atmos 32 kw houtvergasser installatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
loetie22
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 feb 2011, 18:44
Locatie: didam

atmos 32 kw houtvergasser installatie

Bericht door loetie22 »

hallo allemaal,
na een tijd ben ik al aardig ver met mijn installatie, hierbij een ontwerptekening van hetgeen ik wil maken.
ook al wat foto's erbij.
heb het hout opgeslagen op pallet's zodat ik het met de tractor 1 pallet kan pakken en zo naast de kachel kan zetten in de garage, zo heb ik snel een voorraad hout binnen handbereik.
voor het buffervat heb ik een kelder gemetselt, de tank erin en daar weer betonplaten opgelegt, op de foto kun je het zien en op de tekening krijg je een beeld hoe ik het gemaakt hebt met de sproeibuizen erin
is er iemand die zegt van dan moet je anders maken of andere idee hier over heeft
Bijlagen
IMG_1695.JPG
IMG_1697.JPG
IMG_1696.JPG
IMG_1694.JPG
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: atmos 32 kw houtvergasser installatie

Bericht door Albert van WdJ »

loetie22 schreef:en op de tekening krijg je een beeld hoe ik het gemaakt hebt met de sproeibuizen erin
is er iemand die zegt van dan moet je anders maken of andere idee hier over heeft
Ik zie geen tekening?
En een installatieschema is toch wel noodzakelijk om e.e.a te kunnen beoordelen.

Albert
Change, before you have to.
loetie22
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 feb 2011, 18:44
Locatie: didam

Re: atmos 32 kw houtvergasser installatie

Bericht door loetie22 »

hoi,
dom de tekening vergeten, hier is hij hoor graag wat julie ervan vinden
Laatst gewijzigd door kockie op 26 apr 2012, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tekening op verzoek verwijderd
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: atmos 32 kw houtvergasser installatie

Bericht door Bufferboost »

Loetie22,
oei, ... een liggende buffer en dan ook nog indirect gestookte drinkwaterboiler??? Naast veel pompenergie (vergeet ook de extra trafoenergie voor de extra kleppen niet!) ga je volgens mij relatief veel hout verbruiken in deze opstelling. Dat komt met name omdat je mijns inziens het wil combineren met een drinkwaterboiler. Een drinkwaterboiler is pas goed vanaf 70 C. bij opwarming door warmtewisselaar. In jouw tekening impliceert dat dat je altijd (!) de gehele buffer bóven de 70 C. moet hebben omdat je geen gelaagdheid wil hebben.

In getallen: per 1000 lit. buffer betekent dat in jouw situatie dat je bij volledige doorlast van de houtvergasser max. 10 kW ter beschikking hebt (er vanuit gaande dat je niet verder wilt dan 80 C.) waarvoor je dus een 32 kW houtvergasser inzet? Overdenk een en ander nog eens. Ik zou er voor kiezen de drinkwaterboiler af te koppelen of slechts als voorverwarming (i.c.m. bijv. een gasboiler) in te zetten.

Succes met de bouw!

Groet Hans
loetie22
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 feb 2011, 18:44
Locatie: didam

Re: atmos 32 kw houtvergasser installatie

Bericht door loetie22 »

bedankt voor je reactie,
dus als ik de pomp van de drinkwater boiler afhaal zou dit veel hout schelen per jaar? laat ik hem dan dus alleen als de houtpomp aangaat het warme water erdoor gaan waardoor hij eigenlijk alleen een beetje het water voorverwarmt?
dit bedoel je?
Zal nu wel de buffer goed werken dan?
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: atmos 32 kw houtvergasser installatie

Bericht door Bufferboost »

Loetie22,
wat ik bedoel te zeggen is dat je de temperatuur van de gehele buffer (onnodig?) hoog moet opstoken om het drinkwater te verwarmen terwijl je misschien voor de CV-installatie met veel lagere temperaturen toe kan? Tenzij je van rode radiatoren houdt :D Dus ja: voorverwarmen prima maar pas op voor Legionella specs. omstandigheden, goed door en door naverwarmen dan he?

In mijn situatie heb ik ook een grote houtdrinkwaterboiler (500 liter). Enerzijds kán (!) die dienen als voorverwarmer (aan de houtdrinkwaterboiler zijn 3 gasboilers aangesloten, zie tekeningen in mijn draad), anderzijds kan ik manueel een klep omzetten wanneer ik in het batchproces van de houtstook bemerk dat ik energie "over" heb en verwacht dat er veel gedoucht/gebadderd gaat worden. Daardoor laad ik (met ca. 80 C.) de houtdrinkwaterboiler in een half uurtje op, rechtsreeks. Nogmaals, de buffer krijgt voorrang ten behoeve van het lage temperatuur CV-systeem (42-32 C.).

Groet Hans
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: atmos 32 kw houtvergasser installatie

Bericht door JantjeV8 »

Ik weet niet of ik Bufferboost helemaal goed begrijp, maar denk het wel, misschien zeg ik hieronder wel hetzelfde.

Jouw schema geeft aan dat het cv-water vanuit de grote tank altijd door de drinkwaterboiler heen loopt en dan pas de cv in gaat. Dat zou ik loskoppelen.
Als je drinkwaterboiler 1x per dag naar de 70grC opgewarmd wordt is dat doorgaans best voldoende. Als de buffer ook ongeveer 70 gr is, dan heeft een cv-pompje een 300liter boiler in een kwartiertje van 40gr naar 70gr gebracht, althans bij mij. Ga je nu consequent het cv-water daar doorheen sturen verlies je daar gewoon veel energie op. Sterker nog, als je kachel in de opstart zit, en de pomp van de kachel schakelt in bij 65gr, dan koelt hij eerst je boiler af.
Tapwater kan best opgewarmd worden, maar gewoon met een eigen pompje en schakelingetje. (tijd en/of temperatuur).

Daarbij komt dat je cv doorgaans geen 70gr nodig heeft, da's veelste heet voor een radiator, laat staan voor vloerverwarming. Alleen al vanwege de benodigde temperatuurverschillen tussen tapwater en cv-water zou ik het scheiden van elkaar.
loetie22
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 feb 2011, 18:44
Locatie: didam

Re: atmos 32 kw houtvergasser installatie

Bericht door loetie22 »

oke bedankt,
maar als ik het zo laat en dan alleen de boiler gebruik om het water voor te verwarmen en de rest de gascv laat doen dan kan ik het wel zo laten toch, ja kan de boilerpomp nog weghalen enzo.
of is dit ook niet logische en zonde van de energie, wat vinden jullie daar van?

het zou bij mij dus ook schelen in het verbruik als ik de boiler alleen op laat warmen als ik de houtkachel stook en dus 80 graden kan stoken, als hij vol zit het buffer verder opwarmen, in dit geval hoeft mijn buffer ook maar gevult te zijn met 40 graden of zie ik nu weer iets over het hoofd.
zou dit zoveel hout schelen ipv hoe het nu zit aangesloten?
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: atmos 32 kw houtvergasser installatie

Bericht door Bufferboost »

Ja.
loetie22
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 feb 2011, 18:44
Locatie: didam

Re: atmos 32 kw houtvergasser installatie

Bericht door loetie22 »

oke bedankt voor de tip, ik ga even kijken hoe ik dit het beste kan gaan aanpakken om het te scheiden ivm de opstelling en materiaal wat ik nu heb
Plaats reactie