Welk vlees verzorg jij zelf?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door kockie »

Haast komt in mijn woordenboek nog te vaak voor, maar hiermee heb ik geen haast.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door David86 »

Als je intresse heb in een van de twee moeten we van het voorjaar even contact houden, ik zou voor john ook wat eieren achter houden dus dat is logistiek gezien een voordeel (een rondje rijden)

Groeten,
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door David86 »

Om beeld bij woord te geven:

Links het vlees dat in de kippensoep eindigt

rechtsboven de achterpoten

rechtsonder de borst

(let op kleurverschil tussen borst en benen, daar aan herkent men een ECHTE vrije uitloop kip met genoeg levensdagen)
PIC_0175.JPG
Close up poten

Donkerder vlees iets "vezeliger" en het smakelijkste deel van de kip (wat mij betreft)
PIC_0177.JPG

De borst, lijkt erg klein. Dat is hij ook, Dit is een normale maat borst voor een ouderwets vleeskuiken
PIC_0176.JPG
U ziet, alles aan de kip kan gebruikt worden. Orgaanvlees eet ik niet dus dat gaat weg.

1 kip is 3 dagen vlees.

Groeten,
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door ritsaert snijder »

Ziet er goed uit, hoeveel weken zijn ze dan?
Ritsaert
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door David86 »

ik schat 16 kan ook 15 of 17 zijn, het was even chaos tijdens de "start"van deze lichting. omdat zij samen viel met het opbouwen van de nieuwe tuin.

Edit: aantal weken verandert
..
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door Chicken Power »

Het er vanmorgen met Pap nog even over gehad.

Die 900 gram gemiddeld is toch te laag, de kuikens zijn dan nog niet tot wasdom gekomen. Je oogst nog niet optimaal van de investering die je al gedaan hebt.

Voor dit ras moet je bij 16 weken is gaan kijken welke je het eerst burgemeester gaat maken.

Nar de kostprijs: Je hangt geen kaartje aan de uren.

Groet,Cp
Verwijderd.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door David86 »

ik had in mijn laatste post de verkeerde weken aangehouden (kwam net uit mijn schoonheidsslaapje t.b.v. mijn werkzaamheden komende nacht) in eerdere post de correcte periode aangehouden. ongeveer 4 maanden.

uren hang ik geen kaartje aan inderdaad, ik bereken de kostprijs tijd is gratis.

900 gram vind ik niet te laag. Dit is een ouderwets dier waarbij ik een score van rond een kilo netjes acht. Anders voeren zou ze groter kunnen maken, daar ben ik het direct met je eens. Anders voeren kost ook meer centjes en vraagt meer "energie" van buiten. Ik zou deze dieren wel graag verbeteren, een beetje "moderniseren" vandaar ons eerder contact over de slachtkuikens van a.s. zaterdag

Een groot gedeelte van het voer dat ze nu gebruikt hebben komt uit eigen beheer. Die onafhankelijkheid gaat boven de paar honderd gram die met meer "power voer" extra bereikt kan worden voor mij.

As we speak liggen er 2 pootjes te badderen in nogal hete boter, zij zullen mij vergezellen vanacht. Hun verbeterde smaak , verkregen door het erg gemengde voer dat ik gratis bekom zal hun beperkte gewicht met mij goedmaken :)

Heb je nog tips over groeivoer dat uit eigen kweek kan komen ?

Groeten,
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door David86 »

Cp,

Drie overgehouden hanen bereikten afgelopen maand een schoon gewicht van 1350gr gemiddeld. Zoals je vader voorspelt had tijdens de meeting is dit niet ten koste gegaan van de structuur.

Een fototje van mijn hollanders een vriendelijk konijn dat goed buiten kan blijven in de winter een goeie moeder (en vader) is. Ram en voedster blijven bij elkaar. Dit is ongebruikelijk bij konijnen, meestal word de ram apart gehouden omdat hij de jongen vermoord. Hollanders hebben die neiging veel minder en zijn een mooi maatje voor een maaltijd van 4 personen.

Meestal gevoerd met doorgeschoten rommel van de buren en "snoei afval" van kolen en doorgeschoten pluk sla enzo, een mooie manier om wat nuttigs van je "afval" te maken. En ook gewoon erg leuke dieren om te hebben.

Let op het kopje dat onder het nachthok vandaan steekt.
PIC_0203.JPG
Konijn heeft wat weg van kip maar is minder uitgesproken, het is een van de gezondste vlees soorten die een mens kan eten. (maar van alleen konijn eten word je koekoek)
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door David86 »

[youtube]jCT1Lukhs5o&feature=[/youtube]
..
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door Jan. »

We hebben afgelopen week de anderhalf jarige Schotse Hooglander geslacht.

Heel alderbarstens lekker biologisch vlees. Zonder enige spuit maar wel met lekker gras, kruiden en hooi is hij, twas een hij ja, in alle vrijheid opgegroeid.
Tja en toen ging hij de weg van alle vlees. :wink:
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door Jan. »

Naar aanleiding van een opmerking over biologisch op een ander deel van dit forum wilde ik iets toevoegen.

Ik schreef biologisch vlees.
Daarmee bedoel ik dat dit dier is geboren en kon leven op de manier waarvoor hij geschapen is.
Hij is geboren en getogen in de vrije natuur, een echt ruig natuurgebied zonder natuurlijke vijanden.
Daar vrat hij naar zijn keuze natuurproducten. Er is geen chemische, natuurlijke, of onnatuurlijke stof in zijn lichaam gespoten. Niets ter voordeel van zijn welzijn en niets ter nadeel.
Hij heeft geleefd zoals honderden jaren geleden de wilde koeien en bizons leefden, zonder menselijk ingrijpen.

Enige uitzondering was de onontkoombare, van overheidswege verplichte en door mij gehate gele oorflap :(
Ook is hij een snelle en ongemerkt dood gestorven, iets wat in de natuur niet voorkomt!

Toch hecht je, je aan zo'n beest.
Daarom hangt zijn robuuste wilde kop straks bij ons aan de muur.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
jadebree
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 feb 2009, 10:27

Re: Welk vlees verzorg jij zelf?

Bericht door jadebree »

ik ben op zoek naar eieren of kuiken van cornish cross, wie weet waar ik deze kan kopen?
liefst in zeeland
andre
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 mar 2010, 20:15

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door andre »

David86 schreef:
rechtsboven de achterpoten

:shock: :shock: :shock: achterpoten?? bij een kip???

Maar onze vleeskuikens vallen goed in de smaak, ook plm 16 weken oud.

Groet Andre
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Welk vlees verzorg jij zelf?

Bericht door David86 »

meneer is uitgeslapen :roll:
..
Plaats reactie