Haardhout kopen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Haardhout kopen

Bericht door JantjeV8 »

Op zich een erg interresante discussie. Jammer dat sommige dat wat teveel als een aanval beschouwen, kan het me wel voorstellen, maar daar zijn er ook hier meer van...

Ergens anders in 1 van de vele topics hierzo werd mij ook gewezen op het tanine fenomeen. Ik heb een grote voorraad eik en als ik dat te weinig zou mixen met ander hout zou dat m'n kachel aantasten. Echter ook daar is verderop in dat topic totaal niks van bewezen en ik kan zelf ook niet beweren of aantonen dat m'n kachel ondertussen vervroegd z'n laatste stookbeurt benaderd...

Paddestoelen ontstaan vaak op stookhout, echter de voedingsbodem voor pado's is nog altijd WATER... Die dingen ontstaan alleen maar op plaatsen waar de wind niet door je houtstapel waait...
Dus zit er een pado op, laat het gewoon nog ergens wat verder drogen en niks aan het handje toch??

Ik heb niet de indruk dat de betreffende partij rotzooi verkoopt. Echter de doelgroep ligt commercieel op een heel ander vlak. Mijns inziens doelen zij op de gelegenheid stoker die in het weekend gezellig een haardje opstookt, en daarvoor zal de uitleg prima zijn. Dat voor die doelgroep het stookhout ook nog mooi moet zijn??? Tja, ik vind dat de grootste lariekoek, maar je, commercieel gezien zal het wel.

Wat mij ook nog nooit duidelijk is geworden over vochtigheids percentage: Zijn dat gewichts of volume procenten of nog iets anders??
mensinga
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:54

Re: Haardhout kopen

Bericht door mensinga »

@Chicken Power

Ik ben zo vrij 'onzin handelaar' als ongenuanceerd te beschouwen.
Het is ons doel de consument zo goed en eerlijk mogelijk te informeren over ons product.
Ik zal eens kijken wat we toe kunnen voegen over kiln's.

De Trias Energetica als uitgangspunt is helemaal juist. De houtpellet vindt ik dan weer niet zo'n sterk voorbeeld.
Het is voor ons onmogelijk om de hoeveelheden hout die wij verkopen voor een heel jaar neer te zetten.
Ook beslag op ruimte en kapitaal spelen een rol.

Berkenschors ontbrandt erg makkelijk. Schors is bij ovengedroogd hout overigens niet zo ongelukkig.

Tannines worden inderdaad 'uitgeloogd' door het hout eerst een jaar gewoon in de regen te zetten en daarna pas te drogen (vandaar 2-3 jaar).
Dit is ook de reden dat het geen zin heeft eikenhout voor dit doel in de kiln te drogen.

Wij zijn overigens nergens onduidelijk over de vochtpercentages en geven er zelfs een garantie op bij ovengedroogd hout...

Onbehandeld loofhout 'verrot' inderdaad, afhankelijk van de houtsoort duurt dit een aantal jaren, maar begint gelijk aan het begin.
Het is zo dat de energiewaarde van ovengedroogd hout hoger is dan die van 'luchtgedroogd' hout.

Ik hoop dat jullie wat hebben aan de info en niet de indruk hebben dat ik wat 'ronkende marketingtaal' laat langskomen!
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Haardhout kopen

Bericht door Dutch John »

mensinga schreef:Overigens is het voor een goede verbranding niet wenselijk dat het hout droger dan 10% is. Kachels worden hierop niet gebouwd (volgens ervaren kachelfabrikanten).
Hallo Mensinga,

Welkom. Kun je dat van die 10% nader beargumenteren?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mensinga
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:54

Re: Haardhout kopen

Bericht door mensinga »

@JantjeV8

Paddo's zijn inderdaad niet erg, maar hebben veel klanten die mooi hout ook belangrijk vinden.

Vochtigheidsgehalte zoals wij dat gebruiken is een gewichtsverhouding t.o.v. de droge stof.
1kg droge stof (hout zonder vocht) met 200 gram vocht is dan dus 20%.

@Dutch John, als ik je site zo bekijk, kan ik me voor expertise beter tot jou wenden.
Coole Volvo, die ben ik al eens tegengekomen op een of andere 'biodag'.

Kachels worden ontworpen om met 'normaal hout' gestookt te worden. Hout met een vochtigheidspercentage dat erg laag is, brandt prima, maar geeft geen optimale verbranding.
Bij grotere kachels die elektronisch geregeld worden, is dit minder een probleem omdat de zuurstoftoevoer bijvoorbeeld bijgeregeld kan worden.
Heel technisch verhaal, maar waar het op neer komt is dat onder de 10% de energiewaarde van het hout wel beter wordt, maar dat de kachel niet meer in staat is hier voordeel bij te hebben.
Zoek je een beter verhaal, dan leid ik de vraag door...
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Haardhout kopen

Bericht door Dutch John »

Oké, bedankt. Energetisch gezien mag hout inderdaad nog droger zijn. Zelfs een klein deel van het chemisch gebonden water mag eruit geroosterd worden. Bij een zuurstofgebrek moet ik mij iets voorstellen in de trant van veel te lage luchtsnelheden? En tegelijkertijd een te snelle ontgassing van zeer droog hout?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
beni007
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2011, 13:12

Re: Haardhout kopen

Bericht door beni007 »

@CP

Ik merk dat er hier wel een aantal mensen aanwezig zijn die beter onderlegd zijn in massief hout dan mezelf maar hier my 2 cents:

Kloofhout of brandhout die buiten gestapeld word en droog ligt zal inderdaad steeds op een percentage van 18-25% vochtigheid terecht komen.
ongeacht de luchtvochtigheid.
Mijn bemerking van het omhoog gaan van de vochtigheid ging hem puur om hout die uit de droogoven komt en lager ligt dan 18% vochtigheid.
Als iets uit de oven komt met een vochtigheid van 20% en droog gelegd word zal die inderdaad niet stijgen naar 30% maar ongeveer zijn vochtigheid behouden op een paar % na.

@ algemeen :)
Wat kiln dry betreft: word langs deze kanten (van het land) meestal bedoeld:
hout die oven gedroogd is en vervolgens gestapeld word in een omgeving die zo goed als wind vrij en zeker vocht vrij is.
Dan behoud het vochtpercentage meestal zich rond de max 20% gaat dit dan over brandhout of gezaagde bolen of gestapelde friezen of AVV's het speelt geen rol.

In de meubelbranche is natuurlijk 20% veel te hoog! daar kan men niet op een deftige manier mee werken (te nat), het hout lijmt niet mooi, trekt te snel krom wegens drogen in ateliers, snijgereedschappen (frezen, zagen, verspaners) verslijten zeer snel waardoor de kost aan onderhoud gaat stijgen. kleuren en vernissen nemen niet goed op, enzv.

@Mensinga
Wat het stoken met eik betreft, momenteel stook ik zelf haast uitsluitend met droog 8-12% eik hout (afval van houtzagerij, dus geen kloofhout ofzo maar mooi gevierschaald hout), dit reeds enkele jaren (eerst met cassette en sinds een jaar met houtketel), af en toe zit er eens een bak beuk of es tussen.
En ik kan ook niet zeggen dat noch mijn cassette noch mijn ketel momenteel er slecht uitziet door enkel eik te stoken.

Waar ik wel kan inkomen is dat hout met meer vochtigheid (meer dan de 8-12% die ik nu heb) meer energie bevat (max 20% natuurlijk)
ik kan het niet uitleggen waarom, maar dat gevoel heb ik wel. ik heb zo de indruk dat mijn hout 'uitermate droog brand en vochtigheid uit de lucht trekt' (ik weet het rare uitdrukking maar ik weet niet goed hoe ik het moet verwoorden). Waarbij hout met een hoger vochtpercentage 'nat' brand en een mooiere verbranding geeft en meer energie en warmte. Ik vermoed ook dat mijn hout rapper opgebrand is dan 20% vocht hout.
Ik zit al eventjes met deze gedachten gang....
En bijwijze van test heb ik dit weekend wat droog gekloofd hout ter beschikking.

Als mijn hele systeem koud staat (ketel+buffer+radiatoren: +/- 26°) weet ik hoeveel hout ik nodig heb om ketel+buffer op te warmen.
dit weekend kan ik de test doen, hoeveel droog gekloofd hout ik nodig heb om hetzelfde te bereiken?

PS: vochtigheid kan ik meten met een profesioneel meettoestel van de overburen :)

mvg
beni
beni007
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2011, 13:12

Re: Haardhout kopen

Bericht door beni007 »

Dutch John schreef: En tegelijkertijd een te snelle ontgassing van zeer droog hout?
En ik denk dat dit misschien wel eens de juiste verwoording of uitleg is....

mvg
beni
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Haardhout kopen

Bericht door Chicken Power »

Ha Jantje!
JantjeV8 schreef:Op zich een erg interresante discussie. Jammer dat sommige dat wat teveel als een aanval beschouwen, kan het me wel voorstellen, maar daar zijn er ook hier meer van...
Voor de goede orde, er is er een die riposteert naar wat hen aangewreven wordt, hetgeen niet meer dan hun goede recht is. En ik ben ook blij dat die handschoen opgepakt wordt. Bij gezond verstand wordt iedereen en vooral ons milieu daar beter van.
JantjeV8 schreef:Ergens anders in 1 van de vele topics hierzo werd mij ook gewezen op het tanine fenomeen. Ik heb een grote voorraad eik en als ik dat te weinig zou mixen met ander hout zou dat m'n kachel aantasten. Echter ook daar is verderop in dat topic totaal niks van bewezen en ik kan zelf ook niet beweren of aantonen dat m'n kachel ondertussen vervroegd z'n laatste stookbeurt benaderd...
Jan, in essentie is d’r niks anders aan de hand dan een mazoutketel op zwavelhoudende brandstof. Als je die boven de 130 graden rookgastemperatuur houd, dan is er ook niks aan de hand. Kijk je echter naar een hoog renderende houtkachel zoals bijvoorbeeld in de draad van Erikvr, met zijn schoorsteen vochtproblemen die ontstaan door onder de condensatietemperatuur te komen, dan heb je de poppen zeker aan het dansen. Weldegelijk een factor om rekening mee te houden!
JantjeV8 schreef:Paddestoelen ontstaan vaak op stookhout, echter de voedingsbodem voor pado's is nog altijd WATER... Die dingen ontstaan alleen maar op plaatsen waar de wind niet door je houtstapel waait... Dus zit er een pado op, laat het gewoon nog ergens wat verder drogen en niks aan het handje toch??
Het wondere rijk der Fungi… Het water is geen voedingsbodem, dat is het organische materiaal. Dat kunnen die paddo’s alleen maar eten onder invloed van water, en naar de stam(hun oorsprong), afhankelijk van een optimum temperatuur. Die micro- organismen zijn zo geëvolueerd, dat indien aan 1 van die levensvoorwaarden niet voldaan wordt, zij terugkruipen in hun schulp. Oftewel, zij gaan sporen vormen. Op enig moment dat weer aan de primaire levensvoorwaarden voldaan wordt, begint het spelletje weer opnieuw.

Van daar dat die claim totale onzin is.

Als men daar geld mee wil maken, moeten die berkenstammetjes niet oven- gedroogd worden, maar beënt worden met mycelium van de oesterzwam. Heb ze laatst voor 17,50 aangeboden gezien. Kweek je eigen paddenstoelen voor consumptie. And then we are talking business!
JantjeV8 schreef:Ik heb niet de indruk dat de betreffende partij rotzooi verkoopt.
Laat dat idd helder zijn, er is ook gelukkig niemand die dat beweerd. Tijdelijk probleem is de misleidende claim naar ecologie en stookwaarde van “oven- gedroogd”.
JantjeV8 schreef:Echter de doelgroep ligt commercieel op een heel ander vlak. Mijns inziens doelen zij op de gelegenheid stoker die in het weekend gezellig een haardje opstookt, en daarvoor zal de uitleg prima zijn. Dat voor die doelgroep het stookhout ook nog mooi moet zijn??? Tja, ik vind dat de grootste lariekoek, maar je, commercieel gezien zal het wel.
Zoals jij die doelgroep omschrijft, daar kan ik wel het gevoel volgen voor dat ‘mooie’ aspect van dat hout.

Echter, mede gezien het volgen van Rinchen’s eigen draad kan deze leverancier een prima functie in Rinchen’s brandstofvoorziening spelen. Kan maar zo zijn dat een kettingzaag of kloofbijl in zijn handen helemaal geen succes wordt, maar dat hoeft hem op deze wijze voorzien toch niet van houtstook af te houden?
JantjeV8 schreef:Wat mij ook nog nooit duidelijk is geworden over vochtigheids percentage: Zijn dat gewichts of volume procenten of nog iets anders??
Hele goede vraag waarop ik het antwoord ook niet zeker weet. Bekijk je het natuurkundig, dan zou ik zeggen op basis van gewichtsprocenten. Een en ander naar analogie dat per kilo hout ongeveer de zelfde stookwaarde heeft, maar het volume van de houtsoort afhangt.


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Haardhout kopen

Bericht door Chicken Power »

Ha Mensinga,
mensinga schreef:Ik ben zo vrij 'onzin handelaar' als ongenuanceerd te beschouwen.
Voorstel tot een nog nadere nuancering: integere handelaar die tot op heden per ongeluk wat onzinnige argumenten gebruikt?
mensinga schreef:Het is ons doel de consument zo goed en eerlijk mogelijk te informeren over ons product.
Zeer loffelijk streven, en daar helpen we graag bij!
mensinga schreef:Ik zal eens kijken wat we toe kunnen voegen over kiln's
Zeer interessant, in ons taalgebied weinig besproken ovenvariant.
mensinga schreef:De Trias Energetica als uitgangspunt is helemaal juist.
Daar hebben we als uitgangsbasis dus geen meer misverstand over!
mensinga schreef:De houtpellet vindt ik dan weer niet zo'n sterk voorbeeld.
Vertel, leg uit, en onderbouw.
mensinga schreef:Het is voor ons onmogelijk om de hoeveelheden hout die wij verkopen voor een heel jaar neer te zetten. Ook beslag op ruimte en kapitaal spelen een rol.
Daar zit dus juist de crux, dat noem je geen ecologie, maar economie!
mensinga schreef:Berkenschors ontbrandt erg makkelijk. Schors is bij ovengedroogd hout overigens niet zo ongelukkig.
Ik trek die verbranding niet in twijfel, maar het aandeel silicaten en dergelijke in schors is niet van dien aard dat het de standtijd van een kachel/ketel bevorderd.
mensinga schreef:Tannines worden inderdaad 'uitgeloogd' door het hout eerst een jaar gewoon in de regen te zetten en daarna pas te drogen (vandaar 2-3 jaar). Dit is ook de reden dat het geen zin heeft eikenhout voor dit doel in de kiln te drogen.
Ah, dus nu weer niet het corrosieve effect op de droogoven als redenen?
mensinga schreef:Wij zijn overigens nergens onduidelijk over de vochtpercentages en geven er zelfs een garantie op bij ovengedroogd hout...
Vanwaar dat niet op eerste concrete vraag van Kockie vermeld? Zojuist nog even gekeken, staat echt niet in de specs van de internetwinkel...
mensinga schreef:Onbehandeld loofhout 'verrot' inderdaad, afhankelijk van de houtsoort duurt dit een aantal jaren, maar begint gelijk aan het begin.
Niet anders dan naaldhout, dat duurt iets langer, maar het systeem is gelijk.
mensinga schreef:Het is zo dat de energiewaarde van ovengedroogd hout hoger is dan die van 'luchtgedroogd' hout.
Vertel, leg uit en onderbouw!
mensinga schreef:Ik hoop dat jullie wat hebben aan de info en niet de indruk hebben dat ik wat 'ronkende marketingtaal' laat langskomen!
Zeker niet, maar ik constateer toch wel een gebrek aan parate kennis om op simpele vragen een eenduidig antwoord te geven. Dus vanaf nu geen nietszeggende en ronkende algemeenheid / kluitje in het riet verhaal, dus doe je best, en voor de draad er mee!


Groet, Cp
Verwijderd.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Haardhout kopen

Bericht door gerard »

@ JantjeV8 en CP
Watergehalte en vochtgehalte worden vaak met elkaar verward. Het zijn echter twee verschillende begrippen. Ik zal een poging doen om het uit te leggen:

Watergehalte: Op het moment dat je een boom omzaagt kan het zijn dat de boomsoort voor 50% uit water en 50% hout bestaat. Maar het is ook mogelijk dat een boomsoort voor bv. 60% uit water bestaat en dus voor 40% uit hout…….
Houtvochtigheidsgehalte is de verhouding, uitgedrukt in percentage, van het gewicht van het watergehalte tot het gewicht van het hout als het volledig droog zou zijn.
Voorbeeld: als een stuk hout 10 kg. weegt, en het zou absoluut droog 5 kg. wegen, dan spreek je over een vochtgehalte van 100%. Bij 12 en 5 is het dan 140% etc. Er bestaan houtsoorten die “groen” dus een hoger vochtgehalte hebben dan 100%!
Er bestaan dan ook vochtmeters waarbij je de houtsoort kunt invoeren.

Vochtigheidsgehalte VG kun je berekenen, waarbij m water staat voor de massa van het water in het hout, en m hout staat voor de massa van absoluut droog hout.

VG=(m water)/(m hout) x 100%

Of op deze manier, waarbij m nat staat voor de massa van het te berekenen stuk hout, en m droog voor de massa van het hout indien absoluut droog.

VG=(m nat-m droog)/(m droog) x 100%

@mensinga
Je schreef:
Vochtigheidsgehalte zoals wij dat gebruiken is een gewichtsverhouding t.o.v. de droge stof.
1kg droge stof (hout zonder vocht) met 200 gram vocht is dan dus 20%.

Je zult uit bovenstaande dus wel begrijpen dat ik het hiermee niet eens zal zijn. Hoewel ik het prima vind als je gemakshalve wilt uitgaan van 50/50, maar dit gaat dus niet voor elke houtsoort op.

Waar ik het echter volledig mee oneens zal blijven is dit (tenzij je het tegendeel kunt bewijzen), je schrijft:
Tannines worden inderdaad 'uitgeloogd' door het hout eerst een jaar gewoon in de regen te zetten en daarna pas te drogen (vandaar 2-3 jaar).
Allereerst regent het gelukkig niet een heel jaar aan één stuk door, en dus zullen de tannines niet uitlogen. Daarvoor zul je het hout nog veel langer moeten "wateren". Sla maar eens een spijker in een schuurtje met eiken planken. Zelfs als dat schuurtje al een jaar in weer en wind heeft gestaan, zal de spijker en het hout daar omheen gaan verkleuren. Rara hoe zou dat komen.....?

groet,
Gerard
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Haardhout kopen

Bericht door wouter a »

Zie voorgaande tekst van Gerard....

@gerard, je bent het wel degelijk eens met Mensinga.....

je stelt zelf als een blok een vochtpercentage heeft van 20% en 1,2 Kg weegt dat er 1 kilo hout is en 200 gram water.

Dit is exact hetzelfde als 20% is 1 kilogram droge stof met daarbij 200 gram water (totaalgewicht is dan ook 1,2 Kg).

Jullie verwoorden het alleen anders.

mvg wouter
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Haardhout kopen

Bericht door gerard »

@ wouter
Ik haal er dit citaat van Mensinga bij:
Vochtigheidsgehalte zoals wij dat gebruiken is een gewichtsverhouding t.o.v. de droge stof.
1kg droge stof (hout zonder vocht) met 200 gram vocht is dan dus 20%.
in dat geval klopt de 20%. Indien het hout meer water bevat bv. het voorbeeld 60/40 dan klopt het niet....

Ik verwoord het dus niet anders, ik citeer alleen.

groet,
Gerard
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Haardhout kopen

Bericht door Dutch John »

Om verwarring uit te sluiten spreekt Engelstalige literatuur meestal van MCD (moisture content on dry basis) of MCW (moisture content on wet basis). Een vochtgehalte noemen zou altijd gevolgd moeten worden met de woorden: "op droge basis" of "op natte basis".

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mensinga
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:54

Re: Haardhout kopen

Bericht door mensinga »

@gerard
gerard schreef:1kg droge stof (hout zonder vocht) met 200 gram vocht is dan dus 20%.
[/size] in dat geval klopt de 20%. Indien het hout meer water bevat bv. het voorbeeld 60/40 dan klopt het niet....
Toch volg ik je niet. Indien er meer water in zit is het percentage inderdaad geen 20%.
Chicken Power schreef:Ah, dus nu weer niet het corrosieve effect op de droogoven als redenen?
Is het nooit geweest. Is puur illustratief om aan te tonen dat eikenhout niet zomaar geschikt is om mee te stoken.
De droogmethode voor eiken wordt al heel lang gehanteerd, hier is genoeg onderzoek naar gedaan.
Eiken kan gedroogd worden in een kiln, die kun je tenslotte van aluminium maken. De meeste kachels zijn echter van staal.

De energiewaarde van ovengedroogd hout ligt hoger dan die van luchtgedroogd hout omdat het genoemde 'verrottingsproces' niet ingezet is.
Ook hierover is voldoende wetenschappelijke onderbouwing voorhanden.

In de ideale wereld haalden we allemaal hout uit eigen bos en lieten dat op ons landgoed drogen.
We leven echter in de realiteit, waar ook in een rijtjeshuis in de stad gestookt wordt.
Stoken met droog hout is van belang voor rendement, maar ook voor een minimale uitstoot.

@beni007

Ik denk inderdaad dat te snelle ontgassing de oorzaak is. Verdere onderbouwing heb ik echter niet.
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Haardhout kopen

Bericht door rinchen »

Allemaal bedankt voor de informatieve input. Ik ben een paar dagen onder water geweest om met de bouw van de Rocket Mass Heater verder te gaan. Het doel van deze topic was om duidelijk te krijgen waar ik betrouwbaar hout kan kopen. Het is inmiddels duidelijk geworden dat haardhout.com in ieder geval wel goed hout kan leveren.
mensinga schreef: We leven echter in de realiteit, waar ook in een rijtjeshuis in de stad gestookt wordt.
Dit is dan ook de reden voor mij om te kiezen voor levering plus het feit dat ik pas laat in het seizoen begonnen ben met het idee om op hout te stoken deze winter. Ik heb al wat sloophout gekregen van kennissen en familie. Volgend jaar kan ik wellicht al wat eerder op zoek naar bronnen van hout. Een bijl heb ik al aangezien de Rocket graag dun hout wil hebben. Uiteraard streef ik ernaar om zo ecologisch mogelijk te werken, aangezien de motivatie om hout te gaan gebruiken voor verwarming voor mij was om geen gas meer te hoeven gebruiken. Ik heb niks tegen het gebruik van gas, een HR ketel is een harstikke mooi ding, maar we gebruiken met z'n allen zoveel en halen het uit de grond met als resultaat dat de aardkorst erboven instabiel word... dit leverd vervolgens jaarlijks meer en meer aardbevingen op. Er aan denkend dat ik daar mede schuldig aan ben was voor mij de voedingsbodem voor het bouwen van een houtverbrander.
Plaats reactie