slimme thermostaat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

slimme thermostaat

Bericht door ludo »

Hallo,

de laatste jaren hebben wij al heel wat inspanningen gedaan om beter te isoleren en op stookkosten te besparen.
Nieuwe ramen met dubbel glas, de zolder geisoleerd, thermostatische kranen een houtvuurtje.
Nu vroeg ik me af of er nog iets te doen kan zijn met thermostaten.
Ik dacht aan de thermostaat op de ketel en meen ooit gehoord te hebben dat er bestaan die rekening houden met de buitentemperatuur.
Bestaat dit ? Is het betaalbaar, maakt het iets uit ?
Verder dacht ik ook aan een iets slimmere thermostaat in de woonkamer, moet die communiceren met die op de cv ketel ?
Heeft iemand daar wat advies rond ?

Groeten

Ludo
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Ludo,

Dat heet weersafhankelijk regeling. Maar met je oude maar betrouwbare ketel is dat waarschijnlijk niet mogelijk. En meestal is dit niet goedkoper in gasverbruik of olieverbruik in jouw geval.Eerder duurder. Op deze site kun je er veel over lezen.

http://www.cvtuning.nl/zowerktdat/hoofd ... hankelijk/

mark
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo »

Bedankt, maar als ik wat verder lees zie ik dit:
Ze zijn duurder, moeilijker te bedienen, en zijn duurder in gebruik, behalve als ze uitgerust zijn met een optimalisering.
Alleen werkt die link naar optimalisering niet :-(

Ludo
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo »

aha toch een werkend link gevonden

en er staat dit, opmerkelijk....
Een optimalisering is een prachtig instrument, en wat ons betreft mag de weersafhankelijke regeling zonder optimalisering verboden worden. In moderne cv-installaties in utiliteitsgebouwen zit deze er tegenwoordig ook vrijwel altijd bij, maar in huishoudens vrijwel nooit! Het kost zo'n ? 100,- extra, en dat heeft men er niet voor over. Logisch, weersafhankelijke regelingen worden gepresenteerd als energiebesparend, en misleidende termen als spaartemperatuur versterken dat idee. Ze schaden echter het milieu, en kosten de gebruikers op termijn flink wat geld.
Nu is "internet" van de eerste leugen niet dood, zijn er nog bronnen die dit bevestigen ?
Deze bron is eigenlijk ook een commercieele website en dus "gekleurd"

Ik herinner me dat dat 20 jaar geleden een vriend van me dit zelf deed met zijn commodore 64, hij was onderhoudstechnicus in een ziekenhuis en was er toch van overtuigd dat zijn systeem werkte.


Ludo
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Toch klopt deze info wel Ludo. Een thermostaatkraan kan alleen de temperatuur naar beneden corigeren dus dien je altijd een hogere cv temperatuur toe te passen dan dat je nodig zal hebben en dat kost extra energie om je cv op temperatuur te houden.

Klein voorbeeldje, je hebt 1000 watt nodig om je warmteverliezen te compenseren. je cv temperatuur is zo uitgerekend dat je radiator ook 1000 watt levert. Nu gaan de buren op vakantie en hebben hun cv uitstaan. hierdoor stijgt je warmteverlies wat je radiator niet meer kan aanvullen. Je dient hiermee rekening te houden dat dit te compenseren is en moet de cv temperatuur wat hoger zijn om dit dipje op te vangen. Dit geldt ook als je een raampje of deur even open zet.

De andere zijde: door koken, de zon schijnt in je woonkamer, verlichting elektrische apparaten. Je hebt dan minder warmte nodig van je cv. Je thermostaatkranen gaan knijpen maar je cv temperatuur in de leidingen worden wel op temperatuur gehouden op een niveau wat je niet benut.

Je zit dus altijd met een overschoot aan cv water wat op temperatuur gehouden moet worden wat energie kost. Tevens moet je cv pomp 24 uur per dag draaien wat elektrich op jaarbasis ook aardig mee telt.

Cv tunning is wel commercieel maar het maakt hun niet uit hoe je kamertemperatuur geregelt wordt, het gaat hun er om dat de warmte op de juiste manier verdeelt wordt door een goede inregeling van je radiatoren
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo »

Hoi chathanky

ik vrees dat jij reageert op een andere vraag van mij, hier gaat het niet over een kraan maar over een thermostaat op de KETEL!
En die kan de keteltemperatuur toch omhooghalen ?!
(al ben ik dan absoluut geen expert)

Ludo
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Nee hoor, een wa regeling regelt je cv temperatuur en niet je ruimte temperatuur. thermostaatkranen regelen dan je ruimte temperatuur.

Een optimaliserende wa regling heeft enkel in je woonkamer geen thermostaatkraan.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Hallo Ludo,

Als je een oudere olieketel hebt die niet condenserend is, dan kan een weersafhankelijke regeling de ketel en de schoorsteen vernielen. Als de boel op temperatuur is, dan gaat de brander vaker, maar heel kort (1 ? 2) minuten branden. Een oliebrander brandt het schoonst als hij minstens 6 minuten brandt. Kortere tijden leiden tot onverbrande deeltjes en condens. Vooral dit condens vreet samen met de zwavel in de brandstof je ketel en schoorsteen op. Bij een gasketel speelt dit minder.

Groet,
John
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Wij hebben thermostaat kranen in de woonkamer. Dit werkt ook maar je moet dan de ruimte invloed van de thermostaat (moduline 30) uitzetten.
De reden dat wij dit hebben is dat de tegelkachel alles lekker warm maakt maar zodra het iets minder warm wordt vult de thermostaat kraan de warmte weer aan.

mark
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo »

Bedankt John,

dat is dus geen goede optie, we dachten erook aan om een nieuwe ketel te kopen, maar dat heb ik in een ander topic gezet

Ludo
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

mark schreef:Wij hebben thermostaat kranen in de woonkamer. Dit werkt ook maar je moet dan de ruimte invloed van de thermostaat (moduline 30) uitzetten.
De reden dat wij dit hebben is dat de tegelkachel alles lekker warm maakt maar zodra het iets minder warm wordt vult de thermostaat kraan de warmte weer aan.

mark
Heb je ook een bypass gemonteerd? De ketel moet wel stromend cv water hebben. Als je overal thermostaatkranen hebt kan het voorkomen dat alles dicht loopt en dan kan je een probleem hebben.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

Die zit erop. Ieder geval bedankt voor de tip.

mark
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Het gedeelte over oliekachels is afgesplitst naar viewtopic.php?t=203

Hier verder over "slimme thermostaten", daar verder over oliekachels
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo »

Bij mijn opzoekingen heb ik toch heel wat systemen gevonden waarbij men een hr of condensatieketel combineert met zo'n weersgevoelige thermostaat.

Vreemd,.....

Ludo
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Nee hoor, heel normaal. de ketel is geschikt om met condens om te gaan en haalt hier extra rendement uit.
Plaats reactie