Hoe je beschermen tegen black-outs ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door peter1968 »

De Belgische regering waarschuwt de bevolking reeds voor mogelijke stroom-black-outs.

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/ai ... inter.aspx

We hebben in ons land 4 regeringen, maar enige vooruitziendheid en visie is kennelijk teveel gevraagd, maar soit... :( :fff

Probleem is dat bij een eventuele stroompanne mijn verwarmingsketel (op stookolie) ook niet meer werkt. En in de winter is dat natuurlijk niet zo aangenaam. Daarom overweeg ik om een noodstroomvoorziening te plaatsen. Ik dacht daarbij gebruik te maken van een dieselgenerator omdat ik daar de brandstof (diesel=stookolie) in grote hoeveelheid van in huis heb. Maar deze generatoren zijn nogal prijzig ...

Of zijn er betere systemen bedenkbaar ? :? Batterijen ? Benzinegenerator ? .... (verhuizen naar een ander land is geen optie,want mijn vrouw wil niet mee :D )
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door David86 »

Peter, wij zijn zeer tevreden over een lister diesel (betrouwbare eenvoud), deze zou eenvoudig aan een generatorkop verbonden kunnen worden (middels een snaar of riem) om "vuile stroom" te maken. waarschijnlijk van voldoende kwaliteit om je ketel aan de gang te houden, maar dat laatste zou ik even checken met de electronica experts hier aanwezig.

Groeten,
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Dutch John »

Peter,

Het hangt af van je budget. Om alleen een ketel af en toe aan de gang te houden is een heel kleine benzinegenerator afdoende. Een dingetje van 600 Watt kan dat makkelijk af.

Gebruikte en kwalitatief goede kleine dieselgeneratoren zijn voor weinig ook nog wel te vinden. De herrie krijg je er gratis bij.... Op mazout staan ze meestal wel wat blauw te roken.

Een accupakket en omvormer zijn moeilijker gebruikt te vinden en gaan nieuw qua prijs al snel richting een nieuwe dieselgenerator.

Als je eenmaal met eigen stroom aan de gang gaat, is het gevaar dat er geen einde is. :mrgreen: Als je de ketel het doet, wil je de rest ook. Omkeerschakelingen -al dan niet automatisch-, grotere generatoren, riante accupakketten, enz.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door peter1968 »

Dutch John schreef:Peter,

Het hangt af van je budget. Om alleen een ketel af en toe aan de gang te houden is een heel kleine benzinegenerator afdoende. Een dingetje van 600 Watt kan dat makkelijk af.

Gebruikte en kwalitatief goede kleine dieselgeneratoren zijn voor weinig ook nog wel te vinden. De herrie krijg je er gratis bij.... Op mazout staan ze meestal wel wat blauw te roken.

Een accupakket en omvormer zijn moeilijker gebruikt te vinden en gaan nieuw qua prijs al snel richting een nieuwe dieselgenerator.

Als je eenmaal met eigen stroom aan de gang gaat, is het gevaar dat er geen einde is. :mrgreen: Als je de ketel het doet, wil je de rest ook. Omkeerschakelingen -al dan niet automatisch-, grotere generatoren, riante accupakketten, enz.

Groet,
DJ
Klopt... veel vermogen is niet nodig. De circulatiepomp is slechts 65 watt en voor de rest zit daar niet veel elektrisch aan.

Het nadeel van een benzinegenerator is dat de benzine slechts beperkt houdbaar is. Dit in tegenstelling tot diesel. Of bestaan daar ook oplossingen voor ???
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door peter1968 »

David86 schreef:Peter, wij zijn zeer tevreden over een lister diesel (betrouwbare eenvoud), deze zou eenvoudig aan een generatorkop verbonden kunnen worden (middels een snaar of riem) om "vuile stroom" te maken. waarschijnlijk van voldoende kwaliteit om je ketel aan de gang te houden, maar dat laatste zou ik even checken met de electronica experts hier aanwezig.

Groeten,
De kwaliteit van de stroom is niet zo belangrijk. De ketel heeft weinig of zelfs geen elektronica. Behalve een circulatiepomp en een paar thermostaten zit daar eigenlijk niks in. Maar wat bedoel je precies met een generatorkop ? Zijn deze "los" te koop ?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Dutch John »

Generatorkop is een vertaling uit het Amerikaans: genhead. In de Nederlandse stroomaggregatenwereld wordt dit doorgaans de generator genoemd. Motor en generator als werkend geheel heet dan weer stroomaggregaat. Diesel- of benzineaggregaat zijn ook veel gebruikte termen.
Voor zeer lage spanning is de aanduiding dynamo gebruikelijk. Denk dan aan auto's en fietsen.

Naast de circulatiepomp van 65 watt is daar nog de branderventilator met ongeveer 110 watt en soms een voorverwarmingselement van ongeveer 60 watt. En geheid sluit je een looplamp van 60 watt aan, want je wilt ook wat zien als het donker is. Tsja, en die vriezer moet het ook blijven doen....
Benzine is best een paar jaar goed te houden als het koel en donker staat. Je moet je aggregaatje toch af en toe laten draaien om te voorkomen dat de kanaaltjes in de carburateur vergummen. En waarom niet pas benzine te gaan inslaan als de nood aan de man is? Als die dan niet meer te koop is, hebben we grotere zorgen dan een koud huis...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door peter1968 »

Dutch John schreef:Generatorkop is een vertaling uit het Amerikaans: genhead. In de Nederlandse stroomaggregatenwereld wordt dit doorgaans de generator genoemd. Motor en generator als werkend geheel heet dan weer stroomaggregaat. Diesel- of benzineaggregaat zijn ook veel gebruikte termen.
Voor zeer lage spanning is de aanduiding dynamo gebruikelijk. Denk dan aan auto's en fietsen.

Naast de circulatiepomp van 65 watt is daar nog de branderventilator met ongeveer 110 watt en soms een voorverwarmingselement van ongeveer 60 watt. En geheid sluit je een looplamp van 60 watt aan, want je wilt ook wat zien als het donker is. Tsja, en die vriezer moet het ook blijven doen....
Benzine is best een paar jaar goed te houden als het koel en donker staat. Je moet je aggregaatje toch af en toe laten draaien om te voorkomen dat de kanaaltjes in de carburateur vergummen. En waarom niet pas benzine te gaan inslaan als de nood aan de man is? Als die dan niet meer te koop is, hebben we grotere zorgen dan een koud huis...

Groet,
DJ
Bedankt voor de duidelijke uitleg... inderdaad de vriezer, daar had ik nog niet bij stilgestaan... :)

Om op je laatste opmerking in te gaan: ik dacht inderdaad ook pas benzine in te slaan als de nood aan de man is. Echter realiseer ik me dat wanneer een groot gebied zonder elektriciteit valt, de benzinepompen (en eventueel bijhorende betaalautomaten) ook wel niet meer zullen werken.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Tim »

peter1968 schreef:Echter realiseer ik me dat wanneer een groot gebied zonder elektriciteit valt, de benzinepompen (en eventueel bijhorende betaalautomaten) ook wel niet meer zullen werken.
Hihihi, dat zijn de mooisten.

Heb je geen grasmaaier of ander benzine sleurper? Deel de preptank. Misschien wil de buurman wel met je mee doen en heeft hij een benzine auto.

Tim
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door peter1968 »

Tim schreef:
peter1968 schreef:Echter realiseer ik me dat wanneer een groot gebied zonder elektriciteit valt, de benzinepompen (en eventueel bijhorende betaalautomaten) ook wel niet meer zullen werken.
Hihihi, dat zijn de mooisten.

Heb je geen grasmaaier of ander benzine sleurper? Deel de preptank. Misschien wil de buurman wel met je mee doen en heeft hij een benzine auto.

Tim
Ik heb bewust geen gereedschap met benzinemotoren. Heb een hekel aan de stank en het lawaai. Mijn vrouw heeft wel een benzinewagen. Maar deze heeft slechts een tankje van zo'n 30 liter. En je zal zien dat ze net vergeten te tanken heeft als de nood het hoogst is :mrgreen:

Er bestaan ook generatortjes op gas... wellicht is dat ook een optie. Alhoewel ik dan weer niet zo'n fan ben van een gasfles in mijn kelder.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door David86 »

Dutch John schreef:Generatorkop is een vertaling uit het Amerikaans: genhead. In de Nederlandse stroomaggregatenwereld wordt dit doorgaans de generator genoemd.
En zie hier de verloedering van de Nederlandse taal onder de jeugd :) gebrek aan informatie in het Nederlands beweegt ons naar het zoeken en leren in het Engels. Wat dit soort steenkolen Nederlands weer in de hand werkt doormiddel van letterlijk vertalen :).

Groeten,
..
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door OBL-Rien »

Als je het lawaai van een generator schuwt dan is een normale UPS natuurlijk afdoende.
Maar dat is dan maar voor beperkte tijd.
Als het langer moet gaan dan ontkom je er niet aan om zelf elektriciteit op te wekken.
Zon, wind of diesel (en in sommige plaatsen ook waterkracht).
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Frans1305
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 apr 2012, 09:09

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Frans1305 »

Het zal er voornamelijk van afhangen hoelang je deze black out wil overbruggen.

Laten we er vanuit gaan dat je een simpele generator van +/- 2000 watt hebt die 1 liter per uur verbruikt.
zorg dat je altijd bv 100 liter benzine hebt staan. dan kun je bijna 5 dagen zonder stroom toch verwarmen en andere dingen doen.
Om een beetje verloop te krijgen in je voorraad benzine kan je de wagen van je vrouw bijvullen met de jerry kannen en deze dan zelf bijvullen in een benzine station.

Als ze in die 5 dagen nog geen oplossing hebben gevonden dan gaan er wel grotere problemen zijn.
Als je ergere dingen verwacht kan je tijden een black out ook je generator aanzetten om het huis te verwarmen en dan terug uit om benzine te sparen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door deleted »

Even op bezoek gaan bij deze kerel:

http://www.manbijthond.nl/fragmenten/le ... der-stroom

G
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Chicken Power »

Even een paar technische onjuistheden rechtzetten (NOFI 8) ):
David86 schreef:Peter, wij zijn zeer tevreden over een lister diesel (betrouwbare eenvoud), deze zou eenvoudig aan een generatorkop verbonden kunnen worden (middels een snaar of riem) om "vuile stroom" te maken.
Zo een opstelling geeft juist een zeer “schone stroom”! Of nog beter geschreven: spanning. Een echte generator geeft een zuivere sinusspanning. Dit in tegenstelling tot goedkope omvormers of inverter- aggregaatjes. Die leveren meer een blokspanning, die eufemistisch een gemodificeerde sinus wordt genoemd.
David86 schreef:waarschijnlijk van voldoende kwaliteit om je ketel aan de gang te houden, maar dat laatste zou ik even checken met de electronica experts hier aanwezig.
Het vakgebied van opwekking heet gewoon elektrotechniek, de besturing van de ketel is 'elektronica'.
OBL-Rien schreef:Als je het lawaai van een generator schuwt dan is een normale UPS natuurlijk afdoende.
Nee dus, UPS geeft ook geen zuivere sinus, kan een CV pomp braaf laten doorbranden, zie de beschrijving van Atlas: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... &hilit=ups
peter1968 schreef:Er bestaan ook generatortjes op gas... wellicht is dat ook een optie. Alhoewel ik dan weer niet zo'n fan ben van een gasfles in mijn kelder.
Geen idee hoe dat bij jullie in België zit, maar in Nederland is het zonder meer verboden!

Mocht je tot aanschaf van een “stroomgroep” over gaan, neem er dan een op 1500 toeren. Die van 3000 toeren ben je heel snel zat door de herrie. En laat je niet verleiden tot zo’n goedkoop Chinees ding, zelfs al zit er een Honda sticker op. Te storingsgevoelig om in noodgevallen te gebruiken.


Groet, Cp
Verwijderd.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door David86 »

Wat is verboden ? De gasfles in de kelder of een generator op gas ?

Gasfles kan ook buiten opgeslagen worden en een generator op gas is een wkk toch ook ?


Groeten,
..
Plaats reactie