Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

22kwperdag
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 sep 2011, 12:19

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door 22kwperdag »

Hi Cp en andere!

Hier 22 weer of zal ik mezelf nu 6 noemen, naar mijn nieuwe streefverbruik? :wink:

De mechanische ventilator was ook niet erg zuinig dus die staat ook permanent uit, dat moet ik er wel bijvermelden. Dan maar raampje open af en toe. Maar de pomp boven op zolder voor de vloerverwarming in de badkamer komt misschien wel in aanmerking voor vernieuwing. Dus dank voor de tips! Dit is een vrij oude pomp die al in het huis zat en geplaatst is twee bewoners voor ons. Dit is voor ons hoofdverdachte slurpverbruik nr. 1.

De pomp beneden in de kelder voor de benedenvloer is destijds door onze eigen loodgieter aangeschaft en dus wel relatief nieuw. Ik hield me destijds helemaal niet bezig voor welke pomp we zouden kiezen maar ik geloof niet dat het een hele slecht is of wel? Ik post een plaatje van de relatief nieuwe en later ook een van de oude voor wie het interesseert.

C om je vraag te beantwoorden; we hebben eerder (net na de verbouwing) tijdens de zomermaanden ontdekt dat de vloerverwarming van de badkamers niet reageerde op de thermostaat en dus op een of andere manier aan bleef. Dat is toen verholpen. Details ken ik echt niet want ik moet eerlijk bekennen dat het me toen allemaal nog niet zoveel interesseerde.
Bijlagen
foto.JPG
Paul
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 dec 2010, 03:45
Contacteer:

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door Paul »

Mechanische ventilatie, daar zou ik toch niet zo snel op besparen. Het gaat per slot van rekening om je gezondheid. Wellicht is het een beter idee om naar een energie zuinige variant te zoeken met gelijkstroom-motor.

Voor die vloerverwamingspomp zou je een relais kunnen zetten die door de thermostaat (in geval van aan-uit) wordt geschakeld. Ook zou ik het overwegen om een energiezuinige pomp te nemen.
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door omweg »

Gezondheid wordt toch niet alleen mechanisch bepaald, natuurlijke ventilatie (raam open) werkt toch ook prima.
The planet of my dreams is bulging at his seems
Paul
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 dec 2010, 03:45
Contacteer:

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door Paul »

Ja, maar dan moet je altijd een raam open laten staan. Anders heb je even frisse lucht en daarna niet meer. Als ik in een slaapkamer zonder geforceerde ventilatie slaap heb ik 's ochtends hoofdpijn. 15min het raam open en het is opgelost. 's Nachts het raam open laten is namelijk ook geen permanente oplossing, want 's winters krijg ik dan gewoon last van mijn keel van de koude lucht. Om nog maar niet te spreken over het energieverlies als je het raam open laat. (Sommige mensen slapen prettig in de kou, maar ik slaap pas als ik het warm heb.)

Al met al lastig. Het kan wel, maar hang gewoon een zuinige ventilator op en je weet zeker dat het goed zit, zonder dat je te veel warmte ventileert of het risico loopt op ongezonde lucht.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door Albert van WdJ »

Paul schreef: 's Nachts het raam open laten is namelijk ook geen permanente oplossing, want 's winters krijg ik dan gewoon last van mijn keel van de koude lucht.
Als onze verre voorouders ons nog eens een keer zouden kunnen horen en meemaken................ :shock:
(en van die 'ons' sluit ik mezelf ook niet uit)

Wat zouden ze ons een stelletje watjes vinden. Ik weet nog van oudere mensen die 's morgens wakker werden met ijsstukjes in hun snor en/of baard en op de dekens.

Maar zoals het al zoveel heeft plaatsgevonden in de afgelopen decennia. Het ene luxeprobleem (vanwege goedkope aardolie) moet worden opgelost met een ander luxe-artikel.
't Is allemaal niet erg ecologisch.

Albert
Change, before you have to.
Joost
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 okt 2009, 20:57

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door Joost »

Waar haalt die mechanische ventilatie zijn frisse lucht dan vandaan???

Grtx Joost
Paul
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 dec 2010, 03:45
Contacteer:

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door Paul »

Joost schreef:Waar haalt die mechanische ventilatie zijn frisse lucht dan vandaan???

Grtx Joost
Die komt door kieren, gaten of de ventilatieroosters naar binnen.

Andere systemen blazen ook actief verse lucht naar binnen. Dit is balansventilatie. Het voordeel is dat de lucht die naar binnen geblazen wordt via een warmtewisselaar met de afgezogen lucht loopt, zodat de warmte van de afgezogen lucht niet verloren gaat.
Joost
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 okt 2009, 20:57

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door Joost »

Die van de balansventilatie snap ik,
maar verversing door kieren en gaten is toch hetzelfde dan wanneer je een raam op een kier zet??

Joost
Paul
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 dec 2010, 03:45
Contacteer:

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door Paul »

Nee, want als je geen mechanische ventilatie hebt ben je afhankelijk van de natuurlijke stroming. Dat komt in de praktijk neer op wind. Soms waait het niet en dan heb je geen ventilatie (best vaak eigenlijk), soms waait het en gaat het goed, soms stormt het en dan ververs je teveel. Maar hoe dan ook, je hebt niet echt zekerheid dat je verse lucht in huis krijgt.

Met mechanische ventilatie zorg je ervoor dat er altijd een minimale verversing is.

Met balansventilatie probeer je niet alleen de minimale verversing te controleren, maar ook de maximale verversing en zorg je voor warmteterugwinning.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door Tim »

Hey,

Ik heb thuis natuurlijk ventilatie, ook als er geen wind staat. Het is in huis altijd warmer als buiten, oke, behalve dan misschien in de ochtend even.

In het midden van ons huis zit het cv/was hok. Bovenin dit hok zit een gat, welke op de verdieping (raar woord eigenlijk, zou verhoging moeten heten) overgaat in een schoorsteen.

Hier is dus altijd trek. We regelen dit door meer of minder roosters open te zetten. De lucht gaat onder de deuren door. Eigenlijk zou hier dus een turbo in moeten met WTW, Mich? Are you there?

En ook in de winter is er niets beter dat 's ochtends even de tuindeuren open :D

Tim
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door JantjeV8 »

In de wat modernere huizen is een geregelde ventilatie absoluut noodzakelijk. De wat oudere huizen, en daarmee bedoel ik c.a. 15 jaar en ouder hebben nog redelijk wat kieren en roosters boven de ramen zitten. De jongere huizen zijn potdicht gebouwd, de voorschriften daartoe zijn regelmatig aangescherpt. Als je daarin niet gecontroleerd ventileert loopt het Co2 gehalte of als iemand flink aan het koken is zelfs het koolomonoxide gehalte flink op.

Om dat binnenklimaat op orde te houden, is af en toe een raampje openenen niet voldoende.
Leonieterhuize
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jul 2016, 10:39

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door Leonieterhuize »

Voor het vergelijken van energie aanbieders bekijk ik altijd http://www.sesamstraat.nl :wink:
Laatst gewijzigd door kockie op 19 jul 2016, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Grote blauwe vogel toegevoegd
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door dormos »

Pino!!
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door JantjeV8 »

Kockieeeeeeeeee, kom'ter maar in.
Plaats reactie