aardbeving

Hierin worden mededelingen gedaan betreffende dit forum. Discussies over andere onderwerpen svp in de betreffende categorie.

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: aardbeving

Bericht door deleted »

Snel en lichtgewicht is het nieuws wel.

Maar één wetenschapper is toch nog steeds één wetenschapper. Kan dan een aanleiding vormen om jezelf erover te informeren. Zeker als het je zou kunnen aanbelangen. Eigen overtuigingen kunnen ook foutief zijn. Zo'n berichtje kan toch een denkproces in beweging zetten dat er anders niet zou zijn gekomen?
Jezelf en je omgeving voortdurend in vraag stellen is toch erg moeilijk zonder klankbord vind ik.

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: aardbeving

Bericht door Dutch John »

Daar heb je gelijk in.

Maar stel dat de uitkomst zou zijn dat er misschien ooit de mogelijkheid kan bestaan dat een potentiële zware aardbeving in de lage landen grote schade aan zou kunnen richten, wat gaan we daarmee doen? Vooralsnog helemaal niets. Want de kans om bijvoorbeeld bij een verkeersongeval om het leven te komen zal veel groter zijn. En niemand blijft daarvoor thuis.
Ik houd me liever bezig met bedreigingen die wel onafwendbaar lijken, op afzienbare tijd te verwachten zijn en getoetst zijn door meerdere wetenschappers.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: aardbeving

Bericht door Brit »

Hi Allemaal,

Jullie hebben het waarschijnlijk al gehoord, maar we hebben weer een zooitje bevingen gehad. Ze zaten deze keer alleen echt net voor onze voordeur ( net uit de kust waar we op loopafstand vandaan wonen.
We zijn dus maar weer naar Wanaka gevlucht. Geen naschokken, maar ook geen internet, dus ik zal de resultaten van Michel nog even moeten afwachten :(

Tot later.
Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: aardbeving

Bericht door Tim »

Brit,

Desalniettemin een goede kerst toegewenst. Ook al is ook 2e over een half uurtje voorbij bij jullie.

Ik hoorde is van het verzadigd raken van de grondlagen (instabiel) onder jullie gebied. Weet men ook of dit weer hersteld?

Groet en sterkte,
Tim
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: aardbeving

Bericht door Brit »

Hoi Tim,

Sorry voor de late reactie. Ik had geen internet in het huisje in Wanaka en daarna was het een beetje op de achtergrond geraakt tussen het inlichten van familie en vrinden door :fff

Het is moeilijk om te zeggen wat er allemaal als gevolg en indirect gevolg gaande is, maar het eindresultaat is een kaart met witte, groen, rode en oranje gebieden. Witte gebieden zijn nog niet onderzocht, groene zijn in orde om te blijven wonen, rode niet en oranje zijn de gebieden waar ze nog geen eenduidig oordeel over hebben geveldt.

Bij deze laatste beving is er weer silt omhoog komen borrelen. Dit zijn een soort geisers van grijs water dat overal kan ontstaan, zoals op een sportveld, midden op de weg, midden in je huis, enz. Als het water eidelijk weg is gezakt is er soms wel 30 cm of meer silt dat hele straten kan bedekken.
Bij ons in de straat is er niets, maar net om de hoek, 2 huizen verder, waren er al een paar 'vulkaantjes' te vinden en met 20 minuutjes lopen heb je al een hoop straten waar er bijna geen asfalt meer te zien was.....
Deze straten zijn in de groene zone, maar de bewoners zijn het daar niet helemaal meer mee eens, zoals je wel kan begrijpen

Wij zitten ook in de groene zone, maar daar heb ik geen problemen mee. Ons huis heeft wel vrij veel schade opgelopen, en zal waarschijnlijk moeten worden herbouwd. De ene helft is gebouwd op een betonnen fundering, welke is gebroken maar verder redelijk in orde en de andere helft staat op palen. Daarvan is de achterzijde nu 15 cm hoger dan de voorzijde :roll: Op een grote scheur tussen de twee delen na, is er eigenlijk weinig van te merken. De bal van mijn dochter rolt alleen altijd dezelfde hoek in :mrgreen: .

Groetjes, Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: aardbeving

Bericht door nck »

Hoi Brit,

ik wens jullie daar heer veel sterkte toe, en wanneer de gelegenheid het toelaat post eens wat plaatjes van de "silts".
Voor mijzelf gesproken, een onwezenlijke ervaring.
Maar je woont natuurlijk wel op het begin van de "ring of fire"
Hulp aanbieden heeft geen zin, enkel de wetenschap dat wanneer Nieuw Zeeland op het radio-journaal genoemd word jij toch altijd in m'n gedachten bent.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: aardbeving

Bericht door Tim »

nck schreef:Enkel de wetenschap dat wanneer Nieuw Zeeland op het radio-journaal genoemd word jij toch altijd in m'n gedachten bent.
Ja, grappig is dat. Mijn vrouw is na ons wereldse tripje daar blijven hangen (in gedachten). Ik wordt bijna dagelijks geupdate.

Op palen? Stukkie opkrikken, die 15cm eruit zagen en voorzichtig weer laten zakken. Moet je alleen niet te vaak een aardbeving hebben of een huis hebben op hele hoge palen.

Succes,
Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: aardbeving

Bericht door deleted »

Als het huis op een dag of 3-4 zou herbouwd moeten worden , dan kunnen we altijd overwegen om onze joker in te zetten.
... dan vliegen we Michel over ...

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: aardbeving

Bericht door kockie »

Brit,

Hoe is het daar? Schade bij jou, of valt het mee?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: aardbeving

Bericht door Brit »

Hai Kockie,

Geen schade waar wij zijn, gelukkig, ze zijn nog steeds lang niet klaar met repareren van alle schade.
Wij werden wel voor een erg lange tijd door elkaar geschud, of eigenlijk was het meer een golvende beweging. Een paar uur later ging het tsunami alarm af en moesten we dus een veilig heenkomen zoeken.
Na een nagenoeg slapeloze nacht mochten we rond 9 uur s'ochtens weer naar huis, gelukkig.

Groetjes, Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie