Inkoopactie in afronding: zonnepanelen

In dit forum kunnen producten worden aangeboden of gevraagd.

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door OBL-Rien »

Ik moet me helaas terugtrekken uit de inkoopactie :(
x21r, zie PM.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door x21r »

Omvormers keuze voor degen die het kunnen volgen ;-)
De stroom en de spanning zijn belangrijke grenzen…

Tegen de 3600W is dus 14 panelen a 260Wp=3640W.
Mogelijkheden qua aansluiten.
Een string= stroom 5A bij (51V x 14=714V max power …bij -10 graden 67,5Vx14=945Volt )
Twee strings met 14panelen =stroom 10A (51Vx7=357V max power..en bij -10 graden 67,5x7=472,5V)
(soms minder panelen..dan word twee strings met12panelen =stroom 10A (51Vx6=306V max power..en bij -10 graden 67,5x6=405V))

Omvormer.
SB 3300 TL.
-Bij 1string is de spanning is te hoog.
-Bij 2 strings stroom te hoog.
Dus deze valt af ( zelfs bij minder panelen blijft hij niet correct).

SB 3300TL HC (high current)
-Bij 1 string spanning is te hoog
-Bij 2 strings zou kunnen..(nog checken bij Sunny design)
(En zelfs als je geen 14 maar 12 panelen monteert kan hij ook nuttig zijn…((13 kan niet ))

SB3000HF
-Bij 1 string spanning is te hoog.
-Bij 2 string en 14 panelen is het vermogen te hoog.
Je kan wel 12 panelen aansluiten in 2 strings. ..(nog checken bij Sunny design)


Delta Solivia 3.3
-bij een string is de spanning te hoog.
-bij 2 string zou kunnen …(nog even checken).
(En zelfs als je geen 14 maar 12 panelen monteert kan hij ook nuttig zijn…((13 kan niet )).


Fronius IG30 ..eigenlijk maar 2600W max output
Hier kan je max 12 panelen op monteren (je zit dan al op 120% over dimensioneren van je omvormer ).

Mastervolt Sunmaster XS 3200 ..eigenlijk maar 2600W max output.
Hier kan je max 12 panelen op monteren in twee strings (je zit dan al op 120% over dimensioneren van je omvormer ).


Mastervolt sunmaster xs4200 =3500W max output.
Alleen 2 strings a 7 panelen.
Hier kan je zelf 2 strings met 8 panelen maken( dus hoger vermogen).



Omniksol-3.0k-TL
Tools simulatie http://www.omnik-solar.com/products/omn ... tl-4.0k-tl
-bij een string is de spanning te hoog.
-bij 2 strings zou kunnen …(nog even checken).
(En zelfs als je geen 14 maar 12 panelen monteert kan hij ook nuttig zijn…((13 kan niet )).

Kostal piko 3,0
-Bij een string kan maar zou het niet doen ivm te hoge spanning bij -10 graden.
-Bij twee stings kan niet veel verlies op de stroom.

Kostal piko 3,6
-Bij een string ..kan maar zou het niet doen ivm te hoge spanning bij -10 graden 1xMPP functie.
-Bij 2 stings kan….2x MPP functie.
Hier kan je zelf 2 strings met 8 panelen maken( dus hoger vermogen).


Conclusie 2 strings a 7 of 6 panelen..heeft als voordeel dat als je toch schaduw krijgt op een paneel je maar de helft aan vermogen verliest ipv bijna alles ( tenzij je OGP aan zet van SMA..dan verlies je even veel in de andere string dat al je schaduw heb).


Mocht je 2 of 3 verschillende dak vlakken hebben (of schaduw) dan bestaat de mogelijkheid op 7x steca 500 te nemen..dan heb je 7 strings.. EN 3600Watt aan net power. (7x265€=1855€ )Je bent waarschijnlijk 300 a 400€ meer kwijt om 600W extra in het net te stoppen.

Als je een 3000w omvormen kan pakken voor 1100€ en een steca500 a 265€ (met twee panelen) er bij zet ben je goedkoper uit.

Mocht je toch 13 panelen MOETEN plaatsen…..dan kan je een paneel appart op een stecca300 zetten.

Dus onder de 16A is dus 16 of 14 of 12 panelen. Dus kijk naar de plaatsing van de panelen en de maten van de 260Wp panelen.
Ik hoop dat ik geen foutjes heb gemaakt..
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Ok dat is verhelderend. Nog even over het roosteren van Holtere: bij max I of V schakelt elke omvormer uit of staat hij vol vermogen terug te leveren?

Waarom 120% overdimensioneren. Het is toch voor de levensduur van de omvormer beter als hij niet te zwaar belast wordt? Heeft dit te maken met MPP?

Langzaamaan ga ik dit begrijpen.
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door x21r »

Omvormer zal NOOIT meer vermogen op nemen als hij kan verwerken.
De rest van het vermogen blijft in de panelen...
En zal niet uitschakelen....

Hij schakelt wel uit als hij te heet word...maar dat kan alleen voorkomen als hij niet voldoende koele lucht krijgt!!!

over dimensioneren..
De keren dat je MAX Wp vermogen krijgt is erg klein..en leverd een zeer klein <0,5% van je jaarlijkse kWh opbrengst.
De uren dat er weing zon is <200W/m2 werk je omvormer op een iets beter gedeelte van de rendement curve van je omvormer..dus meer kWh op jaarbasis kan je dan produceren.


Constructie…

Van RVS plaat kan je al deze vormen buigen.
contstruktie rvs.jpg
skp gaat niet mee is 736kB limit is 512kb

Ik heb ze recht getekend ..was het makkelijkste..dus gewoon strip en buigen.
Mocht een van de twee schroeven afbreken(roest..vogelenpoep) dan blijft de beugel altijd geklemd(let op de top) en pootjes onderzijde.

Met de recht hoekige sleuven in het basis profiel kan je de schroeven er makkelijk indraaien als je boven op het dak werkt..hoeft niet zo te mikken..en schroef zit dan behoorlijk klem tussen de 2x15mm..perfect.

Het dak maak je vast aan het basis profiel..op de platte 30mm
-Of met lange bout naar onder liggend dak.
-Of met een beugel van strip welke je onder je pannen schuif..en dan terug onder de panlat klem zit.
-Of je buigt hem niet naar beneden maar naar boven en schroeft hem vast aan het dak.
Deze gaten voor de dak bevestiging kan je afmeten op het dak en dan beneden boren in de 30mm breed.


basis profiel liefts lengte van 2,5 a 3,5 paneel breedte...etc.
Je zou zelfs het basis profiel op zijn kop kunnen gebruiken.

edit :even wat smaller gemaakt .en gebruik van die schroeven welke ook bij trespa gebruikt worden..grote kop..dikke schroefdraad
De eerste schroef drukt de poten uit elkaar.
beugel2.jpg
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door Helmich »

Interessante ontwikkelingen jongens!
x21r schreef:Omvormers keuze voor degen die het kunnen volgen ;-)
De stroom en de spanning zijn belangrijke grenzen…
Heb je ook nog adviezen t.a.v. een 3-fase net. Direct al netjes verdelen over 3 fases of toch 16A in 1-fase pompen. 3 losse omvormers met 1/3 vermogen wordt wel een stuk duurder als ik het zo zie.... en hoe zit het met rendement?

Als ik uitga van 12 stuks zet ik ze alle 12 rechtop naast elkaar.

Misschien denk ik te simpel maar kan je niet 2 kokers parallel leggen, daar de panelen op en tussen elke 2 panelen een "U-klem" om de koker heen slaan. Een stripje met 2 gaten over de U-klem uiteinden en op de panelen laten rusten. De panelen kan je zo tegen de koker aanklemmen.
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door x21r »

Helmich schreef:Interessante ontwikkelingen jongens!

Heb je ook nog adviezen t.a.v. een 3-fase net. Direct al netjes verdelen over 3 fases of toch 16A in 1-fase pompen. 3 losse omvormers met 1/3 vermogen wordt wel een stuk duurder als ik het zo zie.... en hoe zit het met rendement?
Neem absoluut een 3 fase omvormer .... die verdeelt de energie netjes over de 3 fases..van af >3,6kW.
Voor de rest moet ik eens kijken...maar check zelf die max waardes spanning en stroom.
Vermogen panelen liefst 95 tot 115% (ongeveer) dan het omvormer vermogen (overdimensioneren )...al het andere leverd minder kWh op jaar basis.
Als ik uitga van 12 stuks zet ik ze alle 12 rechtop naast elkaar.
leg uit recht op ..of 12 naast elkaar op een schuin dak vlak ?
Misschien denk ik te simpel maar kan je niet 2 kokers parallel leggen, daar de panelen op en tussen elke 2 panelen een "U-klem" om de koker heen slaan. Een stripje met 2 gaten over de U-klem uiteinden en op de panelen laten rusten. De panelen kan je zo tegen de koker aanklemmen.
teken ....in mijn ontwerp..mocht een schroef afbreken is er nog een tweede..mocht die ook afbreken dan zit hij nog geklemd.
De schroef draad zit over een grote lengte vast geklemd.

een U klem ..moet stevig zijn dus dik ?..en connectie naar dak ?.. hoe dik/breed/diep koker ?(materiaal onderzijde koker dak kant ...geeft geen extra versterving )
Stel een opstaande bout uit het golfdak..moet je vast draaien over de dikte van de koker ...trekt koker krom..(afhankelijk van de maten)
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Voorkeur 3-fasen omvormer gaat over blind vermogen neem ik aan?
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door Helmich »

x21r schreef: Neem absoluut een 3 fase omvormer .... die verdeelt de energie netjes over de 3 fases..van af >3,6kW.
Voor de rest moet ik eens kijken...maar check zelf die max waardes spanning en stroom.
Vermogen panelen liefst 95 tot 115% (ongeveer) dan het omvormer vermogen (overdimensioneren )...al het andere leverd minder kWh op jaar basis.
Ok, maar met 3600Wp wek ik meer op dan ik verbruik.... (verbruik = 3000kWh) Ik wordt nog niet echt blij van de terugleververgoeding....
x21r schreef: leg uit recht op ..of 12 naast elkaar op een schuin dak vlak ?
Zie lokatie tekening (vergeef me mijn paint skills....)
Helling is 30 graden, blijkbaar niet ideaal volgens de nieuwe maatstaven maar hopelijk goed genoeg
Richting is Z-ZW
Zoals ze nu getekend staan heb ik geen last van de schaduw van de 2 bomen.
x21r schreef: teken ....in mijn ontwerp..mocht een schroef afbreken is er nog een tweede..mocht die ook afbreken dan zit hij nog geklemd.
De schroef draad zit over een grote lengte vast geklemd.
een U klem ..moet stevig zijn dus dik ?..en connectie naar dak ?.. hoe dik/breed/diep koker ?
Stel een opstaande bout uit het golfdak..moet je vast draaien over de dikte van de koker ...trekt koker krom..(afhankelijk van de maten)
Zie het sketchupmodel wat ik bedoelde. Ik dacht aan 6 of 8mm U-beugel. en koker 60x60x6 ofzo (= puur op gevoel)
Ik ga er idd niet vanuit dat die breken
Ik ga er wel vanuit dat ik het geheel zo kan plaatsen dat er geen dakbouten of overlappende golfplaten in de weg of klem onder de kokers komen te zitten.
Ik wou de bestaande dakbouten gebruiken voor de bevestiging naar het dak.
Ik wil ook zeker niet de concurrentie aangaan met jouw ontwerp, ik probeer te kijken of er met bestaande gangbare materialen (=goedkoop) en minimaal werk een constructie te maken is die misschien niet zo charmant als het click-fit maar wel stevig genoeg is.
x21r schreef: (materiaal onderzijde koker dak kant ...geeft geen extra versterving )
Wat bedoel je hiermee?
Bijlagen
mogelijke paneelbevestiging
mogelijke paneelbevestiging
lokatie van de panelen
lokatie van de panelen
Laatst gewijzigd door Helmich op 23 jun 2012, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door holtere »

Ik heb nog een en ander zitten prutsen met Google sketch en het is me gelukt om het dak onder de juiste hoek te zetten met de zon. Ziet er eigenlijk alleen maar beter uit wat schaduwval van de bladerloze boom. Er zijn twee rijen, portrait van 7 panelen 260 Wp, totaal 3640 Wp. De onderste helft panelen krijgt schaduw tussen half december en februari (UTC+1).
Ben ondertussen een beetje jaloers op Pelletpower die zegt dat het verhaal over de omvormers wat duidelijker begint te worden. Ik denk wat te begrijpen en zit er telkens naast…lijk wel dyslecties om dat gebied :evil: en kom er niet uit :oops: ?
Als jullie (X21r) me nog advies willen geven?

- 1e en simpelste: een omvormer, een string en de boom kort houden.
Ik voel hier nog steeds wat voor ook vanwege het aantal beperkte meters kabel (2 x 30 meter)
Welke zou dan geschikt zijn?
- 2e keus: de Delta Soliva 3.3 of de Omniksol 3.Ok TL volgens de eerdere overweging hierboven die misschien zouden kunnen. Uitsluitsel daarover zeer welkom!
4 x 30 meter kabel.
- 3e optie die waarop commentaar / advies welkom is: twee kleinere omvormers met een MPP-tracker van rond de 1700 Wp voor ieder 7 panelen. Is dat geen mogelijkheid?
Ook maar 4 x 30 meter kabel nodig. Twee is misschien wel de duurste (meest optimale) oplossing? Welke omvormer zou dan geschikt zijn?

7 x Steca 500 lijkt me niet reeel: veel kabel en 7 maal uitlezen? Uit eerdere posts blijkt dat een verslaving te zijn die zich bij plaatsing van panelen voor gaat doen….. :mrgreen:

De profielen zien er mooi uit en het bericht in de Staatscourant trouwens ook!

Grz,
Holtere

@ Helmich, ik zag je post wat later...Ook een idee! Kun je de schroefbeugels niet omdraaien? Dan zit de moer aan de onderzijde en is het aanzicht wat fraaier!
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door x21r »

@pelletpower
Blind vermogen doet er niet toe.
Cos phi is 1 …(bij de nieuwste omvormers kan je de stroom voor of na laten lopen..instelbaar. cos phi is instelbaar)
Het gaat om het vermogen te verdelen…zodat er minder stroom loopt..en je minder snel tegen het 253v probleem aan loopt.


Even mijn vierkante beugel in mooie vorm gegoten(links boven)
beugel3.jpg
Mocht je een simpel koker profiel gebruiken loop je het gevaar om hem krom te trekken(recht boven)
Of je nu een beugel er aan moet monteren of er steekt een stuk draadeinde uit je dak.
Je kan hem zelfs behoorlijk draaien in de lengte richting.

Dit valt redelijk op te lossen met de tekening er onder..een groter gat aan de onderzijde..en een busje.

Maar als er stukken draad eind uit je dak steken….dan komen die niet netjes op 90 graden aan op je koker profiel.
Soms moet je draadeind even ombuigen om in het midden van je koker terecht te komen..(zeker met een oud golfend dak)

Mijn v—v profiel mag je rustig op een scheef draadeind op monteren..profiel kan namelijk rustig twisten..panelen trekken de boel weer recht)

Ik zie net post van Helmich.
Zo kan de montagen van het paneel ook met U-draad beugel ..goed idee..( zwakke hoeken als je draad buigt)
Er is geen concurentie ;-)
Zal vanavond meer neer zetten als ik tijd krijg ;-)
Laatst gewijzigd door x21r op 23 jun 2012, 21:43, 3 keer totaal gewijzigd.
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Vindt idee van Helmich ook ok. Wil dan losse beugels op sandwichpaneel maken om vervormen koker tegen te gaan. U-beugels zijn misschien moeilijk te krijgen tegenwoordig. Beter dan van rond 8mm maken en draad snijden tegen kerfwerking in de hoeken.

X21r plaatwerk zoals jij het tekent kan ik niet maken, misschien iets voor tnt
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door x21r »

Click fit is 8 a 9 € de meter (inc BTW)

RVS koker 60x60x2 of 30x30x3 is iets van 19€ de meter ????
Dus RVS ..kom maar op met prijzen ….anders…..
Aluminium koker http://link.marktplaats.nl/537545829
Ps deze kan je in 2en snijden..heb je toch nog stevig U profiel.


De onderzijde van de koker geeft ( bij onze toepassing) geen extra stevigheid en zorgt er normaal voor dat de zijkanten niet kunnen bewegen.
Dus nutteloos en daarom maak ik de zijkanten dikker..de rest van de constructie..dak en panelen brengen een zekere stijfheid aan.
Het gaat er om de druk en trek krachten van de wind te kunnen weerstaan.
X21r plaatwerk zoals jij het tekent kan ik niet maken, misschien iets voor tnt
Niet even een rol buig bank in elkaar draaien (links platte strip er in en rechts komt juiste profiel er uit ;-)) ..simpeler.. en misschien gat in de markt..

Nog een die ik kwijt wil..
Mocht je een M4 of M5 moer aandraaien met een korte sleutel.. draai je alles krom..daarom ook mijn trespa schroef … die heeft een grote spoed 2 a 3mm…..dus kan je met gewoon gereedschap de boel niet stuk draaien.
(een ander systeem.. heeft een beugel die je strak trekt aan het paneel..mocht je toch meer kracht zetten dan buigt je paneel wand NIET..en draai je de schroef draad naar de klote.)



@pelletpower Beugel omdraaien ..kan soms…maar maar sleutel aan de onderkant van je paneel is erg lastig.voor al boven aan….ooit wel eens met een nokpan tussenje benen

@ Helmich meer opbrengst dan je verbruikt ….family van mij is er blij meer ..hij hoeft soms even geen hout te stoken..dus effe de elektrische kachel aan ..comfort is ook wel wat ;-)

Even over de vervorming van de koker …

-scheef trekken …kan je zien en proberen beter af te stellen.

-Draaien .. twisten … helicopter …over de lengte
De panelen proberen de koker recht te trekken…maar de dak bevestiging trek hem scheef(kans is erg groot..)
Panelen kunnen de draaiing niet terug draaien.
Dus of zeer stevige koker..of twisten toe staan in de basis balk

@holtere
Hoe loopt die schaduw …. (Ps een string kan NIET)
Zover ik begrijp..is de eerste string de bovenste serie panelen 7x.
De tweede serie ligt er onder en is dus de tweede string 7x.
Alle bij de strings kan je parallel aan sluiten op je omvormer
Dus even uitgetekend..hoe en wat aan te sluiten..
holtre.jpg
Stirng A en string B.
Stirng A bestaat uit 7 panelen in serie
Stirng A en B kunnen parallel aan gesloten worden(anders gezegd alle + aan elkaar en de – aan elkaar.
Nu staan ze dan op een MPP tracker.

Heb je 2 MPP trackers dan moet je de + en en de – en apart invoeren in de omvormer..ieder op zijn eigen MPP tracker
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door holtere »

@ X21r,
ja, je aanname klopt helemaal. De bovenste rij is schaduwvrij. Het schema is heel duidelijk....Thanks!

Grz,
Holtere
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door tiho »

kun je er bij, bij de tekening van jou Holtere? Dan kun je de bovenste plaat met twee gaten voor het u draadeind toch ook onder zetten en lange bouten of ook rechtstandig belast draadeind gebruiken?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door kockie »

Zou je bij het "systeem" van Helmich niet gewoon met een slotbout kunnen werken? Moet je alleen nog een -vierkantegatenboor- zoeken....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie