zelf maken luchtventilatie warmteterugwinunit

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

zelf maken luchtventilatie warmteterugwinunit

Bericht door ritsaert snijder »

Goedemiddag,
Omdat de prijs van een warmteterugwinunit :twisted: nogal bizar is (1400 euro) overweeg ik zelf een warmteterugwinunit te bouwen;
* een lange grote kist (toegankelijk en open te maken voor schoonmaken)
* met daarin een aluminium buis van 5 meter (kan makkelijk en goedkoop worden vervangen en heeft weinig weerstand)
* daaromheen de warme lucht blazen (met schotten)
* met twee gelijkstroomventilatoren (itho).

Voor de koeling ga ik een puits provencal (puits canadienne) graven met een lengte van 45 meter (160mm/4 mm pvc) onder de grond. Die lucht gebruik ik dan ook weer in de winter als voorverwarmde lucht (binnen gebruik ik spiraliet).

Iemand nog tips, goede gelijkstroomventilatoren?

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: zelf maken luchtventilatie warmteterugwinunit

Bericht door Chicken Power »

Ha Ritsaert,

In andere draden heb je ook nog wat van me tegoed, maar eerst even deze:

De Canadese put oftewel de Aard Warmte Wisselaar, is al veelvuldig besproken op het forum van onze Vlaamse vrienden. Daar is nu wel aardig consensus over om het hier ten lande in deze vorm niet zo toe te passen.

Grootste bezwaar blijkt telkenmale nagroei van schimmels e.d. in de buizen te zijn.

Nu adviseert men om in voorkomende gevallen de Bodem Warmte Wisselaar toe te passen. Dus een captatienet met een vloeistof- (water-glycol) systeem in ingegraven slangen (zoals die van vloerverwarming), en een warmtewisselaar vloeistof /lucht.

Ook een mogelijkheid is, de vloeistof als passief koelsysteem direct of via een PWW- water/water door je wand- en vloerkringen laten lopen. Zolang je het dauwpunt maar in de gaten blijft houden, is dit de goedkoopste koeling die er is.

Een echte Canadese put lijkt me, zeker met jouw grondslag en grondwaterstand, zeker niet de aangewezen weg…


Groet, Cp
Verwijderd.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: zelf maken luchtventilatie warmteterugwinunit

Bericht door ritsaert snijder »

Beste CP!
In andere draden heb je ook nog wat van me tegoed, maar eerst even deze:
Ja ik dacht inmiddels dat je de topic uit het oog was verloren, soms is een goed geheugen een zegen....(ik wil dat schema nog steeds gaan uitvoeren)
Een echte Canadese put lijkt me, zeker met jouw grondslag en grondwaterstand, zeker niet de aangewezen weg…
Ik heb op ecobouwers gekeken, maar ik heb vooral veel gelezen van enthousiaste Zuiderlingen maar dan natuurlijk wel daar en niet in de omstandigheden hier.

Ik heb de afgelopen tijd ook stuivertje gewisseld; of op basis van water of op basis van lucht. Met water is wat ingewikkelder maar ook goed te doen. Ik denk dat ik dan de warmtewisselaar ga bouwen met een radiateur

groet!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: zelf maken luchtventilatie warmteterugwinunit

Bericht door Helmich »

Is 5 meter buis genoeg om de warmte/koude uit de ventilatielucht over te zetten op de tegenstromende lucht?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: zelf maken luchtventilatie warmteterugwinunit

Bericht door ritsaert snijder »

Helmich,
Helmich schreef:Is 5 meter buis genoeg om de warmte/koude uit de ventilatielucht over te zetten op de tegenstromende lucht?
Ik ga wat experimenteren met de lengte van de buis, als ik dunwandige buis heb denk ik met een goede turbulentie met 5 meter ver te komen.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
eef
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2012, 15:22

Re: zelf maken luchtventilatie warmteterugwinunit

Bericht door eef »

Kijk eens op wikipedia bij Leibig koeler, volgens mij is dat gemakkelijk te maken met een aluminium binnenpijp en een ietwat grotere isolerende buitenmantel / pijp, die wat korter is. Wel zorgen voor een goede condens afvoer zodat het water niet stil blijft staan wat er condenseert. Misschien zou je zelf lege frisdrank blikjes kunnen doorboren en tegen elkaar aan lijmen als je echte helemaal op de ecotoer wilt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Liebigkoeler
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: zelf maken luchtventilatie warmteterugwinunit

Bericht door ritsaert snijder »

Beste Eef,
dat ziet er interessant :mrgreen: uit maar wat doet zo een apparaat. Het lijkt als of je met warmte, koelte maakt. Klopt dat?
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Frans1305
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 apr 2012, 09:09

Re: zelf maken luchtventilatie warmteterugwinunit

Bericht door Frans1305 »

ritsaert snijder schreef:Beste Eef,
dat ziet er interessant :mrgreen: uit maar wat doet zo een apparaat. Het lijkt als of je met warmte, koelte maakt. Klopt dat?
Ritsaert
Nee je maakt met warmte geen koelte.
Het is eigenlijk gewoon een warmtewisselaar.

op die manier kan je iets warm maken of afkoelen met een gescheiden circuit. (of zoals ze het in labo's gebruiken om iets warm af te koelen of te condenseren.)
Plaats reactie