spouwmuur isolatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ton.vissers
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 apr 2012, 17:35

spouwmuur isolatie

Bericht door ton.vissers »

Hallo mensen.

Ik overweeg om mijn huis te naisoleren met tempexkorrel(zwarte).
Nu is mij verteld dat ze de korrels er in spuiten met vermenging van een soort lijm.
Om nu te weten wat voor soort lijm het is en niet schadelijk.
Wil ik wel eens een naam weten en wat voor soort het is.

b.v.d ton
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: spouwmuur isolatie

Bericht door JantjeV8 »

Kun je dan niet beter met die isolatieboer bellen?? Weet je zeker dat je de juiste specs krijgt.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: spouwmuur isolatie

Bericht door willem »

ton.vissers schreef:Hallo mensen.

Ik overweeg om mijn huis te naisoleren met tempexkorrel(zwarte).
Nu is mij verteld dat ze de korrels er in spuiten met vermenging van een soort lijm.
Om nu te weten wat voor soort lijm het is en niet schadelijk.
Wil ik wel eens een naam weten en wat voor soort het is.

b.v.d ton
Hoy Ton,

De lijm die jij denk dat het lijm is heeft daar niets mee van doen.
Het is niets anders dan latex op waterbasis wat de korrels bij elkaar houd,
na verdamping zorgt de latex dat de korrels aan elkaar blijven plakken,
gewoon onschuldig dus. De korrels (bolletjes) worden eigenlijk een plaat
vast gehouden door de latex.
Maar waarom heb jij zwarte tempex bolletjes, wat is daar anders aan/mee dan
de Shell met 10% blauwe vermengd.
ton.vissers
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 apr 2012, 17:35

Re: spouwmuur isolatie

Bericht door ton.vissers »

willem schreef:
ton.vissers schreef:Hallo mensen.

Ik overweeg om mijn huis te naisoleren met tempexkorrel(zwarte).
Nu is mij verteld dat ze de korrels er in spuiten met vermenging van een soort lijm.
Om nu te weten wat voor soort lijm het is en niet schadelijk.
Wil ik wel eens een naam weten en wat voor soort het is.

b.v.d ton
Hoy Ton,

De lijm die jij denk dat het lijm is heeft daar niets mee van doen.
Het is niets anders dan latex op waterbasis wat de korrels bij elkaar houd,
na verdamping zorgt de latex dat de korrels aan elkaar blijven plakken,
gewoon onschuldig dus. De korrels (bolletjes) worden eigenlijk een plaat
vast gehouden door de latex.
Maar waarom heb jij zwarte tempex bolletjes, wat is daar anders aan/mee dan
de Shell met 10% blauwe vermengd.
ton.vissers
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 apr 2012, 17:35

Re: spouwmuur isolatie

Bericht door ton.vissers »

ton.vissers schreef:
willem schreef:
ton.vissers schreef:Hallo mensen.

Ik overweeg om mijn huis te naisoleren met tempexkorrel(zwarte).
Nu is mij verteld dat ze de korrels er in spuiten met vermenging van een soort lijm.
Om nu te weten wat voor soort lijm het is en niet schadelijk.
Wil ik wel eens een naam weten en wat voor soort het is.

b.v.d ton
Hoy Ton,

De lijm die jij denk dat het lijm is heeft daar niets mee van doen.
Het is niets anders dan latex op waterbasis wat de korrels bij elkaar houd,
na verdamping zorgt de latex dat de korrels aan elkaar blijven plakken,
gewoon onschuldig dus. De korrels (bolletjes) worden eigenlijk een plaat
vast gehouden door de latex.
Maar waarom heb jij zwarte tempex bolletjes, wat is daar anders aan/mee dan
de Shell met 10% blauwe vermengd.
Hoi willem.

Nog een keer met mij.
Het zal toch geen gewone latex zijn die te koop is zal toch wel iets speciaals aan zijn.
Heb je mischien een naam dat ik het kan uit zoeken kom graag goed beslagen ten ijs.
voor dat ik iets ga doen.
alvast bedankt voor de genomen moeite.

gr ton
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: spouwmuur isolatie

Bericht door Tim »

Ton,

Als je huis ergens een opening met de spouw heeft, staat je hele huis een paar uur vol nevel.

Mij is ook verteld dat het latex op waterbasis is.

Tim

Tip: Stuur je familie weg op die dag en slaap buiten. Just to be sure.
ton.vissers
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 apr 2012, 17:35

Re: spouwmuur isolatie

Bericht door ton.vissers »

Tim schreef:Ton,

Als je huis ergens een opening met de spouw heeft, staat je hele huis een paar uur vol nevel.

Mij is ook verteld dat het latex op waterbasis is.

Tim

Tip: Stuur je familie weg op die dag en slaap buiten. Just to be sure.
Hoi tim.

bedankt voor je info.
Ja dat is nou ook weer iets om rekening mee te houden.

gr ton
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: spouwmuur isolatie

Bericht door Wouter Gillis »

Behangerslijm is misschien ook een optie.
Ikzelf heb EPS parels in mijn spouw geblazen (langs boven op zolder) zonder lijm, gaat perfect. Wel de bovenkant afdichten met glaswol of pur.
groet Wouter
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: spouwmuur isolatie

Bericht door willem »

Hoi Ton,

Inmiddels ben ik er achter waarom jij zwarte/grijze parels krijg, de techniek hierin
gaat ook vooruit en jij krijg de HR++ EPS parels, 4-jaar geleden toen ik het liet doen
was dat er nog niet (nog in ontwikkeling).
Latex is niks anders dan rubber wat dus van de rubberboom afkomstig is, is dus
een natuur produkt maar moet worden verwerkt voor het doel waarvoor het nodig is.
De één noemt het lijm, de ander kleefmiddel, weer een ander plakmiddel.

Tim krijgt van mij gelijk als jij je binnenmuren door en door tot in de spouw heb opengeboord of openingen/kieren bij kozijnen of iets dergelijks, maar die zijn af te plakken.
Wat Wouter zegt heb ik ook overna zitten denken toendertijd maar vond dat aankloten géén optie tegen de kosten door het te laten doen, wel, zoals Wouter heb ik vóór die tijd de spouw onder de pannen dicht gemaakt met stroken piepschuim om te voorkomen dat het een zootje wordt. Je hele buitenmuur wordt trapsgewijs verrot geboord, de tweede man spuit je spouw vol, en de derde man voegt alles weer dicht.
Er gaan twee slangen naar het pistool wat in de muur wordt gestoken( met kogelkraan) en onder hoge druk parels en latex naar binnen gespoten, te beginnen onderaan en zo stapsgewijs naar boven. Uit de naast liggende gaten zie je stof uit de spouw en nevel van de latex komen, en als daar enkele korrels eps uit komen gaan ze naar het volgende gat en bouwen zo je spouw vol. Waarom de latex toevoegen; om het evt. uit/wegzakken te voorkomen als windkracht 8 of 10 grip krijgt op de korrels via het dak of onder je vloer, en jij maar denken dat het heeft gesneeuwd maar ondertussen je spouw is leeg gezogen, (nee, dat kan niet, jij heb zwarte parels).
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: spouwmuur isolatie

Bericht door Tim »

JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: spouwmuur isolatie

Bericht door JantjeV8 »

Mijn buurman heeft het net voor de vorst ook laten doen. Op zich keurig gedaan hoor, inderdaad wel veel gaten, maar die doen ze netjes door de voeg heen en worden nadien weer keurig afgestopt.
Wat direct op viel was de 'stilte' binnen in huis.
Wat de opbrengst van de isolatie is voor het stoken is (nog) niet lekker meetbaar.

Zijn die korrels ook door een particulier aan te kopen? Compressor heb ik zelf wel.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: spouwmuur isolatie

Bericht door pelletpower »

Jantje, dat lijkt me lastig. We leveren steeds vaker afzuigingen voor dit soort toepassingen. Wij leveren dan de ventilatoren en leidingwerk om grote silo's (100-500m3 per stuk) vol te blazen. Vanhieruit worden aanhangers gevuld, die bij de mensen thuis de spouw komt vullen. De klant gisteren vertelde dat de aanhanger, maatje normale dubbelasser met huif, hem 110.000 euro kostte. Ben hier verder niet op ingegaan wat de techniek betreft (had nog teveel afspraken), maar ben op zich wel geinteresseerd. Het lijkt me dan, als je veel tijd over hebt, dat je lang moet experimenteren om iets in elkaar te frutten dat de spouw fatsoenlijk vult. Zoals Willem al zegt kun je dat beter overlaten aan mensen die dat dagelijks doen om 2 redenen:
1 omdat ze dit dagelijks doen, kost het minder tijd dan wanneer je zelf aan de gang gaat. pomp hoef je dan ook niet te bedenken want die wordt meegebracht.
2 door de bulk die zulke bedrijven verslepen, zijn ze naar de consument goedkoper dan wanneer je als consument naar de fabriek zou stappen voor een paar m3.

Zelfredzaamheid is een groot ding, zeker voor de mensen hier, maar voor het vullen van je spouw zou ik daar toch niet voor kiezen. Gerede kans dat het eindigt met een tuin vol korrels en een lege spouw. Desalniettemin succes als je het zelf wil gaan doen. Misschien kan ik her of der eens voor je vragen of het mogelijk is iets af te halen.

Wat betreft de lijm/bindmiddel moet de leverancier hier toch een simpel antwoord op hebben.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: spouwmuur isolatie

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Jan,

Ik heb mijn parels rechtstreeks bij een producent gehaald in zakken van 400l in totaal zo'n 6m³ voor +/- €380.
Ik heb wel een stofzuiger gebruikt die kan blazen, geen compressor.

Enige nadeel is dat de tweede slang die ik gebruikte (waar de parels uit werden geblazen) kleiner was van doormeter tov de stofzuigerslang waardoor er vrij veel drukopbouw was in de zak en de sluiting ervan dreigde los te komen. Met een grotere doormeter van slang is dit volgens mij opgelost.
Ik had geen grotere doormeter dus na zak 6 heb ik de andere 9 zakken er gewoon in gegoten met een trechter van karton, dat ging nog beter. Mijn spouw was wel open en 13cm breed. Alle parels vielen dus helemaal naar beneden en vulden de spouw volledig op.

Sommigen beweren dat de spouw terug leegloopt bij het minste gaatje, dat is niet zo. Ik had verschillende gaatjes (stopcontacten, bevestiging van waterleiding in de kelder,...). Daar kwamen telkens zo'n 20 bolletjes uit en toen is het gestopt. Nu ondertussen al 2 maand lang. Heeft m.i. te maken met het feit dat EPS parels enorm verschillen qua grootte en zich daardoor klem drukken bij een opening. Het is dus niet te vergelijken met zand in een zandloper... gelukkig :)

groet
Wouter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: spouwmuur isolatie

Bericht door pelletpower »

Het toeval wil dat we naar nu blijkt een ventilator op benzine aan het bouwen zijn om spouwmuren vol te blazen. Ik ging er vanuit dat hij slechts bedoeld was om de vrachtwagen te vullen. Een aparte pomp zou dan gebruikt worden voor de spouwmuur. En inderdaad Wouter, dan zit je met het probleem dat de leidingdiameter naar de spouwmuur kleiner is dan om de vrachtwagen te vullen, met een grote drukval als gevolg.

Dus Jan, nog niet zo gek gedacht van je. Als je besluit zelf te gaan isoleren heb ik nog wel een ventilatortje voor een weekend (of zo). Zou fijn zijn als hij heel terugkwam, verder maak ik me er niet zo druk om. Komt van Cranenbroek namelijk.
ton.vissers
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 apr 2012, 17:35

Re: spouwmuur isolatie

Bericht door ton.vissers »

pelletpower schreef:Het toeval wil dat we naar nu blijkt een ventilator op benzine aan het bouwen zijn om spouwmuren vol te blazen. Ik ging er vanuit dat hij slechts bedoeld was om de vrachtwagen te vullen. Een aparte pomp zou dan gebruikt worden voor de spouwmuur. En inderdaad Wouter, dan zit je met het probleem dat de leidingdiameter naar de spouwmuur kleiner is dan om de vrachtwagen te vullen, met een grote drukval als gevolg.

Dus Jan, nog niet zo gek gedacht van je. Als je besluit zelf te gaan isoleren heb ik nog wel een ventilatortje voor een weekend (of zo). Zou fijn zijn als hij heel terugkwam, verder maak ik me er niet zo druk om. Komt van Cranenbroek namelijk.

Hallo dame en heren.

bedankt voor jullie info en tips.
Ik ga dit bespreken met de isoleerder.
ben al wat verder als in het begin.
Nu nog weten wat voor latex ze gebruiken en/of er ook andere tex soorten gebruiken.

groeten ton
Plaats reactie