schone(re) uitlaatgassen voor vaartuigen

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

skipp4y
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 nov 2011, 11:21
Contacteer:

Re: schone(re) uitlaatgassen voor vaartuigen

Bericht door skipp4y »

Tim schreef:tiho,

@Nico, Ik tank ook af en toe een tank diesel om de boel te spoelen en mogelijk biofouling (zo heet dat, geloof ik) tegen te gaan. En een schipper uitleggen hoe je diesel bespaart met goed onderhoud, was natuurlijk een beetje dom van me :oops:.

Tim
Ach , er zijn er ook die er het nut niet van inzien en 10000 uur draaien zonder dat er een sleutel op komt.
Dat is in auto termen 500000 km. Ik houd eenmaal per jaar aan ca 2500 uur.

grts
Nico
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: schone(re) uitlaatgassen voor vaartuigen

Bericht door tiho »

De inlaat wordt gewoon je roetfilter niks mis mee toch :mrgreen:

Ik vraag me af of je hele systeem niet van slag raakt, de computer bedoel ik. Alles werkt wel samen en wordt afgesteld natuurlijk. Ik zal eens horen aan chauffeurs hoe dat bij hun zit. Misschien blaast 600 PK het roet er wel door.

Kleine toevoeging:

Zal het dieselpartikelfilter er niet voor zorgen dat de boel niet dichtzit? En het waarschuwingslampje mocht het wel zo zijn.

euro 6 blad 7 & 8
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: schone(re) uitlaatgassen voor vaartuigen

Bericht door Tim »

Tiho,

Ik heb geen compjoeter :mrgreen:

Een (modern) partikel filter regenereert af en toe. Dat wil zeggen als de uitlaat tegendruk te hoog wordt, wordt er via het motormanagement de uitlaattemperatuur dermate verhoogt (meer diesel inspuiten), dat de roetkat letterlijk schoon brand.

Let maar eens op, af en toe roeten moderne auto's flink heel kort. Maar natuurlijk niet tijdens een officiële meting :fff

Ik ben wel benieuwd hoe dat bij vrachtwaggels is.

Tim
skipp4y
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 nov 2011, 11:21
Contacteer:

Re: schone(re) uitlaatgassen voor vaartuigen

Bericht door skipp4y »

Tim schreef:Tiho,

Ik heb geen compjoeter :mrgreen:

Een (modern) partikel filter regenereert af en toe. Dat wil zeggen als de uitlaat tegendruk te hoog wordt, wordt er via het motormanagement de uitlaattemperatuur dermate verhoogt (meer diesel inspuiten), dat de roetkat letterlijk schoon brand.

Let maar eens op, af en toe roeten moderne auto's flink heel kort. Maar natuurlijk niet tijdens een officiële meting :fff

Ik ben wel benieuwd hoe dat bij vrachtwaggels is.

Tim
Tim

Als dat systeem werkt dat door een veranderen van de uitlaattemp de roet verbrand dan is dat toch geen probleem ?
p.s. Met snel accelereren van het omw/verm. geeft een turbo charged motor bij veel modellen een roetpluim omdat de turbo pas verse lucht(druk) geeft nadat het brandstof niveau is verhoogd. Soms word dat opgelost door in de regulateur ook een pneumatisch element in te bouwen die meehelpt " de kraan" van de brandstof toevoer te openen als de turbodruk omhoog gaat. Die zwarte rook blakende diesels zijn dus veelal een veroudert type.
skipp4y
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 nov 2011, 11:21
Contacteer:

Re: schone(re) uitlaatgassen voor vaartuigen

Bericht door skipp4y »

Tim schreef:Hey,

EGR zal best werken. Maar ik dop hem altijd direct af. Ik heb eenmaal na 120k een spruitstuk geopend met EGR, kleppen, inlaatkanalen en spruitstuk waren 3mm kleiner rondom door vervuiling. Ik vraag me ook af of zo'n klep dan nog wat goeds doet.

Naar mijn mening is het zo'n laboratorium maatregel. Werkt goed nieuw, daarna beter afdoppen. Voor een diesel levert rijden met een EGR zelfs meer roet, dan zonder. Gelukkig heb ik een auto die geen van beide heeft :mrgreen:.

Misschien je schip laten varen op PPO:
PPO 70% minder roet/fijnstof dan diesel.
PPO bijna 30% minder NOx dan diesel.
PPO meer dan 72% CO2 besparing dan diesel.
PPO CO emissies 35% lager dan bij diesel.
PPO ruikt veel beter dan zo'n stinkende diesel.

Het minst carcinogeen (kankerverwekkend) van alle brandstoffen. PPO bevat geen echte fijnstof maar grovere roetdeeltjes die sneller neerslaan en het lichaam veel minder kunnen indringen.

Het enige nadeel van schone plantaardige olie, is dat het concurreert met ander voeding. Maar welke "bio" brandstof doet dat niet.....

Tim
Heb jij een link waar ik de onderzoeksresultaten van hetgeen je over ppo beschrijft kan vinden ?
Het is misschien makkelijker om ppo brandstof goed te bewaren dan een compleet ander concept in te voeren.
Ik ben ook erg benieuwd wanneer trouwens de recreatievaart in beeld komt bij de milieu lobby.
Er draaien het hele jaar door ca 12500000 motor uren (5000 schepen die ca 2500 bedrijfsuren maken) op binnenvaartschepen.
100000 recreatie scheepjes die 100 uur per jaar maken is ook 10000000 uur. Dit niet zozeer om de bal bij een andere partij te leggen maar hoe groter de markt voor nautische motoren des te sneller de vooruitgang.

grts
Nico

gr
Nico
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: schone(re) uitlaatgassen voor vaartuigen

Bericht door tiho »

Ondertussen heb ik d drie vrachtwaggelaars ondervraagt, allemaal moest ik uitleggen wat ik precies bedoelde. Oorzaak daarvan was dus dat ze hier nooit problemen mee hebben.
skipp4y
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 nov 2011, 11:21
Contacteer:

Re: schone(re) uitlaatgassen voor vaartuigen

Bericht door skipp4y »

Als systemen goed werken dan mag de mens er geen invloed op hebben. Mensen zijn helaas niet zo consequent. :evil:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: schone(re) uitlaatgassen voor vaartuigen

Bericht door Tim »

skipp4y schreef:Heb jij een link waar ik de onderzoeksresultaten van hetgeen je over ppo beschrijft kan vinden ?
http://www.elsbett.nl/index.php?id=27&L=7
Het onderzoek is gedaan door Millbrook in Engeland. Op deze pagina staan ook de resultaten van een Belgische bus, die met online meetapparatuur reed en een roetmeting van een Daf op PPO.
skipp4y schreef:Ik ben ook erg benieuwd wanneer trouwens de recreatievaart in beeld komt bij de milieu lobby. Dit niet zozeer om de bal bij een andere partij te leggen maar hoe groter de markt voor nautische motoren des te sneller de vooruitgang.
Oeii, vloeken in de kerk. Ben het wel met je eens, één lijn trekken.

Tim
Plaats reactie