Water uit het vat

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tare81
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 okt 2011, 14:24

Water uit het vat

Bericht door Tare81 »

Beste mensen,

mischien zit ik hier helemaal niet goed met mijn vraag maar toch even proberen.

Ik heb zelf een vakantiehuisje in t buiteland, zonder watervoorziening. Afgelopen zomervakantie heb ik en kunststof vat die voorzien is van standpijp, een vulpijp en een waterslot helemaal in de grond ingegraven (5000L). De bedoeling is dat die elk jaar voordat ik daarheen kom door de buurman gevuld wordt.
En dat doet hij zo: hij heeft een eigen bron met water, daarmee vult die een andere vat en met de trektor vervoert die dat naar mij toe. Het is overigens schoon en goed water om te drinken wat de meste mensen in t dorp.
Omdat we daar in de zomer 3 tot 4 weken verblijven is het water als levensvoorziening bedoelt.

Mijn vragen zijn :

hoe bereik ik dat het water schoon blijft?
dus geen bacteriën,algengroei of andere ongewenste vermenigvuldigingen!
Ik had in gedachten voor de zekerheid ook een filter te plasten.
Ik zou graag willen weten wat voor filter?

Alle ideeën zijn welkom? als t water maar schoon blijft :D

HELP HELP HELP :?
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Water uit het vat

Bericht door tiho »

lekker douchen en afwassen met dat water. Hetgeen je gaat drinken koop je in de winkel. Dat is in veel landen normaal.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Water uit het vat

Bericht door Albert van WdJ »

Tare81 schreef:hoe bereik ik dat het water schoon blijft?
dus geen bacteriën,algengroei of andere ongewenste vermenigvuldigingen!
Tare,
Welkom op het forum.

Algen hou je tegen door het water donker op te slaan. Bacteriën hebben vaak warmte nodig om te groeien, maar ook voeding. Dus organische stof. Als het goed is zit dat niet echt veel in je water. Wil je bacterievrij zijn, zou je een uv-lamp kunnen overwegen.
Heb ik in Engeland wel eens gezien bij een eigen waterbron.
Tare81 schreef:Ik had in gedachten voor de zekerheid ook een filter te passen.
Ik zou graag willen weten wat voor filter?
Waterfilters kun je in soorten en maten vinden. Daarvoor moet toch bekend zijn wat je met je water allemaal gaat doen.
Wil je het drinken, afwassen, wassen, toilet spoelen etc.
Of allemaal. Voor die toepassingen heb je verschillende filters nodig. Voor wassen hoeft het niet zo zuiver te zijn dan voor drinken, vanzelfsprekend.

Ik kwam deze link tegen, toen ik op zoek was naar wat materiaal voor op school. Gaat over de Lifestraw waterzuivering
Misschien ook een idee.

Albert
Change, before you have to.
Tare81
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 okt 2011, 14:24

Re: Water uit het vat

Bericht door Tare81 »

Albert bedankt,

het vat is ingegraven dus donker is t zeker wel. Wat warmte betreft weet ik het niet echt maar het vat is in het geheel ongeveer 50cm onder de grond. ik er niet zeker van maar ik denk niet dat het mogelijk is dat water snel warm wordt.
Ik wil graag het water als drinkwater gebruiken.
Waar en welke filter(s) zou ik kunnen gebruiken??

weet er iemand hoe lang kan het weter in zo een vat goed blijven?
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Water uit het vat

Bericht door omweg »

Volgens mij moet je onderscheid maken tussen water waar je mee kookt (dus verhit tot 100 graden) en water welke je gewoon drinkt. Voor de zekerheid zou ik voor het gewone drinkwater flessen kopen, koken kan volgens mij al sneller op een veilige manier met water uit een tank. Uit de scheepvaart weet ik dat water wat lang in een tank wordt opgeslagen al snel een gevaar op kan leveren frequente tank reiniging is dan geen overbodige luxe. Mijn advies zou zijn voor gekookt water zou ik het tank water gewoon gebruiken maar voor koel drinkwater zou ik flessen aanschaffen of het water eerst koken.
Mijn ervaring met filter apparatuur is dat deze ook weer de nodige onderhoud vereisen en daarvoor ben je meestal niet op vakantie. zie verder het forum item:
kraanwater zuiveren om te drinken
The planet of my dreams is bulging at his seems
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Water uit het vat

Bericht door deleted »

Beste,

Als je buurman een bron heeft met drinkwater-kwaliteit, kan je dan ook niet gewoon een drinkwaterput laten slaan/persen/boren ? Erg diep kan het dan toch nooit zitten ?

G
Plaats reactie