Welke omvormer?

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Welke omvormer?

Bericht door holtere »

We zijn van plan om 18 zonnepaneeltjes te gaan plaatsen (zie inkoopactie forum)
Braaf de instructies daar opgevolgd en een situatieschetsje gemaakt waarop de schaduwval te zien is :mrgreen:
De schuinte van het dak is ong. 18 graden en de hoek ong. 190 graden. Lijkt ideaal dus maar er staat een boompje dat nog wel wat groter wordt. We hebben hem extra gezet voor schaduw op het terrasje en we willen hem niet graag kwijt!
De verwachte schaduwval-plaatjes heb ik bijgevoegd. Let wel in die periode zit er geen blad aan de boom!
De vraag is de volgende: Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een omvormer? :shock: (Panelen 18 stuks van 195 W = totaal 3510 Wp)
Wat ik er van begrepen heb (dat is niet al te veel maar ik doe mijn best) is het ook mogelijk om twee omvormers te zetten i.v.m. schaduw of er zijn ook omvormers die wat slimmer zijn dan anderen? Is dat echter wel nodig? Zelf lijkt me die schaduwval niet al te groot dus lijkt me de meest domme omvormer (SMA) voldoende voor de klus…

Grz,
Holtere

Edit: Hoe voeg ik ook het google-sketchbestandje toe? De extensie wordt geweigerd...
Bijlagen
Schaduw 1-11.jpg
Schaduw 15-12.jpg
Schaduw 1-2.jpg
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Welke omvormer?

Bericht door OBL-Rien »

Ik laat dit graag door iemand bevestigen die hier echt ervaring mee heeft.
Het lijkt me optimaal om in jou geval 2 omvormers in te zetten, elk voor 9 panelen.
De schending moet dan in de linker 9 (4 onder, 5 boven) en de rechter 9 (5 onder, 4 boven) zijn.
De schaduw blijft dan beperkt tot 1 omvormer zodat er 1 op "full blast" kan gaan terwijl de andere zich kan overleggen hoe hij het beste functioneert.

Ik heb echter geen idee of de toegenomen efficiëntie de extra kosten dekken. (waarschijnlijk niet)

Misschien zijn er ook nog andere oplossingen mogelijk?

(Omvormer met meerdere ingangen?)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Welke omvormer?

Bericht door kockie »

holtere schreef:
Edit: Hoe voeg ik ook het google-sketchbestandje toe? De extensie wordt geweigerd...
Ga ik straks naar kijken, als jij me vertelt hoe ik die schaduwsimulatie doe. Ik krijg geen slagschaduwen te zien, alleen de zijvlakken van muur en dakkapel worden donker....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Welke omvormer?

Bericht door holtere »

als jij me vertelt hoe ik die schaduwsimulatie doe
Tja, het was even klungelen en weet niet meer precies hoe maar het stond er opeens....
Je moet wel eerst de positie van het gebouw ingeven bij venster "modeleigenschappen".
Daarna bij weergave "schaduw" aanzetten dan bij venster ook "schaduw" aanvinken.
Het schermpje met de maanden enz. verschijnt dan.
Ik hoop dat ik het goed terug heb gehaald :fff
Tis een draak van een programma maar sommigen maken er fantastische tekeningen mee?

Grz,
Holtere
Eerste wijziging:
Ik bedacht ook ineens dat je wellicht het bestandje kunt gebruiken uit het word-documentje van Jeroen Haringman. X21r had dat linkje gegeven in de draad van de gezamelijke inkoop
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Welke omvormer?

Bericht door x21r »

Heren,,een omvormer kan meerdere ingangen hebben,,
Maar let op dit zijn geen apparte MPP trackers ..en die zou je nodig hebben bij schaduw of verschil..
Dus let op dat er dan staat 2MPP trackers …

Schaduw stimulatie ..
Ik zie in de winter ..schaduw van een kale boom.. dus niet interessant.
Wat doet hij in de zomer…..schaduw op je terras ??.. dus teken terras.. en check schaduw met wat je nu ziet
Meet de schaduw die je nu heb gedurende de dag om te checken of je het goed nagetekend heb.!!!!!

Ik zie geen info richting en dak helling ??..onderstaande als voorbeeld …
Mocht je toch deze ingetekende schaduw nu hebben ..dan kan je zoeken naar een omvormer met twee MPP trackers …
Of steca500 per 3 panelen dus 6 x 270 € aan omvormers.(boom blijft groeien …eigen bezit ??)

schaduw
new-3.JPG
new-5.JPG
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Welke omvormer?

Bericht door kockie »

Bedankt voor de tips, zie nu schaduw. Heb waarschijnlijk document van Jeroen Haringman niet goed genoeg gelezen. Probleem zat 'm in de weergave settings.

FF testen
huis2.skp
(419.5 KiB) 107 keer gedownload
Heb in de sketch een vreemd probleem... 19.20 uur komt in werkelijkheid overeen met 12.00 uur... Wie vindt de fout die ik gemaakt heb?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Welke omvormer?

Bericht door x21r »

kockie schreef:Bedankt voor de tips, zie nu schaduw. Heb waarschijnlijk document van Jeroen Haringman niet goed genoeg gelezen. Probleem zat 'm in de weergave settings.

FF testen
huis2.skp
Heb in de sketch een vreemd probleem... 19.20 uur komt in werkelijkheid overeen met 12.00 uur... Wie vindt de fout die ik gemaakt heb?
skp werk...lol
Bouw hem eerst op met geografische lokatie ...via bestand .. google maps .. zoom in selecte je huis .. en bouw op
Zon op nu om 06:00 en zon onder om 22:00 ongeveer ..(in jouw skp zon op om 00;00 ... waar zit jij in de wereld ;-)
lol jij zit op het zuidenlijk half rond .. zeg maar zuidafrika...kwa zonne uren per maand ;-)

geograf locatie wissen en utc +2 ..lijkt er meer op kwa zonne uren per dag en maand
Nu komt de zon op rond 06:00 en gaat onder rond 22:00 onder.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Welke omvormer?

Bericht door kockie »

Ik had het inmiddels verholpen... Vroeg me ook al af waar in Australië ik woonde :) Bedankt voor het meedenken. Nu de bouwtekeningen van het huis eens boven water toveren en overtrekken in sketchup.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Welke omvormer?

Bericht door holtere »

“Ik zie geen info richting en dak helling ??..onderstaande als voorbeeld …
Mocht je toch deze ingetekende schaduw nu hebben ..dan kan je zoeken naar een omvormer met twee MPP trackers …
Of steca500 per 3 panelen dus 6 x 270 € aan omvormers.(boom blijft groeien …eigen bezit ??)”
De dakhelling is ong. 18 graden en de orientatie is 170 graden. Bijna pal zuid dus met een tikje naar het oosten . Schaduw ga ik checken.
Wellicht optimaal zou dus een omvormer zijn met twee MPP trackers maar ik begrijp uit jullie commentaar dat bomen zonder blad een minder groot probleem zijn.
Blij om te horen. De boom is van ons maar we koesteren ook de fijne schaduw op ons terras misschien later toppen…en opstoken….
Uit eerdere berichten heb ik begrepen dat je met de capaciteit van de omvormer 10% lager mag gaan zitten. Zou in ons geval een omvormer van 3200 Wp dan voldoende zijn?

Blijven de kabels over:
De omvormer best in of dichtbij de meterkast, dan wordt het 25 meter x 2 =50 meter 4 mm 2.
Of, bedenk ik opeens, als we kiezen voor twee strings en een omvormer met twee MPP trackers zou dan 4 x 2,5 mm 2 ook kunnen?

Wie heeft een linkje naar het een pdf met het hier gedachte clickfitsysteem? We hebben een dak van stalen platen waar ik zelf iets op moet knutselen maar misschien kan ik wel wat klemmen uit dat systeem gebruiken?
Als ik het met het bovenstaande allemaal goed heb ben ik er denk ik wel uit?


Grz,
Holtere

P.s. .skb uploaden wordt hier nog geweigerd?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Welke omvormer?

Bericht door kockie »

holtere schreef: P.s. .skb uploaden wordt hier nog geweigerd?
Bij mij hebben ze de extensie .skp. Mail er effe een naar energie apendinges kockie puntje nl
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Welke omvormer?

Bericht door holtere »

Dacht laat ik ook eens van die b een p maken en volgens mij doet ie het ook nog gewoon :mrgreen: !

Bij dezen: de situatieschets van de geplande zonnepanelen....

Grz,
Holtere
Bijlagen
Huis Google sketch.skp
(142.03 KiB) 102 keer gedownload
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Welke omvormer?

Bericht door kockie »

Hij doet ut!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Welke omvormer?

Bericht door x21r »

De meeste ..hebben iets van 3600Wp ( 18 panelen a 195wp) (max per groep bij 16A)
Dus even wat op gezocht met meerdere trackers ….

Met 195W panelen zou per steca500 3 panelen opgaan..dus 6x steca500 nodig a 265= 1590 € = 6 mpp trackers
Specificaties SMA SB3000TL-21 2 MPP trackers 1450€
Sb 3800 ongeveer 1400 ..maar een MPP tracker
SB 4000 TL 21 1660 .. en 2 MPP tracker 1670 €

Specificaties SMA SB5000TL-21: 2 MPP trackers 1670€
prijzen zijn web prijzen.


Voor click fit …info zie bv hier
http://www.ikwilzonneenergie.nl/epages/ ... uine_daken

Boom en bladeren ..in feb heeft hij ze nog niet...in maart word het gevaarlijk ..veel kWh zon..en hoeveel blad ..???
Lijkt dat 2MPP trackers voldoende moet zijn .....als schaduw klopt !!!

is ook niet duur http://www.solar-company.nl/ door klikken naar omvormers (ex btw)
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Welke omvormer?

Bericht door pelletpower »

Holtere, stalen dak? Sandwichpanelen of enkel plaat? Idee van x21r is best ok en goedkoop. Zelf heb ik de zaak op sandwichpanelen met buitenlagen van 0,5 mm. Toch even improviseren met dikkere staalplaatjes aan binnenkant paneel. Kun je misschien met boutje/moertje werken? Ik ben nu zo ver dat ik de liggers inderdaad wel van MP durf te halen. Weet alleen nog niet precies hoe de beugeltjes om de panelen vast te zetten het snelste en beste kan maken, zodat de zaak stormproof is.

Kan me overigens voorstellen dat je bij een pannendak een isofix systeem wilt hebben.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Welke omvormer?

Bericht door holtere »

Mijn dank is groot voor de input :D
Ik zit nu op een vakantieadresje met beperkt internettoegang. Volgende week meer tijd om een en ander uit te zoeken!
De boom droeg pas blad laat in mei dit jaar 8) maar ik kan hem altijd wat intomen mocht het te gek zijn. De prijzen van de omvormers met twee MPP trackers lijken het probleem niet te vormen!
We hebben een enkel stalen dak op een rooster van latten gemonteerd. Iets uit scandinavie en het lijkt op een zinken dak met die opstaande kanten. Ik zocht eigelijk clipjes of zo die de panelen vasthouden en die ik op aluprofiel kan schroeven. Lukt wel.
Kun je schroeven in de zijkant van een paneel?
Blijven de kabels over:
De omvormer best in of dichtbij de meterkast, dan wordt het 25 meter x 2 =50 meter 4 mm 2.
Of, bedenk ik opeens, als we kiezen voor twee strings en een omvormer met twee MPP trackers zou dan 4 x 2,5 mm 2 ook kunnen?
Van bovenstaande kan ik dus uitgaan dat het klopt?

Krijg zin om te gaan schroeven met dat spul :mrgreen:

Grz,
Holtere
Plaats reactie