Hoe je beschermen tegen black-outs ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Chicken Power »

Hoi David,

Het opstellen van een gasverbruikend toestel onder het maaiveld is waar ik op doel.

Niet iets wat echt uit de lucht is gegerepen, op H2 na zijn de meeste brandstofgassen zwaarder dan lucht, zodat een explosieve opeenhoping zeker tot de mogelijkheden behoort.


Groet, Cp
Verwijderd.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door David86 »

A zo , ja duidelijk

Plaatsen van een gasmeter op 30 cm van de vloer (zoals in jachten die gas gebruiken voor koken/verwarming doen) i.c.m. actief ventileren zou een oplossing zijn. Het word dan wel gelijk een "hele installatie"...

Groeten,
..
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door OBL-Rien »

Chicken Power schreef:
OBL-Rien schreef:Als je het lawaai van een generator schuwt dan is een normale UPS natuurlijk afdoende.
Nee dus, UPS geeft ook geen zuivere sinus, kan een CV pomp braaf laten doorbranden, zie de beschrijving van Atlas: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... &hilit=ups
Hm, interresant. Ik heb ook een APC UPS, ik ben bijna van plan om het uit te proberen. :)
Maar de UPS is eigenlijk alleen voor de computer/NAS. Ik heb daarnaast nog een Victron Multiplus met bijbehoordende accu's die ik voor de CV wilde gebruiken in geval van stroomuitval. Misschien moet ik die oplossing dan toch maar eens testen.

Overigens staat ook in het draadje dat andere UPS'en het wel kunnen. Dus als je voor een UPS oplossing kiest, dan zeker stellen dat de UPS het aankan.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Frans1305
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 apr 2012, 09:09

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Frans1305 »

Hoe lang wil je eigenlijk kunnen overbruggen, want dit ook geen onbelangrijke vraag.

een paar uurtjes bv zou je kunnen doen met een UPS die niet overdreven groot is.
Een paar dagen zal iets anders worden.

Een blackout in belgie zal/kan nooit lang gaan duren anders gaan er veel mensen/bedrijven zware problemen ondervinden.

Kan je inbeelden dat in hartje winter er bv een week geen stroom is en dus bij 99,99% van de gezinnen geen verwarming.

(eventueel een leuk topic: "wat als de stroom uitvalt voor één week")
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door kockie »

Ik kan me nog een geval indenken van een jaar of 6 geleden. Tijdens een ijzelstorm knapten er een paar hoogspanningsdraden waardoor eibergen en omstreken zonder stroom kwamen te zitten. Een aantal plekken hebben toen 5 dagen geen stroom gehad. De tijd daarna leken kleine stroomstoringen schering en inslag (al dan niet veroorzaakt door de grote storing toen). Ik kan me dus voorstellen dat dit in de komende tijd nogmaals gebeurt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door peter1968 »

Frans1305 schreef:
Een blackout in belgie zal/kan nooit lang gaan duren anders gaan er veel mensen/bedrijven zware problemen ondervinden.

(eventueel een leuk topic: "wat als de stroom uitvalt voor één week")
Het feit dat een black-out voor zware problemen zal zorgen, is nog geen garantie dat het niet zal gebeuren, hé. :cry:

België wordt meer en meer een 3de wereld land. We hebben nochtans 64 ministers om alles in goede banen te leiden. :oops: :evil:
Frans1305
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 apr 2012, 09:09

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Frans1305 »

Ik zeg niet dat niet kan gebeuren, maar de gezinnen van die ministers zullen dan ook ik de kou zitten.
En als dat het geval is zijn ze wel heel snel om dingen te beslissen en waar te maken.

Persoonlijk denk ik niet dat er een probleem is, maar dat ze een probleem willen creëren om de prijzen terug omhoog te kunnen laten gaan.

*ludieke conversatie, maar zo denk ik dat het in grote mate gaat*

netbeheerder: "Ja meneer als de prijs van de stroom geblokkeerd is kunnen wij niet meer investeren in een beter netwerk"
netbeheerder: "Om de black outs te voorkomen moet de prijs toch zeker 25% omhoog"
minister: "maar dat hebben beloofd om niet te doen"
netbeheerder: "Als wij het netwerk niet kunnen verbeteren dan komen blackouts meer voor"

volgende dag in de krant: "Distributiekosten stijgen voorkomen blackouts"

ondertussen bij de netbeheerder: "Jos zet de schakelaar maar weer helemaal open, het is gelukt"
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Jan. »

Jos, zo gaat het ongeveer met alles waar we niet zonder kunnen.

En die overbezette kamer van ons Nederland is bevolkt door dreinende kleuters en stoned hippie's :twisted: Die smeergeld aannnemen van de vele lobbygroepen.
We kunnen ons daar beter niet meer druk om maken. Een enkele oprechte, goedwillende minister begint daar niets tegen.

Dat er een langdurige black out zit aan te komen is zeker, want het netwerk is lang niet in orde.
Het kan onder bepaalde omstandigheden zelfs gebeuren dat door een kettingreactie de ene na de andere centrale stilvalt.
Dan hopen we maar dat het zonnetje schijnt :D
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Kriske
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mar 2010, 23:12
Locatie: Puurs - Vlaanderen
Contacteer:

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Kriske »

peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door peter1968 »

Kriske schreef:Deze oplossing heb ik gekozen :

http://www.zonpower.nl/phpbb/viewtopic.php?f=16&t=1125
Een systeem met batterijen dus ?
Kriske
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mar 2010, 23:12
Locatie: Puurs - Vlaanderen
Contacteer:

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Kriske »

Inderdaad , er hangen nu 2 accu's aan van 12v 225Ah , hier kan ik mijn installatie ( zb , houtkachel , cv , friswaterstation en pelletbrander die bijna nooit werkt ) +/- automatisch een 3 dagen in de waggel houden zonder iets bij te laden - desnoods kan ik de accu's bijladen via de pv of natuurlijk een generator .
Accu's kan je er aanhangen zoveel je wil natuurlijk , het word alleen maar duurder .
Dmv de Victron kan ik de pv opstarten en heb dus meer verbruiksmogelijkheden en de mogelijkheid om de accu's ook bij te vullen. In theorie kan ik er dus veel langer mee dan 3 dagen .

mvg , Kriske
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door peter1968 »

Kriske schreef:Inderdaad , er hangen nu 2 accu's aan van 12v 225Ah , hier kan ik mijn installatie ( zb , houtkachel , cv , friswaterstation en pelletbrander die bijna nooit werkt ) +/- automatisch een 3 dagen in de waggel houden zonder iets bij te laden - desnoods kan ik de accu's bijladen via de pv of natuurlijk een generator .
Accu's kan je er aanhangen zoveel je wil natuurlijk , het word alleen maar duurder .
Dmv de Victron kan ik de pv opstarten en heb dus meer verbruiksmogelijkheden en de mogelijkheid om de accu's ook bij te vullen. In theorie kan ik er dus veel langer mee dan 3 dagen .

mvg , Kriske
In verhouding toch wel een dure oplossing, in vergelijking met een generator. En belangrijke hoofdverbruikers (bijv. diepvriezer) hoef je er al helemaal niet op aan te sluiten. Waarom dan toch de keuze voor dit systeem ?
Kriske
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mar 2010, 23:12
Locatie: Puurs - Vlaanderen
Contacteer:

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Kriske »

Foutje , bijkomende diepvriezers is geen enkel probleem hoor , het is de victron 3000 - kan dus meer dan genoeg vermogen geven , desnoods via pv als het lang duurt .( diepvries draait ook niet continu , kan gemakkelijk 24 u zonder stroom )
Ik heb voor deze optie gekozen omdat de woning steeds warm kan blijven zonder dat je thuis bent voor minimum 2 dagen , rest v/d woning moet ik manueel inschakelen .En het grootste punt ( vind ik ) is dat ik niemand stoor met lawaai , als je na het werk thuis komt en je moet dan mss nog laat in de avond je generator opstarten ?
Als je er natuurlijk meer accu's aanhangt doe je natuurlijk meer in tijd , de gekozen victron is zwaar genoeg om desnoods de hele woning te voorzien . Hiermee kan je met meer accu's gemakkelijk offgrid gaan .
Is mss nog voor de toekomst als er betere accu's en betaalbare komen ?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door kockie »

Ik vraag me af of er iemand gaat lopen klagen als je bij een langdurige stroomuitval een generator opstart. Enige risico dat je loopt is dat er wat verlengsnoeren worden uitgerold....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door peter1968 »

kockie schreef:Ik vraag me af of er iemand gaat lopen klagen als je bij een langdurige stroomuitval een generator opstart. Enige risico dat je loopt is dat er wat verlengsnoeren worden uitgerold....
Ja precies... ik overweeg een soort van parallel-circuit te maken met een vaste bekabeling. Een stopcontact aan mijn verwarmingsketel, eentje aan de diepvriezer en eentje op het gelijksvloer en de bovenverdieping. De generator staat dan gewoon buiten. Een kabel die ik vanuit de kelder naar buiten breng dient om de generator met het "parallele circuit" te verbinden.

Vanwege eerder aangehaalde redenen (o.m. opslag brandstof) verkies ik een dieselaggregaat. Maar deze zijn best prijzig :( vraag is hoe plausibel een daadwerkelijke uitval is ? :?
Plaats reactie