief voor wasdroger

Bericht door David86 »

Jan. schreef:Hang het gewoon op de vliering, deur open, dakraam open, lekker hout stoken.

Op de vliering geen plaats daar staat 26 jaar leven van 2 mensen geparkeerd incl onze voedsel voorraad in glas

Wasdroognis evenmin, ik woon in een poppenhuis. (maatje van jouw "varkensstal" maar dan diezelfde oppervlakte verdeelt over 2 verdiepingen)

Dat droogrek is een mooie optie, ik zal het idee eens opperen bij de huishoud afdeling.

Groeten,
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Alternatief voor wasdroger

Bericht door ritsaert snijder »

David,
Oke, maar misschien voor anderen; http://nieuwekampen.blogspot.nl/2010/01/wasdroger.html

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Alternatief voor wasdroger

Bericht door Mees* »

Zo'n hijsrekje lijkt erg veel op het hijsmechanisme om je fiets op te bergen tegen het plafond, beetje knutselen dan moet het vrij simpel te realiseren zijn.

Hier hebben we nog steeds een wasdroger. Afgelopen winter wel 2 keer gebruikt voor een paar jassen. We zijn jaren geleden ook succesvol overgestapt naar het draadje. Gewoon afspreken dat jij de was op hangt, dan is de mogelijke weerstand minimaal.
Je kunt met dit soort maatregelen behoorlijke stappen maken. Ik zat zojuist eens terug te bladeren in de elektrafacturen en ontdekte dat we in 2008 nog 8000 kW verbruikten, Vorig jaar was dit nog 5700kW en dit jaar wisten we daar nog eens een 1400 kW af te snoepen door het gebruik van enkele maanden PV. Die eerste 2300 KW hebben puur en alleen weggesnoept door het uitschakelen van niet noodzakelijke middelen (ook de keuken elektroboiler en zinloze vijverpompen waren van dat soort dingen)

Oi,
Mees
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Alternatief voor wasdroger

Bericht door David86 »

Mees,

Dat zijn behoorlijke besparingen.

Ons verbruik van 2070kwh p.j maakt zulke grote besparingen wat lastiger. De droger is de een na laatste "grootverbruiker" die eruit moet. De laatste, de wasmachine laat ik nog even voor wat het is. Daar zal met de tijd wel een hotfill aansluiting voor komen om het verbruik wat te knijpen. Ik hoop met het wippen van de wasdroger 200kwh p.j te besparen.

Als deze zaken op orde zijn word het geheel voorzien uit eigen groene energie hopelijk een haalbaar streven.

Groeten,
..
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Alternatief voor wasdroger

Bericht door Mees* »

Dat zou ook zomaar het dubbele kunnen zijn.

http://www.milieucentraal.nl/themas/ene ... erbruikers
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Alternatief voor wasdroger

Bericht door David86 »

Dat zou helemaal buitengewoon zijn. Komend jaar gaan we het hopelijk zien :)

Groeten,
..
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Alternatief voor wasdroger

Bericht door Anne2 »

Dat hijsrekje lijkt mij in ieder geval niets. Je draait toch alleen volle wasmachines, dat past echt niet op dat rekje.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Alternatief voor wasdroger

Bericht door David86 »

Anne2 schreef:Dat hijsrekje lijkt mij in ieder geval niets. Je draait toch alleen volle wasmachines, dat past echt niet op dat rekje.

Formaat opschalen of een 2tal kan evt een uitkomst bieden, hoop ik :).

Hoewel ik ook met een versie van het idee van Ritsaert speel. Convectie warmte uit de schouw middels een buis naar een inbouwkast leiden waar het wasgoed aan lijntjes in hangt. De lucht kan dan naar buiten afgevoerd worden of het huis in. Brandveiligheid is iets wat het onderzoeken waard is met zo'n opstelling. De temperatuur zou zichzelf kunnen regelen met raamopeners(paraffine cilindertjes) van een kas op simpele luikjes in de kast, die de aan en afvoer van warme lucht regelen.


Keuzes, keuzes, keuzes....
..
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Alternatief voor wasdroger

Bericht door Anne2 »

Dan heb je al drie van die rekjes nodig denk ik... en hout en vocht dat gaat schimmelen (bij mij schimmelen houte lepels in de keuken al.) en wasknijpers op die dikke houten "lijnen" kan ook niet.

Zo'n droogkast zie ik meer in. Dan moet je er wel gemakkelijk bij kunnen. Ronddraaiend systeem, soort droogmolenidee.
Laatst gewijzigd door Anne2 op 12 sep 2012, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Alternatief voor wasdroger

Bericht door David86 »

Dan ben je in ieder geval een "bescheiden stoker".

Ik puzzel nog even verder, er is nog tijd :)

Groeten,
..
Plaats reactie