TEG

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Nesto
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 sep 2011, 22:30

TEG

Bericht door Nesto »

Gegroet, tevreden stokers.

Ik volg dit forum zo nu en dan eens, altijd leuk om te kijken wat
er binnen de dijken gebeurd.
Wat ik me afvroeg experimenteerd er nog steeds niemand met
thermo electric generators? Op de zoek functie kom ik maar op 1
hit en die is niet recent ,maar van een lange tijd geleden en niet bijster interessant.
Ik zie wel door de tijden heen dat er buiten de dijken aan gewerkt wordt en aangezien de techniek (vooral de hittewaarde)en zeker de $$$ aantrekkelijker
zijn geworden om is wat te prutsen ,op te blazen en weer te verbeteren.Vind ik dit onderwerp wel een gemis op dit forum.
Graag begin ik dan bij deze het vuurtje.

Nesto.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: TEG

Bericht door kockie »

Nou, ik wacht vol spanning af wat je ons aan informatie te bieden hebt. Kom maar op!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Nesto
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 sep 2011, 22:30

Re: TEG

Bericht door Nesto »

Na het slopen van een electrische koelbox (niet de mijne)en het opblazen van de teg omdat ie te warm was geworden (slechte koeling) stopte bij mij het experiment al snel.
Dit is alweer een jaar of 2 geleden en de winter komt er weer aan
dus ik dacht aan een restart.
Aangezien ik eigenlijk niet van computeren hou en het beu ben om het net af te struinen en teveel troep heb bekeken op you tube.
Dacht ik het even in dit forum te plaatsen. Misschien een goed
begin en ook om anderen wakker te maken.

Kijk even op www.tegpower.com ofzo als voorbeeld .Er zijn der wel meer natuurlijk.

ps. voor iedereen die ook de koelbox van de buurman gaat lenen
die teg is niet zo geschikt.

Gr. Nesto
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: TEG

Bericht door kockie »

Je wilt dus peltier elementen gaan inzetten om spanning te genereren?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Nesto
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 sep 2011, 22:30

Re: TEG

Bericht door Nesto »

Correct,


Als ik dan toch aan het stoken ben ,wil ik graag wat energie opwekken. We hebben het hier natuurlijk niet over Megawatts,
maar een bescheiden aantal watt /dc. kan je wat ledjes op laten branden en het liefst een accu opladen. voor offgrid erg handig.
Ik denk dat ik een gat in de lucht zou springen als ik de 50 watt 15v dc zou halen , dat is al beter dan mijn sjonnepanelen (10 w)
die bijna nooit zon zien.(dus niet echt rendabel) Ik stook meer uren dan dat de zon schijnt,vooral dit jaar.
Er zijn tegen woordig veel betere/betaalbare peltier elementen
op de markt .Maar voor ik ging bestellen wat eigenlijk tegen de aard
van dit beestje is ,ben nogal een scratch bouwer,dus nog even kijken of er nog iemand al wat verder is dan ik en het liefst met wat waardes altijd handig. En als er niemand reageerd dan zal ik de eerste zijn op dit forum,maar dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Toen ik aan het zoeken was naar een cycloon /vortex rocket stove
kwam ik ook weer op dit forum uit.
Dus ik hou het even binnen de dijken.

Kom kom stokers reageren of interresse genereren.

Nesto
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: TEG

Bericht door bertocello »

Ik (bertocello) ben zeker geintresseerd, maar volgens mij zoek je beter naar een Seebeck element welk een omgekeerde werking heeft dan het Peltier element.
Mijn bedoeling is (was) uiteraard om electriciteit te genereren uit de afgas van een kachel, het is inderdaad mogelijk en goedkoop maar de opbrenst is voorlopig nog zo miniem dat ik dit plan voorlopig laat varen.
Google maar eens op "thermoelectrische generator".
greetz bertocello
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: TEG

Bericht door wouter a »

Nesto,


Ik struin regelmatig het net af naar iets soortgelijks, maar zolang de opbrengst te nihil is en de kosten te hoog loont het niet de moeite voor mij om hier mee te experimenteren, het is nog niet goed mogelijk dit in de markt te zetten.

Al zijn er de laatste tijd op verschillende universiteiten vooruitgangen geboekt, het is nog steeds onrendabel.

met vriendelijke groet,
wouter a
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Paul
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 dec 2010, 03:45
Contacteer:

Re: TEG

Bericht door Paul »

Ik heb ooit zo'n Peltier-element besteld en bewezen dat het werkt, maar veel verder dan dat ben ik nooit gekomen.

Ik heb daarna wel nog gelezen dat BMW bezig is met TEG's om zo nog extra energie te winnen uit de afgassen van hun auto's, maar ik denk dat dat ook meer toekomstmuziek is...
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: TEG

Bericht door account verwijderd »

Hoi,

Heb getest met een thermo electric element van een Beertender.
In de Rs online catalogus staan de `grotere` bruikbare peltier / seeback elementen te koop aangeboden.

Er zijn ook kachel fans die werken behoorlijk goed op deze techniek.
Upscaling is zeker mogelijk alleen is een zonnepaneel niet rendabeler? ik denk van wel.

Volgens mij kan je deze techniek zien als een warmtepomp zonder draaiende delen of als een
stroombron die wordt ontwikkeld uit het temperatuursverschi tussen 2 zijden.

Naar mijn mening is het iets wat nog verder uitontwikkeld moet worden en zeker nog interesanter gemaakt dient te worden, prijstechnisch.
Verwijderd
arjen_J
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 aug 2011, 15:21

Re: TEG

Bericht door arjen_J »

Als je zoekt (google) dan kan je wat info en formules vinden

het maximum haalbare rendement/opbrengst van deze teg's is niet bijzonder

kortom de technische grens ligt relatief laag.... anders waren koelkasten wel uitgerust met die elementen;)

Maar als de prijs goed is
en je houd de temperatuur binnen de grenzen (soldeerverbindingen en draadisolatie ed...)

dan is het zeker handig!

voordeel: als je stookt ben je thuis en gebruik je stroom
dat is met zonnepanelen vaak niet zo

mooi voorbeeld is die fan die werkt op de elementen en de warmte van een kachel verspreid

Groeten

Arjen
Plaats reactie