Meedenkertje: oud fornuisje ombouwen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Meedenkertje: oud fornuisje ombouwen

Bericht door Kweethetniet »

Hallo,

Ik snuffel nu al jaren rond in fora die betrekking hebben op fornuizen, kachels en vuur. Hier op het forum zitten mensen met veel verstand van vuur, stoken, etc en daarom zou ik graag eens de volgende hypothese c.q. uitdaging aan jullie willen voorleggen.

Wij vonden enkele jaren geleden een prachtig gaaf klein fornuisje (ca. 80 x 80cm, merk onbekend), gietijzer, met werkend stook- en ovendeurtje, luchtregelschuif, 2 grote en 1 kleine kookring, als ook zowel bovenop als achterin aansluiting voor een kachelpijp. Alleen ... helemaal leeg van binnen!

Het fornuisje staat maar te staan in de woonkamer (ideale afzetplek vindt mijn partner) wachtend op "ik maak wel een nieuwe binnenkant" *kuch* en nu hebben wij plannen om op (hopelijk) niet al te lange termijn een keuken in de annex te bouwen. Simpel, veel hout, misschien m.g.v. regenwater, etc. En ik wil graag koken (leren) op hout. Een leemfornuis zou natuurlijk het mooiste zijn, maar centjes voor leem hebben wij niet, en onze eigen (klei-)grond is vooralsnog behoorlijk vervuild.

Nu dacht ik: zou van het fornuisje niet een combinatie te maken zijn zodat het uiterlijk intact blijft, maar de binnenkant voorzien is van een soort systeem waardoor het zich semi-gedraagt als een leemfornuis? Ik heb wat tekeningen gemaakt (ben géén echte techneut, en ook nog vrouw ... dubbele handicap!) waarvan ik hoop dat mijn bedoeling duidelijk wordt. Als "het" zou lukken zou het fornuisje uiteindelijk ook ombouwd worden met steen, waardoor meer massa ontstaat.

De in de schema's aangegeven kleur bruin zou dan vuurvast steen moeten zijn (chamotte) en/of vuurbestendig cement. Dat laatste om bv een plaat te "gieten" welke binnenin onder de kookplaat zou moeten komen en/of de "baffles" (weet zo gauw het NL woord niet, sorry) te maken in het oventje.
schema van fornuisje.JPG
schema warmtestroom fornuisje.JPG
Mijn probleem is dat ik dingen makkelijk in mijn hoofd "zie" en dan de werking ook zelf-evident vind, maar moeite heb dat aan iemand anders uit te leggen. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel ...
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Meedenkertje: oud fornuisje ombouwen

Bericht door account verwijderd »

@Weet het niet,
Ik snuffel nu al jaren rond in fora die betrekking hebben op fornuizen, kachels en vuur. Hier op het forum zitten mensen met veel verstand van vuur, stoken, etc en daarom zou ik graag eens de volgende hypothese c.q. uitdaging aan jullie willen voorleggen.
Op onderstoom.nl na is dit mijn 2e forum, onderstoom.nl is helemaal niets meer, net als Neoweb.
Wij vonden enkele jaren geleden een prachtig gaaf klein fornuisje (ca. 80 x 80cm, merk onbekend), gietijzer, met werkend stook- en ovendeurtje, luchtregelschuif, 2 grote en 1 kleine kookring, als ook zowel bovenop als achterin aansluiting voor een kachelpijp. Alleen ... helemaal leeg van binnen!
Het was een buitenkansje.
Het fornuisje staat maar te staan in de woonkamer (ideale afzetplek vindt mijn partner) wachtend op "ik maak wel een nieuwe binnenkant" *kuch* en nu hebben wij plannen om op (hopelijk) niet al te lange termijn een keuken in de annex te bouwen. Simpel, veel hout, misschien m.g.v. regenwater, etc. En ik wil graag koken (leren) op hout. Een leemfornuis zou natuurlijk het mooiste zijn, maar centjes voor leem hebben wij niet, en onze eigen (klei-)grond is vooralsnog behoorlijk vervuild
.
Dutch John hier op het forum, zijn vrouw, die kan goed koken op zulk soort fornuizen. Zij weet er alles van en heeft ook ervaring. :D
Ik mag graag genieten van haar kook kunsten, ze bakt zelf broodjes etc, echt bijzonder lekker.
Nu dacht ik: zou van het fornuisje niet een combinatie te maken zijn zodat het uiterlijk intact blijft, maar de binnenkant voorzien is van een soort systeem waardoor het zich semi-gedraagt als een leemfornuis? Ik heb wat tekeningen gemaakt (ben géén echte techneut, en ook nog vrouw ... dubbele handicap!) waarvan ik hoop dat mijn bedoeling duidelijk wordt. Als "het" zou lukken zou het fornuisje uiteindelijk ook ombouwd worden met steen, waardoor meer massa ontstaat.
Wat dat betreft denk je precies in de goede richting. Volledige verbrandingstechniek.
De in de schema's aangegeven kleur bruin zou dan vuurvast steen moeten zijn (chamotte) en/of vuurbestendig cement. Dat laatste om bv een plaat te "gieten" welke binnenin onder de kookplaat zou moeten komen en/of de "baffles" (weet zo gauw het NL woord niet, sorry) te maken in het oventje.
Hier ga ik mijzelf in verdiepen. Een massa onder de kookplaat is niet wenselijk. Eerst volledige verbranding en dan direct contact kookplaat. :D
Mijn probleem is dat ik dingen makkelijk in mijn hoofd "zie" en dan de werking ook zelf-evident vind, maar moeite heb dat aan iemand anders uit te leggen. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel ...
Ik begrijp wat je bedoelt.
Trouwens, vindt het wel leuk en interesant dat er een vrouw is nu op het forum.
Die zoeken we hier al jaren :D
Verwijderd
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: Meedenkertje: oud fornuisje ombouwen

Bericht door Kweethetniet »

michel schreef:Op onderstoom.nl na is dit mijn 2e forum, onderstoom.nl is helemaal niets meer, net als Neoweb.
Net even gespiekt, mooi forum! Mijn vader was wild van stoomlocomotieven :wink:

Het was een buitenkansje.
Absoluut! Voor een klein bedrag (inclusief een gezellige middag met zelfgemaakte cake) kregen we ook nog een paar oude zakketels erbij, plus een fantastische koperen waterketel (groot, lang ding) die ooit nog eens een plekje in een fornuis dan wel kachel moet krijgen.

Dutch John hier op het forum, zijn vrouw, die kan goed koken op zulk soort fornuizen. Zij weet er alles van en heeft ook ervaring. :D
Ik mag graag genieten van haar kook kunsten, ze bakt zelf broodjes etc, echt bijzonder lekker.
.

Dutch John ... die ben ik geloof ik wel eens op andere fora tegen gekomen. Heeft hij niet die Volvo omgebouwd met een houtvergasser? Was op een Engels forum geloof ik ... en als dit (of een soortgelijk project) van de grond komt zou ik zijn vrouw graag eens om advies vragen.

Wat dat betreft denk je precies in de goede richting. Volledige verbrandingstechniek.
Juust! En aangezien wij totaal geen nutsvoorzieningen gebruiken om te verwarmen (nu slechts een tentkachel, Zibro en een kleine "made in Taiwan" houtkachel in de annex) willen wij komende ontwikkelingen zo efficiënt mogelijk aanpakken. Voor de woonkamer zijn we met plannen bezig voor een zgn. "rocket mass heater". Spannend :!:

Hier ga ik mijzelf in verdiepen. Een massa onder de kookplaat is niet wenselijk. Eerst volledige verbranding en dan direct contact kookplaat. :D
Ai ... probleem is dan dat de ruimte voor verbranding erg klein is. Het is maar een mini-fornuisje. Voor mij wel fijn aangezien ik zelf maar 1m58 ben en tot nog toe constant op een krukje moet staan om goed bij de (al in het huis aanwezige) aanrecht en kookplek te kunnen komen.
Het plan was dan ook om het fornuisje om dusdanige manier in te bouwen dat er een soort richel voor komt waar ik op kan staan, maar dat die richel niet zo diep is zodat mijn partner er makkelijk vóór kan staan als hij kookt.
Ik begrijp wat je bedoelt.
Trouwens, vindt het wel leuk en interesant dat er een vrouw is nu op het forum.
Die zoeken we hier al jaren :D
Hmm ... of je nu zo blij moet zijn dat juist ik hier terecht ben gekomen ... ik schijn nog wel eens "moeilijk" te zijn omdat ik niet echt een standaard type ben :fff

Alle gekheid op een stokje, ik vind mezelf dan geen techneut maar ben over het algemeen wel handiger met hamer & spijker dan stofdoek & stofzuiger. En alles wat met vuur te maken heeft, heeft mijn onverdeelde aandacht. Waarschijnlijk een erfelijke belasting, er zitten nogal wat smeden aan beide kanten van mijn stamboom. :mrgreen:

Mijn partner heeft momenteel last van een behoorlijke burn-out als ook een slechte rug, en dan mag je niet zo snel en zo veel. Het verbouwen laat dan ook nog op zich wachten. Hij moet echter ook actief blijven, en dit zou dus een mooi projectje zijn om samen uit te voeren.

Vooralsnog heel erg bedankt voor je vlotte reactie! Ik ben benieuwd of dit idee inderdaad levensvatbaar blijkt te zijn. Voor ons zou dat twee vliegen in één klap zijn: (her-)gebruik van het fornuisje en wat aanvullende warmte in huis.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Meedenkertje: oud fornuisje ombouwen

Bericht door deleted »

Kweethetniet,

Van harte welkom op het forum.

Ivm het fornuis: zie ik het goed dat je de ovenfunctie niet dadelijk wil benutten ? Je wil voornamelijk de kookplaat benutten ?

In dat geval zou ik te hoogte van de voormalige vuurkamer een rocket inbouwen. Eerder een relatief snelle kookplaat dan. Massa is in dat geval niet echt een voordeel.

Peterberg heeft zo'n (snelle, continue gestookte)Rocket al aardig op punt gesteld:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1863

Op het internet (en deze site) vind je ook veel info en filmpjes ivm koken op een "rocket stove".

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Meedenkertje: oud fornuisje ombouwen

Bericht door deleted »

michel schreef:... vrouw ...
Die zoeken we hier al jaren :D
Michel,

We? ... Pluralis majestatis ?

G
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Meedenkertje: oud fornuisje ombouwen

Bericht door account verwijderd »

@Weethetwel,
Net even gespiekt, mooi forum! Mijn vader was wild van stoomlocomotieven
Ben jij ook wild van houtkachels, vuur, smeden en stoom? Gaat je hard dan sneller kloppen?
Ai ... probleem is dan dat de ruimte voor verbranding erg klein is. Het is maar een mini-fornuisje. Voor mij wel fijn aangezien ik zelf maar 1m58 ben en tot nog toe constant op een krukje moet staan om goed bij de (al in het huis aanwezige) aanrecht en kookplek te kunnen komen.
Op elk potje past een dekseltje.
Dat je al op de hoogte bent van de ruimte voor de verbranding verbaast me.
Je hebt dus echt verstand van koken.
Het plan was dan ook om het fornuisje om dusdanige manier in te bouwen dat er een soort richel voor komt waar ik op kan staan, maar dat die richel niet zo diep is zodat mijn partner er makkelijk vóór kan staan als hij kookt.
Lijkt me handig.
Hmm ... of je nu zo blij moet zijn dat juist ik hier terecht ben gekomen ... ik schijn nog wel eens "moeilijk" te zijn omdat ik niet echt een standaard type ben
Moeilijk in de zin van, volharding?
Alle gekheid op een stokje, ik vind mezelf dan geen techneut maar ben over het algemeen wel handiger met hamer & spijker dan stofdoek & stofzuiger. En alles wat met vuur te maken heeft, heeft mijn onverdeelde aandacht. Waarschijnlijk een erfelijke belasting, er zitten nogal wat smeden aan beide kanten van mijn stamboom.
Je maakt me nog nieuwschieriger.
Mijn partner heeft momenteel last van een behoorlijke burn-out als ook een slechte rug, en dan mag je niet zo snel en zo veel. Het verbouwen laat dan ook nog op zich wachten. Hij moet echter ook actief blijven, en dit zou dus een mooi projectje zijn om samen uit te voeren.
Oei, da's een minder iets. Heb je de burn-out zien aankomen bij je partner?
Je kunt hem motiveren door idd. initiatief te tonen. Als hij je bezig ziet met knutselen, dan helpt ie jou misschien?
Vooralsnog heel erg bedankt voor je vlotte reactie! Ik ben benieuwd of dit idee inderdaad levensvatbaar blijkt te zijn. Voor ons zou dat twee vliegen in één klap zijn: (her-)gebruik van het fornuisje en wat aanvullende warmte in huis.
Tuurlijk is het levensvatbaar. Zo positief als jij bent, zo positief kan het fornuisje straks branden.
Alle kennis om iets goeds te maken is hier aanwezig, is het niet linksom, dan wel rechtsom.

En hopelijk geeft dit project je partner een positieve drive.

Energie die je nodig hebt om de berg te beklimmen :
[youtube]hLQl3WQQoQ0&ob=av2e[/youtube]
Verwijderd
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meedenkertje: oud fornuisje ombouwen

Bericht door Dutch John »

Kweethetniet,

Welkom. Je zou het liefst een lemen fornuis hebben, maar je denkt dat dat te duur is. Dat begrijp ik niet goed, want met een kuub klei en metselzand kom je een heel eind. Beide zijn goedkoper dan de chamotte en stenen die je voor ombouw van het huidige fornuis nodig hebt. Of heb je al stenen op de kop getikt?

Onze range krijgt later dit jaar zijn ombouw op hout, dus buiten het koken op een conventionele houtkachel hebben we daar nog weinig ervaring mee. De temperatuurbewaking voor de ovens lijkt me wat lastiger op hout. Als je gaat metselen of kleien, dan is het niet inbouwen van een oven een gemiste kans. Dergelijke zware toestellen vragen om slow-cooking mbv ovens.

Het basisontwerp zoals je dat getekend hebt, kan werken. Uitbrandverlenging met een heatriser kan de zaak nog wat optimaliseren, maar is iets complexer. Ik zou eerst nog eens goed nadenken wat je wilt. De huidige ombouw alleen gebruiken voor twee kookplaten zal in verhouding duur voor wat je ervoor terug krijgt. Misschien toch leembouw en de huidige ombouw slopen voor de kookplaat en deuren? Simpel oventje van staalplaat laten lassen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Meedenkertje: oud fornuisje ombouwen

Bericht door ritsaert snijder »

Goedemorgen,
Veel is al gezegd, de ruimte is erg beperkt, ik ben zelf bezig met een kookding maar ik neem juist meer ruimte om het maakbaar te houden. ik zou niet alles in dit fornuis willen stoppen.
Tweede punt, wil je een hele hete oven, maak dan een blackoven ( stoken in de oven).
Je kan het fornuis ombouwen tot een oven en dan de rookgassen gebruiken om de externe kookplaat te verwarmen. Of het fornuis gebruiken als fornuis en met de rookgassen een externe oven verwarmen (minder heet).

Ritsaert
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Meedenkertje: oud fornuisje ombouwen

Bericht door ritsaert snijder »

goedemorgen,
nog even een fotootje;
Onderin een gat voor de secundaire beluchting die gaat door 4 pijpjes langs de asla in de vuurkamer. Het vuur stijgt direct op naar de oven en wordt of langs de oven geleid, of gaat naar het externe fornuis en daarna naar de schoorsteen.

De oven wordt nog geïsoleerd en de schoorsteen moet nog worden gebouwd. Is een opzetje voor later (als ik klaar ben met mijn verbouwing) in de hooiberg.

Als je het allemaal in een klein fornuisje wil stoppen dan moet je naar mijn idee te veel concessies doen (hele klein stookruimte/ asla/ beluchting, hele kleine oven...isolatie). Het vereist ook heel veel vakkundigheid om dat op de cm uit te voeren. Wat dat betreft geeft een rocket achtige uitvoering wel wat weer meer kansen...

groet!
Ritsaert
Bijlagen
DSC_3046 klein.jpg
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Meedenkertje: oud fornuisje ombouwen

Bericht door deleted »

Ritsaert,

Je zet de kookplaat achter de oven.
Krijg je de kookplaat dan nog heet genoeg ?

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Meedenkertje: oud fornuisje ombouwen

Bericht door ritsaert snijder »

Gandalf,
Nee want er zit een klep in, de rookgassen kunnen direct om de oven heen (binnenwerk van dubbelwandig gietijzer) of stand 2, direct naar het fornuis. Een eerste test (alles nat en koud) bij min 1, zonder schoorsteen en zonder verdere isolatie gaf kokend water (pan stond er nog). Was niet overtuigend maar we wachten af.
De vuurkamer is geisoleerd met ongeveer 10 cm vermiculiet.
In het echt ziet hij er wel leuk uit :D !
Ritsaert
groet!

Ritsaert
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Meedenkertje: oud fornuisje ombouwen

Bericht door gerard »

@kweetniet,

Volgens mij ben je met je tekening goed op weg. Het koken op een houtgestookt fornuis is niet zo moeilijk. In jouw situatie wordt de linker ring het heetst, daar breng je het "goedje" aan de kook waarna het elders op de plaat wordt geschoven om verder te koken of te pruttelen. Door te schuiven bepaal je zelf of het op hoog- of laag vuur staat.
Overigens kun je de hele plaat gebruiken als kookplaat, dus niet alleen de ringen.

Michel schreef: Een massa onder de kookplaat is niet wenselijk. Eerst volledige verbranding en dan direct contact kookplaat.
Zoals jij het getekend hebt is wel goed, de rookgassen strijken direct langs de kookplaat, en die massa die je tekent zit daar dus wel goed.

Zelf schrijf je op de tekening : Afvullen met as o.i.d. voor extra warmteopslag.
Dat zie je verkeerd. As gebruik je als isolator dus niet als massa!

Om er ook nog een oventje in te bouwen lijkt me echter iets teveel van het goede. Het oventje zal piepklein worden, omdat je ook massa inbouwt. Waarschijnlijk door zijn grootte niet erg praktisch in gebruik en kun je deze ruimte beter benutten om meer massa te verkrijgen.
-Is overigens de gehele kookplaat makkelijk te verwijderen voor de inbouw?
-Houdt wel aan alle zijden rekening met expansievoegen.
-Heb je niet een kiekje van het fornuisje?


groet,
Gerard
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Meedenkertje: oud fornuisje ombouwen

Bericht door ritsaert snijder »

en nog even de tekening en een fotootje,

en Kweetniet heb je ook gedacht aan een schoorsteen (kost soms meer dan een ...)
Ritsaert
Bijlagen
DSC_3020klein.jpg
oven.jpg
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Meedenkertje: oud fornuisje ombouwen

Bericht door peterberg »

@Kweethetniet,
Zou je de binnenmaten van het fornuisje op kunnen meten (lxbxh) en waar de openingen van de aslade en de stookdeur zitten? Misschien is het mogelijk om er een rocket stove met horizontale voeding in te maken. Dat kan vrij klein, uiteraard afhankelijk van de gekozen doorsnede van de rocket.

En dan is het van belang om te bedenken wat de nadruk gaat krijgen: de kookplaten of de oven. Tegelijkertijd wordt de plaat boven het vuur uiteraard het heetste. Die zakpotten zijn heel geschikt om in te koken omdat daar meer dan alleen de bodem verhit wordt.

Kweethetookniet, maar met elkaar komen we al meer te weten.

Edit: een paar foto's kunnen veel helpen.
Laatst gewijzigd door peterberg op 02 feb 2012, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Meedenkertje: oud fornuisje ombouwen

Bericht door deleted »

peterberg schreef:Kweethetookniet, maar met elkaar komen we al meer te weten.
Dan maken we dezelfde analyse. Ook zal van het van de keuze tussen de "snelle" kookplaat of de "trage" oven afhangen of er best massa (dan wel isolatie) in het fornuis zelf moet komen ...
Zijn we het eens ? :fff

Trouwens ik vind je nieuwe naam wel verwarrend. Ik had voor jou meer gedacht aan :Kmeethet.



Groet,
Kraadmaar
Plaats reactie