Hallo Tim,
De bijlage over de v- snaren vond ik het smakelijkst, bedankt.
Tim schreef:Dat denk ik ook wel, echter ook nog na 30jr?
Als de compressie en dergelijke nog klopt, en de verstuiver ok is, waarom niet?
Tim schreef:Dus eigenlijk op zoek naar een 2,2kW motor. Ik wil mijn 4kW wel ruilen met iemand, graag eerst de bouwhoogte opgeven. Die is voor mij bepalend.
Dat hangt dus alleen op het las- en verfwerk om de uitlaat- WW aan te passen? Bouwhoogte heb je zo te zien nog genoeg. En qua ergonomie wordt bij een verhoging van de WW het wisselen van snaren ook wat aangenamer.
Ik zou gewoon de leidingen aanpassen en die 4 kW lekker houden. Je hebt niet echt extra verlies omdat die e- motor wat groter is. Het verschil in de rolweerstand van de lagers lijkt me tussen een 2,2 en een 4 kW zo goed als verwaarloosbaar. Zaakje zal zo ook veel langer meegaan (mechanisch en elektrisch).
Tim schreef:Liefst 4-polig, die 4kW is dat ook.
6, 8 of nog meer-polig zal ook geen probleem zijn.
Tim schreef:Maar dan kom ik niet echt uit. Als ik de motor op 95 graden zou uitleggen, doet de uitlaat ww er nog eens een flinke schep bovenop.
Dat is ook precies de bedoeling!
Tim schreef:Denk je niet de primaire kant zo in te kunnen regelen, dat uitlaat en motor in serie, richting 95graden kan sturen?
Nee, het is zo onlogisch als het maar zijn kan.
Tim schreef:Het is tenslotte maar peanuts wat het blok erbij doet.
Maar die ruimte is niet gegarandeerd, altijd motorkoeling mogelijk houden! Uitlaatwarmte kun je altijd zonder risico’s kwijt. Mogelijk moet je wel een by- pass maken als er weinig motorwarmte voorhanden is om toch wat flow over de uitlaat- WW te houden.
Tim schreef:Bij grote WKK's is de uitlaatwarmte ook altijd nageschakeld.
Zal toch ook niet voor niks zo gebeuren? Meestal is het in opgaande lijn: koelwater > oliekoeler > uitlaat.
Tim schreef:Zal eens kijken of ik nog ergens een P&ID heb, meen me te herinneren dat dit waterzijdig een apart circuit is.
Hier even de uitleg voor degenen die het jargon onbekend is:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Piping_and ... on_DiagramGroet, Cp
Verwijderd.