Zonneboiler ook gebruiken voor ruimteverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mkleinman
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2012, 17:18

Zonneboiler ook gebruiken voor ruimteverwarming

Bericht door mkleinman »

Ik heb op zolder een redelijk forse zonneboiler staan ( 300 liter ) aangesloten op een collector met 48 vacuümbuizen. Nu sinds een jaar heb ik ook een WTW unit voor douchewater die z'n warmte ook weer "dumpt" in diezelfde boiler.

Op dit moment wordt de zonneboiler alleen gebruikt voor de warm water voorziening maar ik wil graag de warmte ook gaan gebruiken voor het verwarmen van mijn huis.

De afgelopen jaren hebben we behoorlijk geïnvesteerd in huis in isolatie, HR++ glas, CV tuning, nieuwe radiatoren etc. Hierdoor is ons gasverbruik aanzienlijk gedaald. En door te experimenteren met de aanvoertemperatuur van de CV weet ik dat zelfs met een aanvoertemperatuur van 40 graden het huis prima warm wordt en warm blijft.

Om die reden zou ik heel erg graag mijn zonneboiler ook graag willen inzetten als CV ondersteuning. Mijn zonneboiler heeft een 2e warmtewisselaar die nog vrij is die ik hiervoor kan gebruiken.

Het schijnt dat mijn Remeha Avanta CV ketel in de storing gaat wanneer de retour temperatuur van de CV hoger is dan de aanvoertemperatuur en dat compliceert de situatie volgens mij behoorlijk. De CV ketel moduleert tijdens zijn stoken terug en dat maakt het volgens mij nog complexer.

Ik heb nu een heel simpel systeem bedacht en ik was benieuwd naar jullie mening / ideeën.

Ik heb een simpel OF/OF systeem bedacht, OF de CV ketel draait OF de zonneboilerCVpomp. Wanneer de CV ketel aan slaat gaat automatisch de zonneboilerCVpomp uit. Er komt een tweede kamerthermostaat in de woonkamer te hangen.

Opzet wanneer de CV ketel draait.

Afbeelding

Opzet wanneer de zonneboiler pomp draait en er warmtevraag is:

Afbeelding

Door te spelen met de instellingen van beide kamerthermostaten zouden ze elkaar perfect kunnen ondersteunen. Zo zou ik 's ochtends heel vroeg ( vanaf 4 uur bijvoorbeeld ) alvast warmte van de zonneboiler in huis kunnen pompen en zo het huis kunnen opwarmen. Zodra de CV ketel door zijn eigen thermostaat ( met deze kou rond een uur of 6 ) aan gaat dan warmt die het huis verder op.

Door nu slim beide thermostaten te gebruiken kan ik het aanbod uit de zonneboiler zo groot als mogelijk maken. Wij stoken nu in huis op 19.2 graden 's ochtends tot 19.8 's avonds. Als ik nu de thermostaat voor de zonneboiler op bijvoorbeeld 20.2 in stel en er zit voldoende warmte in de boiler dan gebeurd er dit:

[*]heel vroeg 's ochtends: zonneboiler begint huis te verwarmen.
[*]Is het huis nog niet warm genoeg dan neemt de CV ketel het over tot 19.2 graden
[*]Wanneer de CV ketel uit gaat maar er zit nog steeds warmte in de boiler dan gaat de boiler opwarmen tot 20.2, lukt dat dan gaat de CV ketel niet meer aan die dag. Lukt het niet dan warmt de CV weer op.

Ik zit alleen nog met een hoop vragen.

[*]Klopt het hydraulische schema?
[*]Hoe moet ik dit gaan aansturen? Is er een kant en klare controller op de markt die dit kan? Of moet ik met een Arduino aan de slag?
[*]Dit systeem is afhankelijk van de status van de CV ketelpomp, hoe kan ik detecteren dat de CV ketelpomp aan springt?
[*]Kan het systeem nog beter?

Ik ben software ontwikkelaar van beroep en een Arduino programmeren gaat me wel lukken :)
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Zonneboiler ook gebruiken voor ruimteverwarming

Bericht door x21r »

Ha die flits... ;-)
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Zonneboiler ook gebruiken voor ruimteverwarming

Bericht door Chicken Power »

Hallo M. Kleinman,

Allereerst van harte welkom, ik begrijp dat je ook al kennissen hebt vanuit andere fora. Ik denk dat het wel even leuk is als jij en x21r even aangeven welke dat zijn. Hebben we insteek, niveau en capaciteiten ook een beetje ge- leveld.
mkleinman schreef:Ik heb op zolder een redelijk forse zonneboiler staan ( 300 liter ) aangesloten op een collector met 48 vacuümbuizen.
Dat is knap voor SWW, maar voor ruimteverwarming minder dan een druppel op de spreekwoordelijke plaat.
mkleinman schreef:Nu sinds een jaar heb ik ook een WTW unit voor douchewater die z'n warmte ook weer "dumpt" in diezelfde boiler.
Lijkt mij ernstig onjuiste toepassing, komt het best tot zijn recht als directe voorverwarmer van het koude water, waardoor er minder heet water benodigd is.
mkleinman schreef:Op dit moment wordt de zonneboiler alleen gebruikt voor de warm water voorziening maar ik wil graag de warmte ook gaan gebruiken voor het verwarmen van mijn huis.
Schiet je huidige installatie al door of wordt overwarmte elders afgefakkeld? En over welk vermogen hebben we het dan?
mkleinman schreef:En door te experimenteren met de aanvoertemperatuur van de CV weet ik dat zelfs met een aanvoertemperatuur van 40 graden het huis prima warm wordt en warm blijft.
Dat gegeven biedt goede mogelijkheden, maar niet met je huidige opzet.
mkleinman schreef:Om die reden zou ik heel erg graag mijn zonneboiler ook graag willen inzetten als CV ondersteuning. Mijn zonneboiler heeft een 2e warmtewisselaar die nog vrij is die ik hiervoor kan gebruiken.
Kan prima, lijkt erop dat het de bovenste spiraal is. Je houdt dan alleen de top daarboven dan nog over voor sanitair warm water.
mkleinman schreef:Het schijnt dat mijn Remeha Avanta CV ketel in de storing gaat wanneer de retour temperatuur van de CV hoger is dan de aanvoertemperatuur en dat compliceert de situatie volgens mij behoorlijk. De CV ketel moduleert tijdens zijn stoken terug en dat maakt het volgens mij nog complexer.
Klopt helemaal.
mkleinman schreef:Ik heb nu een heel simpel systeem bedacht en ik was benieuwd naar jullie mening / ideeën.
Ach, twee zielen, en verschillend in tijd, ik had het of / of systeem op basis van de huidige gasketelsystemen al een poosje geleden bedacht.
mkleinman schreef:Er komt een tweede kamerthermostaat in de woonkamer te hangen.
Niet per se noodzakelijk, heb je nu aan/uit of een open therm regeling? Je kunt beter 1 thermostaat hebben voor het comfort. Het is een heel gedoe om bij twee thermostaten hetzelfde regelgedrag te krijgen.
mkleinman schreef: [*]Klopt het hydraulische schema?
Je mist alleen nog 2 terugslagkleppen in de retour van zowel de gasketel als de zonneboiler. Bij of/of bedrijf moet je geen valse stroming krijgen over het toestel dat niet werkt.
mkleinman schreef: [*]Hoe moet ik dit gaan aansturen? Is er een kant en klare controller op de markt die dit kan? Of moet ik met een Arduino aan de slag?
Voor geld zal er best wat te koop zijn. Maar in principe kan je dit heel simpel regelen met een bufferthermostaat en een relais voor de tweede pomp.
mkleinman schreef:[*]Dit systeem is afhankelijk van de status van de CV ketelpomp, hoe kan ik detecteren dat de CV ketelpomp aan springt?
Niet doen, laat de bufferthermostaat na vraag van de kamerthermostaat bepalen of de bufferpomp aangaat, of indien te koud, doorschakelt naar de gasketel.
mkleinman schreef:[*]Kan het systeem nog beter?
Pomp P2 in de retour plaatsen.
mkleinman schreef:Ik ben software ontwikkelaar van beroep en een Arduino programmeren gaat me wel lukken :)
Mooi, daar ben je niet de enige in, maar we zoeken eigenlijk iemand die hier op het forum daar over wil door blijven publiceren.

Dus wordt dik vriendjes met Kockie, die heeft zijn installatie fysiek al aardig op punt staan, en het meeste Arduino besturingsspul al in huis.

Ben erg benieuwd of je aanhaakt! Die digitale besturing is nog niet mijn ding, maar ik vindt het wel erg interessant.


Groet, Cp
Verwijderd.
mkleinman
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2012, 17:18

Re: Zonneboiler ook gebruiken voor ruimteverwarming

Bericht door mkleinman »

Zo! Heel wat vragen en antwoorden! Thanks

Ik ken van http://gathering.tweakers.net de leden Kockie en x21r, of er nog andere leden van dat forum hier aktief zijn weet ik niet.
Ik ben zelf nu sinds 2008 druk bezig om ons huis duurzamer te maken. Dat heeft dus geleid dat de aanschaf van onze zonneboiler en inmiddels 3.9kWp aan zonnepanelen. Die laatste worden uitgebreid gelogd ( http://graphs.familie-kleinman.nl ).

Ik heb geprobeerd om de opmerkingen / vragen te groeperen.

Zonneboiler opmerkingen

Klopt, 300 liter en 48 vacuumbuizen is best aardig maar voor ruimteverwarming aardig krap. Ik heb nog geen enkele keer sinds de start in 2008 last gehad van stagnatie, wat dat betreft is het systeem goed gedimensioneerd. Op een zonnige dag nu in februari warmt de boiler met 2 vingers in de neus op tot een graad of 40. Vanaf maart is dat al 60 graden. Wat ik merk is dat vooral het laatste stuk van 70+ en hoger heel lang duurt.

Ik heb dus verder geen beveiliging in het systeem mbt stagnatie, dat is nog niet nodig gebleken.

WTW

Iets te kort verwoord: Mijn WTW water gaat eerst naar de koude zijde van de mengkraan in de douche, en hij heeft ook een aftakking richting de CV en als laatste de zonneboiler. Mocht er dus warmte overblijven bij het douchen wat niet door de kraan of de CV wordt gebruikt dan wordt de rest gedumpt in mijn boilervat. Dat is overigens duidelijk te merken, mijn zonneboielr komt nu niet meer onder de 20-25 graden in hartje winter, puur door het douchewater en de warmte die daaruit wordt gewonnen.

Aansluiting 2e kring
Ik heb twee "K"s aangegeven in het schema, dit zijn de keerkleppen om de ongewenste stroming tegen te gaan. Inmiddels heb ik op aanraden van Kockie de K die nu in de aanvoer zit van de zonneboiler naar de retour verplaatst.

Het is dus ook aan te bevelen om P2, die nu na het mengventiel zit, ook te verplaatsen naar de retour bijvoorbeeld na de keerklep?

Kamerthermostaat
Ik heb op dit moment een Celcia 20 hangen en de ketel wordt niet via AAN/UIT maar via Opentherm aangesproken.

Ik ben huiverig voor je setup om als prio de zonneboiler aan te geven en als backup de CV. Gesteld de zonneboiler is 30 graden hartje winter met -10 dan kan het zo zijn dat ik eerst in de kou zit omdat er maar 30 graden door het leidingwerk heen gaat voordat de CV ketel aan slaat en het water verder gaat opwarmen.

In februari/maart/april en september/oktober maak ik me daar niet zo druk om omdat de warmtevraag, en nog belangrijker, het warmteverlies van het huis relatief laag is t.o.v. buiten. Maar december/januari? Dan heb ik toch liever de CV als eerste en dat de zonneboiler tijdens off-times water blijft rondpompen en stiekem probeert het huis nog verder te verwarmen is mooi meegenomen.

Overigens de tweede thermostaat waar ik het over heb klinkt heel duur maar ik bedoel eigenlijk niets anders dan een temperatuursensor in de woonkamer en iets waarmee ik een schedule kan bijhouden. In die schedule staat niets anders dan het uur van de dag en of hij mag draaien ( dus 24 entries )

0 = NEE
1 = NEE
2 = NEE
3 = NEE
4 = JA
5 = JA
.....
22 = J
23 = N

Aan de hand van het tijdstip op dat moment bepaald de "scheduler" of P2 mag draaien. Zo voorkom ik dat ik midden in de nacht, tijdens de nachtverlaging van de primaire thermostaat ( celcia 20 ), semi nutteloos warmte aan het dumpen ben. Die schedule zou dus nog makkelijker kunnen in de software met wat IF statements.

Arduino / Status CV pomp
Met een Arduino temperaturen uitlezen gaat me wel lukken, ook dmv een relais de tweede pomp aan sturen maak ik me ook niet druk over. De enige andere belangrijke factor is dat ik moet weten of de CV ketel aan staat.

Immers "ALS CV = "aan" dan "rest van systeem uit.

Ik zit zelf nu te denken aan een flowsensor in de aanvoer van de CV. Mits flow > x dan staat de pomp aan. Dat uitlezen lijkt me nog wel een uitdaging.

Blijven posten
Dat komt wel goed denk ik :) Een hoop van mijn duurzame hobbies lopen aardig uit de hand en ik vind het maar wat leuk om mensen te helpen.
Joost
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 okt 2009, 20:57

Re: Zonneboiler ook gebruiken voor ruimteverwarming

Bericht door Joost »

Hallo mkleinman,

Erg interessant!
Ik heb zelf ook 48 vacuum buizen, maar ik gebruik een 200l boiler. Hierdoor hoef ik een groot deel van het jaar niet nateverwarmen. Wel moet ik op erg zonnige dagen warmte kwijt.

Ik heb ook een koppeling aan het cv systeem. Ik vul dan vooral smorgens het cv systeem in 1 keer op met warmwater.Dit doe ik dan handmatig.
Uit mijn ervaringen is gebleken dat het niet zoveel zin wanneer het warme water uit de boiler gebruikt wordt voor tapwater. Of je verwarmt het tapwater na met gas, of je verwarmt het cv systeem na met gas.
Heb je al eens wat gerekend met vermogens wat je panelen maximaal kunnen opbrengen op een wintersedag?

Joost
mkleinman
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2012, 17:18

Re: Zonneboiler ook gebruiken voor ruimteverwarming

Bericht door mkleinman »

Ik hoop met 300 liter wat ruimer uit te komen.

Ik heb ( nog ) geen berekening gemaakt. Ik ga puur uit van de temperaturen die ik haal nu in mijn boiler, en nog belangrijker: Die ik vanaf eind februari haal in mijn boiler!

Ik heb uitgebreide statistieken van mijn zonneboiler tot nu toe ( elke dag begintemperatuur, eindtemperatuur, gewonnen MJ's die dag met de collector etc etc etc.

Uit die informatie kan ik halen dat ik redelijk wat warmte heb die ik liever mijn CV in pomp :)

En nu hoeft een systeem met twee keerkleppen, een pomp, wat electronica en een mengventiel ook niet al te veel te kosten gelukkig. Als ik nu 2000 euro kwijt zou zijn dan was het een ander verhaal maar ik gok/hoop dat ik dit voor onder de 300 euro kan realiseren. \
Joost
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 okt 2009, 20:57

Re: Zonneboiler ook gebruiken voor ruimteverwarming

Bericht door Joost »

Heb je eind februari dan je boiler zo warm dat je niet hoeft na te verwarmen met het tapwater?
Het lukte mij vorigjaar 5 keer in februari. Vanaf maart is de boiler bijna iedere dag warmgenoeg. Om de kou dan uit huis te krijgen,pomp ik dan smorgens de inhoud van de boiler (via een warmte wisselaar) het cv systeem in. Moet er die dag wel genoeg zon schijnen om dan te kunnen douchen.
Wanneer er dagelijks bv gedouched wordt, dan zou ik de zonnewarmte liever gebruiken voor tapwater.

Joost
mkleinman
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2012, 17:18

Re: Zonneboiler ook gebruiken voor ruimteverwarming

Bericht door mkleinman »

Het lukt niet elke dag om op 60+ te komen maar ik haal zeer regelmatig 35+ of 40+. En met die waarden met 300 liter kom ik denk ik een heel eind met het verwarmen van mijn huis.

Wij douchen tegenwoordig regelmatig op de sportschool / sporthal, dus we zijn minder warmte gaan gebruiken voor de douche. En met de WTW voor het douchewater kan ik in mijn statistieken duidelijk merken dat de gemiddelde temperatuur in de boiler over het jaar veel hoger is geworden.

En ik zal inderdaad geen 1000m3 ofzo besparen met de zonneboiler maar ik hoop toch 100 tot 150m3 ermee extra te kunnen besparen.
Joost
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 okt 2009, 20:57

Re: Zonneboiler ook gebruiken voor ruimteverwarming

Bericht door Joost »

Het helpt de cv op zonnige gaden wel wat.
Ik heb eens het volgende berekend:
Boiler 300liter
Delta t 10 graden
c 4,19 (water)
Q=m x c x Δt

Q=300 x 4,19 x 10
Q= 12570 joule

1 kuub gronings aardgas bevat 32000.000 joule
Je bespaart dus 12570/32000.000 = 0,00039 m3 gas

Ik heb voor de Δt 10 graden genomen. Dit is een aanname klopt het in jou situatie.
Las dat je verwarming op 40 graden werkt dus heb ik aangenomen dat de retour 10 graden lager is.

Joost
mkleinman
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2012, 17:18

Re: Zonneboiler ook gebruiken voor ruimteverwarming

Bericht door mkleinman »

Joost schreef:Het helpt de cv op zonnige gaden wel wat.
Ik heb eens het volgende berekend:
Boiler 300liter
Delta t 10 graden
c 4,19 (water)
Q=m x c x Δt

Q=300 x 4,19 x 10
Q= 12570 joule

1 kuub gronings aardgas bevat 32000.000 joule
Je bespaart dus 12570/32000.000 = 0,00039 m3 gas

Ik heb voor de Δt 10 graden genomen. Dit is een aanname klopt het in jou situatie.
Las dat je verwarming op 40 graden werkt dus heb ik aangenomen dat de retour 10 graden lager is.

Joost
Volgens mij zit je er een factor 1000 naast :fff . c = 4,186kJ/K voor water en geen J/K ;)

Gesteld mijn boiler haalt 40 graden en ik kan tot 22 graden afkoelen voor 300l door de warmte te verplaatsen in mijn huis dan is de som:

Q = 300 * 4,186 * 18
Q = 22604KJ = 22.6MJ = 22.6 / 32.0 = 0,7m3 aardgas. Dat is niet wereldschokkend op een verbruik van 10m3 op dit moment per dag maar 0.7/10 * 100 = 7% besparing.

Het plaatsen van bijvoorbeeld HR++ glas leverde mij geen 7% gasbesparing op maar was wel duurder dan het plaatsen straks van de ZB/CV installatie :)
Joost
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 okt 2009, 20:57

Re: Zonneboiler ook gebruiken voor ruimteverwarming

Bericht door Joost »

Je hebt gelijk!!
Ik dacht ook al toen ik aan het rekenen was. Maar na een paar keer opnieuw had ik het foutje (nou ja factor 1000) niet opgemerkt :oops:

Ik weet niet of je ook een circulatie mogelijkheid hebt. Zo ja dan zou ik met een cv pompje over een warmtewisselaar circuleren. Niet te hard zodat de warmste laag bovenin blijft. Wanneer je de bovenste spiraal gaat gebruiken, dan mis je een hele boel warmte (eigen ervaring).
Je kunt ook altijd aftakkingen maken op de in en uitlaat van het (drink)water. Het voordeel is dat je dan van de vloeistofbreker onderin de boiler gebruik maakt.

Joost
mkleinman
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2012, 17:18

Re: Zonneboiler ook gebruiken voor ruimteverwarming

Bericht door mkleinman »

Joost schreef:Je hebt gelijk!!
Ik dacht ook al toen ik aan het rekenen was. Maar na een paar keer opnieuw had ik het foutje (nou ja factor 1000) niet opgemerkt :oops:

Ik weet niet of je ook een circulatie mogelijkheid hebt. Zo ja dan zou ik met een cv pompje over een warmtewisselaar circuleren. Niet te hard zodat de warmste laag bovenin blijft. Wanneer je de bovenste spiraal gaat gebruiken, dan mis je een hele boel warmte (eigen ervaring).
Je kunt ook altijd aftakkingen maken op de in en uitlaat van het (drink)water. Het voordeel is dat je dan van de vloeistofbreker onderin de boiler gebruik maakt.

Joost
De bedoeling is dus ook inderdaad om een 2e pomp te gaan gebruiken aangesloten op de bovenste warmtewisselaar en een mengventiel. En dan met een OF/OF systeem bepalen of ik de CV gebruik of de zonneboiler.

Wat bedoel je met dat laatste met aftakkingen op de in/uitlaat van het drinkwater? Dat snap ik niet precies?
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Zonneboiler ook gebruiken voor ruimteverwarming

Bericht door Chicken Power »

Hallo M. Kleinman,


Allereerst bedankt voor de beschrijving van je projecten en achtergronden!

mkleinman schreef:Wat ik merk is dat vooral het laatste stuk van 70+ en hoger heel lang duurt.
Zonneboilersystemen zijn niet echt specifiek mijn ding, wel hoe het een en ander aan elkaar te kopen. Kan iemand uitleggen of dit een karakteristiek van een zonneboiler is en vooral waar dit door komt? Ik kan het niet echt verklaren.
mkleinman schreef:Iets te kort verwoord: Mijn WTW water gaat eerst naar de koude zijde van de mengkraan in de douche, en hij heeft ook een aftakking richting de CV en als laatste de zonneboiler.
Wil je daar nog is een tekeningetje van maken hoe dat hydraulisch zit?
Het dumpen zal toch alleen gebeuren bij waterafname elders?
mkleinman schreef:Dat is overigens duidelijk te merken, mijn zonneboielr komt nu niet meer onder de 20-25 graden in hartje winter, puur door het douchewater en de warmte die daaruit wordt gewonnen.
Die 25 graden is nu net de crux, op sanitaire gronden moet je dat eigenlijk niet willen hebben. Je hebt dan eigenlijk een kraamkamer voor Legionela die uitge- ent wordt in de boiler..
mkleinman schreef:Ik heb twee "K"s aangegeven in het schema, dit zijn de keerkleppen om de ongewenste stroming tegen te gaan. Inmiddels heb ik op aanraden van Kockie de K die nu in de aanvoer zit van de zonneboiler naar de retour verplaatst.
Mijn excuus voor de keerkleppen, ik zag die niet K’s in het schema niet staan (oogprobleempje) en ik las het ook niet in de legenda, maar nu je ze beschreven hebt uiteindelijk wel.
mkleinman schreef:Het is dus ook aan te bevelen om P2, die nu na het mengventiel zit, ook te verplaatsen naar de retour bijvoorbeeld na de keerklep?
Zeker!
mkleinman schreef:Ik heb op dit moment een Celcia 20 hangen en de ketel wordt niet via AAN/UIT maar via Opentherm aangesproken.
Dat is net pech, je kunt zelf vrij weinig met dat protocol. Inbreken in die besturing is eigenlijk niet te doen. Zit er ook nog een buitenvoeler aan? Je kunt waarschijnlijk wel terug naar aan/uit, maar dan is de overige communicatie met de ketel weg.
mkleinman schreef:Ik ben huiverig voor je setup om als prio de zonneboiler aan te geven en als backup de CV. Gesteld de zonneboiler is 30 graden hartje winter met -10 dan kan het zo zijn dat ik eerst in de kou zit omdat er maar 30 graden door het leidingwerk heen gaat voordat de CV ketel aan slaat en het water verder gaat opwarmen.
Wel, die aanvoer van 30 graden is dan toch te laag. Een thermosstaat op de boiler moet dat voelen, en het zonnecircuit niet starten.
mkleinman schreef:In februari/maart/april en september/oktober maak ik me daar niet zo druk om omdat de warmtevraag, en nog belangrijker, het warmteverlies van het huis relatief laag is t.o.v. buiten.
Klopt.
mkleinman schreef:Maar december/januari? Dan heb ik toch liever de CV als eerste en dat de zonneboiler tijdens off-times water blijft rondpompen en stiekem probeert het huis nog verder te verwarmen is mooi meegenomen.
Mijn bezwaar is dat je de zonneboiler op een sukkeltemperatuur gaat houden. Ideaal voor nagroei van bacteriën.
mkleinman schreef:De enige andere belangrijke factor is dat ik moet weten of de CV ketel aan staat. Immers "ALS CV = "aan" dan "rest van systeem uit.
Ik denk dat het me duidelijk is, mag ik zoiets beschouwen als “if > then”?
mkleinman schreef:Ik zit zelf nu te denken aan een flowsensor in de aanvoer van de CV. Mits flow > x dan staat de pomp aan. Dat uitlezen lijkt me nog wel een uitdaging.
Een flowsensor in 15 mm is wel te betalen, in 22 mm is ie denk 10 keer zo duur. Als de pomp niet toerengeregeld via de ketelelektronica is, kun je overwegen een relaitje op de voedingsspanning van de pomp mee te laten schakelen.
mkleinman schreef:Gesteld mijn boiler haalt 40 graden en ik kan tot 22 graden afkoelen voor 300l door de warmte te verplaatsen in mijn huis
Daar zit het nu net, je denkt in het halen van een temperatuur en nog niet in een hoeveelheid warmte per uur. Je vergeet dat die 300 liter met een half uurtje op is. En ik heb niet het idee dat de zon dat even snel weer opwarmt.

Ik denk dat indien je alle materialen van de sloop hebt, dit best een leuk experiment is. Maar als je nieuw moet kopen kun je beter in nog meer isolatie investeren.


Groet, Cp
Verwijderd.
Joost
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 okt 2009, 20:57

Re: Zonneboiler ook gebruiken voor ruimteverwarming

Bericht door Joost »

Wat ik bedoel is dat wanneer je alleen de bovenkant van de boiler gebruikt ook daar de plek is waar afkoeling zal plaatsvinden. Meestal start de boiler met circulatie over de panelen wanneer de temperatuur onderin het vat is gezakt.Om dit te versnellen kun je ook gaan circuleren over de warmtewisselaar met de inhoud van de boiler. Dit zou je kunnen doen door van de in en uitlaat gebruik te maken. De inlaat zit onderin de boiler en uitlaat er waarschijnlijk bovenop. Hierdoor maak je maximaal gebruik van de boiler en zal de circulatie over de panelen eerder starten.
Maar wat chicken power ook opmerkt, je boiler heeft een dag de tijd om optewarmen.
Vooral proberen maar niet teveel geld aan spenderen!!

Joost
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Zonneboiler ook gebruiken voor ruimteverwarming

Bericht door rinchen »

Chicken Power schreef:Hallo M. Kleinman,
mkleinman schreef:Wat ik merk is dat vooral het laatste stuk van 70+ en hoger heel lang duurt.
Zonneboilersystemen zijn niet echt specifiek mijn ding, wel hoe het een en ander aan elkaar te kopen. Kan iemand uitleggen of dit een karakteristiek van een zonneboiler is en vooral waar dit door komt? Ik kan het niet echt verklaren.
Het lijkt me dat dit een resultaat is van het teruglopen van het rendement van de zonneboiler. Deze is namelijk minder hoog bij hogere aanvoer temperaturen. Je zou eens moeten kijken wat de temperatuur in dit geval is wat er uit de boiler komt. Als deze nog significant hoger is dan 70 graden dan loont het wellicht om het water sneller rond te pompen waardoor je iets op je rendement vooruit gaat. (delta-T gaat daarmee namelijk omlaag).
Je rendement gaat dus ook omhoog door meer warm water te verbruiken :D
Plaats reactie