Courgettepraat

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Courgettepraat

Bericht door Jan. »

Een paar weken terug kreeg ik van een klant een paar tomatenplanten en een courgette.
De tomaten staan in een speciekuip met tuinaarde + koemest op een laagje chips, onder een afdakje waar mijn vrouw de was droogt en doen het goed volgens mij.

De courgette hebben we in de tuin in de volle grond geplant, we houden de plant goed vochtig maar toch heb ik niet de idee dat ie echt hard groeit.
Gaat dit goed zonder onze speciale aandacht?

Afgesplitst van tomatenpraat
Laatst gewijzigd door kockie op 11 jul 2012, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afsplitsing
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: tomatenpraat

Bericht door kockie »

Ik merkte bij mijn (gezaaide) courgettes dat die ineens de sporen kreeg en bijna explodeerde qua grootte. De gekochte courgetteplanten van mijn vader (buurman) zijn inmiddels gerooid omdat deze helemaal niets deden. Misschien moet je nog even geduld hebben. Hebben hier gisteren de eerste met smaak verorberd.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: tomatenpraat

Bericht door Jan. »

kockie schreef:Ik merkte bij mijn (gezaaide) courgettes dat die ineens de sporen kreeg en bijna explodeerde qua grootte. De gekochte courgetteplanten van mijn vader (buurman) zijn inmiddels gerooid omdat deze helemaal niets deden. Misschien moet je nog even geduld hebben. Hebben hier gisteren de eerste met smaak verorberd.

De gever raadde me nadrukkelijk aan om de courgettes niet te groot laten worden, [heb braaf ja, ok gezegd] maar wat is een goede lengte doorsnee?
Ga er dus gewoon van uit dat het goed gaat.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: tomatenpraat

Bericht door Tim »

Jan.

Bij ons waren de courgettes vorig jaar bijna niet aanwezig.....tot ze allen in no time uitgroeiden tot flinke onderarmen. De rest van de groentetuin was toen al gerooid, ze hadden alle ruimte. Grond was 1/2 zwart, 1/2 oude compost en een emmer verjaarde paardenstront.

Ik heb de meesten weggegeven aan de buren. Gewoon op de fruitschaal blijven ze weken mooi en we hebben dus courgette soep gegeten tot het m'n strot uit kwam. Dat van 2 plantjes.

Misschien wel de reden dat we ze dit jaar vergeten zijn. Ze bloeien wel erg mooi.

Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: tomatenpraat

Bericht door David86 »

kockie

kun je ook dit courgette geklets afsplitsen dan blijft het een ordelijk zaakje voor mensen om terug te zoeken

ik ben zelf geen liefhebber van courgette , ik teel ze wel een eet ze ook maar ze krijgen van al mijn gewassen de minste aandacht ik vind het een opgave op zich om van een courgette een smakelijk maal te koken.

wie o wie lukt dat wel ?
..
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Courgettepraat

Bericht door rinchen »

Courgette in plakjes snijden en zich vol laten zuigen met olijf olie.
Onder de gril en beide kanten lichtjes bruin laten worden. Als het goed is gegaan worden ze zo zacht als boter en erg lekker.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Courgettepraat

Bericht door David86 »

heren,

de courgettes beginnen aardig binnen te stromen. nog meer recepten ? in pasta's ? stoofpotten? ik heb geen fantasie met courgette
..
bram de houthakker
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 feb 2010, 13:38
Locatie: Sittard

Re: Courgettepraat

Bericht door bram de houthakker »

Wij zijn ook aan het smikkelen van de Copurgettes. Wij snijden ze in kwarten zoals komkommers, daarna bakken in olijfolie evt met een uitje, knoflook oid.
Heerlijk bij pasta en met eigengemaakte daslook pesto

Groeten
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Courgettepraat

Bericht door Jimmeuh »

David86 schreef:heren,

de courgettes beginnen aardig binnen te stromen. nog meer recepten ? in pasta's ? stoofpotten? ik heb geen fantasie met courgette
Wij eten regelmatig een eigen variatie van onderstaand recept:
http://www.jerryke.be/recept?id=9179 schreef: Brigitte's marokkaanse wortel-courgette stoofschot
ingrediënten:
500 gram wortels
1 courgette
1 eetlepel olijfolie
1 ui; in partjes
zout; naar smaak
1 zakje saffraan; (1/2 gram) of
1 theelepel kurkuma; (geelwortel)
1 theelepel chilipoeder
1/2 theelepel tijm
groentebouillon
1 handje gedroogde pruimen
bereiding:
Wortels schillen, in de lengte in 4-en snijden en in stukken van 4 cm snijden. Courgette wassen en op dezelfde manier snijden als de wortels.

Verhit de olie in een ruime (gietijzeren) pan en bak hierin de uienpartjes met wat zout tot ze beginnen te bruinen. Voeg de wortel toe en bak nog 5 minuten. Voeg kruiden toe en roer het goed door. Voeg zoveel bouillon toe dat de groenten half onder water staan en roer de pruimen erdoor. Evt. nog wat extra zout naar smaak toevoegen.

Een uurtje op een lage pit laten sudderen. Na 30 minuten de courgette toevoegen en nog een keertje doorroeren.

Lekker met couscous.

Tip van Brigitte:
Ik heb een minuutje of 10 voor het opdienen kip in piepkleine blokjes bij in de stoofschotel gedaan.
Ik vermoed dat deze schotel ook zalig is met tofu.
Onze variant:
ipv pruimen gebruiken we rozijnen, de kip wordt vervangen door quorn, we gebruiken altijd kurkuma.
Dit alles in een echte taijine.
Serveren samen met wat couscous in een kommetje, en eten mbv chinese stokjes.

Komt hier bijna om de 2 weken op de tafel (ik zal volgende keer foto maken :))

smakelijk!
Huisje breek mij niet...
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Courgettepraat

Bericht door David86 »

Dit zal ik eens gaan proberen, eerst de stad maar in om een tajine aan te schaffen, ik hoor goeie verhalen over deze marokaanse stoofpan :)
..
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Courgettepraat

Bericht door Jan. »

David, heb jij een foefje om die pannen van het vuur te halen zonder dat je je eigen brand?

Kijk even op marktplaats aanbod zat.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Robert
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:47

Re: Courgettepraat

Bericht door Robert »

Als ik te veel courgettes heb maak ik altijd turkse courgette koekjes naar onderstaand recept.
Ik heb even op internet naar het recept gezocht.
http://www.culinair.net/index.php?actio ... el&id=7576

Groeten Robert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Courgettepraat

Bericht door David86 »

Jan. schreef:David, heb jij een foefje om die pannen van het vuur te halen zonder dat je je eigen brand?

Kijk even op marktplaats aanbod zat.

Die vraag speel ik even door naar jimmeuh... Jimmeuh hoe doe je dat ?

Mijn schoonbroer was een paar weken geleden een paar dagen bij ons. Die man kan wel koken :) . Die had een cake gemaakt met onze courgettes. Was echt super lekker. Ik zal hem een mailtje doen voor het recept

Groeten,
..
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Courgettepraat

Bericht door Jimmeuh »

Euh... ovenwanten? :)
Huisje breek mij niet...
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Courgettepraat

Bericht door Jan. »

Ja ik dacht zelf even aan lashandschoenen. :wink:
We zitten hier met kids aan tafel en die kijken altijd met de vingers en om nu iedereen lashandschoenen aan te doen is ook zoiets. Want als ik het goed begrijp is een tajine gerecht bedoeld om uit de pan te eten? Niet dat we dat gewoon zijn... :fff
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Plaats reactie