Zelf brood bakken

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

SanneV
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 nov 2011, 15:21

Re: Zelf brood bakken

Bericht door SanneV »

Gandalf schreef:Is dat ivm een gluten-allergie of uit een overtuiging ?
Gebruik je gist ?


G
Ik ben helaas gedoemd tot het volgen van een glutenvrij dieet voor de rest van mijn leven doordat ik Coeliakie heb. Met de meeste dingen heb ik geen probleem, maar ik mis fatsoenlijk brood heel erg. Met een broodmachine lukt het aardig om een goed brood te bakken, maar na 1 dag is het al niet meer te pruimen en in de diepvries bewaren is ook geen oplossing.

Sanne
SanneV
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 nov 2011, 15:21

Re: Zelf brood bakken

Bericht door SanneV »

SanneV schreef:
Gandalf schreef:Is dat ivm een gluten-allergie of uit een overtuiging ?
Gebruik je gist ?


G
Ik ben helaas gedoemd tot het volgen van een glutenvrij dieet voor de rest van mijn leven doordat ik Coeliakie heb. Met de meeste dingen heb ik geen probleem, maar ik mis fatsoenlijk brood heel erg. Met een broodmachine lukt het aardig om een goed brood te bakken, maar na 1 dag is het al niet meer te pruimen en in de diepvries bewaren is ook geen oplossing.

Sanne
En ja, ik gebruik gist. Glutenvrije meel reist erg moeilijk uit zichzelf doordat het dus geen tarwe bevat. Maar ik krijg er nooit echt een lekkere smaak aan en ook de structuur is niet goed: de eerste dag is het goed, maar daarna wordt het heel erg snel droog en kruimelt het uit elkaar.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zelf brood bakken

Bericht door Tim »

Sanne,

Wij hadden vroeger thuis altijd eigen gebakken brood. Volgens mij deed mijn moeder er margarine, boter of olijfolie door om wat beter deeg te krijgen. Bak je brood van spelt?

Ik heb juist op de middelbare school moeten wennen aan dat kleffe, zachtzoute brood. Het brood van moeders was inderdaad compact, zwaar en ook smaakte het na 2 dagen anders. Nooit echt een punt gevonden.

Doe je het met de hand? Die broodmachines is ook niet alles.

Tim
SanneV
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 nov 2011, 15:21

Re: Zelf brood bakken

Bericht door SanneV »

Ik kan helaas ook geen spelt eten. Ik heb hiervoor een tarwevrij dieet geprobeerd, waarbij je wel spelt kan eten en dit was wel lekkerder dan totaal glutenvrij brood. Maar helaas, dat is dus ook geen optie meer.

Meestal koop ik broodmix (wat vaak bestaat uit maismeel of rijstmeel) en voeg dan al het nodige toe in de broodbakmachine. Dit omdat het het meest makkelijk is. Vaak moet er dan inderdaad ook olijfolie bij inderdaad (dit is bij veel glutenvrije bakproducten. Ook bij cake etc). Ook geprobeerd met het toevoegen van allerlei zaden, kruiden, etc. Maar het blijft lastig om een echt lekker brood te bakken, dat niet smakeloos en droog is. Waar bakte je moeder het brood van? Ik ben sinds mijn dieet echt een heel stuk minder kieskeurig geworden, maar na een tijd wil je wel eens wat anders en lekkerders. Ik zal van het weekend eens de tijd ervoor nemen om een brood met de hand te bakken en zien of dat meer een succes is.

Ps. Tegenwoordig ook weer zelf aan het bakken?
Restje
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jan 2012, 22:01

Re: Zelf brood bakken

Bericht door Restje »

Ik hoorde laatst van iemand dat je voordeeg kunt maken. Je laat je machine deeg maken en na het rijzen haal je het er uit. Je maakt kleine porties die je in de vriezer doet. Als je daarna weer een brood bakt doe je een klein stukje van het voordeeg er bij en dan moet het brood luchtiger worden. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar het klinkt aannemelijk. Ik zal weer reageren als ik het geprobeerd heb.
Succes,
Reinder
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf brood bakken

Bericht door jwardenier »

hallo , heeft er ook iemand ervaring met brood bakken in een alteh visien cormet of is deze kachel daar ongeschikt voor
Jos
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 sep 2009, 14:54

Re:

Bericht door Jos »

kees schreef:
Dirk Bauwens schreef:Voor de zuurdesem-liefhebbers: op de volgende site http://www.sourdo.com is een grote keuze aan gistculturen te koop. Afkomstig van zowat overal: Alaska, Egypte, Oostenrijk, Rusland, Nieuw-Zeeland enz. Ook boeken daarover.
Z??r aanbevolen materie!

Dirk
het kost een weekje om een goede starter te maken, vervolgens kun je er eindeloos mee doorgaan. Ik snap niet waarom je dat van verwegistan moet halen. De enige moeilijkheid vind ik dat de giststarter opgekweekt moet worden bij 30'C.
Ik ben jaren bezig geweest om een goed zuurdesem "uit de natuur te halen". Noppes. Ik heb het geprobeerd op verschillende plaatsen (het Gentse, de Zwalmstreek, de rand van de Vlaamse Ardennen omgeving Wetteren-Zottegem, het Waasland) Op geen enkele plaats is het gelukt iets anders te krijgen dan stinkende smurrie, wellicht ongelofelijk interessant voor bacteriologen en/of mycologen, maar brood kon je er niet mee maken.

Ik denk niet dat dat aan mij lag: ik heb een decennialange ervaring in o.m. de technische microbiologie en ik heb er geen enkel probleem mee om, zelfs thuis, onder steriele omstandigheden te werken. Maar een goede zuurdesem uit de natuur? Helaas, pindakaas.

Die temperatuur van 30°C is dan mijn minste probleem: ik heb uit een vorig leven nog een paar nauwkeurige labbroedstoven staan.

Toen ik destijds (gist)brood bakte, waar ik kortelings opnieuw mee ga beginnen, verving ik steevast het water uit de recepten (geheel of gedeeltelijk) door karnemelk. Dat had ik gehaald uit een oud bakboekje van Aveve, waarin gesteld werd dat karnemelk een "natuurlijke" broodverbeteraar" is. En inderdaad! Als u daar zin in hebt, moet u het maar eens proberen.

Heeft iemand hier ervaring met het bakken van brood in een barbecue met deksel, genre Dancook?
Lycopoda
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 okt 2011, 10:32
Locatie: Helmond

Re: Zelf brood bakken

Bericht door Lycopoda »

De kunst van zelf een zuurdesemcultuur maken zijn (1) vers biologisch meel en (2) de eerste dagen regelmatig (twee keer per dag) je cultuurtje doorroeren. Wanneer je eenmaal een goede cultuur hebt, dan kun je die gerust een week in de koelkast bewaren.
De reden om biologisch meel te gebruiken, is omdat die niet met schimmelremmers behandeld zijn. Daar zitten dus nog volop gisten en melkzuurbacteriën op.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Mark

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Zelf brood bakken

Bericht door Albert van WdJ »

Maar sommige lukt het wel om een goed zuurdesem te maken. En anderen juist niet.

Ik herinner me nog dat er een aantal jaren geleden bij ons vriendencake werd gemaakt. Die kon je maken wanneer je het eerste stukje van een werkzaam beslag van een ander kreeg. Die moest je eerst een week laten groeien en dan gebruikte je 80% voor je cake te bakken, 20% om een nieuw beslag in te zetten en/of weer met anderen te delen.

Misschien kunnen diegene die een werkzaam zuurdeeg hebben, dat onderling ook delen met anderen wie het niet lukt?
Dan hebben we een echt "open sourche(deeg)" project-je. :)

Ik heb in ieder geval wel belangstelling voor een werkzaam klompje zuurdeeg.

Albert
Change, before you have to.
Jos
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 sep 2009, 14:54

Re: Zelf brood bakken

Bericht door Jos »

[...]Heeft iemand hier ervaring met het bakken van brood in een barbecue met deksel, genre Dancook?
Dat blijkt dus wonderwel te lukken:
Afbeelding
Het is dan ook het enige voordeel aan die Dancooks. Schitterend Scandinavisch design en voor de rest ongelofelijk peperdure brol! Voor de € 600 die ik ervoor betaald heb kon er zelfs geen handleiding af.
In theorie klinkt het allemaal erg aantrekkelijk: door ventilatieopeningen in bodem en deksel, in combinatie met de binnenschaal, wordt voorverwarmde lucht aangevoerd enz... enz... blablabla. In de praktijk werkt het voor geen meter en de dure Dancook presteert stukken slechter dan het eerste het beste Aldi-BBQ'tje van €29,99...
Sander S
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2012, 12:43

Re: Zelf brood bakken

Bericht door Sander S »

Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: Zelf brood bakken

Bericht door supersports400 »

Onze jongste zoon (8) heeft coeliakie, en omdat het lastig is om alles gescheiden te houden, eten we allemaal maar glutenvrij (sinds januari 2011). Terwijl ik meer van het koken ben, is mijn vrouw van het bakken. Zij bakt brood op basis van gemalen amandelen, ik weet niet wat ze er allemaal nog meer in doet maar het smaakt heerlijk. Overigens ben ik, sinds ik glutenvrij eet, meer dan 23 kg afgevallen, omdat je glutenvrij eet veranderd je hele eetpatroon. Nu wordt het brood nog gebakken in een elektrische over (wel goed geïsoleerd), maar ik wil graag een kachel bouwen om dat te veranderen. Smaakt het brood dan ook anders ?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Zelf brood bakken

Bericht door ritsaert snijder »

Houtgebakken brood is anders en smaakt anders. Maar hangt er ook weer van af of je een zwarte of witte oven gebruikt (vuur in de oven of niet)
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Zelf brood bakken

Bericht door Anne2 »

Nu ik dit zo lees wil ik ook wel weer eens brood proberen. Zelf met broodmixen brood bakken is soms best goed brood (lekkerder dan een enkel meel), maar ik heb ook wel veel lekkerder brood gegeten, zou dat graag willen leren.

Ik hou van zwaar(?), smaakvol brood, maar heb geen idee waarom ik bepaald brood lekkerder vind. Ik hou niet van roggemeel (Duits brood), maar misschien wel als kleine hoeveelheid erbij? Hou ik misschien juist van moutmeel (extract?)? Lastig om daar achter te komen. Er komt best nog wel veel bij kijken om echt lekker brood te maken.

Afgelopen jaar was ik in een kamp waar een rondtrekkende Franse bakker brood bakte, in zijn oven buiten op hout. Als ik mij goed herinner liet hij zijn broden in een mandje tot de volgende dag rijzen. En hij bakte dacht ik mijn zijn zelf verbouwde biologische meel. Heerlijk brood was dat!

Moet je dan brood lang laten rijzen? Heeft zo'n mandje meer invloed dan de vorm? (lijkt mij niet) Houtoven gaat niet. En maakt de ondergrond nog uit? Bij een pizza zou je bepaalde steen moeten hebben.

Wat jammer dat ik niet van die Fransman heb geleerd.

Net de Broodbijbel erbij gepakt (boek valt trouwens tegen)
Nu lees ik dat je zuurdeegzetsel in kan vriezen. Dat zou fijn zijn want zo vaak eet ik geen brood. Het verbaasd mij echter, dood dit juist niet de werking van het zetsel?
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Zelf brood bakken

Bericht door Lunch »

Volgens mij kan zuurdesem wel tegen een stootje.

Wil je meer smaak in je broden dan is lang rijzen inderdaad belangrijk, ik laat mijn brood ook altijd een nacht rijzen in de bijkeuken om de gist goed aan het werk te zetten.
Plaats reactie