Zelfbouw nonolet ervaringen

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Zelfbouw nonolet ervaringen

Bericht door Jimmeuh »

Daar ik naar de toekomst toe alles op regenwater zou willen doen in het huishouden (was, douche,...) en om daarbij geen regenwater te verspillen met toiletbezoeken... een alternatief.
Eerst stond ik er toch zelf wat kritisch tegenover. Maar daar ik niemand ken die een composttoilet bezit om mezelf te overtuigen...

Laat ons eens een test nonolet bouwen:

Afbeelding


Opbouw is redelijk eenvoudig:

Onder de wc-bril bevindt zich een emmer van 20L. Deze hangt iets voorover hellend op in een vierkant profiel.
Aan de voorzijde van de emmer onderaan bevindt zich een opening.
De onderste 2 cm van de emmer is gevuld met kiezel.
In de emmer hangt een biologisch afbreekbare zak waarin ik onderaan wat gaten maak.
Onder de opening van de emmer staat een lege plastic jerrycan. (bij gebrek aan rioleringsaansluiting in de stal)

Links bovenaan zit een PVC buis die uitkomt net onder de pannen van het dak. Aan de bovenkant staat een ventilatortje op (1w) die voor de afvoer van de geurtjes zorgt.


Ervaringen na 1 maand gebruik:

- Ik ben de enigste persoon die dit toilet gebruikt (mijn vrouwelijke medebewoonster krijg ik nog niet overtuigd en de jongste profiteert nog van de luiers die we haar aandoen :) ) -> na 2 weken is ongeveer de zak vol en dien ik deze te vervangen.
- 2x per week dien ik de jerrycan (5L) te ledigen.
- Geen geurtjes ( volgende stap is de stal wat meer winddicht maken, om een betere testomgeving te hebben)
- zakken zijn een beetje te klein, maar nog geen grotere en even stevige gevonden
- soms gaat het afdekken en aanduwen mis, waardoor je wat afveegwerk hebt aan de stamper.
- volgens handleiding 12 ambachten, giet je een glas water over het papier om bruine vlekken tegen te gaan. Ik vind dat je net meer bruine vlekken krijgt door telkens te overgieten met water -> afgeschaft.

Materiaalkost:
- OSB -> restjes van vloer
- WC bril -> 15 €
- emmer -> 7 €
- plastic uitloopstukje voor emmer -> 1 €
- jerrycan -> afval
- PVC buis -> overschot dakgoot
- ventilator -> recup 12V PC ventilator + voeding oude modem


Dit maar gewoon om de ervaring te delen, indien er iemand interesse in iets dergelijks zou hebben :)

(btw de handleiding ligt er langs, moest er ooit iemand zin hebben om het toilet te gebruiken buiten mijzelf :))
Huisje breek mij niet...
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zelfbouw nonolet ervaringen

Bericht door benthuis »

Hier zelfde ervaring. Voor mij prima oplossing. Maar kan het helaas niet verkopen aan anderen.
Vrouw en kinderen ging nog maar daar hield het op.

Heb ook de 12ambachten setup gebruikt. Geur viel me zeer mee. Gefrommel met papiertjes en stamper, daar wen je aan, maar op de een af andere manier heeft de gemiddelde moderne mens de behoeft zn behoefte weg te spoelen.

Met als gevolg dat ik een sceptic achtige oplossing ga maken en idd met regenwater ga doorspoelen.
Kijken of ik met dooie kip oid spul aan het afbreken kan krijgen.
Achter de sceptic bak komt een rietveldje in de toekomst die rechtstreeks kan lozen op de sloot.

Ironische van het geheel vind ik altijd dat 50 meter verder zo'n boeren mest bassin staat.
Hoeveel duizend liter stront daar in staat (en uit lekt) wil je niet weten.

Jimmeuh, ga jij m permanent gebruiken?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
bram de houthakker
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 feb 2010, 13:38
Locatie: Sittard

Re: Zelfbouw nonolet ervaringen

Bericht door bram de houthakker »

Vorige zomer heb ik op een Zweedse zelfvoorzienende boerderij vrijwilligerswerk gedaan. Daar hadden zo ook een compost toilet. Deze had een aparte afvoer voor de urine. De vaste ontlasting werd overstrooit met zaagsel om 2 redenen: Alle vocht opnemen om geurtjes te voorkomen en ten tweede om een goede compostverhouding te krijgen tussen koolstof en stikstof houdende materialen.

Nadat het zaakje gecomposteerd is, heb je een goede meststof voor de (fruit)bomen (ivm hygiëne kun je het niet als gewone compost gebruiken bij voedselgewassen). Zo kun je de voedingsstoffen kringloop beter sluitend krijgen!!

Helaas zal het een behoorlijke cultuur verandering vergen voordat dit op grotere schaal toegepast kan worden. Zelfs in het midden van de zomer als je van de WC-bril afzweet, geen nare geurtjes......

GR Bram
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Zelfbouw nonolet ervaringen

Bericht door Chicken Power »

benthuis schreef:Kijken of ik met dooie kip oid spul aan het afbreken kan krijgen.
Dat is een beetje een "mythe- verhaal".

Veel beter om op een rioolwaterzuivering een emmertje actief slib te scoren, dat werkt veel sneller en beter.


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zelfbouw nonolet ervaringen

Bericht door benthuis »

Ahhhhhhh, wat een super tip.
Vroeger naast een rioolzuivering gewerkt!
Kan ik idd zo een emmertje ophalen. (hoop ik)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zelfbouw nonolet ervaringen

Bericht door Dutch John »

Wat nu als je wel de beschikking hebt over voldoende regenwater? Valt dan de keuze nog steeds op een composteertoilet?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Zelfbouw nonolet ervaringen

Bericht door Jimmeuh »

Dutch John schreef:Wat nu als je wel de beschikking hebt over voldoende regenwater? Valt dan de keuze nog steeds op een composteertoilet?

Dan denk ik dat het simpelweg de moeite niet loont.

Ook financieel niet. De biologisch afbreekbare zakken en de afbreekbare afdekdoekjes kosten ook geld.

De elektriciteitskost om het regenwater op te pompen naar het toilet is verwaarloosbaar.
Huisje breek mij niet...
bram de houthakker
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 feb 2010, 13:38
Locatie: Sittard

Re: Zelfbouw nonolet ervaringen

Bericht door bram de houthakker »

Dutch John schreef:Wat nu als je wel de beschikking hebt over voldoende regenwater? Valt dan de keuze nog steeds op een composteertoilet?

Groet,
DJ
Mijn mening is Ja, zoals in bovenstaande post is het ook een makkelijke manier om te voorkomen dat voedingsstoffen afval worden.
Groet
Bram
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zelfbouw nonolet ervaringen

Bericht door Dutch John »

Houdt wel in dat je een medicijngebruiker moet weren van je composttoilet. En wat gebeurt er met spoelwormen, virussen en slecht bacteriën? Toch oppassen waar je met de compost blijft.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat je het voor de bemestingswaarde niet hoeft te doen. Die is marginaal. Een uurtje bermgras maaien per jaar brengt waarschijnlijk meer compost.

Beetje slimme regenwateropvang vraagt niet eens om een pomp. Met een goede septic tank heb je ook geen werk.

Alleen in dicht bebouwde omgevingen zonder riolering zie ik een nuttige toepassing.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
bram de houthakker
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 feb 2010, 13:38
Locatie: Sittard

Re: Zelfbouw nonolet ervaringen

Bericht door bram de houthakker »

WBT medicijn gebruikers heb je gelijk.

De compost kan inderdaad alleen gebruikt worden voor onder bomen of niet eetbare gewassen om de verspreiding van allerlei narigheid in het voedsel te doorbereken.

Of de bemestingswaarde opweegt tegen de "moeite" durf ik geen oordeel over te hebben, hoewel ik me niet kan voorstellen dat een uur (handmatig)bermgras maaien dezelfde opbrengst heeft. Hier zou ik trouwens ook uitkijken voor allerlei narige stoffen uit de uitlaat van auto's en slijtage van banden. Een landweg zou ik wel aandurven, maar gras van een drukke weg zou ik niet graag gebruiken voor voedsel.

Groet
Bram
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Zelfbouw nonolet ervaringen

Bericht door omweg »

Volgens mij zou je kunnen besparen op de kosten van afvalwater lozing door van het riool af te gaan (weet niet precies hoe het wettelijk zit). In de gemeente Bronckhorst zijn er bij de riool aanleg in het buitengebied mensen geweest die voor een IBA hebben gekozen met een riet filter als oplossing.
Zelf heb ik positieve ervaringen met het r(w)iet filter, waarbij ik uit een relatief kleine septic tank het veld bevloei. In het verleden heb ik een veld wiet op zand bevloeid, verbazing wekkend hoe mooi de planten werden. Nu maak ik gebruik van een kamer riet filter, enige nadeel is dat tijdens de bevloeiing een scheten lucht te ruiken is, maar waarschijnlijk is dit met een koolstof filter op te lossen. Ik heb voor een spoel toilet gekozen omdat ik op een woonschip woon en daardoor dus water genoeg tot mijn beschikking heb.
Kennis die mij van pas is gekomen:
www.composttoilet.nl
www.de12ambachten.nl
The planet of my dreams is bulging at his seems
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zelfbouw nonolet ervaringen

Bericht door benthuis »

Omweg, mocht ik op een omweg door de buurt een keer langs Bronkhorst komen, zou ik dan een keer mogen kijken hoe jij dit hebt aangepakt? Zit nl aan de zelfde simpele opzet te denken.

Kan je er ook aardappels op planten? Dan wordt het nl een frietveldje!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
bram de houthakker
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 feb 2010, 13:38
Locatie: Sittard

Re: Zelfbouw nonolet ervaringen

Bericht door bram de houthakker »

Dutch John schreef:
Ik meen ergens gelezen te hebben dat je het voor de bemestingswaarde niet hoeft te doen. Die is marginaal. Een uurtje bermgras maaien per jaar brengt waarschijnlijk meer compost.

Groet,
DJ
Hallo DJ,

Volgens mij heb je toch gelijk. Volgens http://www.composttoilet.nl: "Een gezin van vier personen produceert in een composttoilet per jaar slechts ruim een halve kruiwagen gecomposteerde faecaliën"

Nu weet ik niet precies hoeveel bermgras je hiervoor nodig hebt, maar het is een stuk minder opbrengst dan ik gedacht had.

Staat wel tegenover dat je ongeveer 160 kuub water nodig hebt op jaarbasis voor een toilet met 4 personen volgens de zelfde site.



Groet
Bram
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zelfbouw nonolet ervaringen

Bericht door Dutch John »

Bram,

Sinds we ons toilet op regenwater hebben staan, heb ik een beeld van het waterverbruik van de wc. Drie weken geen regen betekent dat de 600 liter voorraad op is en we om moeten schakelen op de conventionele waterleiding. Met twee personen betekent dit 100 liter spoelwater per persoon per week. En wij zijn hele dagen thuis. Een gezin van vier zou per jaar 21 kuub nodig hebben. Stel het verbruik factor twee hoger dan bij ons: 42 kuub. Verschilt nogal met die 160 kuub...

Een uur maaien met de zeis levert zeker meer droge stof op dan een kruiwagen gecomposteerde fecaliën. Je hebt gelijk dat je niet langs een drukke weg moet maaien. Voordeel van gras/hooi t.o.v. compost is -buiten de bemestingswaarde- dat je het als mulch op kunt brengen. Met alle voordelen van dien.

Overigens loopt het rioolwater hier verplicht via de drukriolering. Het was destijds verboden om voor een eigen oplossing, zoals een helofytenfilter, te kiezen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie