Forum meeting zaad ruil

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Forum meeting zaad ruil

Bericht door David86 »

In het kader van de aankomende forummeeting waarbij de gelegenheid zich dus voor gaat doen onderling te "handelen" leek het me een goed idee even een overzichtje te maken van vraag en aanbod op zaad en stek materiaal.

Veel spul kan nog gestekt worden voor onderlinge ruilhandel en er staan inmiddels behoorlijk wat dingen in het zaad (voornamelijk de vrucht en peulgewassen)

Om niet teveel zaad te oogsten, wat toch een hoop werk is dus zonde om voor niets te doen leek het me een goed idee eerst de vraag te bepalen.

Ik heb voor de liefhebbers in de aanbieding:

-Rozemarijn stekken
-oregano stekken
-zaad van mijn buitentomaten (cuor de nog wat, een "geribbelde" vleestomaat die zich uitstekend leent voor soep en saus verwerking en erg grote vruchten kan geven)
-waarschijnlijk courgette zaad
-paprika zaad van verschillende kleurslagen yolo's (blokpaprika's)
-misschien zaad van buitenkomkommer "Tanja" de lekkerste komkommer die ik tot nu toe geteeld heb
-tomaten zaad van een peer/pruimtomaat wiens naam ik kwijt ben. een heel lekker middenmaatje met een byzonder goed uitgebalanceerde zoet/zuur verhouding (erg lekker dus)

Bessen,rozen en vruchtboom stek/enthout is het nog wat te vroeg voor dat zouden we later in het jaar nog kunnen proberen te regelen.

Ik heb nog een overschot zaailingen van witte asperges (ik kon het niet over mijn hart verkrijgen ze na zoveel moeite in de compostbak te gooien)

van de andere gewassen die ik teel kan ik op verzoek zaad trekken of stekken maken, ik ben er niet aan toegekomen om van heet het plantenbestand zaad te trekken ivm nog steeds opbouwen van tuin en vele andere tijdrovende klussen :)


Ik ben naarstig opzoek naar stekken van de ananas aardbei (witte aardbei met rode zaadjes op de huid)
En zou graag de planten proberen waar jullie successen mee behalen en tevreden over zijn

Groeten,
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Forum meeting zaad ruil

Bericht door Dutch John »

Tabak had je al gekregen. Heb verder nog pastinaak, witte, bruine en pronkbonen, radijspeulen, engelwortel en pompoen in overvloed. Suikermais is nog te vroeg, maar komt eraan. De laatste is wel interessant, want gekocht zaad vind ik duur en slecht kiemen.

Ik heb wel interesse in paprika, tomaat en oregano.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Forum meeting zaad ruil

Bericht door David86 »

Dat is mooi,

Ik heb intresse in je bonen , ik zie een deal ontstaan :) Ik zal wat zaad van de paprika's apart houden , dat word rood paars en gele waarschijnlijk,

hoeveel oregano heb je nodig ? (het stekt makkelijk door)

Binnen en buitentomaten ?



Munt, citroenmelisse, thym, maggiplant etc etc kan ik eventueel ook doorstekken/scheuren maar dat is pas over een paar weken
..
Robert
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:47

Re: Forum meeting zaad ruil

Bericht door Robert »

Ikl heb voor de liefhebbers zaad van
Tomaten;
Green grape (zeer zoete cocktail
Osu Bleu Blauw/zwarte tomaat
Howard German (droogtomaat
Blondköpchen (gele cherry
Black & Red Boar (grote olijf/cognackleurige vleestomaat
Gold Medal (grote oranjekleurige vleestomaat tot 700 gr
Green Zebra ( groene tomaat
Roughwood Golden Plum (vultomaatje
Sprite ( klein zeer zoet olijfvorig cocktailtomaatje, om te snoepen de lekkerste
Gardners Delight (cocktailtomaat
Marmande (rood/oranje vleestomaat, ook goed voor de buitenteeld
Ligura (grote hartvormige vleestomaat
Opalka (romatomaat voor sap of saus
Cotolute Genovese (pompoenvormige vleestomaat
Zapotec Pleated Redelijk grote goeddragende tomaten voor soep en saus, weinig zaad en gel
Muchamiel (Rode vleestomaat
Brown berry (roodbruine cocktail
Tiger Paw (kleine gele vleestomaat
Nadja (normale rode tomaat met aardappelblad, zeer geschikt voor buiten
Millefleur (gele cherry, trossen met soms 200 tot 300 tomaatjes
Grape (rijkdragende rode cherry
Cornue des Andes (grote tot 200 gr zware droogtomaten
Italian Heirloom (roze rode saustomaat, weinig zaad en gel
Black Cherry (donkerkleurig zeer zoet cocktailtomaatje
Tiny Tim (kleine pottomaat, cherry

Paprika;
Kekova
Sweet cayenne
Barancio

pepers;

Madam Jaenet
Piment de la bresse
dong Xuan Market
Jalapeno M
Piment de Esplette
Black Hungarian
Prairi Fire
Peper Fish
Piment de Padron
De ander ruim 20 soorten rijpen nog niet, mischien dat er nog soorten voor de forumdag rijpen

diverse zaden; Abc kruid
Rode Melde
Grote Engelwortel
Heb waarschijnlijk nog veel meer maar moet dat even opzoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Forum meeting zaad ruil

Bericht door Dutch John »

Nu krijg ik even last van acute tomaten-keuzestress. Wat een aanbod...

David,

Twee stekjes oregano zal wel genoeg zijn. Buitentomaten graag, ons kasje is niet al te groot. Liefst een ras dat weinig aandacht nodig heeft, en dat je met een kapmes in toom moet houden, zoals pompoen of aardpeer. Ik ben een wat luiere tuinier dan vrouwlief....

Hoe doen we dat met zakjes bij veel individuele interesse? Enveloppen vouwen van oude kranten?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Forum meeting zaad ruil

Bericht door kockie »

Ik heb interesse in van alles en nog wat, heb helaas niets terug te bieden.... (behalve een hangplek om de spullen uit te wisselen)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Forum meeting zaad ruil

Bericht door Dutch John »

Misschien ten overvloede: we kunnen er vanuit gaan dat al het gewonnen zaad niet van hybrides afkomstig is?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Forum meeting zaad ruil

Bericht door David86 »

Het kan zomaar zijn dat door kruisbestuiving met een van mijn andere tomaten een "hybride" zaadje is ontstaan. (de kans is klein omdat de andere rassen in de kas staan) De planten die ik gebruik zijn in ieder geval geen hybrides.

Ik kan wel garanderen dat ik biologisch geteelde zaden meeneem. EN dat ik ze niet genetisch gemanipuleerd heb in mijn lab :)

Robert ik heb erg veel intresse in je madam jaenet pepers (ik houd wel van een pittig maaltje :) )

Ik heb ook altijd intresse in soep/saus tomaten voor de buitenteelt, en goeddragende cherry tomaten. Heb je favorieten wat dat betreft ?


Groeten
..
Robert
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:47

Re: Forum meeting zaad ruil

Bericht door Robert »

Al mijn tomaten en peper zaden zijn heirloom rassen (zaadvaste rassen)
En als je van pittig houd David, zoek ik wel wat leuke soortjes bij elkaar
één van de rijkdragende en lekkere soorten cherry's die het ook buiten nog goed doen is de Gardners Delight.
Vleestomaat de Black & red Boar, Sap/saus tomaat Zapotec Pleated, Lekkere snoeptomaatjes, Green Grape, Black Cherry en mijn favoriet dit jaar de Sprite
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Forum meeting zaad ruil

Bericht door Dutch John »

Oké, ik heb een doosje met van alles samengesteld:
-witte, bruine, zwarte en pronkbonen (vraag me niet naar soortnamen)
-Engelwortel
-Pastinaak
-Radijspeul
-Snijselderij
-Koriander
-Bieslook
-Goudsbloem
-Lavas (niet getest op kiemen)
-Oost-Indische kers
-Virginia tabak

Heb zeker interesse in tomaten en pepers en laat me graag voorlichten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Forum meeting zaad ruil

Bericht door David86 »

Ik laat me verrassen Robert :)

Laten we alles maar meenemen dan kunnen we het ter plaatse nog eens bespreken :) keuzes keuzes keuzes

Groeten,
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Forum meeting zaad ruil

Bericht door David86 »

Ik heb de zaden en stekken klaar staan.

Kockie had jij nog wat nodig ?
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Forum meeting zaad ruil

Bericht door kockie »

Ach David,

Ik wil van alles, maar weet nog niet waar, wanneer en waarom. Ik ben overal blij mee.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Forum meeting zaad ruil

Bericht door Anne2 »

Ik heb in de aanbieding:

Italiaanse oregano, met die ronde blaadjes die je ook in supermarkt hier kan kopen.
Portugese oregano, met spitse blaadjes, deze is pittiger.
Crosne knolletjes.
Heel misschien kan ik bij belangstelling kruipmuntstekken maken, laat het dan weten.

Ik zou zelf graag een stekje van eeuwige moes willen, en asperge en stevia vind ik ook leuk.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Forum meeting zaad ruil

Bericht door David86 »

Anne ik neem de asperges voor je mee. (zijn dit jaar gezaaid dus verwacht niet meer dan een paar sprietjes met potentie)

Ik heb wel intresse in je portugese oregano.

Groeten,

Eeuwige moes houd ik me ook voor aanbevolen. Ik weet alleen niet of de leden dit "onkruid" telen/kweken.
..
Plaats reactie