Wat voor een omvormer of omvormers heb ik nodig???

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
itsmejos
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2012, 18:44

Wat voor een omvormer of omvormers heb ik nodig???

Bericht door itsmejos »

Hallo allemaal,
om maar gelijk met de deur in huis te vallen, ik zou graag 15 panelen plaatsen van 230 watt per stuk.
Nu is de vraag welke omvormer heb ik nodig, er komen 9 panelen op het dak van het huis (zuiden), 3 op de bijbouw (zuiden) en 3 op de werkplaats (Westen).
Nu is mijn vraag kan dit met 1 omvormer met meerder strings of moet ik toch voor iedere string aparte omvormers kopen.
Ze zeiden me dat de volt per string belangrijk was, en dat de 3 panelen te laag in voltage waren voor een string op een bvb AEG protect PV 4600.
Ik zou voor de oplossing mischien op de 3 panelen nog een extra paneel kunnen aan sluiten, dus 9 huis, 4 bijbouw, 4 werkplaats, maar dit is wel even een stuk lastiger in te delen, de panelen niet landscape maar in portret, maar het kan en gaat wel.
gegevens panelen:
Electrical Characteristics
Model YJ-230
Max Power Pm(W) 230
Max Power Voltage Vm (V) 29.8
Max Power Current Im (A) 7.71
Gegevens omvormer:
Protect PV 4600
DC-Nennspannung 600 VDC
max. DC-Spannung 750 VDC
MPPT-Bereich 125–700 VDC
Arbeitsbereich 100–750 VDC
Anzahl MPP-Tracker 3
max. Eingangsstrom 8,5 ADC per Tracker
Nennleistung 4600 W
max. Leistung 5100 W
Kan me iemand hier mee verder helpen?
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Wat voor een omvormer of omvormers heb ik nodig???

Bericht door x21r »

Beste itsmejos.
Geef data sheets …staat meer in
Geeft tekening plaats positie ..hellings hoek etc

Nu een van de regels is ..omvormer iets minder vermogen dan je panelen.. dat is hier in jouw voorbeeld dus niet het geval.
Doe je dit niet dan mis je heel wat kWh aan opbrengst in het jaar.

En inderdaad je Mpp tracker wil een minimale spanning zien(dus voldoende panelen in een string).

Ik zou bijna zeggen pak steca 500 omvormer en panelen van 195Wp (3 a 4 stuks) met Impp van 5A
Er zijn voldoende van die setjes te koop..als je een zeer lage hellings hoek of erg stijl of niet op het zuiden…… heb kan je "rustig" 4x190W op een steca 500 zetten.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Wat voor een omvormer of omvormers heb ik nodig???

Bericht door OBL-Rien »

Interresante vraag.

Ik vermoed dat gelijke panelen die gelijk georienteerd zijn samen in 1 string kunnen mits er geen schaduw problemen zijn.

Natuurlijk ontstaat dan de vraag hoe gelijk is nog gelijk? Is 1 graad verschil te veel, of 10, of 90?
Echt weten doe ik het niet, sorry.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie